Moderator: moderatorteam
Wat is dat nou voor kulDomor schreef:Dat zie je helemaal verkeerd: het maakt niet uit hoe lang de rug is of hoe kort de pootjes, als ze maar in balans zijn, goede gangen hebben en ze een stevige voorborst hebben zijn ze helemaal niet minder gezond/ te extreem.
Idem, en ik vind het doodjammer want ik vind teckels verschrikkelijk leuk en hilarisch maar ik kan niet naar kortpoten kijken zonder op te merken hoe vlotter dezelfde beweging zou zijn met een normale bouw.Paisley schreef:Ik vind alles wat met mini-pootjes wordt gefokt extreem genoeg om niet te willen.
Ik kan het ook niet helpen.-Saskia- schreef:Idem, en ik vind het doodjammer want ik vind teckels verschrikkelijk leuk en hilarisch maar ik kan niet naar kortpoten kijken zonder op te merken hoe vlotter dezelfde beweging zou zijn met een normale bouw.Paisley schreef:Ik vind alles wat met mini-pootjes wordt gefokt extreem genoeg om niet te willen.
Ik vind die jeckels, jack Russel maal teckel, ook zowel kwa exterieur als karakter ook heel leuke mooie hondjesPtje schreef:Ik zag laatst bij ons een prachtige black en tan teckel lopen met een voor dit ras enorme stelten er onder, schitterend beestje![]()
Ik complimenteerde de jongen met zijn hondje en we raakte even aan de praat, er bleek ook een scheut Jack Russel in te zitten maar wat een mooi hondje
Jack rukkel. Volgens mij zag ik er vorige week één. Grappig beestje.Emma schreef:Ik vind die jeckels, jack Russel maal teckel, ook zowel kwa exterieur als karakter ook heel leuke mooie hondjesPtje schreef:Ik zag laatst bij ons een prachtige black en tan teckel lopen met een voor dit ras enorme stelten er onder, schitterend beestje![]()
Ik complimenteerde de jongen met zijn hondje en we raakte even aan de praat, er bleek ook een scheut Jack Russel in te zitten maar wat een mooi hondje
Paisley schreef:Nou dat gesteggel om een paar centimeter meer of minder vind ik maar geklets in de marche. Ook teckels met die centimeter meer is erg gevoelig voor rugproblemen en hernia. Waarom zou je willen fokken met een hond met dwerggroei? Nog steeds om de konijnenholletjes in te kunnen wandelen?
Doe mij maar een hond met hele poten.
Die twee voorbeelden snap ik ook niet.mim schreef:Paisley schreef:Nou dat gesteggel om een paar centimeter meer of minder vind ik maar geklets in de marche. Ook teckels met die centimeter meer is erg gevoelig voor rugproblemen en hernia. Waarom zou je willen fokken met een hond met dwerggroei? Nog steeds om de konijnenholletjes in te kunnen wandelen?
Doe mij maar een hond met hele poten.Waarom zou je willen fokken met langpoten die HD gevoelig zijn, Stabijs die hyper nerveus zijn en noem maar op..... Is dat dan ook géén geklets in de marge?
Ik ben iets gevoeliger want ik heb een teckel
Dat snap ik.Paisley schreef:Die twee voorbeelden snap ik ook niet.mim schreef:Paisley schreef:Nou dat gesteggel om een paar centimeter meer of minder vind ik maar geklets in de marche. Ook teckels met die centimeter meer is erg gevoelig voor rugproblemen en hernia. Waarom zou je willen fokken met een hond met dwerggroei? Nog steeds om de konijnenholletjes in te kunnen wandelen?
Doe mij maar een hond met hele poten.Waarom zou je willen fokken met langpoten die HD gevoelig zijn, Stabijs die hyper nerveus zijn en noem maar op..... Is dat dan ook géén geklets in de marge?
Ik ben iets gevoeliger want ik heb een teckel
Precies. Het is allemaal extreem en levert een verhoogd risico op hernia op. Het een is gewoon iets minder extreem dan het ander.Paisley schreef:Nou dat gesteggel om een paar centimeter meer of minder vind ik maar geklets in de marche. Ook teckels met die centimeter meer is erg gevoelig voor rugproblemen en hernia. Waarom zou je willen fokken met een hond met dwerggroei? Nog steeds om de konijnenholletjes in te kunnen wandelen?
Doe mij maar een hond met hele poten.
Dat 'meer pootlengte' intrigeert me. Meer pootlengte dan wàt, dan een worm?Brindlecardi schreef:Ach ja, ik heb voor het oog ook een hond die beter zou moeten zijn (meer pootlengte, niet grof of zwaarlijvig)
Nou het langst mogelijk niet dood gaan is ten eerste wat mij betreft al geen levensdoel op zich. Een lilliputter heeft ook een normale levensverwachting maar ik moet zeggen dat ik enorm blij ben dat ikzelf er niet 1 ben.Nanna schreef: Verder is er met een Teckel weinig mis. Het is één van de oudst wordende rashonden.
Wat mij betreft doe je dat het beste door uit de buurt te blijven van teckels, corgi's, bassethounds en ander ingekort spul.Nanna schreef:Nee hoor. Het is meer het vermijden van fokkers die op extreem korte pootjes fokken
Nou nou nouPaisley schreef:Dat 'meer pootlengte' intrigeert me. Meer pootlengte dan wàt, dan een worm?Brindlecardi schreef:Ach ja, ik heb voor het oog ook een hond die beter zou moeten zijn (meer pootlengte, niet grof of zwaarlijvig)
Ik vind het raar om eerst een ras uit te zoeken met extreem korte pootjes en dan op zoek te gaan naar een fokker die iets minder extreme extreem korte pootjes fokt.
Bullshit.Cleva schreef:Ik begrijp dat je het onprettig vindt om er zo bij gesleept te worden maar ik snap het punt wel.
Ik snap zelf ook niet zo goed waarom mensen verwachten dat het in functionele zin niet uitmaakt dat je hond een afwijkende bouw heeft.
Ik begrijp wel dat je dan nog steeds voor het ras kiest want het gaat natuurlijk niet alleen maar om optimale verhoudingen maar een tekkel blijft een tekkel en die is een gematigde vorm niet ineens gemiddeld. Ook een gematigde tekkel is gewoon misvormd.
Bij jou in Friesland. De echte klassieke boeren hebben inderdaad ook vaak weinig kaas gegeten van wat wel en niet sociaal normaal gedrag is. Het op deze manier misbruiken van een treurige situatie zonder een greintje menselijkheid bevestigd inderdaad dat dat boerenverstand bij jou ligt. Maar goed of dat nou een compliment is....Paisley schreef:Ah ik noem wat gevoelig liggende feiten en nu is het ineens een bash.
Waar is dat boerenverstand toch gebleven.
Dat maakt het wat mij betreft nog allemaal net een tandje vreemder. Maar ik hoop dat het je het idee kunt loslaten dat dit een persoonlijke aanval zou moeten zijn. Dat is het niet. Ik zit me alleen te verbijsteren dat t boerenverstand uitblijft dat het hebben van microledematen geen enkel probleem zou zijn. Ten einde raad ben ik het mijnenveld van het benoemen van voorbeelden belandt. My bad.Brindlecardi schreef: Iets met veteranen hoek Paisley?