@ Lunatic: Dat is een manier waarop ik er nog niet naar gekeken heb. Ik kan zeker thuis eerst wat ademhalingsoefeningen doen en mijn ritueel omgooien. (voor zover is als opper chaoot een ritueel heb

@Feather: Ik kan me het ook nog herinneren dat ik het er wel eens over gehad heb. Jij woont toch redelijk dicht bij mij in de buurt? Misschien kan ik eens met jou meewandelen (zonder hond, want met Skye durf ik het niet aan en Nova is bang van blaffende honden, dat was jij toch? Dat we het erover hadden gehad met Skye op pad te gaan ivm blaffen van 1 van je honden)
Maar wat jij zegt geloof ik helemaal. Ik heb er zelfs wel eens aan zitten denken, maar het is eigenlijk een stap die ik niet wil zetten omdat ik bang ben dan helemaal door te slaan. Jij hebt toch ook een wat oudere hond die hem ook echt nodig heeft soms toch?
@Shiloh86: We hebben al een keer of 4 EMDR gedaan over dit onderwerp. Het lijkt dan minder te worden, maar het komt altijd weer heftiger terug. Door de vaagheid van EMDR kan ik me daar om de een of andere reden niet aan overgeven en werkt het denk ik bij mij niet zoals het zou moeten.
@Metav: Ik heb wel wat mensen die ik daar voor kan vragen, maar ik ben zo ongezellig op dat moment dat ik niet denk dat het een dankbare taak is op dat moment... Maar misschien kan ik het idd eens met mijn man samen proberen als hij weer thuis is.
@Zamunda: Dit is wel zo een logische stap dat ik me echt een beetje dom voel dat ik dit zelf niet bedacht heb. Ik ben vandaag toen het nog licht was naar de polder gereden. Zo nog even P&P mogelijkheid geven in het gangetje achter en dan moeten ze het daar maar mee doen

@DeDiana: Normaal gesproken loopt mijn man de avondronde's dus is het niet nodig dat ik ze doe. Ik ga er inderdaad maar omheen plannen en ervoor zorgen dat Skye het niet breder gaat trekken, daar had ik nog niet aan gedacht dat dat ook kan natuurlijk.
We gaan bij N&N dan in een groep wandelen. Eerste 3x aangelijnd en de laatste 2x geloof ik los. Ik zit er wel aan te denken om eerst een keer prive te gaan lopen zodat er 1 op 1 begeleiding is. Maar eerst gaan we met Nova de cursus daar doen. Zodat ik kan wennen weer wat onder de (spannende) honden te komen, en Nova leert stil te blijven bij het zien van andere honden (geeft mij ook weer rust). Allebei de dingen tegelijk gaat mij niet lukken. Stapje voor stapje.
@Fotogravinnetje: Zoals jij het omschrijft is ook wat ik mezelf keer op keer probeer voor te houden. Overdag helpt dit dus ook, ik zoek de overzichtelijke plaatsen op en spreek mezelf toe. Maar in het donker is in mijn ogen alles onoverzichtelijk en is het voor mij te veel. Ik ga ook maar eens proberen idd de angst niet te verbergen maar te benoemen voor Skye zoals je in je eerste alinea aangeeft.
@Lucie: dit had ik wel weer even nodig om te horen. Ik kan zelf ook nog wel eens in de stel je niet aan en doe het gewoon modus schieten. Een hond hoort toch uitgelaten te worden, dus moet ik dat doen. Maar ik maak ons alle drie er niet gelukkig mee die laatste wandeling zo op deze manier te doen, dus waarom blijven pushen naar mezelf.
@Heavy: Ik heb homeopathische dingen geprobeerd, dit lijkt iets te helpen, maar als ik er dan mee stop lijkt het heftiger terug te komen. Medicatie wil ik liever niet.
@Leonie: (en andere die voorstellen niet meer in het donker te lopen) Waar ik bang voor ben als ik in de zomer niet meer in het donker ga lopen, wat doe ik dan straks in de winter. Het lijkt nog ver weg, maar dit is al 2 jaar aan de gang. Als ik nu de donkerte ga ontlopen, wat moet ik dan...
@Alfilillo: De hele dag door kan ik dit soort momenten hebben, maar dat heeft niet de overhand. In de avond is het zo goed als altijd. Als het donker is dan om precies te zijn. Ik loop wel eens samen met mijn man, meestal loopt hij dan met Skye omdat mijn angst weer aan Skye gelinkt is... Ik ga het idd maar eens voorstellen om een paar keer in de avond apart met de honden te lopen. Dat ik loop met de hond en hij mee gaat voor de steun.
Skye is volledig tuin zinnelijk, niet eens zo hard op getraind, hij is zelfs zinnelijk als we ergens met een groepje staan dan wilt hij er niets doen. Onze tuin is niet zo groot dus ik ben wel blij dat hij er niets in doet, maar in dit geval zou het soms wel eens makkelijk zijn als hij het wel deed.
@Neeltje: Ondanks dat het we tegen een ander onderwerp aan lopen snap ik wat je bedoelt. Op zich sta ik er wel voor open, maar echt geen idee waar ik dat moet gaan zoeken.
@Sandra: Nee dat ik het niet kan verbergen ben ik idd wel achter. Het is heel fijn een hechte band te hebben met je hond maar dit is dan weer een nadeel ervan... Het kaken op elkaar en gaan probeer ik nu al twee jaar, dat lijkt het tot nu toe alleen maar erger te maken.
@Hakkene: Hij is af te leiden maar als hij in standje 'ik ben een border collie en focus mij op mijn baas/ bal/ tak' gaat, dan is er geen tijd om te poepen en plassen, dus dan heb je dezelfde uitkomst

@Nanna: Ik zie mezelf al gaan... Maar ik snap wat je bedoelt. Soms heb ik geen zakken en heb ik mijn sleutelbos in mijn hand. Dan voel ik me om de een of andere reden sterker... Eens over na gaan denken.
@PitBullit: Als ik bang ben praat ik niet, ik schiet dan in standje automatisch, glimlachen en negeren, maar kan niet gezellig kletsen helaas, maar ik ga het wel proberen met mijn man samen als hij weer thuis is in de avonden.
@Gimmick: Je post heeft me zeker aan het denken gezet. Ik ga al zo een 7 jaar naar een psychotherapeut, soms regelmatig, soms maanden niet. We hebben ook al meerdere malen EMDR gedaan. Soms lijkt het wat te werken, maar dan komt het later dubbel zo hard terug lijkt het wel.
Ik zat in ieder geval wel met de gedachte te spelen om over te stappen, want ze heeft me enorm geholpen, maar het lijkt nu een beetje vast te lopen. Misschien is de situatie te vertrouwd omdat we elkaar al zo lang kennen. Ik ga er eens op voortborduren. Maar kan zij mij ook doorverwijzen dan? Ik had in mijn hoofd dat ik hiervoor naar de dokter moest gaan.
Je 2e bericht. De reden dat ik nog steeds bij haar kom is omdat we op andere gebieden wel grote stappen hebben kunnen nemen en mijn leven jaren lang uit brandjes blussen heeft bestaan. Maar goed, die tijd is voorbij, en misschien is het gewoon ook eens tijd om afscheid te nemen en verder te kijken.
@Paisley: Het beperkt me inderdaad enorm. Een vriendin van me vroeg me of ik samen met de honden een weekend weg wilde, maar ik kan het gewoon niet. In een vreemde omgeving ben ik helemaal een wrak. Maar mijn emoties verbergen is onbegonnen zaak ben ik idd wel achter. Zoals ik al aangaf heb ik al meerder malen EMDR gedaan, maar ga er misschien toch aan denken over te stappen. Ik woon zo ongeveer in Zeeland dus beetje ver weg voor een therapie sessie

@Kayltje: Nova is een lilliputter van 10 kg en Skye is 20kg, kan het natuurlijk proberen, maar denk niet dat het lekker wandelen is voor Nova

@Zaza: Als ik hem ga afleiden neemt hij dat als een echte border collie heel serieus, dan is er alsnog geen tijd voor plas en poepen. En wat ik ook al aangaf, overdag kan ik dit zeker gaan inzetten, maar in de avond lukt dat mij gewoon echt niet helaas...
@Renee-uk: heupgordel is een heel goed idee, dat ga ik doen, die hebben we ook liggen en is hij gewend van hardlopen met mijn man.
En zonder mijn hele priveleven meteen op tafel te gooien toch nog wat extra info. Het zit hem er in dat ik onbekende mensen (dit nog niet aanwezig zijn) gewoonweg niet vertrouw, ik heb er geen vertrouwen in dat mensen in de basis verantwoord met hun hond om gaan. Iedere deur is voor mij een potentieel gevaar, iedere bocht, ieder donker hoekje zorgt voor spanning. Zelfs in een uitgestorven polder ben ik bang dat ieder moment iemand daar komt met zijn 'valse' hond, want een lege polder is toch een ideale plek met zo een hond. Als ik iemand tegen kom met een spannende hond, waarvan ik weet dat ze hem onder controle hebben, dan ben ik veel minder angstig.
Dit heb ik niet alleen op het gebied van honden, maar eigenlijk op alle gebieden. Ik heb geleerd er mee om te gaan in zoverre dat ik weer een soort van kan functioneren. Maar voor mensen is angst natuurlijk makkelijker te verbergen, voor honden is dit onmogelijk.