Nou, eh, ik kan zo tientallen 40+ hondenbezitters opnoemen die heel wat van Manuma zouden kunnen leren hoor
Zou wat zijn dat leeftijd je vanzelf een ervaren hondeneigenaar maakt die niets meer hoeft aan te nemen van anderen
Heel eerlijk zegt leeftijd mij nou juist helemaal weer niets op dat gebied. Wel het soort hond dat je hebt (hoe meer problemen, hoe meer je leert, zo werkt het wel als het goed is) en de moeite die je doet om je in dat specifieke gedrag te verdiepen en het om te buigen. En als je zelf een weloverwogen keus maakt om juist GEEN tt te gebruiken (of juist wel), dan heb je ervaring uit eerste hand en wat mij betreft juist alle recht van spreken.
Ik heb een slecht luisterende hond/jager en een tt bezeten. Besloten hem niet te gebruiken. Het is voor mij te gemakkelijk, het voelt niet eerlijk, dus wil ik het niet voor mijn hond. Ik kijk in plaats daarvan uit waar ik hem loslaat en in risicogebied gaat ie aan de 10 meterlijn.
Een tt aanraden aan mensen die hun labrador niet onder controle kunnen houden zou ik dan weer helemaal niet doen. Dikke kans dat ze dan ook niet goed met de tt kunnen omgaan. Ik zou ze eerder een 10 meterlijn aanraden en omsloten uitlaatvelden. Waarom zou dat slechter zijn dan een tt?
Wie wel voor een tt kiest, ook prima wat mij betreft, mits er goed over nagedacht en heel goed wetend hoe ermee om te gaan. Maar mensen een tt opdringen of het ding met hand en tand verdedigen? Nee, dat maakt op mij niet de indruk dat je écht weet waar je het over hebt