Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat is de prijs van een hond tegenwoordig?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Wat is de prijs van een hond tegenwoordig?

Ongelezen bericht door lieke »

Lizzie. schreef:
crutz schreef:
Nanna schreef:Ik bied bij deze Topsi te koop aan ;-) Twaalf jaar oud, half blind dus ziet geen konijn meer, hóndstrouw. Lief voor kinderen, trekt niet aan de riem.
Wie maakt me los voor een schamele 600 euro ;-)

wanneer kan ik haar ophalen??? mag ik ruilen voor een pup? die is eigenlijk duurder maar vooruit, doe het er voor

Of Plato, die is toch zeker een half jaar jonger, wel hondstrouw, enorm lief, trekt niet, kan makkelijk alleen blijven en is hondsociaal
:S: :S: ik was eerst hoor :pffff:
Ik heb een manke Maggie in de aanbieding: gecastreerd (handig tegen broodfok), loopt niet snel (handig voor de minder validen onder ons) en bijna tandeloos (knaagt dus niet op je meubels).
Heb er € 295 voor betaald maar inmiddels natuurlijk aardig wat geïnvesteerd qua dierenartskosten dus die wil ik wel graag terughebben. Dus voor pak-'m-beet € 1000 mag je d'r hebben.
Dan leg ik er nog wel wat op toe én ik heb haar al aardig getraind (ze gaat zitten op commando als je iets lekkers in je handen hebt, komt meestal wel als je haar roept en ze is zindelijk) dus eigenlijk is het een koopje.
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Ik heb er drie in de aanbieding, zitten wel in een vaasje, hen hoef je helemaal niks meer te leren makkelijker kan niet.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
truusje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door truusje »

Fotogravinnetje schreef:Meeste mensen die een broodfokpup nemen, willen gewoon niet een paar weken of nog langer geduld hebben. Die bedenken dat ze een pup willen en dan moet het diertje liever gisteren dan vandaag in huis zijn. Bij een verantwoordelijke fokker kun je daar zelden voor terecht. Dus kom je bij broodfok uit. Zelfs als een verantwoordelijk gefokte pup gratis zou zijn, maar dan wel 6 weken wachten, haken dat soort mensen al af...
Dus eigenlijk zouden dan de stamboomfokkers meer moeten gaan fokken? Als het niet aan de prijs ligt.......

Mensen beter voorlichten is ook een optie......maar of dat echt zin heeft?

Wat kun je dan nog doen om die broodfok drastisch te verminderen?
Afbeelding

So Sweet :I:
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

gonnie schreef:Ik heb er drie in de aanbieding, zitten wel in een vaasje, hen hoef je helemaal niks meer te leren makkelijker kan niet.
:LOL: :LOL: verharen niet, blaffen niet, blijven perfect alleen thuis, zeer sociaal met andere honden; wat wil je nog meer?
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Meer fokken zodat mensen niet een half jaar of langer op de wachtlijst moeten en meer kunnen sturen in wanneer de pup komt scheelt waarschijnlijk al flink in de broodfok. Er is gewoon veel meer vraag naar honden dan de rashondenfokkerij nu aan kan voldoen. Er zijn nu ongeveer 1.5 miljoen, een derde daarvan is met stamboom.
Net als dat onzinnig geheimzinnige gedoe over de prijs. Dat zie je op de reacties op mij ook terug, blijkbaar is het zakelijke gedeelte benoemen per definitie een reden om te geloven dat er niet goed voor de hond gezorgd wordt/zal worden en het benoemen iets om in het belachelijke te trekken. Mensen willen gewoon weten wat ze voor hun fik moeten betalen. De broodfokchihuahuas zijn een hele periode voor flink meer geld over de toonbank gegaan dan stamboomchi's, om de simpele reden dat de broodfok erbij zette wat ze moesten kosten (1200-1800 euro bij de handigere broodfokkers) terwijl de stamboomchi's op aanvraag gingen. En mensen dus dachten dat ze nog duurder zouden zijn.
Minder verheven zijn dat raszuiver de enige goede honden zijn zou ook helpen. Als je een kruisingpup wilt is er al bijna geen andere mogelijkheid dan broodfok en ongeteste buurtnestjes (of buitenlandertjes, uiteraard dan ook ongetest).
lucie
Zeer actief

Nanna schreef:Ik bied bij deze Topsi te koop aan ;-) Twaalf jaar oud, half blind dus ziet geen konijn meer, hóndstrouw. Lief voor kinderen, trekt niet aan de riem.
Wie maakt me los voor een schamele 600 euro ;-)
dan vind ik mijn Lizzy meer waard :pffff: die is haast 2 jaar ouder (waarmee de waarde sowieso stijgt natuurlijk + bewezen gezond), en doet het nog perfect dus je hebt nog eens kans op gratis wild.
Gegarandeerd nooit meer schijtende katten in je tuin :lol1:
Bovendien een zeldzaam ras! Ik mot wel de castratiekosten erbij optellen. bieden vanaf 1000 euri :engel:
Afbeelding
lucie
Zeer actief

Domor schreef:Meer fokken zodat mensen niet een half jaar of langer op de wachtlijst moeten en meer kunnen sturen in wanneer de pup komt scheelt waarschijnlijk al flink in de broodfok. Er is gewoon veel meer vraag naar honden dan de rashondenfokkerij nu aan kan voldoen. Er zijn nu ongeveer 1.5 miljoen, een derde daarvan is met stamboom.
Net als dat onzinnig geheimzinnige gedoe over de prijs. Dat zie je op de reacties op mij ook terug, blijkbaar is het zakelijke gedeelte benoemen per definitie een reden om te geloven dat er niet goed voor de hond gezorgd wordt/zal worden en het benoemen iets om in het belachelijke te trekken. Mensen willen gewoon weten wat ze voor hun fik moeten betalen. De broodfokchihuahuas zijn een hele periode voor flink meer geld over de toonbank gegaan dan stamboomchi's, om de simpele reden dat de broodfok erbij zette wat ze moesten kosten (1200-1800 euro bij de handigere broodfokkers) terwijl de stamboomchi's op aanvraag gingen. En mensen dus dachten dat ze nog duurder zouden zijn.
Minder verheven zijn dat raszuiver de enige goede honden zijn zou ook helpen. Als je een kruisingpup wilt is er al bijna geen andere mogelijkheid dan broodfok en ongeteste buurtnestjes (of buitenlandertjes, uiteraard dan ook ongetest).
ja, laten we fijn nog meer hondjes gaan fokken, dat lost vast alle problemen op :denken:
Afbeelding
gonnie
Zeer actief

Célie schreef:
gonnie schreef:Ik heb er drie in de aanbieding, zitten wel in een vaasje, hen hoef je helemaal niks meer te leren makkelijker kan niet.
Ik heb er 4 :mrgreen: in de aanbieding 4 halen 2 betalen.......

Hahahaha.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ja maar ik zoek zelden een hond ze komen op mijn pad, ook vind ik bijna alle rassen leuk waarom zou ik een rashond van een fokker nemen waar tegenwoordig ook zoveel mis mee is met een groot aantal stamboom honden.
Heeft niks met egoïsme te maken denk ik

En ik heb trouwens een 13 jarige met wat staar en soms wat verward hondje wat kan ze opbrengen, oja ze is ook nog eens op de in het zelfde jaar op de zelfde dag geboren als Catharina-Amalia Beatrix Carmen Victoria, Prinses van Oranje, Prinses der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau.
Dat zijn toch extra pluspunten
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Er is een tekort aan goed gefokte honden en dat tekort wordt door de broodfok opgevangen. Dus als je meer goed gefokte honden fokt, is de markt voor broodfokhonden kleiner. Daarmee bestrijd je dus de broodfok. Je zult niet alle broodfok wegvangen, maar ik geloof echt dat je het met meer fokken het wel sterk kunt verkleinen.
gonnie
Zeer actief

lucie schreef:
:LOL: :LOL: verharen niet, blaffen niet, blijven perfect alleen thuis, zeer sociaal met andere honden; wat wil je nog meer?
Precies, ik wil er wel voor hebben wat ik er in gestopt hebt. Zo negenduizend euro, maar dan heb je ook wat.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Maar iedereen fokt toch voor brood ook de stamboom fokkers verdienen er toch mee. wat valt er bij jullie onder broodfok bij mij die puppy boerderijen waar ze verschillende hondenrassen constant vol jong stoppen.
Of die smokkelaars die met auto's vol pups de grens hier over komen.
Maar een nestje van een huishondje ergens in een gezin dat eenmalig is bv vind ik geen broodfok.
Niet dat ik wil zeggen dat iedereen dat maar moet gaan doen, beter niet maar toch
Afbeelding
lucie
Zeer actief

Domor schreef:Er is een tekort aan goed gefokte honden en dat tekort wordt door de broodfok opgevangen. Dus als je meer goed gefokte honden fokt, is de markt voor broodfokhonden kleiner. Daarmee bestrijd je dus de broodfok. Je zult niet alle broodfok wegvangen, maar ik geloof echt dat je het met meer fokken het wel sterk kunt verkleinen.
geloof ik geen moer van. er is nu eenmaal een grote categorie mensen die het geen moer uitmaakt hoe een hond gefokt wordt. Die gaan niet ineens zorgvuldiger kiezen en meer betalen als er meer aanbod komt. Bovendien lijkt me het nogal een contradictie als kleinschalige, zorgvuldige, extensieve fokkers ineens meer gaan 'produceren'
Afbeelding
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Neeltje schreef:
bouvierpoedel schreef:Waarom is het wel normaal dat een fokker/asiel/stichting geld vraagd voor een pup of een herplaatser die gecastreerd is en zodra een prive persoon dat doet ben je geen dierenliefhebber of houd je niet van dat beest.?
Voor alles is een markt en een persoon die het wil betalen of niet.
En hoe je het ook doet en wat je er voor vraagd of niet , de kans bestaat bij iedereen dat je de verkeerde of goede treft.
Van alle partijen kun je mensen alleen voor de kop kijken en er niet in.
Geld ervoor vragen, daar zie ik het probleem ook niet in. Maar ik zou echt voor een hond van 2 niet èn de pupprijs, èn de castratie en weet ik wat nog meer gaan betalen. Dat zou ik alleen doen als de hond perfect is opgevoed en getraind en 0,0 problemen heeft en ik de riem zo over kan nemen, zindelijk is, los kan lopen, geen problemen heeft met andere dieren/mensen, alleen kan blijven etc etc. Daar heb ik extra geld voor over. Niet een hond met problemen.
En ik beslist niet. De leukste en intensiefste tijd is dan voorbij. Dan krijg ik een robotje aan een touwtje? Nee dank u.
80564M

Domor schreef:Meer fokken zodat mensen niet een half jaar of langer op de wachtlijst moeten en meer kunnen sturen in wanneer de pup komt scheelt waarschijnlijk al flink in de broodfok. Er is gewoon veel meer vraag naar honden dan de rashondenfokkerij nu aan kan voldoen. Er zijn nu ongeveer 1.5 miljoen, een derde daarvan is met stamboom.
Hoe kom je daar nu weer bij (dikgedrukte)???
Meer fokken lijkt me beslist niet werken om broodfok tegen te gaan. Volgens mij gaat het bij het gros van de kleinere fokkers zo dat ze pas gaan fokken als ze mensen op de wachtlijst hebben staan. De mensen die morgen een pup willen zijn er gewoon veel, heel veel. Vergelijk het met een auto. Als ik nú besluit een auto te willen of nodig te hebben, dan ben ik niet heel erg kritisch. Dan wil ik hem vooral nú. En dan begin ik met de prijs te bepalen en ga dan zoeken. Als het uiterlijk me dan ook nog aanstaat en er zit nog een half jaar APK op, dan ga ik hem per direct ophalen.
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door schelsey »

Als men 8 fokteven heeft en 2 fokreuen en enkel deze gebruikt, dikwijls nesten van 9 tot zelfs 14 pups, aan 1250 euro, dan is dat toch fokken om de poen vind ik en niet enkel om ras te verbeteren
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

twinkeltje schreef:Maar iedereen fokt toch voor brood ook de stamboom fokkers verdienen er toch mee. wat valt er bij jullie onder broodfok bij mij die puppy boerderijen waar ze verschillende hondenrassen constant vol jong stoppen.
Of die smokkelaars die met auto's vol pups de grens hier over komen.
Maar een nestje van een huishondje ergens in een gezin dat eenmalig is bv vind ik geen broodfok.
Niet dat ik wil zeggen dat iedereen dat maar moet gaan doen, beter niet maar toch
Dit inderdaad. Er zijn genoeg honden/puppies te vinden die niet van de broodfok vandaan komen, ook zonder stamboom. De oeps nestjes en ik vind het een keertje leuk om een nestje te hebben.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

schelsey schreef:Als men 8 fokteven heeft en 2 fokreuen en enkel deze gebruikt, dikwijls nesten van 9 tot zelfs 14 pups, aan 1250 euro, dan is dat toch fokken om de poen vind ik en niet enkel om ras te verbeteren
Maar dat wil niet zeggen dat iedere teef ieder jaar wordt gedekt. 8 teven wil niet zeggen ieder jaar 8 nesten. Tenminste niet bij de fokkers die ik ken.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Marion. schreef:
Neeltje schreef:
bouvierpoedel schreef:Waarom is het wel normaal dat een fokker/asiel/stichting geld vraagd voor een pup of een herplaatser die gecastreerd is en zodra een prive persoon dat doet ben je geen dierenliefhebber of houd je niet van dat beest.?
Voor alles is een markt en een persoon die het wil betalen of niet.
En hoe je het ook doet en wat je er voor vraagd of niet , de kans bestaat bij iedereen dat je de verkeerde of goede treft.
Van alle partijen kun je mensen alleen voor de kop kijken en er niet in.
Geld ervoor vragen, daar zie ik het probleem ook niet in. Maar ik zou echt voor een hond van 2 niet èn de pupprijs, èn de castratie en weet ik wat nog meer gaan betalen. Dat zou ik alleen doen als de hond perfect is opgevoed en getraind en 0,0 problemen heeft en ik de riem zo over kan nemen, zindelijk is, los kan lopen, geen problemen heeft met andere dieren/mensen, alleen kan blijven etc etc. Daar heb ik extra geld voor over. Niet een hond met problemen.
En ik beslist niet. De leukste en intensiefste tijd is dan voorbij. Dan krijg ik een robotje aan een touwtje? Nee dank u.
Ik moet sowieso geen gecastreerd ding hebben en netjes opgevoed hoeft ook niet.
Het belangrijkste is dat die hond mij aan staat en daar de prijs afhankelijk van is en wat ik te besteden heb .Heb ook wel eens 1000 gulden voor een volwassen hond gegeven die ik even later zo voor niet aan iemand heb meegegeven.
Heb hier nu een jaarling lopen waar ik de pupprijs voor terug heb betaalt. Het is totaal afhankelijk allenmaal wat voor partij en hoe de hond is.
Heb ook een vetbetaalde dure reu uit Canada na 2 dekkingen weggegeven voor niet .
Voor sommige honden zal ik nog geen stuiver geven maar die wil ik dan ook niet.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

schelsey schreef:Als men 8 fokteven heeft en 2 fokreuen en enkel deze gebruikt, dikwijls nesten van 9 tot zelfs 14 pups, aan 1250 euro, dan is dat toch fokken om de poen vind ik en niet enkel om ras te verbeteren
Oh die zitten er ook bij. Maar maakt dat uit dan .?
Zogenaamd het Rasverbeteren doen ook fokkers met 2 nestjes per jaar die alles verkopen als huishond.
Dat krijg je als iedereen overal kritiek op heeft dat fokkers de andere kant op marcheren en proberen een statement te zetten .
En wat is dan verbeteren .? Die slechte kneusen die je in huis hebt lopen.? Voor de show .?
Snap dat ook niet zo dat je niet gewoon kan zeggen dat je het leuk vind om een nest te fokken en dat je er meestal nog wat aan over houd ook.
Doet de voerhandel , dierenarts , raad van beheer en nog vele met u ook.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
80564M

Ja, dat vind ik ook. Daarom haal ik mijn pup ook niet bij Mien :19:

Daarentegen mag de fokster waar ik pup vandaan haal wel wat tegemoetkoming in de kosten krijgen. Hoeveel verdien jij netto per 2 maanden?
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Sassy »

Meer fokken??
Ehm, ik weet niet hoe het bij andere rassen zit, maar ook van goede border collie fokkers zie ik steeds vaker dat ze moeite hebben goeie kopers te vinden voor hun pups. Wordt vaak weken mee geleurd.

Hoeveel er daarvan herplaatst worden tegenwoordig (ook van een fokker, met goeie papieren) wil je niet weten ...
Afbeelding
Alex
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese stabij en Bosnische herder

Ongelezen bericht door Alex »

Ik vind de reacties hier op Domor wat apart... Ik lees dat ze haar hond herplaatst heeft, nota bene in het belang van de hond en dat ze daarbij haar eigen belang heeft laten varen. Daar is toch niets mis mee dan? Misschien niet gebruikelijk in de hondenwereld, maar ik vind haar kijk erop heel logisch. Gewoon een zakelijke benadering, doch met het dierenbelang voorop. Tevens mijn bewondering voor haar geduldige uitleg, ondanks de spottende reacties hier en daar. :ok:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Sassy schreef:Meer fokken??
Ehm, ik weet niet hoe het bij andere rassen zit, maar ook van goede border collie fokkers zie ik steeds vaker dat ze moeite hebben goeie kopers te vinden voor hun pups. Wordt vaak weken mee geleurd.

Hoeveel er daarvan herplaatst worden tegenwoordig (ook van een fokker, met goeie papieren) wil je niet weten ...
Het maakt ook geen barst uit hoeveel er gefokt wordt. Hoewel ik er van overtuigd ben dat de meeste mensen naar de broodfok rennen vanwege de wachtlijsten, maar dat zijn doorgaans ook de mensen waar verantwoorde fokkers niet aan willen verkopen. Mensen die meer dan fulltime werken en niks hebben geregeld voor de hond, die een hond willen voor de heb of voor de kinderen, die een soort voorgeprogrammeerd Bart Smit hondje verwachten etc. En juist honden die op die manier worden gekocht belanden uiteindelijk wel weer op marktplaats als herplaatser.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Alex schreef:Ik vind de reacties hier op Domor wat apart... Ik lees dat ze haar hond herplaatst heeft, nota bene in het belang van de hond en dat ze daarbij haar eigen belang heeft laten varen. Daar is toch niets mis mee dan? Misschien niet gebruikelijk in de hondenwereld, maar ik vind haar kijk erop heel logisch. Gewoon een zakelijke benadering, doch met het dierenbelang voorop. Tevens mijn bewondering voor haar geduldige uitleg, ondanks de spottende reacties hier en daar. :ok:
Zeker niet het eigen belang laten varen. Er is een kosten-baten analyse gemaakt om de verkoopprijs vd hond zakelijk te bepalen :ugh: puur in het belang van de hond was er niet eens aan een zakelijke kant gedacht
Alex
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese stabij en Bosnische herder

Ongelezen bericht door Alex »

Ze schreef dat ze haar fokplannen heeft laten baren, daar doelde ik op. Ja, wat ik al zei, het is misschien niet gebruikelijk, maar daarom nog niet harteloos. Als ik haar berichten lees, krijg ik sowieso een beetje het gevoel dat zij de dingen vooral logisch beredeneert en haar gevoel minder laat meebeslissen. In dat licht past een kosten-batenanalyse prima. Zo te zien werk jij zelf met honden... Ik neem aan dat je dat ook niet gratis doet, al is het in het belang van de hond..? ;)
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Alex schreef:Ze schreef dat ze haar fokplannen heeft laten baren, daar doelde ik op. Ja, wat ik al zei, het is misschien niet gebruikelijk, maar daarom nog niet harteloos. Als ik haar berichten lees, krijg ik sowieso een beetje het gevoel dat zij de dingen vooral logisch beredeneert en haar gevoel minder laat meebeslissen. In dat licht past een kosten-batenanalyse prima. Zo te zien werk jij zelf met honden... Ik neem aan dat je dat ook niet gratis doet, al is het in het belang van de hond..? ;)
M'n werk niet nee, verder....
Heb hier een hond van een andere fokker die ik mocht "gebruiken" voor een nest ivm bepaalde afspraken gemaakt door m'n ex. Ze zou daarna herplaatst worden. Ik heb haar gekocht voor pupgeld, Bij aankomst had ze bmo, het nest is een drama geworden (qua geboorte en kosten), ze is gesteriliseerd en slijt vooralsnog hier haar oude dag omdat ze ook nog lastig is van karakter. Komt er een goed adres dan is het enige dat ik eis meerdere kennismakingsrondes en dus geduld.

Qua kosten baten analyse komt dat echt niet uit hoor.
Nest van 5 heeft theoretisch 1500€ "opgebracht" zonder aftrek specifiek voor het nest gemaakte kosten (keizersnede, 2 pups voor de reu eigenaar dat was deel vd afspraak van m'n ex, 2x operatie navelbreuk en nog normale kosten); BMO met azilin behandeld circa 250€; sterilisatie circa 300€; aankoop 650€.

Dus ja bekijk m'n werk zakelijk maar de honden nee, mijn risico van willen fokken niet dat vd hond of een ander.
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

Maeve schreef:
Domor schreef:Ik heb er geen pupprijs voor gevraagd, geenszins zelfs. Maar inderdaad, ik zie in een hond net als in een paard wel handelswaar. Ik bied het een geweldig thuis zolang het van mij is, zoek een goed thuis (en daar had ik best wat eisen aan) en ik hoef de kosten er niet uit te halen, maar als het weggaat dan gaat het wel voor marktwaarde weg in principe (nu ging het onderhands weg en was het dus een ander verhaal). In het geval van een tweejarige teef, hd-a, pl-vrij en pra-vrij, is dat wel alleen gecastreerd om de simpele reden dat de broodfok op het moment dicht op de poedels zit. Er is gewoon een gigantische markt voor. En waarom zou je er geen pupprijs meer voor mogen vragen? Ik zie inderdaad toegevoegde waarde in plaats van afschrijvingen. De hond was overigens binnen 3 uur herplaatst (tenminste, gereserveerd. Ze heeft nog een maand bij mij gezeten i.v.m. dat dit gunstiger uitkwam voor de waarschijnlijk nieuwe eigenaren) en dan stond ze eigenlijk nog niet eens ter herplaatsing maar was ik op zoek naar een oppasadres.
Maar wat jij noemt, HD A, PRA vrij en PL vrij, dat doet er toch niet echt toe als men een huishondje wil? En ze is gecastreerd dus een fokteef kan je er niet van maken.
Dat een (toekomstige) fokteef duurder weggaat dan een herplaats huishond snap ik, even heel zakelijk bekeken kan zo'n hond ook veel waard worden voor een fokker. Maar waarom een huishond duurder zou worden als hij "kant-en-klaar" is ontgaat me. Dan zou je vrijwel alle herplaatsers duurder dan pups moeten maken, want ze kennen al de basiscommando's, zijn zindelijk en blabla.
Ik heb een herplaatser, een volle nestzus van mijn Meagan.
Judy kwam bij ons toen ze 3 jaar was. We kenden de vorige eigenaar, wisten ook de reden van herplaatsing.
Judy heeft een stamboom, was volledig getest op alles waar een border collie toen op getest kon worden.
We hebben haar gratis gekregen. De vorige eigenaar wilde alleen maar een hele goede plek voor haar meisje. Samen met de fokkers van Judy hebben ze die beslissing gemaakt.
Een hele goede nieuwe plek vind ik belangrijker dan er een flink bedrag voor vragen.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Iedereen zijn eigen referentie daarin hoor.
Ik heb mijn eerste hond samen met de eerste eigenaar terug gekocht. Werd eigenlijk een belachelijk bedrag voor gevraagd, maar hé de hond was wel gecertificeerd. Ik had helemaal geen weet van africhting, certificaten of stamboom.
Maar ik ben blij dat ik hem heb kunnen kopen.
moira7765
Actief

Ongelezen bericht door moira7765 »

Waar ik mij aan erg is dat bij de meest populaire, gewilde honden(rassen) fokkers, een te hoge arrogantie heerst van 'Ik kan van alles vragen en eisen want er is toch meer vraag dan aanbod' zo'n houding bespeur ik maar al te vaak.Het lijkt wel een kruisverhoor van een verdachte voor moord. Hier jaag je goed bedoelde mensen naar een fokker toe die niet klaagt en waar je nog als 'koning word behandeld'.Hebben deze laatste de beste intentie met het ras?
Waarschijnlijk niet.. :(:
Ik heb in ieder geval vaak het gevoel dat er te vaak word gekeken naar baasjes met veel geld, liefs een vrijstaand huis, een tuin en dat je het liefst 24/7 je hond naast je heb.Een Australische Labradoodle is hier een goed voorbeeld van..
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”