bouvierpoedel schreef:moira7765 schreef:ursula66 schreef:Wij hebben sinds een maand of anderhalf een Labradoodle pup, een teefje.
Voor dat we een hond aanschafte hebben we uitgebreid gegoogeld om te kijken wat voor ras het best bij ons zou passen en kwamen op een Labradoodle uit (nog nooit van gehoord) omdat die een makkelijk, aanpasbaar karakter zouden hebben. Ze worden daarom ook steeds vaker als hulphond gebruikt schijnbaar.
Mmmm, apart dat je niet weet dan dat een authentieke Labradoodle( volgens mij heten ze officieel Australian Cobber dogs) uit nog minstens 6 andere rassen bestaat( Engelse en Amerikaanse Cocker Spaniel, Curlycoated Retriever, Ierse water spaniel en de Ierse Wheaten Terrier)..
Een kruising tussen een Labrador x Poedel zijn kruisingen tussen deze 2 met soms de ene ras wat meer eigenschappen van een Lab dan een Poedel en visa versa. Een Poedel vind ik zelf erg drukke onstabiele honden. Mijn ouders kon er een krijgen van mijn oom. Als er iemand langs ons huis liep, vloog hij letterlijk en figuurlijk de gordijnen in.
Misschien toevallig een wel heel neurotische Poedel doch vind ik ze vaak niet stabiel.
Nee de eerste labradoodles waren gewoon kruisingen tussen die 2 en later zijn daar andere disigners mee op de loop gegaan en zijn er andere rassen ingekruist.
Aangezien het geen officieel ras is kun je ook niet spreken van authentiek of officieel.
Dus ja een gewone xsing lab X poedel kun je ook betitelen als een labradoodle omdat die naam ook geen officiele titel/rasnaam is.
En poedels onstabiel en als onderbouwing en voorbeeld de poedel van je oom aanhaalt.? Hoeveel poedels zijn er door de jaren wel niet opgeleid als hulphond of ander soort van werkhond. Fok ze al jaren en nee de poedel is geen onstabiel ras ook al komen ze af en toe wel voor. Maar 1 zwaluw maakt ook nog geen zomer.
Dit was niet de intentie van de "ouders" van dit ras ( omdat het nog niet herkend is, wil nog niet zeggen dat het al niet al vast een naampje mag hebben) om alleen de Labrador en Poedel te gebruiken.
Ik denk overigens dat het meer andersom is. Mensen ruiken geld als men weet dat je met deze naam
heel makkelijk veel geld kan verdienen. Dan zet je toch "gewoon" twee van deze rassen op elkaar
Om de gewenste karakter eigenschappen te krijgen voor het therapeutische werk moest het genetische pool divers zijn.
Kan overigens wel het scepticisme onderkennen omdat er te veel nog niet erkende FCI rassen maar onverantwoordelijk met hun ras omgaan. Met mijn eigen ras ( Am.Bully) is dit ook zo.
Ik blijf nog altijd hopen dat er groepen fokkers over blijven met wel serieuze intenties.
Ik wil voor de duidelijkheid de poedel niet veroordelen het is maar gewoonr mijn ervaring hoor.

Deze ervaring geeft alleen mijn associatie van dat ik ze persoonlijk niet zo stabiel vind. Wellicht ben ik toevallig alleen maar onstabiele Poedels tegen gekomen