Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hondentuigjes
Moderator: moderatorteam
- Ptje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje
- Aantal honden: 2
Hondentuigjes
Even een vraagje, voor Rasta en Ziggy ben ik op zoek naar tuigjes die makkelijk om te doen zijn dus niet waar je dan eerst de poten erin moet doen want dat is iedere keer een heel gedoe met dat falderapes van mij.
Ja ik weet het, trainen op rust dat ze het rustig toe laten om het tuig om te doen maar dat krijg ik nog niet voor elkaar dus welk tuig zou ik moeten hebben?
Ja ik weet het, trainen op rust dat ze het rustig toe laten om het tuig om te doen maar dat krijg ik nog niet voor elkaar dus welk tuig zou ik moeten hebben?
Aardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite-
Laura84
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Contacteer:
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
- Ptje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje
Re: Hondentuigjes
Ah mooi, ga gelijk op zoek
Aardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite-
Manuma
- Zeer actief
Ik vind de Tre Ponti Primo een fijn tuig.
-
Lizzie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
hier hebben ze ook een hurtta, als je daadwerkelijk wil aanschaffen kijk dan eerst op de MP, scheelt weer in je portemonnee 

- Wilma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Toevallig heb ik ook vorige week zo'n Hurtta aangeschaft voor Pepe. Die heeft ook een hekel aan dingen strak over de kop en een hoop gepiel om een halsband of tuig aan te trekken.
Met dit tuig hoeft de kop niet eens geraakt te worden en met één klik zit de band vast om de buik.
Met dit tuig hoeft de kop niet eens geraakt te worden en met één klik zit de band vast om de buik.

Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Tre Ponti
-
Manuma
- Zeer actief
Als je zo'n Hurtta tuig neemt let dan wel goed op de borstband. Bij 99% van de honden past dat tuig helemaal niet en belemmert het de beweging van de schouderbladen.
- krullie
- Zeer actief
ik heb ook een hurtta fan.
maar met het tuig merk ik toch dat hij met zijn elleboog de klik raakt.
super jammer want het is een heerlijk tuig. (en ik heb al de grootste maat).
dus nu gebruik ik het Y tuig van hurtta.
iets moeilijker om te doen en geen handvat en beweegbare ring, maar ja.
- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Hurtta gaat heel makkelijk aan inderdaad!
- Wilma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
- Contacteer:
Ja er moet inderdaad een paar vingerbreedtes ruimte zijn.Manuma schreef:Als je zo'n Hurtta tuig neemt let dan wel goed op de borstband. Bij 99% van de honden past dat tuig helemaal niet en belemmert het de beweging van de schouderbladen.
De borstband is niet verstelbaar, de buikband wel.

Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
- Judith
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
Hurtta is niet handig met een hond met een grote en diepe borst bij Rasta.
Dana past ook de tuigen niet. ik heb er wel een, maar ik vind het niets.
Perfect fit vind ik ideaal. Je kan alles zelf aanpassen enzo
Dana past ook de tuigen niet. ik heb er wel een, maar ik vind het niets.
Perfect fit vind ik ideaal. Je kan alles zelf aanpassen enzo

- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Julius k9 tuig.
http://i805.photobucket.com/albums/yy33 ... oe6wni.jpg
Maar de borstband mag ten opzichte van deze foto nog wel wat losser. Bij Noa staat de borstband bijna op zijn grootst terwijl de buikband bijna op zijn kleinst staat.
http://i805.photobucket.com/albums/yy33 ... oe6wni.jpg
Maar de borstband mag ten opzichte van deze foto nog wel wat losser. Bij Noa staat de borstband bijna op zijn grootst terwijl de buikband bijna op zijn kleinst staat.
- tobi__
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke
Hier ook een tre ponti fan. Tobi loopt meestal zonder tuig, maar als we naar de stad gaan of met de auto weggaan heeft hij die om.
_Esmee
- Arline
- Zeer actief
Dit inderdaad. Bij de grote maten heel korte bordband.Manuma schreef:Als je zo'n Hurtta tuig neemt let dan wel goed op de borstband. Bij 99% van de honden past dat tuig helemaal niet en belemmert het de beweging van de schouderbladen.
Ik vind aura4dox comfort plus enorm fijn, gebruik ik als speurtuig. Kunt ook nog zelf je kleuren kiezen.
- Zamunda
- Zeer actief
En dat speelt bij een Tre Ponti niet (of veel minder) omdat die zo gemaakt is dat de band om de ribben wat verder achter de elleboog ligt. Daarom voor mij wel een tre ponti en geen hurtta.krullie schreef:ik heb ook een hurtta fan.
- krullie
- Zeer actief
tre ponti is ook een heel mooi tuig.Zamunda schreef:En dat speelt bij een Tre Ponti niet (of veel minder) omdat die zo gemaakt is dat de band om de ribben wat verder achter de elleboog ligt. Daarom voor mij wel een tre ponti en geen hurtta.krullie schreef:ik heb ook een hurtta fan.
maar dat zit bij mijn hond weer te hoog op de keel.
en dan gaat hij alsnog hoesten.
moeilijk moeilijk moeilijk...
- Barkley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spinone Italiano
Ik heb een AnnyX en ben daar erg blij mee. Noorse tuigjes zoals Hurtta werken hier niet.
- Zamunda
- Zeer actief
Viel me in je fototopic al op dat het tuig zo dicht achter haar poot zit, als je nu toch voor een andere gaat kijken dan misschien gelijk kijken voor eentje die niet zo dicht achter haar elleboog zit?ZivaNomi schreef:Ik begin te merken dat Nomi kale plekjes achter haar ellebogen krijgt en ik denk dat het door haar harnas komt. Ze draagt een ruffwear lookalike; het zachte stukjes zitten precies hetzelfde als bij een echte ruffwear harnas, maar achter haar ellebogen is het niet gevoerd. Enig idee welke harnas rondom zachte voering heeft? Hurtta of tre ponti zijn geen opties want ze kan zich erui wormen. Er moet een connectie zijn ook aan de onderkant van haar borstkast.
Op blaire.de kun je trouwens ook tuigjes bestellen (in allerlei kleuren en met of zonder voering die ook weer in allerlei kleuren kunnen) en dan zou ik direct voor een panikgeschirr gaan, daar kan ze dan écht niet uit.
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Bij http://www.4dox.nl/ kun je verschillende modellen tuigjes op maat en in vrijwel elke kleurcombinatie laten maken. Mijn honden hebben alledrie een Y-tuig van haar en ze bevallen heel goed.

Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
- Zamunda
- Zeer actief
Ik heb er zelf een voor Willem en dat is bij hem echt nodig (die mag echt echt echt niet ontsnappen), en ik ben er heel erg tevreden over. Heel netjes op maat te maken, mooi vrij achter de voorpoot en met fleecevoering gekozen. Ik heb gezocht of ik er een foto van heb, maar kan er gek genoeg geen van vindenZivaNomi schreef:Dank voor de tip, ik ga gelijk even rondsnuffelen!Zamunda schreef:Viel me in je fototopic al op dat het tuig zo dicht achter haar poot zit, als je nu toch voor een andere gaat kijken dan misschien gelijk kijken voor eentje die niet zo dicht achter haar elleboog zit?ZivaNomi schreef:Ik begin te merken dat Nomi kale plekjes achter haar ellebogen krijgt en ik denk dat het door haar harnas komt. Ze draagt een ruffwear lookalike; het zachte stukjes zitten precies hetzelfde als bij een echte ruffwear harnas, maar achter haar ellebogen is het niet gevoerd. Enig idee welke harnas rondom zachte voering heeft? Hurtta of tre ponti zijn geen opties want ze kan zich erui wormen. Er moet een connectie zijn ook aan de onderkant van haar borstkast.
Op blaire.de kun je trouwens ook tuigjes bestellen (in allerlei kleuren en met of zonder voering die ook weer in allerlei kleuren kunnen) en dan zou ik direct voor een panikgeschirr gaan, daar kan ze dan écht niet uit.
- runninggirl
- Zeer actief
Toevallig vandaag die van Jura binnengekregen, ook van blaire.de Zij heeft het x-tuig model. Je kan heel mooi zien dat het ver achter de oksels blijft en overal neopreen voering.ZivaNomi schreef:Omg zo veel mooie kleurtjes en patroontjes en oh hoe moet ik ooit kiezen![]()

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
- Zamunda
- Zeer actief
Haha, ja leuk hè al die kleuren en combinaties die je kunt maken
.
Hier Willem met zijn tuig (overigens met neopreen onderlegd, maar kan dus wel met fleece). Doordat de achterste band om een het smalle deel van zijn ribbenkast zit kan hij zich nooit achteruit uit het tuig trekken. De voorste band laat zijn elleboog mooi vrij.

Hier Willem met zijn tuig (overigens met neopreen onderlegd, maar kan dus wel met fleece). Doordat de achterste band om een het smalle deel van zijn ribbenkast zit kan hij zich nooit achteruit uit het tuig trekken. De voorste band laat zijn elleboog mooi vrij.

- Zamunda
- Zeer actief
Omdat ik hem (nog steeds) altijd dubbel gezekerd uitlaat (tenzij we echt in het bos naast ons huis lopen). Het tuig zal hij niet uit ontsnappen, maar de musketon van de lijn zou kunnen knappen en dan ben ik hem echt kwijt (en heb ik geen flauwe notie hoe ik hem weer zou kunnen vinden/vangen) dus vandaar een jachtlijn erbij.ZivaNomi schreef:Oeh dat staat hem wel gaaf. Ik vond zulke harnassen altijd een beetje overdreven eruit zien, maar hmm dit kan ik wel waarderen denk ik.
Edit: trouwens, waarom heb je er ook nog een jachtlijntje om?
- Zamunda
- Zeer actief
Dat idee had ik al hoor, dat dat met Nomi veel vertrouwder isZivaNomi schreef:Oke duidelijk. Ik ben niet zo bang dat Nomi ook echt helemaal helemaal weg zou rennen en niet terug zou komen; we zijn al meerdere keren naar een omheind hondenbps geweest en ze blijft altijd wel in de buurt. Als het niet zo is, dan zijm de dames altijd bij elkaar dus als zoiets zou gebeuren, was ze wel bij Ziva gebleven. Ik heb voor Nomi een flexi voor 50kg + honden, dat houdt haar wel en als ik hem laat vallen schrikt ze zo van het geluid van de flexi die op de grond slingert dat ze per direct stopt.. in combinatie met een STOOOOP schreeuw die dan uit mij komt![]()
Is het geen optie om een mega ultra super musketon eraan te hangen en dan de lijn van een parachute gebruiken? Zo onbreekbaar mogelijk bedoel ik? Maar ja, je zou ook per ongeluk een lijn los kunnen laten als je struikelt of zo en dan is het ook weer gebeurd..
Per ongeluk de lijn loslaten bij struikelen zie ik niet zo snel gebeuren, het zit er wel ingeprent dat ik die lijn hoe dan ook niet loslaat (en dan helpt een tweede lijn ook niet, zekeren aan de heupgordel wel). Maar materiaalpech, hoe onwaarschijnlijk ook, kan altijd. Dus zijn we op vreemd terrein dan is hij dubbel gezekerd, op een enkele uitzondering na (als Laissah erbij is en man en ik samen op een rustig stuk wandelen gaat hij weleens aan de flex).
Meestal lopen we wel vanuit huis dus dan is een lange jachtlijn of de flex prima en verder rent hij zich suf in zijn eigen omheinde speelveld (onze achtertuin).
- Lothian
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
- Zamunda
- Zeer actief
Ja, ik hou niet van al die extra stof om de hond (zegt degene die haar andere hond een jasje aandoetLothian schreef:Die is mooi Zamunda! Als Ruffwear Webmaster, maar dan minder lomp lelijk.
- Zamunda
- Zeer actief
Dat vind ik dus ook, alhoewel ik hier op het forum lees dat de honden het er niet warm mee (lijken te) hebben hoor dus het zal vast meevallen (iig bij die van Ruffwear, dat ademt geloof ik wel heel goed en is redelijk snel droog). Maar toch wil ik zelf die keuzevrijheid hebben (wel of geen half jasje aan dat ook nog eens een tijdje nat blijft na zwemmen) ipv dat het aan het tuig vastzit.ZivaNomi schreef:Jouw beredenatie lijkt me logisch en helemaal primaik had waarschijnlijk hetzelfde gedaan als Nomi ernstig angstig was geweest.
Maar inderdaad, meeste tuigen die zo escape-proof zijn, zijn gelijk bijna jasjes en dat is in de winter leuk, maar in de zomer dus echt niet..
Zou mooi zijn als het soort tuig wat op Blaire te verkrijgen is ook in allerlei winkels/webshops in Nederland verkocht zou gaan worden, een 'gewoon' tuig met extra veiligheid.
- Shibby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Voor Loutje ga ik ook nog een veiligheidstuig bij Blaire bestellen. Ik vind voor in de zomer haar Ruffwear tuig te bedekkend + ik zoek een excuus om een echt meisjestuig te laten maken daar. Roze neopreen met zwarte band en roze/zwarte zebraprint

Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole