Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hondengedrag kindergedrag verantwoording eigenaar en ouder

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Wolfsblut
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Hondengedrag kindergedrag verantwoording eigenaar en oud

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Budkes schreef: Ik heb een neefje van mij al wel eens een flinke draai om de oren gegeven toen ik zag dat hij mijn Jack Russell een rotschop gaf, op een hele nare manier, eerst ff om zich heen kijken of iemand het zag en toen trapte hij hem. Heel bewust dus. Pats hij had er al 1 te pakken van me.
Kijk zo hoort het. Paedagogisch volledig verantwoord vind ik, al ziet de wet dat totaal anders. Als jouw neefje in dezen een van mijn zoontjes was geweest had hij van mij nog een pak slaag als toegift gekregen. Dan wist ik zeker dat hij dat nooit meer zou doen.
Sommige ouders zouden aangifte tegen jou kunnen doen wegens het lichamelijk mishandelen van een minderjarig kind. Je zou dan ongetwijfeld voor de politierechter dienen te verschijnen. Gelet op de situatie zal de rechter ongetwijfeld verzachtende omstandigheden in overweging nemen. Neemt niet weg dat je in zijn ogen geen eigen rechter had mogen spelen. De verzwarende omstandigheden zullen zijn dat je een politieagente bent. En die dienen in zijn ogen een voorbeeldfunctie te zijn.

Puur theoretisch hoor maar twee jaar geleden had ik een soortgelijke situatie aan de hand. Met mijn hond aangelijnd zit ik op een bank in het park. Komt er zo'n wanstaltig gedrocht van een jaar of 12 voor ons staan en begint met stokken naar Lut te gooien. Ik verzocht hem om daar mee te stoppen. Hierop begon hij grijzend met stenen te gooien en schoppende bewegingen naar Lut te maken. Jij moet hier weg want ik wil daar zitten zei hij toen. Dat deed ik natuurlijk niet. Zonder stemverheffing kan ik daar heel stoïcijns onder blijven. Aangezien zijn breedte gelijk stond aan zijn lengte had ik al snel zijn zwakke punt gevonden. Psychisch heb ik hem dan ook gruwelijk tot op het bot beschadigd. Wat ik allemaal tegen hem gezegd heb laat ik maar even in het midden. Maar na een half uurtje taaide hij gelukkig af.
Het liefste had ik hem echter met zijn dikke reet over mijn knie gelegd om hem wat normen en waarden bij te brengen. Of Lut die helemaal opgefokt was even de flex opengooien om even te mogen sneppen.
Maar helaas, juridisch gezien waren beide oplossingen niet aanvaardbaar. Iemand psychisch naar zijn mallemoer helpen zal ook wel niet mogen, maar dat laat gelukkig geen zichtbare sporen na.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Wolfsblut schreef: Of Lut die helemaal opgefokt was even de flex opengooien om even te mogen sneppen.
Maar helaas, juridisch gezien waren beide oplossingen niet aanvaardbaar.
Ik had ooit een teckel in opvang Sunny genaamd een lief maar pittig teefje. Bij ons in de buurt woonde toen ook een vervelend koter wat graag onze honden (mastino , bordeauxdog en dwergkeesje) treiterde.
Onze honden maakte zich er nooit druk om en liepen gewoon aangelijnd door behalve Sunny. Op zijn gejoel en op afstand weliswaar schoppende bewegingen maken ging zij direct verhaal halen en rukte zich los iets waar ik niet op gerekend had. Jong zag haar aankomen en vloog weg maar ze had hem zo te pakken en beet hem zijn billen. Was niet door overigens een blauwe plek meer niet.
Persoonlijk vond ik het niet zo'n probleem , een correctie goed gegeven hoeft in de regel niet herhaald te worden immers :mrgreen:
Moeders dacht er anders over , die was woedend en belde de politie.
Die kwam, en nadat ik ze binnenliet en hij in eerste instantie twee enorme honden zag en enigszins verbaasd vroeg welke het gedaan had omdat er niets meer te zien was dan een blauw plekje wees ik op de Teckel :lol1:
Agent moest er om lachen en is weer vertrokken zonder verder er werk van te maken.

In jouw geval zou ik ervoor niet hebben gekozen het koter af te branden , ik zou hem gewoon kort en bondig hebben duidelijk gemaakt op te zouten en mijn hond niet hebben laten opfokken door zo'n treiterbak.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Zo typisch he. Moeders zijn zó op het rabat als hun koter wat aangedaan wordt, maar totaal blind voor wat hun koter een ander aan doet, ongeacht het een volwassen mens, een kind of een dier is.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Sommige moeders.......
Gr. Aniek

Afbeelding
Borisje
Actief
Mijn ras(sen): Podenco kruising

Ongelezen bericht door Borisje »

Om sommige verhalen moet ik wel een beetje lachen :lol1: Ernstig dat ouders hun kids dat soort dingen laten doen, maar goede reacties van eigenaren haha!

Zelf ben ik extreem voorzichtig met mijn hond en kinderen. Zora kan sneppen van angst en ze zou absoluut doorbijten als ze echt geen kant op kan. Nadat ze een keer mijn autistische nichtje (die nogal gilt, met handen wappert, bang is voor honden maar dan toch zenuwachtig steeds langs haar loopt en haar dan aantikt) te pakken heeft gehad, gelukkig zonder schade, besteden we haar uit tijdens verjaardagen. Mag Zora fijn bij een hondenvriendin blijven, dat scheelt enorm veel stress voor mij en hond. Er zijn nogal veel kinderen in de familie.

Met wandelen roep ik haar bij me als ik kinderen tegenkom. Willen ze naar haar toe of beginnen ze al 'hondje' te roepenz wordt ze aangelijnd en ga ik van het pad af staan, is dat nog niet duidelijk, sommeer ik ouders of kind de hond met rust te laten omdat ze bang is.
Éen keer heb ik op een drukke zondag gehad dat ik niet oplette (gezellig aan het kletsen), hond losliep, een kind ook losliep, naar Zora toe kwam rennen, haar hoofd vastgreep en haar omhelsde. Ik heb nog nooit zo hard geschreeuwd. :80: Ouders schrokken, kind schrok en hond schrok ook zo dat ze zich losrukte en naar me toe rende nog voor ze kon bijten.
Ouders hebben een preek gehad, dat lijkt me duidelijk. :D

Ik ben echter verantwoordelijk voor mijn hond en zorg dan ook dat dit soort dingen gewoon niet (meer) kunnen gebeuren. En ik ontwijk losloopgebieden op zonnige zondagen.
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

iones schreef:Zo typisch he. Moeders zijn zó op het rabat als hun koter wat aangedaan wordt, maar totaal blind voor wat hun koter een ander aan doet, ongeacht het een volwassen mens, een kind of een dier is.
Zeg maar gerust dat voor koter ook hond gelezen kan worden.

Liefde maakt echt blind.
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Lief schreef:
iones schreef:Zo typisch he. Moeders zijn zó op het rabat als hun koter wat aangedaan wordt, maar totaal blind voor wat hun koter een ander aan doet, ongeacht het een volwassen mens, een kind of een dier is.

Liefde maakt echt blind.
inderdaad dat gaat beide kanten op.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Budkes schreef:Sommige moeders.......
Vaders ook hoor, maar dan op een andere manier.

Van eentje weet ik dat hij bij de tegenpartij verhaal ging halen met een wapen, omdat zijn etter van een zoontje een vervelende etter was genoemd (en terecht!).
Al een hele tijd geleden en wij (ouders en kind) waren gelukkig geen partij in het hele gebeuren.
Maar ik vergeet het nooit.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

ranetje schreef:

Van eentje weet ik dat hij bij de tegenpartij verhaal ging halen met een wapen, omdat zijn etter van een zoontje een vervelende etter was genoemd (en terecht!).
Al een hele tijd geleden en wij (ouders en kind) waren gelukkig geen partij in het hele gebeuren.
Bij mij kwam een vader ook verhaal halen, ik wist alleen totaal niet waar die man het over had en waarom hij nou zo kwaad was :19:
Tot zijn zoontje aan kwam rennen. "papa, dit is niet die mevrouw hoor! Deze honden spelen we af en toe mee en zijn wél lief!".
Ik werd verward met iemand anders. Vond ik overigens niet grappig, want lulpraatjes gaan zo in de rondte en als ze het dan over de verkeerde hebben :roll: .
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Mijn hond hoeft niets met vreemde kinderen, in een losloop gebied oid negeert ze kinderen sowieso en als kinderen aanstalten maken om naar haar toe tegaan maakt ze zelf al dat ze weg komt.. aan de lijn hoeft helemaal niemand haar aan te halen dus dat zeg ik ook altijd als ze willen aaien "Bowie houdt niet van aaien" en dat is eigenlijk altijd goed.. heel klein grut hou ik zelf goed in de gaten en eigenlijk nog nooit gebeurt dat er zomaar een kind bij mijn hond stond.
Bowie heeft nog nooit uitgehaald oid naar een kind ( of volwassenen) maar ik weet wel dat als ze zich in het nauw gedreven voelt zal ze eerst waarschuwen en dan wel iets van uithalen en of dat dan echt bijten tot het bloed eruit komt is weet ik niet maar dat hoef ik ook niet te weten.
Mijn hond is niet van de vreemde mensen en al helemaal niet van het aanraken ofzo, ze vind het niks als vreemde mensen op haar afkomen if aan aan willen halen.. dat weet ik en dat vind ik ook prima en als eigenaar zijnde ben ik ervoor om te zorgen dat dat ook niet gebeurt.
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

ranetje schreef:

Ik bedoelde het anders, namelijk niet alle moeders maar sommige...
Ik vind het namelijk een beetje overtrokken sommige reacties.
Gr. Aniek

Afbeelding
iones
Zeer actief

Lief schreef:

Liefde maakt echt blind.
Ja klopt, ik zei al eerder dat ik dezelfde gebreken signaleer. Prinsjes en prinsesjes heb je niet alleen onder kinderen, ook onder honden. Maar bij kinderen wordt het vaak nog iets verder doorgevoerd.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Woest
Zeer actief
Mijn ras(sen): Västgötaspets

Ongelezen bericht door Woest »

Mijn oudste is 6 en de jongste (sinds vandaag) 5 jaar. Dus wij krijgen zeer regelmatig kinderen over de vloer. En ik moet het eerste kind wat goed met honden omgaat nog tegenkomen. Bij ons komen er maar twee soorten kinderen over de vloer:
1) bang voor honden en gillend,met handen wapperend voor hem wegrennen.
2) fan van honden en hem daarom meteen omhelsend.

En als kinderen uit categorie 2 zien dat kinderen uit categorie 1 meer aandacht van Rico krijgen, dan gaan ze ook zo achterlijk doen.

Mijn eigen kinderen zijn hierbij niet echt een uitzondering, alhoewel Anouk volgens mij best normaal doet met andermans honden. Ilse is bang (niet voor Rico).

In veel gevallen zal het opvoeding zijn,maar voor een deel hoort het denk ik ook bij de leeftijd en het feit dat kinderen zelf geen hond hebben. Of juist welhuisdieren hebben en die als speelgoed mogen gebruiken.

Ik ben in ieder geval altijd op mijn hoede als hier kinderen komen spelen. Met mijn eigen kinderen vertrouw ik Rico 100% (is ook anders geweest) maar met andermans kinderen :schrik:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Budkes schreef:
ranetje schreef:

Ik bedoelde het anders, namelijk niet alle moeders maar sommige...
Ik vind het namelijk een beetje overtrokken sommige reacties.
Ik ook, zowel van die vaders als van die moeders :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Izzy vindt kinderen niks, dus ik hou ze bij haar weg. Alleen als ze met de bal willen spelen, mogen ze erbij, dan vindt Izzy ze het einde (zelfde energielevel).
Sofi'tje heeft ook niks met kinderen maar laat zich aaien als het echt echt moet (maar ze is snel en wendbaar genoeg om buiten kinderhandjesbereik te blijven). Die ondergaat het aaien met zo'n zuchtende blik en veinst alleen wat interesse als er wat te snaaien valt om net zo snel weer te verdwijnen als het voer op is. Gelukkig vinden kinderen haar veel leuker dan Izzy, maar ik hou ze liever gewoon helemaal weg. Pas kwamen we in het bos nog een hele klas kinderen tegen waarvan er 1 met wapperende armen op de honden afgestoven kwam, dus heb de bal maar een flinke zwieper de andere kant op gegeven en zo was het ook opgelost.
Toen waren mijn honden "stomme kuthonden" omdat ze niet naar haar toe kwamen :LOL:
iones
Zeer actief

Frolic schreef: Dat wil niet zeggen dat ze alles maar goed moeten vinden. Kinderen moeten leren om respect te hebben voor alle dieren, dus ook honden. Dus lekker laten lopen en niet mee bemoeien.
En dat klinkt zo simpel he. Het is niets iets actiefs, dus het zou gemakkelijk moeten zijn. Maar dat is het kennelijk niet, gewoon laten lopen. En lang niet alle ouders grijpen dan in, ze voeden niet op.
iones
Zeer actief

En dan moet je die ouders eens horen als je dat doet....
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Gisteren kwam een jongentje netjes op mij af gelopen om te vragen of hij elmo mocht aaien. Op mijn antwoord dat hij vreemden niet leuk vind (boeit hem niks). Kwam een knikje en vertelde gelijk aan zijn broer, die mag je niet zo aaien hoor, hij vind vreemden aan zijn lijf niet leuk :E:
Afbeelding
tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke

Ongelezen bericht door tobi__ »

Hier geen vervelend ervaringen met kinderen eigenlijk. Sinds kort hebben de kinderen naast ons Tobi ontdekt en als wij buiten zijn en zij ook spelen ze met Tobi door wat stokken te gooien etc. Als Tobi dan gaat liggen met een stok zeg ik dat ze hem met rust moeten late 'Tobi is moe hè, laat hem maar uitrusten.' En dat zeggen hun ouders ook tegen hun kinderen. Toen de buurjongen vanmiddag een chipje voor Tobi zijn neus hield en het toen wegtrok werd zijn moeder boos, haha. 'Hoe zou jij het vinden als ik je roep voor een chipje en hem dan wegtrek??' Dat vond buurjongen toch niet zo leuk nee.

Ik leg ze ook uit dat hoe meer zij gaan rennen en met handen wapperen hoe leuker Tobi dat vindt (hij gaat dan juist naar die handen toe 'happen' of achter ze aan rennen). Dat snappen ze nu ook en leren echt snel hoe ze met hem om moeten gaan. Vind ik erg leuk om te zien.
_Esmee
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”