Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Radar

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Radar

Ongelezen bericht door ranetje »

kipo schreef:
ranetje schreef:
Heavy schreef:
Ik vond het weerwoord van de Bravecto man trouwens helemaal niet zwak . Hij was misschien niet zo'n vlotte prater maar legde wel uit dat ze groepen honden volgen met en zonder Bravecto en dat er bij de honden zonder Bravecto ook epilepsie voorkwam dus lijkt me duidelijk dat het dan niet aan te tonen is dat het van de Bravecto komt .
Hij zeilde anders aardig behendig om de vragen van Mevrouw Hertsenberg heen.

Kan iemand mij uitleggen waarom bij de spot-on van bravecto in de bijsluiter wel wordt gewaarschuwd voor neurologische problemen (zij het zeldzaam voorkomend) en bij die pil niet?
Dart kwam ook even ter sprake bij Radar.
Ik heb er mijn twijfels bij.
Maar bovendien wil ik geen langwerkende pil in mijn hond stoppen.
Als ze er niet tegen kan, kan ik die pil er niet meer uithalen.

Dus in geval van keuze tussen leven of dood zou ik er nog over kunnen denken, anders niet.

Als je in Frankrijk of een ander zuidelijk land woont vind ik het weer een ander verhaal.
Teken zijn daar voor honden gevaarlijker dan hier.
Al dacht ik dat er ook entingen mogelijk waren tegen bepaalde tekenziektes, (misschien ook niet zo veilig :? )
omdat er voor de druppels opnieuw onderzoek gedaan moet worden en in die onderzoeksgroep waren er 3 honden die tijdens het onderzoek een epileptiforme aanval kregen; 1 hond uit de groep die géén bravecto kreeg, 1 in de bravecto-groep die ook nog andere medicatie had gehad, waarvan het bekend is dat dat een bijwerking kan zijn en 1 in de bravecto-groep die niks anders had gehad. Of die aanvallen door de bravecto kwamen, weet je niet, maar het gebeurde, dus komt het in die bijsluiter.
Dank je :ok:

Nou ben ik ook meteen benieuwd naar de rassen/kruisingen waar epilepsie werd geconstateerd.
Welke andere medicatie kan ook epileptiforme toevallen veroorzaken?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje
Zeer actief

lucie schreef:
ranetje schreef:
Heavy schreef:
Ik vond het weerwoord van de Bravecto man trouwens helemaal niet zwak . Hij was misschien niet zo'n vlotte prater maar legde wel uit dat ze groepen honden volgen met en zonder Bravecto en dat er bij de honden zonder Bravecto ook epilepsie voorkwam dus lijkt me duidelijk dat het dan niet aan te tonen is dat het van de Bravecto komt .
.

Als je in Frankrijk of een ander zuidelijk land woont vind ik het weer een ander verhaal.
Teken zijn daar voor honden gevaarlijker dan hier.
Al dacht ik dat er ook entingen mogelijk waren tegen bepaalde tekenziektes, (misschien ook niet zo veilig :? )
enting is mogelijk, maar volgens de da hier (en die zijn errug pro-entingen!) maar voor 50% betrouwbaar. voor mij geen reden dus om te gebruiken
Snap ik :ok:
Dan zou ik die enting ook niet geven.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

ranetje schreef:Welke andere medicatie kan ook epileptiforme toevallen veroorzaken?
In elk geval de rabies-enting.
En het oplosmiddel van de Weil-enting ook, dat is dus niet het vaccin maar het middel waarmee dat gegeven wordt.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Teske
nieuw lid
Mijn ras(sen): Cavalier King Charles Spaniel

Ongelezen bericht door Teske »

kooi schreef:
Teske schreef:Is Bravecto nu echt slechter dan andere chemische vlooienmiddelen??

Van elk middel zijn er toch wel slechte verhalen te vinden? Teske werd juist heel erg ziek van Advantage... en kon wel tegen Bravecto. Inmiddels is Teske er niet meer... dit heeft trouwens niks met de Bravecto te maken!

Ik vind het wel heel slecht dat er maar zo beperkt onderzoek naar is gedaan... bij Teske werkte de Bravecto ook veel langer dan die drie maanden... dus dat je wanneer je het middel om de drie maand geeft kan ik me wel voorstellen dat een hond zo veel te veel binnenkrijgt.

En dan is de vraag, wat zijn de alternatieven, ik heb bij Teske ook verschillende natuurmiddeltjes geprobeerd maar zonder resultaat....
Nexguard?
Dat is een verwante werkame stof als bij de Bravecto, maar het werkt maar 1 maand.
En bij de test kwam die er qua bijwerkingen iets gunstiger uit..
Bedankt voor de tip! Bij mijn volgend hondje eerst maar eens kijken of het met natuurmiddeltjes ook lukt...
ranetje
Zeer actief

Marjoleine schreef:
ranetje schreef:Welke andere medicatie kan ook epileptiforme toevallen veroorzaken?
In elk geval de rabiës-enting.
En het oplosmiddel van de Weil-enting ook, dat is dus niet het vaccin maar het middel waarmee dat gegeven wordt.
Dat is een vaccin en daarvan weet ik dat dat bij gevoelige honden een toeval kan uitlokken.
Net als anti wormen middelen e.d. dat kunnen.

Eerlijk gezegd beschouw ik een vaccin (of het oplosmiddel) niet als "medicatie" :oeps:
Ik dacht dat met medicatie iets anders werd bedoeld.
Pillen, poeders e.d.
Afbeelding
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Marjoleine schreef:
Moet die aanval dan direct na het toedienen plaatsvinden, of kan het ook een paar weken daarna gebeuren?
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
ranetje
Zeer actief

Alfilillo schreef:
Marjoleine schreef:
Moet die aanval dan direct na het toedienen plaatsvinden, of kan het ook een paar weken daarna gebeuren?
Kan een paar weken daarna ook nog optreden.
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

ellen en de birmanen schreef:
Marie-Josée schreef:Het konden de verhalen zijn over onze honden, maar dan wat betreft de entingen :(:
Gek genoeg heb ik hier nooit iets gemerkt als ik ze Bravecto gaf en geloof me dat ik ze met argusogen in de gaten hield. Balen. Ik was net zo blij met dat middel. Een pilletje per jaar en geen gedoe meer met teken. Met andere middelen hadden de honden nog steeds tientallen teken, vonden we ze in de auto, op de bank, in bed...
Maar ik durf het nu niet meer te geven.Al vraag ik me wel af hoe schadelijk de andere middelen zijn.
ik doe bij mijn honden serestobanden om, dat doe ik in april en in september gaan ze af. vorig jaar 1 dode teek gevonden bij in totaal 6 honden. ze rennen dwars door hoog gras, struiken, bossen en ze zwemmen er mee.

ellen
Een band werkt bij Sancho niet, die komt niet op de huid en bovendien gaat zijn vacht dan hopeloos klitten.
Bij Tomas durf ik bijna niets anders meer uit te proberen aangezien die na entingen epileptische aanvallen kreeg. Dat is pas gestopt sinds een paar jaar nadat ik hem niet meer liet enten. Net als bij de vorige hond.
Die banden doen toch eigenlijk hetzelfde; ze geven het gif af op de huid, dat komt in het weefsel en in de bloedbaan.
Het blijft natuurlijk altijd een afweging van risico's maar het stikt hier in de omgeving werkelijk van de teken.
Als ik niets doe kan ik na elke wandeling tientallen teken verwijderen en je ziet er altijd over het hoofd.
Lastig.
Marie-Josée
Erelid

Ik neig er inderdaad naar om toch van twee kwaden de minste te kiezen maar vanwege Tomas ben ik natuurlijk erg op mijn hoede.
Maar van tekenbeten wordt hij ook misselijk is me opgevallen. En hier kregen ze maar een Bravectopil per jaar.
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

Marie-Josée schreef:
Marie-Josée schreef:Het konden de verhalen zijn over onze honden, maar dan wat betreft de entingen :(:
Gek genoeg heb ik hier nooit iets gemerkt als ik ze Bravecto gaf en geloof me dat ik ze met argusogen in de gaten hield. Balen. Ik was net zo blij met dat middel. Een pilletje per jaar en geen gedoe meer met teken. Met andere middelen hadden de honden nog steeds tientallen teken, vonden we ze in de auto, op de bank, in bed...
Maar ik durf het nu niet meer te geven.Al vraag ik me wel af hoe schadelijk de andere middelen zijn.
ik doe bij mijn honden serestobanden om, dat doe ik in april en in september gaan ze af. vorig jaar 1 dode teek gevonden bij in totaal 6 honden. ze rennen dwars door hoog gras, struiken, bossen en ze zwemmen er mee.

ellen
Een band werkt bij Sancho niet, die komt niet op de huid en bovendien gaat zijn vacht dan hopeloos klitten.
Bij Tomas durf ik bijna niets anders meer uit te proberen aangezien die na entingen epileptische aanvallen kreeg. Dat is pas gestopt sinds een paar jaar nadat ik hem niet meer liet enten. Net als bij de vorige hond.
Die banden doen toch eigenlijk hetzelfde; ze geven het gif af op de huid, dat komt in het weefsel en in de bloedbaan.
Het blijft natuurlijk altijd een afweging van risico's maar het stikt hier in de omgeving werkelijk van de teken.
Als ik niets doe kan ik na elke wandeling tientallen teken verwijderen en je ziet er altijd over het hoofd.
Lastig.
De banden hoeven niet op de huid te worden gedragen en ze geven ook geen gifstoffen aan die in de bloedbaan komen. het verspreid zich over de talglaag van de hond. Ik heb de banden altijd heel los zitten ook bij mijn bastaard llhasa met lang haar. daarbij als je ze gebruikt en het heeft niet de werking die jij gedacht dat het zou hebben, kan je de band altijd af doen.

ellen
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Marie-Josée schreef:

ellen
Lastig.
De banden hoeven niet op de huid te worden gedragen en ze geven ook geen gifstoffen aan die in de bloedbaan komen. het verspreid zich over de talglaag van de hond. Ik heb de banden altijd heel los zitten ook bij mijn bastaard llhasa met lang haar. daarbij als je ze gebruikt en het heeft niet de werking die jij gedacht dat het zou hebben, kan je de band altijd af doen.

ellen
Ik doe hem ook af met zwemmen bijv. En ook met trainen is hij af. Zit ook los aangezien ik hem anders niet zo makkelijk af kan doen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Kiezen tussen twee kwaden inderdaad. Bij een band vind ik het niet fijn dat de stoffen uitwendig op de hond aanwezig zijn. Dan komt het spul ook aan je handen of met stoeien hangen de honden in elkaars band. Bij een langharige hond vind ik het verder minder praktisch dan bij een kortharige.
Nou ja, dit seizoen nog geen teek gezien, dus ik kan er nog even over nadenken.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Hier staat omschreven hoe het werkt.
Dat is misschien handig bij je afweging.
Klikkerdeklik

Afbeelding

Marie-Josée
Erelid

Bedankt voor het artikel.
Hier moet ik dan wel weer om grijnzen;
Overigens, mocht u alsnog besmet raken met de pest, dan is de kans dat u eraan overlijdt 1 op 7.
Jetski
Zeer actief

Jetski

Ongelezen bericht door Jetski »

Marjoleine schreef:Hier staat omschreven hoe het werkt.
Dat is misschien handig bij je afweging.
Klikkerdeklik
Bedankt voor het artikel.
Zoiets zet weer een hoop in perspectief...
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Marie-Josée schreef:Bedankt voor het artikel.
Hier moet ik dan wel weer om grijnzen;
Overigens, mocht u alsnog besmet raken met de pest, dan is de kans dat u eraan overlijdt 1 op 7.
Handig om te weten toch? :engel:

Afbeelding

gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Ik heb mijn honden haast nooit voor vlooien en teken behandeld. Ik denk in hun hele leven maar drie keer.

Nikkie nog vlak voor haar dood, die had ineens heel erg veel vlooien. Een pipetje en de vlooien vielen bij bosjes uit haar vacht, lagen allemaal dood in Gerard zijn bed. Hahaha.

En voor tekenbeten ben ik nooit zo bang geweest, bij kortharige honden zie je teken al erg snel zitten.

Mijn schoonzus heeft geen dieren en die heeft ook al een paar keer een teek in haar lijf gehad. En dat alleen van in de tuin zitten. Ik heb twee keer een teek gehad, een keer in mijn knieholte die kreeg ik er helemaal uit en een keer op mijn bovenbeen aan de achterkant, die kreeg ik er niet helemaal uit dus daar ben mee naar de dokter geweest. Die kreeg hem er ook niet uit, toen heeft hij die teek met een mesje verwijderd.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Tessa is erg gevoelig voor vlooienbeten. Bij één vlooienbeet krabt ze zich al kapot.

In 2015 was het raak. Voor beide honden Advantage gehaald en dat haalde niets uit, nog steeds een paar vlooien. Helaas een paar weken moeten wachten totdat het goedje zoveel mogelijk uit was gewerkt. Ik ga geen gif stapelen :neenee: .
Toen overgestapt op Bravecto en binnen een paar uur waren de vlooien dood. Daarna geen vlo meer gezien tot midden 2016, weer een Bravecto pil in beide honden en ook toen binnen een paar uur van de vlooien af.
Ik weet niet hoe lang het spul werkt, maar ik ontvlo alleen als ze echt last van vlooien hebben en dat is de laatste jaren dus maar één keer per jaar geweest.

Ik kreeg een poosje geleden wel een kaartje van de DA in de bus dat het weer tijd zou zijn voor een behandeling met Bravecto. Nou daar doen we dus maar niet aan mee.
Niet omdat ik dat middel niet meer vertrouw, maar omdat ik geen gif in mijn honden stop als het niet nodig is.
Volgende keer dat ik vlooien zie op mijn hond(en) dan gaat er toch weer zo'n pil in.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”