Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gewone dekking en diepvries sperma

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Gewone dekking en diepvries sperma

Ongelezen bericht door sirene »

Ik heb een rare vraag. Misschien wel dom ook :mrgreen:

Met diepvries sperma insemineren geeft bij honden maar een lage kans van slagen. In landen waar 2 dekkingen zijn toegestaan, zou je dan, als je toch heel graag meer kans op een nest wilt, ook nog een gewone dekking kunnen doen naast de inseminatie?
KI advies is toch ook altijd op een ander tijdstip qua progesteron dan een gewone dekking? Of heb ik dat fout onthouden?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
GoldenGizmo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Re: Gewone dekking en diepvries sperma

Ongelezen bericht door GoldenGizmo »

Ik weet het antwoord op je vraag niet, maar waarom zou je KI toe willen passen wanneer je ook de mogelijkheid hebt van natuurlijke dekking? Ikzelf zou KI alleen als optie zien wanneer natuurlijke dekking niet mogelijk is, omdat de reu te ver weg zit of overleden is. Maar als zowel natuurlijke dekking als KI mogelijk zijn, waarom zou je dan niet meteen voor de methode kiezen met de grootste kans op succes?
sirene
Zeer actief
Contacteer:

GoldenGizmo schreef:Ik weet het antwoord op je vraag niet, maar waarom zou je KI toe willen passen wanneer je ook de mogelijkheid hebt van natuurlijke dekking? Ikzelf zou KI alleen als optie zien wanneer natuurlijke dekking niet mogelijk is, omdat de reu te ver weg zit of overleden is. Maar als zowel natuurlijke dekking als KI mogelijk zijn, waarom zou je dan niet meteen voor de methode kiezen met de grootste kans op succes?
Ik bedoel dan natuurlijk niet van dezelfde reu. Ik geef ook de voorkeur aan een natuurlijke dekking maar ik zie ook voordelen van KI om sperma van idd bv overleden reuen te gebruiken. Als je dus bv KI van een overleden reu wil doen. Zou je dan om de kans op een nestje te vergroten ook nog een dekking van een andere levende reu erbij kunnen doen ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb ook geen idee hoe het normaal gaat als je twee reuen wilt gebruiken. Laat men ze dan op dezelfde dag dekken of met een dag ertussen bv?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Dit misschien even lezen: http://www.dierenkliniekeersel.nl/wp-co ... lcanin.pdf Een lezing gehouden door Maarten Kappen. Ik heb hem gehoord en was erg interessant.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Neeltje schreef:Dit misschien even lezen: http://www.dierenkliniekeersel.nl/wp-co ... lcanin.pdf Een lezing gehouden door Maarten Kappen. Ik heb hem gehoord en was erg interessant.
Dankjewel! Ik vind er helaas geen antwoord op mijn vragen. Alleen dat het slagingspercentage nu zoveel hoger is bij diepvriessperma is wel positief.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

sirene schreef: Als je dus bv KI van een overleden reu wil doen. Zou je dan om de kans op een nestje te vergroten ook nog een dekking van een andere levende reu erbij kunnen doen ?
Nee.
Aangezien de ervaring tot nog toe lijkt te leren dat als je twee reuen gebruikt je toch altijd pups hebt van maar één, zou ik het niet doen.
Dat lijkt te maken te hebben met de concurrentie van de spermacellen die op elkaar reageren.
Zul je namelijk net zien dat je alleen die levende hond hebt als vader en niet die al-twintig-jaar-dooie.

En inderdaad, de kansen zijn tegenwoordig stukken hoger bij KI.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
sirene schreef: Als je dus bv KI van een overleden reu wil doen. Zou je dan om de kans op een nestje te vergroten ook nog een dekking van een andere levende reu erbij kunnen doen ?
Nee.
Aangezien de ervaring tot nog toe lijkt te leren dat als je twee reuen gebruikt je toch altijd pups hebt van maar één, zou ik het niet doen.
Dat lijkt te maken te hebben met de concurrentie van de spermacellen die op elkaar reageren.
Zul je namelijk net zien dat je alleen die levende hond hebt als vader en niet die al-twintig-jaar-dooie.

En inderdaad, de kansen zijn tegenwoordig stukken hoger bij KI.
Aha, dat zei mijn gevoel ook al maar ik wist niet of dat ook ergens op sloeg. Ik dacht ook dat bij dekkingen met twee reuen de pups meestal van maar 1 reu blijken te zijn. Maar ik heb niet nagezocht of dat ook ergens beschreven staat. Weet jij of dat ook statistisch bewezen is?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Aha, dat zei mijn gevoel ook al maar ik wist niet of dat ook ergens op sloeg. Ik dacht ook dat bij dekkingen met twee reuen de pups meestal van maar 1 reu blijken te zijn. Maar ik heb niet nagezocht of dat ook ergens beschreven staat. Weet jij of dat ook statistisch bewezen is?
Nee, volgens mij niet.
Ik heb dit feitje van een paar rassen waar het gedaan wordt om de genenpool te verbreen en dat werkt dus niet erg in die zin dat het vrijwel altijd maar pups van één reu zijn.

Afbeelding

DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Ik las laatst op facebook over een dubbele dekking en heb de fokker ook de reden gevraagd.

De reuen leven namelijk allebei, en eentje is van haar zelf. Haar reden was dat ze niet kon kiezen uit de reuen en ze niet haar teef nest achter nest wilde laten krijgen dus vandaar de keus om 2 reuen te gebruiken voor 1 nest in de hoop dat er van elke reu wat tussen zou zitten. Allebei hebben ze natuurlijk gedekt en zowel de reuen als de teef hadden ervaring. Toch is uiteindelijk alles maar van 1 reu, dit heeft (ondanks dat het qua uiterlijk al duidelijk was) laten testen d.m.v. DNA. dit was overigens een Old English Bulldog.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb sowieso niks tegen het gebruik van twee reuen. Het mag hier niet officieel maar ik heb begrepen dat het ook niet echt verboden is. Ik weet niet meer hoe het zat maar heb ooit bij een vergadering gezeten waar dat werd besproken. Kan ook zijn dat het inmiddels wel op papier staat dat het niet mag van de RvB.
Iig vind ik het een goede manier om met een minimaal aantal nesten een grotere diversiteit te krijgen. Als het tenminste zou werken dat de uiteindelijke pups dus ook van twee reuen blijken.
Ik heb tot nu toe altijd maar 1 nest met een teef gedaan en 6 nestjes gefokt. Met 2 reuen per nest had er al een hoop meer diversiteit geweest.
Laatst gewijzigd door sirene op 26 jan 2017 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Zelfs al is de reden dat iemand niet kan kiezen qua reu zie ik geen probleem.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef: Het mag wel maar je kunt het niet registreren.
Dat is raar want er wordt juist wel heel veel aan DNA-testen gedaan om zeker te stellen dat de aangegeven ouderdieren dat daadwerkelijk zijn. Het zou dus ook geen probleem moeten zijn om twee reuen te gebruiken. Of twee teven als we toch al kunstmatig bezig zijn.
Het is ook raar dat het hier van de RvB niet mag. DNA op ouderschap is verplicht dus er is geen enkele reden om het niet te doen. De reden was een aantal jaren terug dat veel mensen het "onnatuurlijk" vinden (wat het natuurlijk helemaal niet is, zie jouw onderste stukje + wat is er zo natuurlijk aan de rashondenfokkerij?) en omdat het een discussiepunt zou zijn waar je de grens zou leggen. Dat er straks mensen zouden zijn die dan 3 of meer reuen zouden gebruiken. Wat ook onzin is want ten eerste zit er een limiet aan het aantal eicellen van die teef en aan haar vruchtbare dagen en ten tweede denk ik dat de meeste fokkers die dit doen meestal heel serieus met fokken bezig zijn en niet zomaar 3 of meer reuen op hun wensenlijstje hebben. En tenslotte, het kost ook nog klauwen met (extra) geld door driedubbel dekgeld, DNA afname, registratiekosten, papieren rompslom enz. dekkingen regelen enz.

sirene schreef: Ik dacht ook dat bij dekkingen met twee reuen de pups meestal van maar 1 reu blijken te zijn. Maar ik heb niet nagezocht of dat ook ergens beschreven staat. Weet jij of dat ook statistisch bewezen is?
Bij zwerfhonden is het schering en inslag om pups van verschillende reuen in een nest te hebben.

Afbeelding[/quote]

Ik ken dat soort voorbeelden maar je weet natuurlijk niet het slagingspercentage van dit soort nesten bij straathonden. Ik zie namelijk ook hele uniforme nesten bij straathonden.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Bij de Glen of Imaal doen ze het.
Ze hebben een internationaal verbond van clubs en daar doen ze dat. Ik heb er een artikel over gedaan in die periode dat er sprake van was hier.
En uit al die nesten was er dus gewoon één nest met twee vaders, de rest niet.
Ik heb het toen gevraagd aan een fertiliteitspief en die zei dat ook. Meestal toch alleen pups van één reu.

Het mag volgens mij nog steeds niet van de Raad maar anderzijds weet ik iemand wier reu ontsnapt was en de teef was al gedekt diezelfde dag. Door een andere reu dus. En die pups zijn toen gewoon getest.
DNA nemen ze toch al af ;)
Was toen ook allemaal van één reu meen ik, achteraf.

Afbeelding

Stippelteam
Zeer actief
Mijn ras(sen): dalmatiers
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Stippelteam »

Ik ken ook een teef die bleek bij de bevalling gedekt door 2 reuen! 2 pups raszuiver 2 pups kruising. De raszuivere hebben ook gewoon stambomen gekregen

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Mizzsylver schreef:Bij een nest Chinese naakthonden is dat ook gebeurd toch? Die hebben wel stambomen gekregen na dna test. Was door 2 reuen gedekt en ook pups van beide reuen. Staat ook wel ergens op het forum dacht ik.
Ik kan het me niet herinneren maar mijn geheugen laat me wel eens in de steek.
Ik zou het topic wel willen zoeken maar als ik me heel het topic niet kan herinneren wordt het lastig qua zoektermen.
Was het de fokker die het topic opende?

Ik vond wel dit topic. Wordt wel gesproken over een chinees die ook een chihuahua dekte.
En dus heel toevallig heeft iemand het erover dat het bij KI wordt gebruikt. Was mijn idee toch zo origineel niet :mrgreen: Ik heb zelfs gereageerd in dat topic, en ik ben blijkbaar in ruim 5 jr tijd nog niet van gedachten veranderd.
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... d#p4624159
Laatst gewijzigd door sirene op 27 jan 2017 07:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”