Hoe leer je normaal dingen aan en hoe leer je dat een commando langer uitgevoerd moet worden. Zoals bij zit of af. Dat is een kwestie van tijd. Hoe lang ben je er mee bezig geweest? Zoiets duurt wel even voor ze het leren en voor ze het langer en beter kunnen.
Shame is mij hier nog steeds niet echt gelukt, maar ik ben ook als bovenstaande, soms heb ik de geest er voor en heel vaak ook niet. Dan ben ik een tijdje intensief bezig en dan laat ik het weer liggen. Dat laatste is trouwens hier heel vaak juist de formule tot succes. Heb ik het weken of maanden (jaren) niet meer geprobeerd, lijken ze het toch opgepakt te hebben terwijl ik daarvoor er niets mee leek te kunnen. Zo ook bijvoorbeeld mooi opzitten (wat overigens juist vaak voor honden met een lange rug makkelijker is dan voor honden met een korte rug

). Hebben we volgens mij zo'n 4 jaar over gedaan voor hij het ineens oppakte. Nu vind hij dat het geweldigste kunstje. In de tussentijd leert hij kunstjes die makkelijker zijn en hem meer motiveren om ook moeilijkere kunstjes te doen. Norah snapt na 2 x al wat mooi opzitten was, maar die kan ik buig weer niet zo goed aanleren. Komt vanzelf en zo niet, dan niet dan zijn er nog zoveel andere leuke kunstjes. Mijn beide honden kunnen hele verschillende kunstjes. Dingen die bij hen passen en die ze leuk vonden om te leren.
Iets aanleren is 1, is langer aanleren gaat langzamer en gaan wij vaak in. Eerst moeten ze het echt goed kunnen en dan ga je uitstellen van de beloning, wachten tot ze het iets langer vasthouden. En dan scheelt het van hond tot hond hoe dat opgepakt wordt.
Maar als je iets gaat forceren door het vast te houden dan leert de hond überhaupt niks. De hond leert veel beter als gedrag of spontaan wordt uitgevoerd en dan beloond of dat je het op wat voor manier dan ook uitlokt. Daardoor krijg je veel meer een hond die met je mee gaat denken en gaat uit proberen wat er van hem verlangt wordt. Zo krijg je een veel creatievere hond die veel makkelijker leert.