Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Truukje => "Cover your eyes"

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

MisterB.
nieuw lid
Aantal honden: 1

Truukje => "Cover your eyes"

Ongelezen bericht door MisterB. »

Hallo iedereen :)

Ik heb een engelse Cocker Spaniel ,die ik regelmatig wat truukjes leer.
Maar bij deze zit ik echt vast.
Hij heeft al goed door dat hij zijn poot over zijn snuit moet houden maar krijg hem niet zover dat hij hem daar wat langer houdt .......1 seconde zou perfect zijn.
Heb de tip die ze voorstellen op bepaalde op youtube filmpjes ook geprobeerd, dus poot vasthouden en dan pas belonen.
Maar nog steeds doet hij het maar een fractie van een seconde. :scratch:

Wil hem zo graag die truuk leren...of zou ik gewoon nog dagen/weken verder moeten oefenen zoals ik bezig ben ?

Dit zou ik ongeveer graag bereiken

Moest iemand nog tips weten ,please shoot !!!
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Re: Truukje => "Cover your eyes"

Ongelezen bericht door mijke »

Ik heb echt absoluut geen tips, anders dan... maak het niet te belangrijk. Oor kent ook 2 truucjes die heeeeeeeel lang duurden voor ze ze door had. Deftig zitten (op haar achterpoten zitten dus) vond ze supermoeilijk, gewoon omdat ze een lange rug heeft. En "er zit een vliegje op je neus" (waarop ze met haar poot over haar neus veegt) was ook heel lastig. Ik heb er gewoon een paar jaar de tijd voor genomen :P Om de zoveel maanden kreeg ik de geest en ging ik weer es oefenen. Niet te lang, het moet leuk blijven, en niet te vaak. En bij beide truucjes kwam er vanzelf een moment dat ze het zomaar ineens door had, zonder dat ik een noemenswaardig andere methode gebruikte ofzo.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Hoe leer je normaal dingen aan en hoe leer je dat een commando langer uitgevoerd moet worden. Zoals bij zit of af. Dat is een kwestie van tijd. Hoe lang ben je er mee bezig geweest? Zoiets duurt wel even voor ze het leren en voor ze het langer en beter kunnen.

Shame is mij hier nog steeds niet echt gelukt, maar ik ben ook als bovenstaande, soms heb ik de geest er voor en heel vaak ook niet. Dan ben ik een tijdje intensief bezig en dan laat ik het weer liggen. Dat laatste is trouwens hier heel vaak juist de formule tot succes. Heb ik het weken of maanden (jaren) niet meer geprobeerd, lijken ze het toch opgepakt te hebben terwijl ik daarvoor er niets mee leek te kunnen. Zo ook bijvoorbeeld mooi opzitten (wat overigens juist vaak voor honden met een lange rug makkelijker is dan voor honden met een korte rug ;) ). Hebben we volgens mij zo'n 4 jaar over gedaan voor hij het ineens oppakte. Nu vind hij dat het geweldigste kunstje. In de tussentijd leert hij kunstjes die makkelijker zijn en hem meer motiveren om ook moeilijkere kunstjes te doen. Norah snapt na 2 x al wat mooi opzitten was, maar die kan ik buig weer niet zo goed aanleren. Komt vanzelf en zo niet, dan niet dan zijn er nog zoveel andere leuke kunstjes. Mijn beide honden kunnen hele verschillende kunstjes. Dingen die bij hen passen en die ze leuk vonden om te leren.

Iets aanleren is 1, is langer aanleren gaat langzamer en gaan wij vaak in. Eerst moeten ze het echt goed kunnen en dan ga je uitstellen van de beloning, wachten tot ze het iets langer vasthouden. En dan scheelt het van hond tot hond hoe dat opgepakt wordt.

Maar als je iets gaat forceren door het vast te houden dan leert de hond überhaupt niks. De hond leert veel beter als gedrag of spontaan wordt uitgevoerd en dan beloond of dat je het op wat voor manier dan ook uitlokt. Daardoor krijg je veel meer een hond die met je mee gaat denken en gaat uit proberen wat er van hem verlangt wordt. Zo krijg je een veel creatievere hond die veel makkelijker leert.
Afbeelding
MisterB.
nieuw lid

Hoelang zijn we ermee bezig,hhmmm een week of 3 nu ong.
Denk dat de truuk misschien ook wel is om het idd wat meer tijd te geven.
Belonen doet ik niet meer bij elke "cover",....in de hoop dat hij het eens langer vasthoud om hem daarna rijkelijk te belonen ...maar tot op heden nog geen succes :)
Maar we blijven volhouden...ik oefen het maar 2 keer per dag...dus s'morgens en s'avonds ,telkens 10 min per keer.
Hij kan al redelijk wat truukjes,waar hij altijd heel snel mee weg was.
Maar dit is het eerste truukje waar de bedoeling is om een handeling te blijven volhouden ,en dit is idd nog compleet vreemd voor hem

Zijn poot vasthouden ga ik idd achterwege laten,ga het op normale manier verder proberen :)
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hippo »

Kan je niet aanleren dat hij een soort touch doet op je hand en die een paar seconden vast houdt.
Dan je hand steeds verder verplaatsen naar zijn kop tot hij z'n poot over z'n snoet doet?

Ik vind het altijd grappig hoe honden trucjes verschillend ervaren. Hippo heeft echt 3 hersencellen en is vooral boerenslim. Hij is ook nog eens idolaat op voedsel, dus hem trucjes aanleren is niet gemakkelijk.

Hij kan er maar een paar, mooi zitten(dus dat zitten op z'n achterpoten), poot, high five, rechts en links draaien, blaffen en grommen op commando. Dat laatste heeft echt weken geduurd. Dan liet ik het weer enkele dagen liggen en pakte het weer op. Nu vindt hij het een geweldig trucje.

Oscar kon je echt elk trucje aanleren zonder moeite, heel leuk. Dico is ook heel makkelijk. Hij vindt zwaaien bijvoorbeeld erg leuk, maar linksom draaien weer moeilijk :-).

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Train je met de clickermethode?
Afbeelding
MisterB.
nieuw lid

Re: Truukje =>

Hippo schreef:Kan je niet aanleren dat hij een soort touch doet op je hand en die een paar seconden vast houdt.
Dan je hand steeds verder verplaatsen naar zijn kop tot hij z'n poot over z'n snoet doet?

Ik vind het altijd grappig hoe honden trucjes verschillend ervaren. Hippo heeft echt 3 hersencellen en is vooral boerenslim. Hij is ook nog eens idolaat op voedsel, dus hem trucjes aanleren is niet gemakkelijk.

Hij kan er maar een paar, mooi zitten(dus dat zitten op z'n achterpoten), poot, high five, rechts en links draaien, blaffen en grommen op commando. Dat laatste heeft echt weken geduurd. Dan liet ik het weer enkele dagen liggen en pakte het weer op. Nu vindt hij het een geweldig trucje.

Oscar kon je echt elk trucje aanleren zonder moeite, heel leuk. Dico is ook heel makkelijk. Hij vindt zwaaien bijvoorbeeld erg leuk, maar linksom draaien weer moeilijk :-).

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk
Heb ik onlangs ook aan gedacht om het misschien zo beter te leren.
Maar ga het nog ff voortproberen zoals ik nu bezig ben denk ik.

@ Hilda ....ja gebruik Clicker
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

MisterB. schreef:ik oefen het maar 2 keer per dag...dus s'morgens en s'avonds ,telkens 10 min per keer.
Dat vind ik niet maar, dat vind ik behoorlijk vaak bij zo een lastig truucje ;) Ik snap dat je het graag wilt hoor, maar ik zou er minder druk op zetten. Laat dit specifieke truucje gewoon es een week of wat voor wat het is en doe andere dingen die wel makkelijk genoeg gaan. En probeer deze dan over een poosje weer eens.

Daarnaast vind ik dit wel een lastig truucje om mee te beginnen als hij iets langer volhouden nog niet kent. Ik zuo dat eerst eens oefenen met truucjes die hij al beter kan! Koppel er eventueel een commando aan, zodat je dat later bij nieuwe truucjes ook kunt gebruiken om duideiljk te maken wat de bedoelnig is.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”