Budkes schreef:Ik lees vaak met bewondering voor het geduld en verwondering de weg die mensen bewandelen om met hun hond te gaan fietsen. Tijden met de fiets aan de hand lopen etc.
Als een hond van mij oud genoeg is om aan de fiets te lopen dan pak ik de fiets. Zet de hond aan de goede kant naast de fiets. Houdt hem ff kort zodat hij niet voor het voorwiel kan komen. Stap op en fiets weg. En de hond moet gewoon mee. Er wordt niet geouwehoerd naast de fiets. We stoppen niet abrupt om aan een grasspriet te snuffelen, dat doen ze allemaal 1 keertje en daarna niet meer want ik fiets door en dat is niet fijn.
De beloning is voor allemaal dat ze al snel los mee mogen racen naast de fiets omdat we dan buiten in de natuur zijn en dat ze daar mogen snuffelen wat ze willen. Dan wacht ik trouwens ook niet op ze. Dus houden ze me vanzelf wel in de gaten.
Naast de fiets lopen is voor mij net zo vanzelfsprekend als naast mij lopen. En voor hun ook. Ik vraag me eerlijk gezegd af of je het je hond niet veel moeilijker maakt door er zo'n project van te maken.
Maar ik heb er ook gewoon het geduld niet voor. Duidelijker wordt het in ieder geval wel voor ze op deze manier.
Fiets uit de schuur is we gaan, en daar worden ze zonder uitzondering blij van. En ze lopen allemaal zonder problemen mee.
ik had de eerste keer fietsen met kyra nog geen idee hoe ze het ging doen, ze is bang voor langsrijdende auto's en fietsen, niet super bang maar wel dat ze ze ontwijkt het liefst.
Dus ik heb haar voor de zekerheid een tuig om gedaan maar daarna zijn we gewoon gelijk een stuk gaan fietsen, niet eerst oefenen en steeds vaker of verder maar gewoon gelijk door.
Maar dat was omdat ze het zo geweldig deed anders had mijn aanpak waarschijnlijk anders geweest.
Nu kan ze gewoon aan de halsband aan de riem en omdat sookie niet alleen thuis kan blijven hang ik die aan de springer en zij loopt dan achter kyra aan, zo kan ik met 2honden tegelijk fietsen.
En of ze dan tuig of halsband aanhebben maakt gelukkig niet uit omdat ze het leuk vinden. Als ze katten zouden jagen weet ik niet ,dan zouden ze dubbel gezekerd moeten zijn denk ik en ik stevig mijn fietsvasthoudend

in de hoop dat ze me niet omtrekken