Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Blog hondenbeten & cijfers

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Re: Blog hondenbeten & cijfers

Ongelezen bericht door Paisley »

mijke schreef:
Paisley schreef:
Hippo schreef: Misschien heb ik makkelijk spreken, ik woon in een dorpje waar ik weinig honden tegen kom en Hippo vaak niet eens als 'vechthond' wordt herkend.
Ah dat zie ik hier ook. Ik heb een tijdje in een tokkenwijk gewoond waar je struikelde over de staffordkruisingen, maar waar ik nu woon, zijn mensen vaak helemaal niet bekend met het slechte imago.
En er gebeurt ook nooit wat, de klapkaken hier is niets mis mee.

Misschien zijn het ook vooral de klapkaken in steden die in drukke plekken worden uitgelaten de types die na verloop van tijd uit de bocht kunnen schieten :idea:
Ik merk aan mijn honden ook dat ze in deze omgeving zijn veranderd, al waren ze in de stad ook probleemloos. Maar de rust doet ze goed.
het is toch gewoon logisch dat een SPA als ie weinig andere honden tegen komt minder de kans heeft om te flippen dan als ie tijdens elke wandeling tig honden tegen komt? En als ie dan ook nog verplicht op dat enige losloopveldje gezellig met andere hondjes moet spelen want ja dat is de enige plek waar ze los mogen dan is de kans op incidenten daar sowieso veel groter dan in de polder.

Natuurlijk is de kans op incidenten kleiner omdat er minder contact is, maar allicht (ik denk van wel) zijn klapkaken op het platteland ook gewoon rustiger en kalmer in hun kop doordat er minder prikkels zijn, en daardoor opgroeien zonder de trigger om hond-agressief te worden.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Dat het weinig voorkomt geloof ik wel, onder echte staffords dan, geen kruisingen met een lagere bijtdrempel.
Wat mij betreft mogen die verboden worden, een hele enge tendens.
Een amerikaan moet minstens gekruist zijn met een bordeaux of cane corso wil het een beetje lekker voelen in het broekje.

De ernst van incidenten, dáár gaat het om.
Al is het maar 0.001% die zorgt voor afgerukte lippen en spaghetti armpjes :19:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Paisley schreef: Natuurlijk is de kans op incidenten kleiner omdat er minder contact is, maar allicht (ik denk van wel) zijn klapkaken op het platteland ook gewoon rustiger en kalmer in hun kop doordat er minder prikkels zijn, en daardoor opgroeien zonder de trigger om hond-agressief te worden.
Bij charlie werkt het wel zo ja. Hoe minder dagelijkse (over)prikkeling, hoe meer ze kan hebben in uitzonderingssituaties.
Van frequente blootstelling aan andere honden raakt haar emmertje vol.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

dagmar88 schreef:
Paisley schreef: Natuurlijk is de kans op incidenten kleiner omdat er minder contact is, maar allicht (ik denk van wel) zijn klapkaken op het platteland ook gewoon rustiger en kalmer in hun kop doordat er minder prikkels zijn, en daardoor opgroeien zonder de trigger om hond-agressief te worden.
Bij charlie werkt het wel zo ja. Hoe minder dagelijkse (over)prikkeling, hoe meer ze kan hebben in uitzonderingssituaties.
Van frequente blootstelling aan andere honden raakt haar emmertje vol.
Ja, dat zal vast niet meehelpen inderdaad. En ondertussen wonen verreweg de meeste SPA's wel gewoon gezellig in stedelijk gebied naar mjin idee.
Cowboy_Bebop
Actief

Ongelezen bericht door Cowboy_Bebop »

Hippo schreef: Uit onderzoek is gebleken dat slechts 0,6 procent (!) veroorzaakt wordt door de American Staffordshire Terrier, Bull terrier of Franse bulldog. Daartegenover staat een 10,4 procent van de Jack Russell, 5 procent voor de Duitse herder en 4,8 voor de Belgische herder. De Labrador en de Golden Retriever behalen beide een percentage van 2,9.
Dus ....

Amstaff/bullterrier/Bulldug/franse Bull 0,6%
Jack Russel 10,4%
Duitse Herder 5%
Belgische Herder 4,8%
Labrador 2,9%
Golden retriever 2,9%

Dat is samen nog maar 26,6%.

Dus laat ze nu eerst maar eens uitleggen welke honden verantwoordelijk zijn voor die andere 73,4% waar ze over zwijgt. Onderzoek .... :ok:

Dit is trouwens de bron van de cijfers:
http://www.minderhondenbeten.nl/wcs/mhb ... beten.html
Er staan daar 24 hondenrassen opgesomd. En als je alle percentages optelt kom je nog maar tot 41.5%. Dus is er nog steeds 58,5% waarover niet gesproken wordt!

En wat blijkt?:
Pitbull terriërs zijn geen officieel ras. Wel wordt er op basis van een aantal uiterlijke kenmerken gesproken over honden van het “type”pitbull terriër. Er zijn geen betrouwbare gegevens over het aantal in Nederland aanwezige honden van het type pitbull. Dat is niet verwonderlijk gezien het feit dat deze honden tot midden 2008 verboden waren.

Dus werden ze gewoon niet mee opgenomen in de cijfers. Ze steken maw. in die overige 58,5% niet-benoemde rassen.

Wat het facebook bericht trouwens ook vergeet, is namelijk de bijtindex die daar staat, berekend uit % hondenbezit en % hondenbeten.
Daaruit blijkt dat de jackrussel bijtincidenten (10,4%), wanneer je die spreidt over het aantal honden van dit ras, eigenlijk maar een bijtindex van 1,4 heeft, slechts op de 13de plaats komt.

De bull terrier, rottweiler en amstaff hebben een bijtindex van 3.5 tot 4 en maken daarmee de helft uit van de top 6.
Zo jie je maar hoe je met cijfers kunt googelen tot ze in je kraam passen.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Paisley schreef:
mijke schreef:
Paisley schreef:
Hippo schreef: Misschien heb ik makkelijk spreken, ik woon in een dorpje waar ik weinig honden tegen kom en Hippo vaak niet eens als 'vechthond' wordt herkend.
Ah dat zie ik hier ook. Ik heb een tijdje in een tokkenwijk gewoond waar je struikelde over de staffordkruisingen, maar waar ik nu woon, zijn mensen vaak helemaal niet bekend met het slechte imago.

Misschien zijn het ook vooral de klapkaken in steden die in drukke plekken worden uitgelaten de types die na verloop van tijd uit de bocht kunnen schieten :idea:
Ik merk aan mijn honden ook dat ze in deze omgeving zijn veranderd, al waren ze in de stad ook probleemloos. Maar de rust doet ze goed.
het is toch gewoon logisch dat een SPA als ie weinig andere honden tegen komt minder de kans heeft om te flippen dan als ie tijdens elke wandeling tig honden tegen komt? En als ie dan ook nog verplicht op dat enige losloopveldje gezellig met andere hondjes moet spelen want ja dat is de enige plek waar ze los mogen dan is de kans op incidenten daar sowieso veel groter dan in de polder.

Natuurlijk is de kans op incidenten kleiner omdat er minder contact is, maar allicht (ik denk van wel) zijn klapkaken op het platteland ook gewoon rustiger en kalmer in hun kop doordat er minder prikkels zijn, en daardoor opgroeien zonder de trigger om hond-agressief te worden.
Misschien is dat de reden dat ik hier geen gezeik heb meegemaakt met spa's. Het is hier behoorlijk rustig en er is heel veel gelegenheid om te wandelen in de natuur. Rust in de kop voor hond én baasje.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Cowboy_Bebop
Actief

Ongelezen bericht door Cowboy_Bebop »

Cowboy_Bebop schreef:
Er staan daar 24 hondenrassen opgesomd. En als je alle percentages optelt kom je nog maar tot 41.5%. Dus is er nog steeds 58,5% waarover niet gesproken wordt!

En wat blijkt?:
Pitbull terriërs zijn geen officieel ras. Wel wordt er op basis van een aantal uiterlijke kenmerken gesproken over honden van het “type”pitbull terriër. Er zijn geen betrouwbare gegevens over het aantal in Nederland aanwezige honden van het type pitbull. Dat is niet verwonderlijk gezien het feit dat deze honden tot midden 2008 verboden waren.

Dus werden ze gewoon niet mee opgenomen in de cijfers. Ze steken maw. in die overige 58,5% niet-benoemde rassen.
Om nog even terug te komen op die missende 58,5% bijtincidenten van niet-benoemde rassen:

Dit is wat er gebeurt wanneer pitbull terriers wel meegerekend worden.
http://edepot.wur.nl/118572
Tabel p 58 en 63
Afbeelding

Afbeelding
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

En die laatsten zijn dus cijfers uit 2008. In de tussentijd is het aantal SPA's in Nederland flink toegenomen lijkt mij. Het zou interessant zijn als ze die onderzoek in 2018 nog een keer doen.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Ergens op t forum heb ik een keer wat cijfers geplaatst over bijtincidenten en de betrokken "rassen," in mijn gebied. Maar ik heb geen idee meer waar. Ik ga wel ff zoeken...
Gr. Aniek

Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

Gevonden:
Budkes schreef:Landelijk gezien weet ik niet. Heb vannacht tussen de bedrijven door ff in onze administratie gespiekt en heb ivm de tijd 1 stad eruitgepikt.
65 honden waaraan een maatregel is opgelegd (muilkorfgebod en of aanlijngebod) daarvan waren 29 ASP-achtigen.
52 honden een waarschuwing opgelegd waarvan 13 ASP-achtigen.
Bij waarschuwingen is het sowieso een eerste bijtincidenten met weinig letsel.
De overige honden waren van alles wat, van Jack Russell terriër tot Anatolische Herder...

Ik heb dus zoals gezegd 1 stad er uit geplukt, de overige 8 gemeentes in mijn werkgebied heb ik niet meegenomen. Dit is ruwweg over 5 jaar...
Zoals gezegd absoluut niet volledig, maar meer een inkijkje..
Gr. Aniek

Afbeelding
Hakkene
Zeer actief

Blog hondenbeten & cijfers

Ongelezen bericht door Hakkene »

Paisley schreef:

Misschien heeft het ook te maken met hoeveel beweging/uitdaging de hond krijgt. Denk dat mensen die een SPA nemen om de looks en het imago, er hoogstens driemaal daags een rondje mee paraderen. Juist een SPA heeft meer nodig. Anders is de kans groot dat ze vervelend worden en zelf manier zoeken om hun opgekropte energie kwijt te kunnen.

Waarmee ik niet wil zeggen dat je met lange beweging/uitdaging alle problemen oplost, zeker niet. Maar ik denk wel dat een "afgematte" hond minder alert is op andere honden dan een hond met veel teveel energie.

Edit: en minder prikkels helpt natuurlijk altijd.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Hakkene schreef: Misschien heeft het ook te maken met hoeveel beweging/uitdaging de hond krijgt. Denk dat mensen die een SPA nemen om de looks en het imago, er hoogstens driemaal daags een rondje mee paraderen. Juist een SPA heeft meer nodig. Anders is de kans groot dat ze vervelend worden en zelf manier zoeken om hun opgekropte energie kwijt te kunnen.
Ja natuurlijk speelt dat mee, en ergens snap ik dat ook wel. Alle dingen die ik leuk vind om samen met mijn honden te doen, zijn ondoenlijk wanneer de honden zich niet gedragen.
Ik ken honden (niet alleen vechthondachtigen natuurlijk) die enorm trekken, niet los kunnen, zich misdragen bij vee in de buurt, in bijzijn van andere honden te opgefokt zijn waardoor hondensporten op een KC niet gaan en die je van je fiets af zouden sleuren als je dat poogt te ondernemen.

Wat blijft er dan nog over? Laten tieren in een omheinde wei, spelen met een flirtpole? Het lijkt me een hele uitdaging om zo'n hond nog genoeg te bieden.

Ik vind het heerlijk om er veel met mijn honden erop uit te zijn, maar dan moeten ze zich ook een beetje wenselijk gedragen :) Vandaag heerlijk 3 uur gewandeld, maar heb ik alleen plezier aan als dat een beetje ontspannen kan. Daarom doe ik ook mn best om niet met een hond te zitten thuis die me een tikkie te heftig is.
Afbeelding
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

er is een goede reden waarom zoveel landen een verbod hebben op SPA.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Nanna schreef: Wat die Franse Bulldog er trouwens bij doet is mij een ráádsel. Die kan niet bijten al had ie het graag.
Onee?
Er hing er een poosje terug nog eentje in Dumas. 2 gaatjes in zn poot. De schade viel mee hoor maar dat komt denk ik ook omdat Dumas een enorme vacht heeft.
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Ik ben dan wel weer benieuwd naar het percentage bijtincidenten door vreemde honden, buiten op straat door de "oeps ik kon hem niet houden" en de "sorry hij was ontsnapt" situaties. En het percentage bijt incidenten van hond op vreemde hond en de rassen die daarbij horen.

Dat het percentage van bijtende SPA's in huiselijke sferen in een periode dat ze er amper waren erg laag is, dat zal best.

Kijk, als een hond thuis een mens, kind of hond bijt, ja, dat is kut, maar eigen schuld dikke bult en vooral eigen verantwoordelijkheid en ik heb er geen last van. Het gaat mij om de honden waar ik buiten "bang" voor moet zijn voor wat betreft mijn eigen veiligheid of die van mijn hond.
Laatst gewijzigd door Shiloh86 op 03 dec 2016 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Nou vergis je niet in een Franse Buldog hoor, die kunnen heel hard bijten.
Budkes
Zeer actief

Shiloh86 schreef:Ik ben dan wel weer benieuwd naar het percentage bijtincidenten door vreemde honden, buiten op straat door de "oeps ik kon hem niet houden" en de "sorry hij was ontsnapt" situaties. En het percentage bijt incidenten van hond op vreemde hond en de rassen die daarbij horen.

Dat het percentage van bijtende SPA's in huiselijke sferen in een periode dat ze er amper waren erg laag is, dat zal best.

Kijk, als een hond thuis een mens, kind of hond bijt, ja, dat is kut, maar eigen schuld dikke bult en vooral eigen verantwoordelijkheid en ik heb er geen last van. Het gaat mij om de honden waar ik buiten "bang" voor moet zijn voor wat betreft mijn eigen veiligheid of die van mijn hond.
Mijn cijfers, en ik weet dat het niet representatief is doordat het maar 1 gemeente is, hebben allemaal betrekking op bijtincidenten in de openbare ruimte met "onbekende" honden.
Gr. Aniek

Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Cowboy_Bebop schreef:
Cowboy_Bebop schreef:

En wat blijkt?:

Om nog even terug te komen op die missende 58,5% bijtincidenten van niet-benoemde rassen:

Dit is wat er gebeurt wanneer pitbull terriers wel meegerekend worden.
http://edepot.wur.nl/118572
Tabel p 58 en 63
Afbeelding

Afbeelding
Goed uitgelegd :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”