Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Retromops, ervaringen?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Marike1996
Vaste gebruiker

Retromops, ervaringen?

Ongelezen bericht door Marike1996 »

Door dit forum ben ik er achter gekomen dat er als alternatief van de mopshond ook een zogenaamde Retromops bestaat! http://www.zuechterkreis-retromops.de
Deze wordt (voor zover ik nu weet) gefokt in Duitsland en is precies hetzelfde als de mopshond, maar dan zonder platte snuit. Een oplossing dus voor zijn ademhalingsproblemen!

Heeft iemand ervaringen met dit ras en kent/weet iemand waar ik een betrouwbare fokker van dit ras kan vinden? Mijn Duits is niet meer zo goed, dus met bovenstaande website kom ik niet heel ver.. :mrgreen: :roll:

Alvast bedankt voor jullie hulp! :D
Marike1996
Vaste gebruiker

Re: Retromops, ervaringen?

Afbeelding

Deze is op Google te vinden :) Een goede vergelijking van de Mopshond en de Retromops!
Dankjewel Tamara!
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Het blijven platneuzen en sowieso niet mijn ding, maar ik vind ze er toch een stuk prettiger uitzien dan dit
Afbeelding

Dat er een trademark op zit vind ik dan weer een beetje raar :LOL:
Marike1996
Vaste gebruiker

Nanna schreef:Heel goed dat je je er in verdiept :ok:

De hedendaagse mops heeft wmb een veel te platgedrukte kop. Dat gaat toch helemaal nergens meer over en is feitelijk dierenmishandeling.

De fokkers van de retromops zeggen dat hun hondjes wel fatsoenlijk kunnen ademen en ook bij hoge temperaturen nog rustig meekunnen op een wandeling. En ik vind ze er veel aantrekkelijker uitzien.

Neem gewoon contact op met die vereniging en vraag naar fokkers. Ze snappen heus wel dat jij niet perfect Duits spreekt en wie weet kan het ook wel in het Engels.
Goed idee, dat zullen ze inderdaad wel snappen!

Heeft iemand ook een idee hoe dit ras ontstaan is? Ik kan me voorstellen dat het ooit eens een kruising van twee honden is geweest. Dat zal ook andere karakters etc met zich meebrengen lijkt mij?
Marike1996
Vaste gebruiker

Wij gaan trouwens voor een zwarte mopshond (als we niet kiezen voor de Retro Mops), omdat deze over het algemeen een enkele vacht heeft en daardoor minder verharen. Hoe dit bij de Retro Mops zit, geen idee... Dat vind ik wel een nadeel van de Retro Mops. Ze zijn voornamelijk in Duitsland te vinden en ervaringen met dit hondje zijn daardoor wat lastiger uit te wisselen.
Drazic
Zeer actief
Mijn ras(sen): griffon belge,griffon bruxellois,GriffonxPatterdale
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Drazic »

Zien er leuk uit die retromopsjes!
Marike1996
Vaste gebruiker

Nanna schreef:
Marike1996 schreef: Heeft iemand ook een idee hoe dit ras ontstaan is? Ik kan me voorstellen dat het ooit eens een kruising van twee honden is geweest. Dat zal ook andere karakters etc met zich meebrengen lijkt mij?
ZKR Retromopszucht "vom Bromberg

Gisela Kleinschmidt
Breslauer Str. 22
58809 Neuenrade
Telefon: 02392-8053055
E-Mail: info@retro-mops.de

Deze mevrouw is er mee begonnen. Er is Parson Jack Russell en Pinscher ingekruist. Daarna weer terug in de populatie.
Gebeurt trouwens nu met veel meer honden die door inteelt genetisch vastgelopen zijn, zij was dus slechts een voorloper.
Hmm.. gekruist met twee honden die zeer waaks zijn dus :denken:
Lastige keus hoor!
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Misschien interessant om te weten dat er vanuit de mopsenwereld in Nederland gewerkt wordt aan een wijziging in het fokbeleid.
Ik heb er laatst een lezing over outcross gehouden en de groep is nog kein maar men is zeer geïnteresseerd.
Men wil een betere fokkerij met minder inteelt en betere hoofden.

Ik zou gewoon eens contact opnemen met Commedia en je vragen voorleggen. Ik denk dat je (met name bij de voorzitter en de mensen daar omheen) wel eens aangenaam verrast kon zijn.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

is alleen een fysiek langere neus genoeg om de problemen op te lossen of zitten er ook dingen "achter de neus" die van invloed zijn?
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

M@scha schreef:is alleen een fysiek langere neus genoeg om de problemen op te lossen of zitten er ook dingen "achter de neus" die van invloed zijn?
ja, daar zitten andere dingen en met alleen fysiek een langere neus ben je er dus niet.

Het is een beetje jammer dat de retromopsmevrouw daar blijkbaar niet verder in is gedoken (pun intended), want de schedelvorm is cruciaal, net als de vorm van de onderkaak.
Bij Commedia (de Nederlandse club) zijn ze zich daar wel zeer van bewust. Dat zou voor mij zeer uitmaken.

Afbeelding

Maich
Actief
Mijn ras(sen): Franse Bulldog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maich »

Marike1996 schreef:
Nanna schreef:Heel goed dat je je er in verdiept :ok:

De hedendaagse mops heeft wmb een veel te platgedrukte kop. Dat gaat toch helemaal nergens meer over en is feitelijk dierenmishandeling.

De fokkers van de retromops zeggen dat hun hondjes wel fatsoenlijk kunnen ademen en ook bij hoge temperaturen nog rustig meekunnen op een wandeling. En ik vind ze er veel aantrekkelijker uitzien.

Neem gewoon contact op met die vereniging en vraag naar fokkers. Ze snappen heus wel dat jij niet perfect Duits spreekt en wie weet kan het ook wel in het Engels.
Goed idee, dat zullen ze inderdaad wel snappen!

Heeft iemand ook een idee hoe dit ras ontstaan is? Ik kan me voorstellen dat het ooit eens een kruising van twee honden is geweest. Dat zal ook andere karakters etc met zich meebrengen lijkt mij?
In Oost Azië leefde in het verleden een klein hondje dat men Ha-pa noemde. Dit hondje word gezien als de stamvader van de Mopshond. Door de goede betrekkingen tussen Nederland en Oost Azië is het hondje naar Nederland gekomen en werd het redelijk populair. Als ik het goed heb werd er rond 1900 veel mee gefokt. Na de Tweede wereldoorlog is er in Nederland een dame geweest die zich heeft ingezet voor het behoud van de Mops zoals men die nu kent.
A Man and his Dog
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Wat je op deze foto bv ziet is een hond met een langere maar nog steds korte neus die een rechte onderkaak heeft.
Maar een korte neus vraagt om een gebogen onderkaak, wil je de elementen goed laten aansluiten en geen problemen veroorzaken met de bek.
Het is meer dan maar wat honden op elkaar zetten als je het goed wilt doen.

Afbeelding

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Marjoleine schreef: Het is een beetje jammer dat de retromopsmevrouw daar blijkbaar niet verder in is gedoken (pun intended), want de schedelvorm is cruciaal, net als de vorm van de onderkaak.
Bij Commedia (de Nederlandse club) zijn ze zich daar wel zeer van bewust. Dat zou voor mij zeer uitmaken.
Hoe gaat Commedia het dan oplossen? Ik neem aan ook met het inkruisen van een ander ras? Daarmee verander je toch al automatisch schedelvorm en onderkaak en niet alleen neuslengte?
Ja, maar zie mijn eerdere reactie.
Ik haal niet uit die retromopsensite hoe ze selecteren maar wat ik zie zou in mijn kritische oog niet voldoen.

Ik zou heel specifieke criteria hanteren. Want je wilt gericht verbeteren, niet domweg langere neuzen fokken en gods water verder maar wat weg laten kabbelen.
Het is een ras met problemen in luchtwegen en neusholtes, met een aanleg voor cm/sm ook.
Bij die foto die ik plaats zie ik duidelijk een paar punten waardoor ik deze hond zeer ongeschikt zou achten. Geen idee hoeveelste generatie het is, maar ik zou hier niet blij mee zijn.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Marjoleine schreef:Wat je op deze foto bv ziet is een hond met een langere maar nog steds korte neus die een rechte onderkaak heeft.
Maar een korte neus vraagt om een gebogen onderkaak, wil je de elementen goed laten aansluiten en geen problemen veroorzaken met de bek.
Als ik kijk naar de foto van de retromopspupjes dan zie ik toch echt gebogen onderkaakjes. Ik ben benieuwd hoe de Mops 2.0 van Commedia er dan uit gaat zien ;-)
Niet voldoende wat mij betreft en vooral de hoofdvorm van de hond die ik plaatste staat me bepaald niet aan.
Nogmaals, ik zou strikte criteria hanteren. Commedia ook.
Natuurlijk heb je niet direct wat je zoekt maar deze mensen zijn al even bezig en ik vind een schedelvorm als deze geen reclame.
Is de neus verbeterd, krijgen ze cm/sm. Dat schiet niet op.

Afbeelding

Marike1996
Vaste gebruiker

Afbeelding
Ik vind deze er ook vrij 'normaal' uitzien qua kaaklijn. Natuurlijk ben ik het er mee eens dat je niet zomaar een goed ras gecreëerd hebt als je twee honden kruist. Maar als het hondje er in dit geval veel beter, mooier en gezonder van wordt, ben ik voorstander (mits de rest ook 'mopswaardig' blijft natuurlijk) :ok:
Laatst gewijzigd door Marike1996 op 28 nov 2016 11:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Maar dat is één foto. Je kunt toch niet een hele populatie op één foto afrekenen? Ik denk dat Commedia daar ook nog wel tegenaan loopt als ze er mee gaan beginnen. Dat zal heus niet vanaf dag 1 perfect zijn.
Wat mij vooral bevalt zijn de mooie grote open neusgaten en de niet uitpuilende ogen.
Ja, dat snap ik wel.
Maar als ik de foto's bekijk hebben ze dus geen notie van iets anders dan die neuzen.

en ik zit nog eens even te loeren, maar ehm... waar zag jij die open neusgaten? En dit komt van de afdeling selectiecriteria, waar z evertellen wat er allemaal goed is aan deze hondjes.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

En ze zeggen heel duidelijk dat ze geen opgebogen kaaklijn willen omdat dat ondervoorbeet geeft.
En ze doen wel HD, heel mooi, maar geen PL. En dat komt dus veel voor. :19:

Afbeelding

Marike1996
Vaste gebruiker

Nanna schreef:Als je Parson of Pinscher te heftig vind als inkruisras zou je ook eens naar de Puggle kunnen kijken.
Dat is een kruising tussen een Beagle en een Mops. Zit verder niks achter als alleen het willen fokken van een schattig designerras, maar wat kan het je schelen. :mrgreen:

Afbeelding
Daar hadden we inderdaad ook al naar gekeken, maar een kruising vinden met een goede stamboom en fokker is zooo lastig! Ook waren we bang dat het te veel op een beagle zou gaan lijken. Ook leuke hondjes natuurlijk, maar voor onze situatie veel te druk en ze kunnen niet goed alleen zijn..
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ah, niet zo'n domme vraag als waar ik bang voor was dus haha
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Als je Parson of Pinscher te heftig vindt als inkruisras zou je ook eens naar de Puggle kunnen kijken.
Dat is een kruising tussen een Beagle en een Mops. Zit verder niks achter als alleen het willen fokken van een schattig designerras, maar wat kan het je schelen. :mrgreen:

Afbeelding
Die heeft tenminste een schedelvorm waarbij de kans op cm/sm minimaal is.

Afbeelding

Marike1996
Vaste gebruiker

M@scha schreef:ah, niet zo'n domme vraag als waar ik bang voor was dus haha
Haha hoezo? :roll:
Marike1996
Vaste gebruiker

Marjoleine schreef:
Nanna schreef:Als je Parson of Pinscher te heftig vindt als inkruisras zou je ook eens naar de Puggle kunnen kijken.

Afbeelding
Die heeft tenminste een schedelvorm waarbij de kans op cm/sm minimaal is.
Dat is waar, deze heeft wel een normale snuit ook. Maar dan nog vind ik het lastig een goede kruising te vinden en ook ben ik bang dat het teveel beagle wordt.. Daarom hadden we in eerste instantie toch maar gekozen voor de rashond :D
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ik zou een kruising beagle eigenlijk wel een risico vinden vanwege de beagle.
Ik heb niets tegen kruisingen hoor, mits goed gedaan en de ouders goed gekozen maar een beagle?

Afbeelding

Marike1996
Vaste gebruiker

Marjoleine schreef:Ik zou een kruising beagle eigenlijk wel een risico vinden vanwege de beagle.
Ik heb niets tegen kruisingen hoor, mits goed gedaan en de ouders goed gekozen maar een beagle?
Mag ik vragen waarom?
Wij zijn nog erg zoekende namelijk en dachten dat we een goede keus hadden gemaakt met de mopshond, maar nu beginnen we wel te twijfelen.. Kruisingen vind ik vrij tricky..
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik vind de neusgaten ook niet fantastisch bij de retromopsen. Ik zou eens informeren over het outcross project, misschien dat daar wat leuks uit komt?
Waarom wil je trouwens graag een mops?
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Alle mopsjes die ik ken hebben ofwel de tong permanent uit de bek hangen, ofwel ze kunnen amper ademen zonder te snurken. Ik zou echt in geen geval zo'n hondje kopen.

De retromops ziet er een stuk aangenamer uit (al zou ik altijd liever gaan voor een hondje met een functionelere bouw), dus dat lijkt me de moeite waard om voor naar het buitenland te gaan, of wat langer te zoeken in NL. Is er geen mopsenforum ofzo?
Marike1996
Vaste gebruiker

Leonie. schreef:Alle mopsjes die ik ken hebben ofwel de tong permanent uit de bek hangen, ofwel ze kunnen amper ademen zonder te snurken. Ik zou echt in geen geval zo'n hondje kopen.

De retromops ziet er een stuk aangenamer uit (al zou ik altijd liever gaan voor een hondje met een functionelere bouw), dus dat lijkt me de moeite waard om voor naar het buitenland te gaan, of wat langer te zoeken in NL. Is er geen mopsenforum ofzo?
Er is een mopsforum, maar registreren wil daar niet :roll: Dus ik denk dat dat forum niet meer actief is..
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Marike1996 schreef:
Marjoleine schreef:Ik zou een kruising beagle eigenlijk wel een risico vinden vanwege de beagle.
Mag ik vragen waarom?
Wij zijn nog erg zoekende namelijk en dachten dat we een goede keus hadden gemaakt met de mopshond, maar nu beginnen we wel te twijfelen.. Kruisingen vind ik vrij tricky..
Waarom de beagle niet? Omdat ik ze niet de makkelijkste vind en in de F1 (eerste generatie) zie je dat vaak nog behoorlijk sterk terug.

Of bedoel je waarom ik niets tegen kruisingen heb?
Ik ben dol op rashonden, vanwege de geëigende redenen: je weet wat je kunt verwachten enzovoorts.
Maar veel rassen zijn minder gezond door te krappe fokkerij of doordat men is doorgeslagen in fokken op type.
Daarom ben ik een voorstander van open stamboeken. Maar ik denk wel dat je erg moet opletten wat je er dan in fokt.

Ik begeleid hier en daar outcross-projecten en andere fokprojecten en daardoor weet ik dat je snel het oorspronkelijke type terug hebt, maar met name de F1 kan best veel trekjes hebben van het gebruikte ras. En deze karakters lopen wel erg sterk uiteen.

Ik hoop van harte dat het allemaal gaat lukken bij Commedia; ik vind de mops een leuk ras en het zou erg jammer zijn als ze verdwenen door die slechte fokkerij. Maar juist doordat ik betrokken ben hierbij weet ik dus ook welke mensen er (in mijn ogen) goed mee bezig zijn, vandaar mijn verwijzing naar de club.
Via pb wil ik je wel namen geven ;)

Afbeelding

Marike1996
Vaste gebruiker

Marjoleine schreef:
Marike1996 schreef:
Mag ik vragen waarom?
Waarom de beagle niet? Omdat ik ze niet de makkelijkste vind en in de F1 (eerste generatie) zie je dat vaak nog behoorlijk sterk terug.

Of bedoel je waarom ik niets tegen kruisingen heb?
Ik ben dol op rashonden, vanwege de geëigende redenen: je weet wat je kunt verwachten enzovoorts.
Maar veel rassen zijn minder gezond door te krappe fokkerij of doordat men is doorgeslagen in fokken op type.
Daarom ben ik een voorstander van open stamboeken. Maar ik denk wel dat je erg moet opletten wat je er dan in fokt.

Ik begeleid hier en daar outcross-projecten en andere fokprojecten en daardoor weet ik dat je snel het oorspronkelijke type terug hebt, maar met name de F1 kan best veel trekjes hebben van het gebruikte ras. En deze karakters lopen wel erg sterk uiteen.

Ik hoop van harte dat het allemaal gaat lukken bij Commedia; ik vind de mops een leuk ras en het zou erg jammer zijn als ze verdwenen door die slechte fokkerij. Maar juist doordat ik betrokken ben hierbij weet ik dus ook welke mensen er (in mijn ogen) goed mee bezig zijn, vandaar mijn verwijzing naar de club.
Via pb wil ik je wel namen geven ;)
Beide antwoorden zijn goed, dankjewel voor het delen :D Bij de puggle ben ik inderdaad ook bang dat hij teveel het karakter van de beagle overneemt..

Als je wilt, zou ik die namen inderdaad wel graag willen hebben! Hopelijk is er dan één hier in de buurt (Friesland)!
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Hi! Hier woont iemand in de buurt met een mops x beagle, toevallig uit Duitsland. Is een heerlijk hondje, met een ruime neus en wat hoger op de pootjes. Toen ik als dierenartsassistent werkte kregen we wel eens mopsjes in de praktijk die onder de neusrol allemaal icky goo hadden gekregen, dus lijkt me voor de dieren zelf een veel fijner bestaan zonder.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
wilma23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff

Ongelezen bericht door wilma23 »

Die kruising is hier enorm popular en ze noemen het een puggle.
ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet de mooiste kruising vind soms zijn ze schattig maar vaak ook heel ugly.

http://www.pets4homes.co.uk/pets4homes/ ... eed=Puggle
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”