Irmimi schreef:Marjoleine schreef:Omdat je de uitslag verkeerd interpreteerd en iedereen maar rassen noemt
De uitslag zal teruggaan op de oorsprongsrassen en dat kunnen er best zijn die jij niet herkent.
Omdat ze aangeven welke genen ze vinden van die oorsprongsrassen, maar dat zegt dus niet dat die er allemaal raszuiver inzitten.
Berghondtype zie ik, en daar hoort de Duitser ook bij, voor de goede orde. En mix van een aantal van zulke honden met wat jachthond vermoedelijk.
Wat terrier zou me ook niet verbazen.
Ik zal het rapport nog eens goed doorlezen. Ik dacht dat als ze bij de ' Key breeds detected' staan dat er dan zekerheid is dat het een mix is met dat ras.
En dat ze alleen bij de ' mixed breed' gaan kijken naar de oorsprongrassen.
Er zijn dus in totaal drie key breeds detected, waarvan 1 dus de Duitste Herder.
Ze geven een paar rassen waarvan ze zo goed als zeker zijn en vaak ook een paar rassen die onder de detectielimiet vallen, bedoel je dat?
Ik weet niet precies hoe Wisdom Panel dit doet maar ze werken in ieder geval met SNPs - dat zijn korte stukjes DNA die uniek zijn voor een ras of groep rassen. Die hoeven verder niks met uiterlijke kenmerken te maken te hebben; het zijn gewoon korte stukjes unieke code die voor van alles kunnen coderen.
Ze zullen een statistisch model hebben dat op basis van al die geteste SNPs een schatting maakt van welke rassen er in zaten. Stel, je hebt in jouw hond 20 (ik roep maar wat, geen idee) SNPs die heel vaak ook in de Duitse herder voorkomen, dan zullen ze durven inschatten dat er Duitse herder in de achtergrond zit. Waarschijnlijk werken ze met een bepaald betrouwbaarheidsinterval: van de rassen die ze als 'zekerheid' presenteren zullen ze met bijvoorbeeld 95% waarschijnlijkheid durven zeggen dat het zo klopt. Dit is puur een statistische formule die dit uitrekent.
Maar als ze ook 6 SNPs vinden die onder andere voorkomen bij een Chinees naakthondje, maar waarvan er een aantal ook bij andere rassen voorkomen, is er misschien maar 70% waarschijnlijkheid dat dit ras voorkomt in de voorouders en zullen ze het Chinese naakthondje als "onder de detectielimiet" op de uitslag zetten, waarbij de rassen die bovenaan de lijst staan waarschijnlijker zijn dan de rassen onderaan de lijst.
Ik weet niet of dit precies is hoe ze werken en ik weet sowieso niet welke limieten ze aanhouden maar dit is wel een beetje de basis denk ik.
Ok, ik gok er nog een bloedhond en een Duitse dog bij en een Labrador.