Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Sep - DNA test - raad het ras

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Irmimi
Vaste gebruiker
Aantal honden: 1

Re: Sep - DNA test - raad het ras

Ongelezen bericht door Irmimi »

Marjoleine schreef:Omdat je de uitslag verkeerd interpreteerd en iedereen maar rassen noemt ;)

De uitslag zal teruggaan op de oorsprongsrassen en dat kunnen er best zijn die jij niet herkent.
Omdat ze aangeven welke genen ze vinden van die oorsprongsrassen, maar dat zegt dus niet dat die er allemaal raszuiver inzitten.

Berghondtype zie ik, en daar hoort de Duitser ook bij, voor de goede orde. En mix van een aantal van zulke honden met wat jachthond vermoedelijk.
Wat terrier zou me ook niet verbazen.
Ik zal het rapport nog eens goed doorlezen. Ik dacht dat als ze bij de ' Key breeds detected' staan dat er dan zekerheid is dat het een mix is met dat ras.
En dat ze alleen bij de ' mixed breed' gaan kijken naar de oorsprongrassen.

Er zijn dus in totaal drie key breeds detected, waarvan 1 dus de Duitste Herder.
Irmimi
Vaste gebruiker

Iris123 schreef:Duitse herder x jack russell x boxer?
haha... nee :LOL:
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

Irmimi schreef:
Marjoleine schreef:Omdat je de uitslag verkeerd interpreteerd en iedereen maar rassen noemt ;)

De uitslag zal teruggaan op de oorsprongsrassen en dat kunnen er best zijn die jij niet herkent.
Omdat ze aangeven welke genen ze vinden van die oorsprongsrassen, maar dat zegt dus niet dat die er allemaal raszuiver inzitten.

Berghondtype zie ik, en daar hoort de Duitser ook bij, voor de goede orde. En mix van een aantal van zulke honden met wat jachthond vermoedelijk.
Wat terrier zou me ook niet verbazen.
Ik zal het rapport nog eens goed doorlezen. Ik dacht dat als ze bij de ' Key breeds detected' staan dat er dan zekerheid is dat het een mix is met dat ras.
En dat ze alleen bij de ' mixed breed' gaan kijken naar de oorsprongrassen.

Er zijn dus in totaal drie key breeds detected, waarvan 1 dus de Duitste Herder.
Ze geven een paar rassen waarvan ze zo goed als zeker zijn en vaak ook een paar rassen die onder de detectielimiet vallen, bedoel je dat?

Ik weet niet precies hoe Wisdom Panel dit doet maar ze werken in ieder geval met SNPs - dat zijn korte stukjes DNA die uniek zijn voor een ras of groep rassen. Die hoeven verder niks met uiterlijke kenmerken te maken te hebben; het zijn gewoon korte stukjes unieke code die voor van alles kunnen coderen.

Ze zullen een statistisch model hebben dat op basis van al die geteste SNPs een schatting maakt van welke rassen er in zaten. Stel, je hebt in jouw hond 20 (ik roep maar wat, geen idee) SNPs die heel vaak ook in de Duitse herder voorkomen, dan zullen ze durven inschatten dat er Duitse herder in de achtergrond zit. Waarschijnlijk werken ze met een bepaald betrouwbaarheidsinterval: van de rassen die ze als 'zekerheid' presenteren zullen ze met bijvoorbeeld 95% waarschijnlijkheid durven zeggen dat het zo klopt. Dit is puur een statistische formule die dit uitrekent.

Maar als ze ook 6 SNPs vinden die onder andere voorkomen bij een Chinees naakthondje, maar waarvan er een aantal ook bij andere rassen voorkomen, is er misschien maar 70% waarschijnlijkheid dat dit ras voorkomt in de voorouders en zullen ze het Chinese naakthondje als "onder de detectielimiet" op de uitslag zetten, waarbij de rassen die bovenaan de lijst staan waarschijnlijker zijn dan de rassen onderaan de lijst.

Ik weet niet of dit precies is hoe ze werken en ik weet sowieso niet welke limieten ze aanhouden maar dit is wel een beetje de basis denk ik.

Ok, ik gok er nog een bloedhond en een Duitse dog bij en een Labrador. :D
Afbeelding
klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Ongelezen bericht door klaproos »

Ben nou wel benieuwd naar de uitslag. :mrgreen:
Nog maar even een wilde gok voor die andere twee key breeds: Anatolische herdershond en Duitse staande?
Irmimi
Vaste gebruiker

Nee, nog steeds zijn de twee andere rassen nog niet genoemd.

Ik zal vast een tipje van de sluier oplichten mbt de mixed breed en de waarschijnlijke rassen die daar in voorkomen:

Afbeelding
klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Ongelezen bericht door klaproos »

Hmm... Pointer, Pyreneese berghond? :denken:
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Herder x Deense Dog.
Irmimi
Vaste gebruiker

En hierbij de uitslag:

Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nou.
Om te beginnen wat Lothian zeg.

En verder zei ik dus al die DH, die uit de cluster Molossers komt genetisch gezien en daardoor zie je in de kruisingen ermee ook vaak zulke trekken.
Brittany is natuurlijk klets, dat ras bestaat net en is een Amerikaans eversie van de epagneul breton, een Frans voorstaand hondje. Met wat ander bloed erin.
En dan de Ibizan, de podenco dus.Mja, dat kan best, dat er zoiets inzit. Ook een heel gewoon oertype.

Het is, ook als ik naar de rest kijk, dus een oertype/molosser mix met wat jachthond.
Oja, en die catahoula is ook een samenraapsel van van alles, vooral van bovengenoemd ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
wilma23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff

Ongelezen bericht door wilma23 »

Zijn dit soort testen niet een scam?
ik dacht dat ze op mydogdna zeiden dat ze het ras van je hond niet kunnen vertellen.
of gokken ze door al die kleine stukjes dna die overeen komen?

Dus als ik dna van mijn mastiffs zou insturen zou daar dan ook alleen mastiff uitkomen of ook andere honden uit de molloser group?
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Het verklaart wel het jachtinstinct!
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

wilma23 schreef:Zijn dit soort testen niet een scam?
ik dacht dat ze op mydogdna zeiden dat ze het ras van je hond niet kunnen vertellen.

Dus als ik dna van mijn mastiffs zou insturen zou daar dan ook alleen mastiff uitkomen of ook andere honden uit de molloser group?
Nee, daar zou Mastiff uitkomen.

Linsey heeft het eens gedaan, met een leeuwhondje. Daar zat 6 generaties terug of zo eenmaal een Maltezer in (meen ik) en dat kwam er feilloos uit.

Afbeelding

wilma23
Zeer actief

Marjoleine schreef:

Linsey heeft het eens gedaan, met een leeuwhondje. Daar zat 6 generaties terug of zo eenmaal een Maltezer in (meen ik) en dat kwam er feilloos uit.

Wauw, das goed.
wilma23
Zeer actief

Marjoleine schreef:

Wauw, das goed.
Irmimi
Vaste gebruiker

Johnny Jones schreef:Het verklaart wel het jachtinstinct!
Het verklaart inderdaad het jachtinstinct.

Doordat Sep toch best een grote hond is, groter dan een normale Duitsel Herder, had ik een kruising met een groot ras verwacht. Maar de Podenco Ibicenco is natuurlijk ook wel een grote hond, dus wellicht dat Sep daarvan de hoogte heeft gekregen. Zeker ook omdat de andere honden die er uitkomen natuurlijk allemaal niet zo groot zijn.

De Brittany verbaasde mij natuurlijk ook het meest. Maar het zou wel jachtinstinct en Sep zijn manier van jagen verklaren (zoals een pointer). En natuurlijk ook de ticking op zijn pootjes, dus onwaarschijnlijk vind ik het niet hoor.

Eigenlijk vind ik het wel een leuke uitslag omdat het anders is dan ik had verwacht (en de meesten hier).
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Irmimi schreef:De Brittany verbaasde mij natuurlijk ook het meest.
De Brittany is gewoon de Amerikaanse versie van de Epagneul Breton hoor, maar die staat niet in hun database.
Dat is echt niet heel raar, die is in Frankrijk even gewoon als hier een (bastaard)stabij.

Afbeelding

Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Het valt me op dat er bij dit soort tests zo vaak Duitse Herder en Husky (in dit geval niet) uit komen. Betekent dat dan dat de hond volbloed DH en Husky (groot)ouders heeft, of hebben ze een soort gemeenschappelijke voorouders, voordat de Husky en DH echt uitgekristalliseerd waren?
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Irmimi
Vaste gebruiker

Marjoleine schreef:
Irmimi schreef:De Brittany verbaasde mij natuurlijk ook het meest.
De Brittany is gewoon de Amerikaanse versie van de Epagneul Breton hoor, maar die staat niet in hun database.
Dat is echt niet heel raar, die is in Frankrijk even gewoon als hier een (bastaard)stabij.
Ik weet dat het de Amerikaanse versie van de Epagneul Breton is, dat is ook niet de reden dat het me verbaasde.
Vanwege Sep zijn formaat en zijn super rustige karakter had ik niet een kleiner, heel actief hondje verwacht. Maar ik ken het ras eigenlijk ook helemaal niet goed.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”