De ene fokker vermeld zijn prijzen niet omdat hij absurde prijzen vraagt en er zijn hier fokkers die beweren dat ze hun prijzen er niet opzetten omdat ze 'te' goedkoop zijn. En zo is het cirkeltje rond en houden alle partijen het lekker in stand. Totaal geen transparantie. En je kan marktwerking als nadelig beschouwen. Je kan zeggen dat marktwerking de kwaliteit zou kunnen beïnvloeden, maar alle mensen die een beetje gestudeerd hebben weten dat het tegengestelde waar is. Dus door prijzen niet te vermelden, belemmering je ook de kwaliteit van je ras en kwaliteitsverbetering (en krijg je van die rare gedrochten die zo ontzettend ziek zijn). Door niet te vermelden wat de prijs is, niet te vermelden wat de kwaliteit van je pup is (dus gezondheidsuitslagen en andere testen, overwinningen, resulutaten en weet ik allemaal wel niet wat ) belemmer je jezelf en de liefhebbers van het ras om zich te ontwikkelen. Om op zoek te gaan naar beter. Je prikkelt de hele fokkerswereld niet. En vooral blijven mekkeren over die gedrochten die shows winnen, over het ras wat door andere fokkers naar de filistijnen wordt geholpen. Je houd het zelf gewoon in de hand. De fokkers die te veel vragen, maar ook de fokkers die te weinig vragen. Je bent kortzichtig als je alleen maar kijkt naar wat je eventueel aan klanten zou kunnen aantrekken (je doet nog altijd zelf de selectie en of je nu wel of niet die prijs vermeld, je krijgt altijd 'rare vragen'. Je krijg altijd mensen die na 1 enkele vraag niets meer laten horen. Weet je dat hoort er gewoon bij. Als je dat niet wilt, moet je je afvragen of je überhaupt wel wilt fokken) Dat je niet kijkt wat je dus voor het totaalplaatje betekend, want dat is meer dus dan enkel je pupkopers.
Ik ben voor transparantie. Ik wil kunnen selecteren op prijs-kwaliteit. Als ik weet wat voor onderzoeken er gedaan zijn, wat er überhaupt met ouders gedaan wordt, misschien zelfs al op voorhand wat informatie over hoe de pups opgroeien, wil ik weten wat ik daar voor zou kunnen betalen. Ik kan namelijk al genoeg halen uit de informatie als ik weet wat de ouders zijn, hoe (bewezen) gezond zij zijn en wat ze gepresteerd hebben. Daarna kan ik nog persoonlijker verder gaan vragen. Dat is zoals het tegenwoordig gaat en daar wordt het echt niet slechter van. Ik heb geen zin om bij 50 fokkers in een heel intakegesprek te doen, omdat ik wel graag uitgebreid onderzoek doe, maar niet meteen nodig vind om iedereen en alles te moeten aanspreken. Geef gewoon een kijkje in je keuken, dat gebeurd in al zoveel andere sectoren. Zelfs in paardenfokkersland doen ze minder geheimzinnig over de prijzen.
Zo denk ik erover. En fokkers kunnen hoog en laag springen in hun beweringen waarom het niet doen. Ik wil ook best een kijkje in mijn keuken geven, maar om niet alle fokkers onnodig te belasten(want tja ze geven al aan dat er zoveel onzin reacties komen), ga ik ook niet zo maar hele lange mails naar Jan en Alleman sturen. We kunnen onze tijd wel beter besteden (aan onze honden). En ben ik een slechtere baas als ik geen 1200 euro wil uitgeven aan een pup? Volgens mij zitten mijn honden nog altijd beter dan bij de gemiddelde Nederlander. Ben ik een slechtere baas omdat ik niet alle fokkers mijn gehele levensverhaal wil voorleggen om te vragen of zij iets passends voor mij hebben (ik kan altijd nog zelf het beste bepalen wat passends is in mijn situatie, oke dat geld niet voor iedereen)? Ik vind het echt niet normaal zoals fokkers gewenst benaderd te worden. Het is echt pure arrogantie. Als ik de prijs wil weten, wil ik gewoon een prijs weten. Dat is gewoon een vraag. Dat ik mij eerst geheel moet voorstellen (en in hondenland mogen we vooral ook niet volstaan met een elevator pitch, man kom op, in welke eeuw leven we? Ja dát kost onnodig veel tijd die ik liever aan mijn honden besteed) en dan pas met godsgratie heel voorzichtig eens misschien naar de prijs mag vragen. Ik word er naar van. Ik doe het, omdat ik weet dat het zo werk, maar dat maakt het niet normaal! En dat maakt de rashonden zeker niet toegankelijker en zo drijf je dus meer mensen naar de broodfok en mensen komen zo dus met rassen thuis die totaal niet bij hun levensstijl passen. Nee op die manier draag niet niks bij aan het algemeen welbevinden van de honden in het algemeen. Maar tja zo ver kijken de fokkers niet, die leven nog steeds op hun eigen eilandje. Jammer, want ik vind mij zelf eigenlijk best een heel goed baasje, maar ik skip daardoor (vast geheel onterecht) wel een heleboel fokkers.