*Wolf* schreef:
Nu je het zegt... hier in de buurt woont ook een hond die minstens één kat heeft doodgebeten (en heel wat honden verwond). Loopt nog steeds gewoon rond ja.
O, jij zegt honden die honden hebben doodgebeten. Nou ja, ik weet niet of de kans dan groter is dat ie in beslag wordt genomen, misschien wel. Honden die een kat doodbijten worden volgens mij niet vaak in beslag genomen, behalve dan als de kat op eigen terrein was misschien (herinner me de twee husky's die in beslag waren genomen). Ik denk dat anders algauw wordt gedacht dat het de aard van het beestje is.
Nou zo loopt het niet altijd af, ik weet zelf van twee whippets die in beslag genomen zijn na het doden van katten en deze hond is er zelfs voor afgemaakt.
Gekopieerd van het Fokforum.
Storm is een geweldig lieve hond met een vervelende, maar bij veel hondenbezitters bekende eigenschap. Hij wordt helemaal gek als hij een kat ziet. Dit komt denk ik bij 60% van de honden voor en als ze hun kans schoon zien is de kat 'het haasje'.
Jammergenoeg heeft Storm enige tijd geleden een kat dood kunnen bijten en hiervoor hebben Rinus en Patricia ook een schriftelijke waarschuwing gekregen. Hierin stond vermeld dat de hond nog geen muilkorfgebod of kort aangelijnd gebod kreeg, maar dat de eigenaar alles in het werk moest stellen om bijtincidenten te voorkomen. Eergisteren is Storm losgebroken van de lijn en heeft helaas wederom een kat te pakken kunnen nemen.
Vandaag (twee dagen later) is de politie aan de deur veschenen en deze hebben Storm meegenomen met de mededeling dat ze later telefonisch kontakt opnemen. Patricia was thuis en heeft de hond meegegeven omdat zij dacht dat ze alleen maar even wilde kijken of de hond geen abnormale gedragingen zou hebben. Drie kwartier later gaat de telefoon. Of Patricia naar het bureau wil komen. Ze pakt de riem van Storm en gaat naar het bureau. Daar aangekomen krijgt ze een papiertje in handen geduwd waarop staat dat de hond in beslag is genomen en afgehaald kan worden bij de dierenarts waar hij is ge-euthaniseerd. Niks waarschuwing, geen in kennis stellen van, geen tweede kans, geen muilkorfgebod ....gewoon einde verhaal.
Juridisch gezien hebben Rinus en Patricia waarschijnlijk geen poot om op te staan en Storm krijgen ze nergens meer mee terug. Storm was absoluut geen gevaar voor mensen had zeker nog een kans verdiend. Wanneer Patricia had geweten dat ze Storm zouden laten euthaniseren, had ze hem natuurlijk nooit meegegeven. Ze hebben dit gewoon niet gemeld.
Kat Joey kansloos tegen twee Siberische husky's
194
DVHN | Gepubliceerd op 17 april 2015, 12:53
Laatst bijgewerkt op 17 april 2015, 13:00
ASSEN - Twee honden vergrepen zich in Assen aan een kat, die het incident niet overleefde. De eigenaar maakt bezwaar tegen de inbeslagname van de honden door de gemeente.
Keenay en Chiran
Het was al donker, zondag 14 december vorig jaar rond de klok van zeven. De kat Joey lag diep weggedoken onder het tuinbankje in de voortuin van zijn thuisbasis aan de Groningerstraat, toen Keenay en Chiran naderden. Zij liepen aangelijnd met hun baas over het voetpad.
Op het moment dat de twee Siberische husky's het huis passeerden, deden zij een ruk aan de lijn en stortten zich op Joey. Toen de poes was bevrijd uit de hondenkaken leefde het beestje nog wel. De verwondingen waren te ernstig en de dierenarts liet Joey inslapen. De eigenaar stapte naar de politie en deed aangifte.
Inbeslagname
De gemeente besloot vervolgens om de twee honden in beslag te nemen. Zij moesten zich laten testen door een gedragsdeskundige. De eigenaar vindt die actie voorbarig omdat er nooit eerder een bijtincident met Keenay en Chiran was geweest. Bovendien zou de actie onrechtmatig zijn omdat niet duidelijk is wie van de twee de kat daadwerkelijk heeft gebeten.
In het bezwaarschrift tegen de inbeslagname staat dat de eigenaar het incident niet wil bagatelliseren, ‘maar het gaat om een kat en niet om een mens. Veel honden reageren zo, hoe goed zij ook zijn opgevoed'.
Prooigedrag
De gemeente vindt de inbeslagname gerechtvaardigd. ‘Of het om een mens of een dier gaat, maakt niet uit. Verder is voor de gemeente duidelijk dat de eigenaar de honden niet onder controle heeft omdat ze de kat op aandringen van hem ook niet wilden loslaten. Dat prooigedrag zou zich weer kunnen voordoen. ‘Richting katten, want de eigenaar woont in een omgeving met veel katten, maar misschien ook wel richting kleine kinderen', zo staat in het verweer.
Bron