Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

100% podenco?, update: 1 jaar, nieuwe foto's

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2

100% podenco?, update: 1 jaar, nieuwe foto's

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Dit is Lily, teefje van bijna 5,5 maand oud. Ze is iets kleiner dan 40 cm en weegt zo'n 9 kilo. Ze zal maatje s/m worden.

Haar moeder is een typische podenco, zonder papieren zoals de meesten, maar ze heeft gewoon alles. De vader is onbekend. Waarschijnlijk ook minstens voor de helft podenco. Maar ik vind Lily best wel stevig voor een podenco. En ze heeft nog steeds die rimpels aan de zijkant van haar hoofd en haar nek. Bovendien hebben haar nestbroertje- en zusjes een zwarte neus, wat niet a la podenco is. Wat denken jullie? Helemaal podenco of zien jullie er ook wat anders in?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Alfilillo op 27 mei 2017 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: 100% podenco?

Ongelezen bericht door laeken »

Lijkt mij een steviger ras door zitten. Ridgeback oid.
Afbeelding
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bellabeest »

podenco maneto's zijn net wandelende rollades dus kan best 100% podenco zijn alleen verschillende varianten
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Kan natuurlijk best dat de vader nog iets anders was. Of iets heel anders en dat de pups op de moeder lijken. Dat is op geen enkele manier te zeggen als de vader onbekend is (denk dat een DNA-test ook moeilijk wordt omdat de podenco daar niet in staat, of in elk geval niet alle variëteiten).

Bij nader inzien lijkt het me ook zeer onwaarschijnlijk dat de onbekende vader precies hetzelfde ras als de moeder was.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik denk ook dat er iets stevigers doorheen zit.
Hoewel ik in Spanje wel veel podenco Andaluz en Orito zag die ook vrij stevig en gespierd waren met een wat minder smal koppie, maar die waren wellicht ook niet helemaal raszuiver; het waren de honden waarmee daar in de omgeving werd gejaagd en die daar podenco Andaluz werden genoemd. Het waren honden van dit type:

Afbeelding

Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=QkW5I7N ... mHlKjUyKUA
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik zie er eigenlijk wel wat pitbull achtigs in.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Brindlecardi schreef:Ik zie er eigenlijk wel wat pitbull achtigs in.
Ja ik ook.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Ik ook. En in het hoofd Thai ridgeback maar dat is absoluut geen optie want die kruising is erg ver gezocht.
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

laeken schreef:Ik ook. En in het hoofd Thai ridgeback maar dat is absoluut geen optie want die kruising is erg ver gezocht.
inderdaad zo goed als onmogelijk maar de Thai was de eerste die in mij op kwam
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Brindlecardi schreef:Ik zie er eigenlijk wel wat pitbull achtigs in.
Ik ook, vooral door die ronde wangen.

Heb je meer foto's, vooral van de kop?
Afbeelding
Alfilillo
Zeer actief

Leuk al die reacties, dank!

Ik weet net hoe ik verschillende quotes in één bericht moet plaatsen, dus dan maar even zo:

@Laeken en Laura84: Thai Ridgeback kende ik niet, maar jeetje, apart van de kleur lijkt die echt. Wel wat groter denk ik, hoewel haar broertje en zusjes een stukje groter dan Lily zijn en dus die zwarte neus. Maar...het is bijna onmogelijk.

@bellabeest: zou kunnen, maar dan heeft Lily niet de korte pootjes geerfd. Broertje en zusjes hebben bovendien nog hogere poten.

@DeDiana: haar moeder is een podenco andaluz inderdaad. Die op de foto heeft veel weg van Lily, dus papa misschien toch ook podenco andaluz.

@Brindlecarli, Gollum, Laeken en Paisley: grappig, dat zeggen mijn vriend en een vriendin ook altijd. Door die kop, maar ook die ronde stevige billetjes.

Ik zal eens kijken of ik meer foto's van de kop heb. Het is lastig, want als ik van dichtbij foto's wil maken komt ze altijd naar me toe. Ik zal een uitsnede maken van foto's van verder weg, hoop dat ze dan nog scherp genoeg zijn (ik maak foto's met de goedkoopste mobiele telefoon die er is).

Alfil & Lily
Alfilillo
Zeer actief

Hier wat foto's waar de kop duidelijker in beeld is:

Afbeelding

Hier nog met tandjes, ze is nu vrijwel tandenloos:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alfil & Lily
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Alfilillo schreef:Leuk al die reacties, dank!

Ik weet net hoe ik verschillende quotes in één bericht moet plaatsen, dus dan maar even zo:

@Laeken en Laura84: Thai Ridgeback kende ik niet, maar jeetje, apart van de kleur lijkt die echt. Wel wat groter denk ik, hoewel haar broertje en zusjes een stukje groter dan Lily zijn en dus die zwarte neus. Maar...het is bijna onmogelijk.

@bellabeest: zou kunnen, maar dan heeft Lily niet de korte pootjes geerfd. Broertje en zusjes hebben bovendien nog hogere poten.

@DeDiana: haar moeder is een podenco andaluz inderdaad. Die op de foto heeft veel weg van Lily, dus papa misschien toch ook podenco andaluz.

@Brindlecarli, Gollum, Laeken en Paisley: grappig, dat zeggen mijn vriend en een vriendin ook altijd. Door die kop, maar ook die ronde stevige billetjes.

Ik zal eens kijken of ik meer foto's van de kop heb. Het is lastig, want als ik van dichtbij foto's wil maken komt ze altijd naar me toe. Ik zal een uitsnede maken van foto's van verder weg, hoop dat ze dan nog scherp genoeg zijn (ik maak foto's met de goedkoopste mobiele telefoon die er is).
haha ja die ronde billetjes :I:
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Ik vind de staart ook erg kort en recht voor een Podenco. Meestal zit aan het uiteinde een bochtje.
Bij mij kwam ook pitbull in me op, mede door de frons en de oogkleur. Dat lichte zie je wel vaker bij pitbulls. Podenco's hebben vaak een amberkleurig oog maar dat hoeft niet altijd zo te zijn natuurlijk.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Wat een leukerd :I:

Ik vind er ook wel wat stafford/pitbullsachtigs doorheen zitten
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Op die blijebekfoto zie je onmiskenbaar een klapkaakinvloed! Wat een grappige mix met die spekbilletjes. Flink bespierd beest!
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Ik ga ook voor pittbull/stafford achtig iets erdoor. Wel een leuk gelukte mix trouwens :)
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
DeDiana
Zeer actief

Manuma schreef:Ik vind de staart ook erg kort en recht voor een Podenco. Meestal zit aan het uiteinde een bochtje.
Bij mij kwam ook pitbull in me op, mede door de frons en de oogkleur. Dat lichte zie je wel vaker bij pitbulls. Podenco's hebben vaak een amberkleurig oog maar dat hoeft niet altijd zo te zijn natuurlijk.
Toch zie je een kortere, rechtere staart bij orito's en Andaluz best vaak (vergeleken dan met de Ibicenco en Canario):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de rasbeschrijving van de Andaluz staat over de staart: Staart: De laag gezette, medium dikke staart dient niet tot de hakken te komen. De staart mag nooit kort zijn. In beweging wordt de staart omhoog gedragen min of meer in de vorm van een maan. In rust wordt de staart naar beneden gedragen in de richting van de hakken in de vorm van een sabel.

Het is wel jammer dat de podenco Andaluz (nog) niet in de database staat van de dna-test, anders had je ons uit ons lijden kunnen verlossen ;-) Ik gok in ieder geval een groot deel podenco met iets stevigers.
Alfilillo
Zeer actief

Ik denk dat DeDiana wel gelijk heeft, grotendeels podenco met iets stevigers, en dan wellicht iets van Pitbull/terrier (als zovelen dat er in zien!). Qua gedrag heeft ze ook wel iets van een terrier, want ze speelt ontzettend fanatiek met onze andere hond Alfil, echt helemaal 100% ervoor gaan. Maar misschien hebben podenco's dat ook wel?

Ik weet waar de waarschijnlijke vader is. Haar moeder leefde namelijk een jaar of langer in het wild en scharrelde vaak rond een boerderij op zoek naar eten. De boer heeft gezien dat zijn hond haar dekte. Ik ben wel nieuwsgierig geworden dus ga eens kijken, gewoon voor de leuk. Het is niet ver en bovendien in een prachtig wandelgebied.

Alfil & Lily
DeDiana
Zeer actief

Ik zie ook wel mogelijk wat podenco maneto trekjes in haar koppie:

Afbeelding

Ik denk dat de leeftijd, ze is nog jong, ook nog wel wat vertekent. Kan best zijn dat als ze uitgegroeid is, ze toch wat minder flink oogt.
Maar vanwege dat stevige en omdat ze ook flink veel stop heeft, denk ik wel dat er nog een vleugje van iets anders doorheen zit.
Ik ben heel benieuwd hoe ze eruitziet als ze een jaar is!
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

laeken schreef:Ik ook. En in het hoofd Thai ridgeback maar dat is absoluut geen optie want die kruising is erg ver gezocht.
Dat zag ik ook maar dat is natuurlijk onzin ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
DeDiana
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Dat zag ik ook maar dat is natuurlijk onzin ;)
Nou ja, in theorie kan het wel, maar de kans lijkt me ook heel klein ;-)
Dit zijn Thaise zwerfhonden, waar waarschijnlijk inderdaad wel een flinke scheut Thai ridgeback of iets vergelijkbaars doorheen zit. Dus die mixjes met oertypes hebben inderdaad veel van elkaar weg:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ja, daar zit het eerder in. Het heeft vaak gezamenlijke voorouders, al snap je dat soms niet met dit soort streken. Hoe kwam het daar dan, dat soort vragen.
Maar de genetische feiten laten het zien.
Bijzonder wel.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Alfilillo
Zeer actief

@DeDiana: ja, die maneto-kopjes lijken inderdaad wel. Lily heeft ook niet zulke lange poten (wel langer dan een maneto), maar haar nestgenoten hebben juist vrij lange poten, zwarte neuzen en flappende oortjes, dus ik denk dat dat ook wel iets over de vader zegt. Wat is eigenlijk 'stop'? Hier wat foto's van de moeder (iets beters heb ik niet):

Afbeelding

Ik ben gisteren trouwens bij de boer langs geweest wiens hond de moeder gedekt heeft. Uiteindelijk bleek het de hond van kennissen in de buurt geweest te zijn, en dat was een labrador.... Maar labrador?? Ach ja, wie weet wat Lily's moeder daar in de bergen heeft uitgespookt. Ze heet nu Afrodita, misschien zegt dat genoeg.

Ik zal over een half jaar nog eens een foto van Lily plaatsen. Ik ben ook wel benieuwd hoe ze zich verder ontwikkelt.

@Marjoleine: ja, interessant is dat, die genetica. Ik vind het totaal niet belangrijk dat mijn honden raszuiver zijn, maar wel heel interessant hoe uit verschillende honden weer een nieuw uniek exemplaar komt, en hoe trekjes van een verre voorouder opeens weer terug kunnen komen.

Alfil & Lily
DeDiana
Zeer actief

Moeder is zo te zien inderdaad een (grotendeels) Andaluz, leuk hondje! En er kunnen ook nog verschillende vaders zijn binnen één nest, om het nog ingewikkelder te maken ;-)
Stop is waar de snuit/neus van een hond overgaat in het voorhoofd. Bij sommige honden loopt dat redelijk in een rechte lijn (weinig stop), bij andere loopt het voorhoofd meer omhoog waardoor die overgang heel duidelijk is (veel stop).

Weinig stop:
Afbeelding

Duidelijke stop:
Afbeelding
Alfilillo
Zeer actief

100% podenco? update: 1 jaar, nieuwe foto's

Zoals beloofd hier nog een aantal foto's van Lily. Ze is nu net 1 jaar en misschien is er beter te zien wat er doorheen zou kunnen zitten qua ras. Ze zit nu iets boven de 40 cm en weegt zo'n 12 kilo.

Ze is een maand geleden voor het eerst loops geweest en haar karakter heeft zich ontwikkeld. Naar andere honden toe is ze sociaal (ze wil bijna altijd ontmoeten en neemt zelf het initiatief) en onderdanig. Ze is een stuk minder speels sinds ze loops geweest is. Ze is de laatste tijd veel aan het 'jagen'. Gelukkig blijft het beperkt tot het dichte struikgewas langs de weg. Daar kan ze dan heel lang in blijven zitten. Ik denk dat ze hagedisjes of zo probeert te pakken. Er zit hier geen wild. In een jaar heb ik misschien 1 of 2 konijnen gezien. Ik vraag me af wat er zou gebeuren als er wel wild zou zitten en er dus een konijn uit het struikgewas zou schieten.

Ik ben benieuwd naar jullie mening!

Hier de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alfil & Lily
DeDiana
Zeer actief

Re: 100% podenco?, update: 1 jaar, nieuwe foto's

Ik denk toch vooral podenco Andaluz, misschien met wat Maneto erdoor? Haar koppie heeft daar ook wel wat van weg.
Fijn dat jullie daar geen wild hebben zitten, hopelijk wordt haar jachtdrift dan ook niet al te veel aangewakkerd. Het is namelijk wel des podenco's om het wild zelf wel te gaan zoeken als ze het niet meteen zien/vinden.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

Het is een leuke hond,
Overigens eet ik mijn teenslipper op, als er stafford in zit hoor, dat lijkt wel iedere keer geroepen te worden bij een raadras.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik zie er nog steeds een vleugje pitbull in.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Ik zie die pitbull nu niet echt meer, het zou nog wel kunnen, maar vind het bij de volwassenfoto's een stuk minder duidelijk aanwezig.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”