Er is een verschil in: 'school/training' en 'vrije tijd'.
Hondenscholen hebben in de regel een groep mensen voor zich staan. Als je gaat volgen dan heb je daar ook verschillende wendingen in en oefeningen. De hond moet iets aanleren, het is dan handig om 1 kant te kiezen. De kant word gekozen die wereldwijd normaal in hondenland is. Let op dit is de aanleerfase. Doordat alle honden in de groep in dezelfde kant zitten heb je minder gedoe met honden onderling en kan je voor alle eigenaren hetzelfde vertellen. Scheelt een hoop saai luisterwerk als je voor alle scenario's alles zou moeten uitleggen. Als de hond de basisoefening snapt, dan wordt het vaak ook naar de rechterkant overgezet. Maar je moet ergens beginnen. Dat eerst stabiel en dan over naar iets nieuws. 1 ding te gelijk aanleren. Het volgen op de hondenschool heeft niet zoveel met het wandelen op straat te maken. Daarvoor is meer de oefening zonder trekken. Sommige hondenscholen maken daar ook al een soort volgen van door ze links te laten lopen bijvoorbeeld, maar dat is wat overtrokken al kan het wel duidelijkheid geven voor de hond.
Maar goed mijn honden leren links volgen op de hondenschool, maar daarbuiten gebruik ik dat niet voor het normale uitlaten (misschien een klein stukje waar noodzakelijk: bij passeren of oversteken ofzo). Meestal loopt Norah links bij ons en Kay rechts. Norah loopt moeilijk rechts. Toch ga ik dit nu weer oefenen, nu het bij een workshop balans en coordinatie naar voren kwam dat ze die kant dus minder ontwikkeld heeft. Geen moeten, maar ach je moet de hondjes soms ook bezig houden. Geen moeten, maar wel goed voor haar

. Ze droeg bij vorige eigenaar een slipketting dus die zal wel vooral links met haar gelopen hebben.