Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aan welke kant loopt jouw hond?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Re: Aan welke kant loopt jouw hond?

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Alex loopt links omdat het zo hoort.
Vusi loopt rechts omdat Alex dus links loopt. Maar als ik alleen met Vusi loop/train begin ik nu ook met instructies aan de linkerkant.
Mijn oudje Lady liep op de gezamenlijke wandelingen ook rechts (vandaar dat Vusi daar nu loopt) maar als ik met haar alleen wandelde/trainde was het links, zij had daar -0- problemen mee... intelligente hond. :I:

Voor mezelf vind ik honden links lopen gemakkelijker, aanwijzingen geven, dingen weggooien gaat gewoon beter met je rechterhand :ok:
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

in het dagelijks leven 1 aan elke kant, en ze wisselen ook nogal eens. Naast de fiets rechts en als ze moeten volgen lopen ze ook links.
Dorine.
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dorine. »

Ryuk loopt nog niet echt standaard netjes naast me aan de lijn, die snuffelt een beetje alle kanten op.

Maar als hij wel netjes meeloopt aan de lijn op commando, wat hij al wel kan (mits er niet teveel afleiding is) dan is dat links. Leek me handig voor verdere sport en shows... Maar was ook vooral omdat ik een kant moest kiezen om mee te gaan oefenen dus dat maar gekozen.

Denk dat het niet echt uitmaakt welke kant je kiest. Vind het belangrijker dat als hij dan meeloopt aan de lijn, dat hij weet dat het 1 kant is en niet steeds de pas afsnijd om aan de andere kant te gaan lopen. :)
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Aki en de vorige honden links, was ik zo gewend op de trainingen destijds. Jol vertikt dat en loopt standaard rechts.
En daar waar het makkelijker is dat ze rechts lopen krijgt Aki een "om", en dan loopt hij om naar de rechterkant.
Naast de fiets lopen ze rechts.
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Rechts als hij aangelijnd is, deed ik met de andere honden net zo.
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Finn loopt voor me en meestal loop ik rechts van de weg, dus dan loopt Finn ook rechts in de berm.
Jits90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jits90 »

Meestal Damy rechts en Noa links (als ze naast moeten). Maar Noa is een schrikscheet en loopt graag midden in de roedel. Dus tussen mij en Damy in :19:
Al lopen ze meestal rond te scharrelen, links rechts voor achter..
Dorine.
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dorine. »

Jits90 schreef:Meestal Damy rechts en Noa links (als ze naast moeten). Maar Noa is een schrikscheet en loopt graag midden in de roedel. Dus tussen mij en Damy in :19:
Al lopen ze meestal rond te scharrelen, links rechts voor achter..
Scharrelen is ook leuk! Een lekker ontspannen wandeling :D
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Standaard links ook ivm trainen waar t verplicht is. Naast de fiets rechts. En als ik met 2 honden loop 1 links en 1 rechts
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Gizmo links en Max rechts. Max wil nog wel eens trekken of wegschieten en ik ben rechts sterker dus kan hem dan beter houden.
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Aan de kant van de berm. En als ik langs de weg of het fietspad loop, is dat inderdaad vaak links, en als ik fiets dan is dat sowieso rechts. Heb overigens altijd gedacht dat dat de reden is van je hond links leren lopen hoor, omdat je vroeger als voetganger op de openbare weg links diende te lopen. En als je hond dan weer links van jou loopt, heb je de hond aan de "veilige" kant..
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Er is een verschil in: 'school/training' en 'vrije tijd'.

Hondenscholen hebben in de regel een groep mensen voor zich staan. Als je gaat volgen dan heb je daar ook verschillende wendingen in en oefeningen. De hond moet iets aanleren, het is dan handig om 1 kant te kiezen. De kant word gekozen die wereldwijd normaal in hondenland is. Let op dit is de aanleerfase. Doordat alle honden in de groep in dezelfde kant zitten heb je minder gedoe met honden onderling en kan je voor alle eigenaren hetzelfde vertellen. Scheelt een hoop saai luisterwerk als je voor alle scenario's alles zou moeten uitleggen. Als de hond de basisoefening snapt, dan wordt het vaak ook naar de rechterkant overgezet. Maar je moet ergens beginnen. Dat eerst stabiel en dan over naar iets nieuws. 1 ding te gelijk aanleren. Het volgen op de hondenschool heeft niet zoveel met het wandelen op straat te maken. Daarvoor is meer de oefening zonder trekken. Sommige hondenscholen maken daar ook al een soort volgen van door ze links te laten lopen bijvoorbeeld, maar dat is wat overtrokken al kan het wel duidelijkheid geven voor de hond.

Maar goed mijn honden leren links volgen op de hondenschool, maar daarbuiten gebruik ik dat niet voor het normale uitlaten (misschien een klein stukje waar noodzakelijk: bij passeren of oversteken ofzo). Meestal loopt Norah links bij ons en Kay rechts. Norah loopt moeilijk rechts. Toch ga ik dit nu weer oefenen, nu het bij een workshop balans en coordinatie naar voren kwam dat ze die kant dus minder ontwikkeld heeft. Geen moeten, maar ach je moet de hondjes soms ook bezig houden. Geen moeten, maar wel goed voor haar ;). Ze droeg bij vorige eigenaar een slipketting dus die zal wel vooral links met haar gelopen hebben.
Afbeelding
Puck & Murphy's
nieuw lid

Ongelezen bericht door Puck & Murphy's »

Interessante "discussie". Ik heb met Puck altijd links getraind (nog steeds trouwens). Ik had een instructrice van de "oude stempel" toen ik met Puck begon (alle honden links, uitzonderingen om bijv. medische redenen daargelaten). Nu ik zelf assisteer tijdens lessen zie ik dat instructeurs bij ons de keuze vaker aan de eigenaar laten (tijdens aanleerfase wel één vaste kant, of altijd rechts of altijd links). Ik weet nog niet waar ik de voorkeur aan geef, "oude stempel" of "vrije keuze". Uiteindelijk is het doel toch dat ze zowel links als rechts kunnen volgen. Buiten de training om loopt Puck overigens meestal rechts omdat, Murphy liever links loopt. :8):
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik loop vaak met meerdere honden tegelijk, dus dan loopt er aan elke kant één of als ik met drie loop, lopen Mila en Amoz samen rechts. Verder net wat handig is. Amoz is de enige die echt een voorkeurskant heeft (rechts), maar als ik hem liever links heb lopen, doet hij dat ook gewoon zonder problemen.
Op mijn hondenschool wordt tijdens de gehoorzaamheidscursussen overigens zowel links als rechts volgen geoefend. Waarschijnlijk omdat de hondenschool meer is gericht op agility dan op obedience.
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Otto loopt doorgaans vijf meter voor me aan de flexlijn en Patty achter me. dan staat Patty achter me ineens stil omdat ze even wil snuffelen en klik ik in een reflex op de rem van de flex en dan sta ik in een soort van sudden frozen dancemove met gespreide armen omdat Otto gewoon doorloopt.

Met de poedeltjes samen lopen ze ook altijd achter me. Wat ik ook niet altijd logistiek handig vind omdat ze nogal eens kruisen en ik dan achter mijn rug om de lijnen moet wisselen.
Laatst gewijzigd door [Sandra] op 11 sep 2016 00:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Jorla loopt links van mij...omdat zij dat wil. Is ze niet van af te brengen.
Waarschijnlijk heeft ze dat als puppy geleerd bij haar fokker met ringtraining. Als ik haar riem in mijn rechterhand neem, loopt ze of voor of achter mij om, om tóch links te lopen. 'Aan de kant waar ik de riem heb' gaat hier dus niet op! :lol1:
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Cleva schreef:Aan de kant waar ik de riem vast heb.
Dat wil hier zelfs niet altijd lukken :Q:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”