Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vaccinatie - advies nodig

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Vaccinatie - advies nodig

Ongelezen bericht door Maeve »

ranetje schreef:
Leonie. schreef:
sirene schreef: Heb je gekeken naar de da lijst van vaccicheck? Zit er niets anders in de buurt van A'dam ?
Ip zou één keer enten van DHP voldoende moeten zijn, zeker omdat ze toen "entrijp was". Ik zou er toch een keer titeren aan wagen.
Zomaar nog een keer DHP zou ik zeker niet doen. Dan nog eerder niet titeren en niet prikken, maar dat ben ik ;)
Ja, mee eens, ik ga vragen of er getiterd kan worden.

Op die lijst staat ook mijn gewone dierenarts (Vondelpark), maar zij titeren geen pups. Dus er zit toch nog verschil onderling.
Ik heb wel een goede tip gehad per PB :)
Gaat het titeren van pups anders dan van volwassen honden dan? :80:
Ik dacht dat het gewoon om wat bloed ging.
Puppybloed lijkt me niet anders dan bloed van volwassen honden.
Dus als ze kunnen titeren kunnen ze ook pups titeren. :U:
Welnee, maar er zijn nog veel DA's die roepen dat titeren bij pups niet kan. Ook een manier om gewoon alle entingen erin te krijgen.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Leonie. »

ranetje schreef: Gaat het titeren van pups anders dan van volwassen honden dan? :80:
Ik weet.
Maar zij willen niet. Iets van dat pups sowieso gevaccineerd moeten worden. Daarom ben ik ook naar een ander gegaan.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Leonie. schreef:
ranetje schreef: Gaat het titeren van pups anders dan van volwassen honden dan? :80:
Ik weet.
Maar zij willen niet. Iets van dat pups sowieso gevaccineerd moeten worden. Daarom ben ik ook naar een ander gegaan.
Ja pups moeten sowieso gevaccineerd worden.
Maar dan wel graag op een moment dat je een goede kans van slagen hebt.
Dus niet op een standaardleeftijd, maar als het effectief is.
Anders jas je er iets in dat niet gebruikt kan worden (als ze nog beschermd zijn is vaccineren toch zinloos?).
En dat lijkt me vrij onzinnig eigenlijk.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Leonie. schreef:
Hilde schreef:Ik zou naar je fokker luisteren :)
Daar neig ik ook naar, omdat zij er wel verstand van heeft en zich er helemaal in heeft verdiept toen ze in de fokadviescommisie (of hoe dat heet) zat. Ik weet alleen niet zo goed hoe ik voor elkaar krijg dat Millie volgens haar manier gevaccineerd wordt.
Nanna schreef:Maar goed, ik heb niet te dealen met wijsneuzerige hondenscholen met allerlei noten op d'r zang :roll:
Nee inderdaad, ik wil daar wel graag blijven komen natuurlijk, het is een goede hondenschool. De eigenaar is overigens ook voor 'minder' enten, dus het kan dat hij een en ander door de vingers ziet.
Nanna schreef:En lees je even in over die L4 enting. Daar word je niet blij van.
Heb ik een beetje gedaan. Alleen hoe vind ik een dierenarts die L2 ent? Ik zie dat niet staan op de websites bijvoorbeeld en om ze nou allemaal te gaan bellen... Bestaat er een lijst?
L2 is ongeveer even naar. Of heeft iemand dat al geroepen?
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Leonie.
Zeer actief

ranetje schreef:Maar dan wel graag op een moment dat je een goede kans van slagen hebt.
Anders jas je er iets in dat niet gebruikt kan worden (als ze nog beschermd zijn is vaccineren toch zinloos?).
Dat klopt, maar zij zeggen dat pups sowieso het standaard riedeltje moeten krijgen. Toen ik zei dat de Parvo bij Millie waarschijnlijk niet aan zou slaan, omdat ze nog goed beschermd was, zeiden ze dat dat onzin was. Dus ja.
Nogmaals, ik ben hier dus niet heen gegaan voor de vaccinatie en ben het er niet mee eens. Maar dit is wat zij denken...
Leonie.
Zeer actief

Badu schreef:
Leonie. schreef:
Daar neig ik ook naar, omdat zij er wel verstand van heeft en zich er helemaal in heeft verdiept toen ze in de fokadviescommisie (of hoe dat heet) zat. Ik weet alleen niet zo goed hoe ik voor elkaar krijg dat Millie volgens haar manier gevaccineerd wordt.
Nanna schreef:Maar goed, ik heb niet te dealen met wijsneuzerige hondenscholen met allerlei noten op d'r zang :roll:
Nee inderdaad, ik wil daar wel graag blijven komen natuurlijk, het is een goede hondenschool. De eigenaar is overigens ook voor 'minder' enten, dus het kan dat hij een en ander door de vingers ziet.
Nanna schreef:En lees je even in over die L4 enting. Daar word je niet blij van.
Heb ik een beetje gedaan. Alleen hoe vind ik een dierenarts die L2 ent? Ik zie dat niet staan op de websites bijvoorbeeld en om ze nou allemaal te gaan bellen... Bestaat er een lijst?
L2 is ongeveer even naar. Of heeft iemand dat al geroepen?
Ja, dit is inderdaad een beetje mosterd na de maaltijd :mrgreen:
L2 lijkt me nu een zeer nutteloze enting.
ranetje
Zeer actief

Leonie. schreef:
ranetje schreef:Maar dan wel graag op een moment dat je een goede kans van slagen hebt.
Dat klopt, maar zij zeggen dat pups sowieso het standaard riedeltje moeten krijgen. Toen ik zei dat de Parvo bij Millie waarschijnlijk niet aan zou slaan, omdat ze nog goed beschermd was, zeiden ze dat dat onzin was. Dus ja.
Nogmaals, ik ben hier dus niet heen gegaan voor de vaccinatie en ben het er niet mee eens. Maar dit is wat zij denken...
Dat begreep ik ja :ok:
Alleen wel een beetje zuur als je dan bij een hele dure DA uitkomt :?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Leonie.
Zeer actief

Ja, baal ik ook erg van. Heb ze ook laten weten dat ik de tarieven echt te hoog vind. En nu hopelijk een derde optie waar ik heen kan met Millie om te titeren.

Wat een gedoe, zo'n pup ;)
Leonie.
Zeer actief

Net even gesproken met de dierenarts die Millie gevaccineerd heeft. Hij zegt dat de DHP op 10 weken niet genoeg bescherming biedt voor het eerste jaar. En dat die daarom herhaald moet worden. Pas na 16 weken voldoet hij langere tijd. Maar goed, ik laat toch maar liever titeren.
ranetje
Zeer actief

Leonie. schreef:Net even gesproken met de dierenarts die Millie gevaccineerd heeft. Hij zegt dat de DHP op 10 weken niet genoeg bescherming biedt voor het eerste jaar. En dat die daarom herhaald moet worden. Pas na 16 weken voldoet hij langere tijd. Maar goed, ik laat toch maar liever titeren.
Dat zou kunnen samenhangen met de mogelijkheid dat er pups zijn die dan nog bescherming van de moeder genieten en de enting niet voldoende aan kan slaan?
Misschien dan eerst titeren :ok:
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Heel verstandig om eerste te titeren. Ik ben benieuwd :ok:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

ranetje schreef:
Leonie. schreef:Net even gesproken met de dierenarts die Millie gevaccineerd heeft. Hij zegt dat de DHP op 10 weken niet genoeg bescherming biedt voor het eerste jaar. En dat die daarom herhaald moet worden. Pas na 16 weken voldoet hij langere tijd. Maar goed, ik laat toch maar liever titeren.
Dat zou kunnen samenhangen met de mogelijkheid dat er pups zijn die dan nog bescherming van de moeder genieten en de enting niet voldoende aan kan slaan?
Nee, die pup is al getiterd, stond op 0 en kreeg toen DHP.
Hij wil blijkbaar boosteren.

Polly is op 7 weken getiterd, tond op 0, kreeg DHP en is nadien nog getiterd op 4 maanden en op een jaar.
Beide keren kreeg ze mee dat ze pas in 2020 terug hoeft te komen.

Ik zou dus titeren. Dan kan ie het zelf zien.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Kruimel53 schreef:Nou, als vandaag weer een stukje op FB dat dat titeren allemaal schijn-veiligheid biedt want de titer van vandaag kan morgen totaal gekelderd wezen. Geen idee waar ze het vandaan hadden, heb om opheldering gevraagd, maar iemand enig idee? Tannetje zei iig dat zij dat verhaal wel eens gehoord ahd maar haar ervaring totaal anders was, vandaar haar adviezen.
Maar als het al zo zijn is er toch nog steeds geen verschil met enten?
Je hond maar voldouwen met entingen geeft net zo veel schijnveiligheid. De kans dat een enting niet aanslaat is dan helemaal aanwezig. Dat zag je al jaren terug met topics over de rabiëstiter. Er waren honden bij die meerdere keren geënt waren en die dus een te lage titer hadden. Als ze niet had getiterd was ze er vanuit gegaan dat de hond voldoende geënt was.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Leonie.
Zeer actief

ranetje schreef: Dat zou kunnen samenhangen met de mogelijkheid dat er pups zijn die dan nog bescherming van de moeder genieten en de enting niet voldoende aan kan slaan?
De kans dat ie niet aangeslagen is lijkt me heel klein (want de titer was helemaal negatief).

Zijn theorie was dus dat de enting überhaupt pas goed kan aanslaan vanaf 16 weken. Had ik nog nooit gehoord.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Leonie. schreef:
ranetje schreef: Dat zou kunnen samenhangen met de mogelijkheid dat er pups zijn die dan nog bescherming van de moeder genieten en de enting niet voldoende aan kan slaan?
De kans dat ie niet aangeslagen is lijkt me heel klein (want de titer was helemaal negatief).

Zijn theorie was dus dat de enting überhaupt pas goed kan aanslaan vanaf 16 weken. Had ik nog nooit gehoord.
Nee, die theorie slaat ook nergens op.
De fabrikant geeft aan vanaf 12 wkn en dat heeft dan te maken met die maternale immuniteit die daarvoor in de weg zit.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Leonie.
Zeer actief

Kruimel53 schreef: Kan te maken hebben met de rijping van het immuunsysteem. Ik bedenkt het ff ter plekke :mrgreen:

Maar goed, dan kun je al die pup-entingen dus ook gevoeglijk achterwege laten.
Nee, die waren dan (of is dan, hij heeft maar 1 keer geent na negatieve titer) omdat de pup in de periode tot 16 weken wel beschermd is. Ik ben nu met een andere dierenarts een titerafspraak aan het maken. Ben erg benieuwd :)
Leonie.
Zeer actief

Misschien nog wel interessant...

Millie is dus met 10 weken gevaccineerd. En nu met 15 weken was de Parvo bescherming helemaal weg. Dus volgende week krijgt ze toch weer een DHP.
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Leonie. schreef:Misschien nog wel interessant...

Millie is dus met 10 weken gevaccineerd. En nu met 15 weken was de Parvo bescherming helemaal weg. Dus volgende week krijgt ze toch weer een DHP.
Waarom niet alleen parvo?
Afbeelding

Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cashel Vale »

Je kan ook alleen parvo laten enten als de andere twee wel hoog zijn
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Leonie. schreef:
L2 is even naar....
Afbeelding

Leonie.
Zeer actief

Cashel Vale schreef:Je kan ook alleen parvo laten enten als de andere twee wel hoog zijn
Volgens mij was er maar eentje redelijk hoog en twee helemaal weg. Ik heb alleen de Parvo onthouden.
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Ok, dan kan je de DHP op nieuw enten , in je boekje is dat 3,4 en 5.
Wel is het onzin om standaard te herhalen onder het mom van boosteren. Het is een levend vaccin, dat kan je niet boosteren.
Soms gebeurd het dat een enting gewoon nooit pakt bij een hond, waarom is niet bekend. Maar ja, dan kan je dus ook stoppen met enten.......
Leonie.
Zeer actief

Ja, wel goed om te weten dat het dus ook kan dat hij niet aanslaat terwijl je dat wel zou verwachten.

Ik heb gelukkig een dierenarts (helaas een beetje ver) gevonden die er op een fijne manier mee omgaat en logische dingen zegt :) Oh ja en ze rekent normale prijzen. Ga ook de vaccinatie weer door haar laten zetten.

Millie is helaas ook ziek en we gaan zo voor de vierde keer in drie dagen naar de dierenarts. Het zou kunnen dat ze kennelhoest heeft en ik hoop van harte van niet.
Iirtu16
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Iirtu16 »

Ik heb nu voor het eerst een pup van een fokker die titert, deed het al wel bij mijn volwassen honden.
Gisteren heb ik Iirtu laten titeren (ze wordt morgen 12 weken oud) de maternale bescherming was nu weg, dus heeft ze gisteren de DHP gehad. Over drie weken ga ik weer terug om te titeren.
Deze praktijk in Drachten titert wel maar om nu te zeggen dat ze er verstand van hebben? Het is dat ik zelf aangaf wat ik wel en niet wilde, zeker voor pups vond hij het helemaal niks.
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Als ze ziek is even wachten met enten dan. Beterschap
Leonie.
Zeer actief

Iirtu16 schreef: Gisteren heb ik Iirtu laten titeren (ze wordt morgen 12 weken oud) de maternale bescherming was nu weg, dus heeft ze gisteren de DHP gehad. Over drie weken ga ik weer terug om te titeren.
Ben benieuwd of het bij jouw pup wel blijft plakken.
Cashel Vale schreef:Als ze ziek is even wachten met enten dan. Beterschap
Het is een soort verkoudheid waarschijnlijk, geen kennelhoest zegt de dokter. Maar ze krijgt nu toch antibiotica. Is ook al drie dagen aan het kokhalzen/hoesten/niezen. Maandag zou ze er weer zo'n beetje bovenop moeten zijn.
Ze heeft er zelf weinig last van trouwens, is nu alle knuffels door de kamer aan het slepen.
Iirtu16
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Iirtu16 »

Leonie. schreef:Ben benieuwd of het bij jouw pup wel blijft plakken.
Even een update. Afgelopen vrijdag heb ik Iirtu weer laten titeren, hondenziekte en hepatitis waren goed aangeslagen.
De parvo helemaal niet. Ik heb haar nog een keer laten enten alleen dan enkel de parvo.
Over 4 weken weer titeren, ben erg benieuwd of Iirtu zo'n black&tan hondje is waarbij de parvo in zijn geheel niet aan zal slaan. Even afwachten nu.
Leonie.
Zeer actief

Eigenlijk zou ik Millie nu ook weer opnieuw moeten laten titeren, om te zien of het nu wel aangeslagen is. Maar goed, dan blijf ik misschien aan de gang... ik ga wel terug als ze 1 is.

Hoop dat ie bij jouw hondje nu werkt.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”