Die bruine dober waar Crutz het over heeft is van een hondensportvriend van mij. Hij heeft hem uit Zwitserland omdat ik Nederland niet of nauwelijks nog sportgefokte dobermanns te krijgen zijn.
Ik heb zelf dobers gehad, het ras is compleet verziekt. Je mag in je handjes knijpen als je er 1 hebt die gezond is én een normaal karakter heeft. Ken behoorlijk wat dober eigenaren en het gros is medisch niet ok en sterft gemiddeld tussen de 6-9jr (HD, ED, verschillende hartafwijkingen, Wobbler, bloedziektes enz) of waar vreselijke karakters in zitten, veel dominante rotzakken of juist angstbijters.
Een goede vriend van mij heeft er 2 uit Servië(gecoupeerd), prachtige dobers, niet overdreven. Voor hem prima gezinshonden, maar zacht van karakter en dat hoort eigenlijk niet.

Vreselijk storend bij dobers vind ik het loopje, allemaal lopen ze in telgang, met dan zo'n romp die hard van links naar rechts zwiept. Dan kunnen ze er nog zo elegant uit zien, het zijn net van die debieltjes zodra ze gaan bewegen
Mijn vriendin was tot voor kort secretaris van de Rottweilervereniging en ze heeft er zelf 3. Dat ras is ook huilen met de pet op qua gezondheid, vooral ED en kanker komt heel veel voor. Soms zie je hier nog wel eens rottweilers, veelal geen prettige honden. Die extreme kortsnuiten die Nanna plaatste zie ik eigenlijk nooit.
Zowel van de Rottweilers als van de Dobers zijn door heel het land nog sportclubs(IPO), maar die zien al jaren het ledenaantal teruglopen.
Bouviers kom ik nog wel eens tegen, vaak fijne honden. Heb op een Bouvierclub getraind, veel leuke honden, maar wel steeds vriendelijker/zachter gefokt qua karakter.