Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ervaringen met titerbepaling; waar, hoe duur, info etc

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ervaringen met titerbepaling; waar, hoe duur, info etc

Ongelezen bericht door mijke »

Mijn hond heeft als puppy 2 maal entingen gehad. Daarna op rabiës na nooit meer, ze is nu 5. Ook ik ben de filmpjes en site tegengekomen van Tannetje Koning en wil nu dus een titerbepaling laten doen, 5 jaar lijkt me daarvoor een mooie leeftijd. Maar omdat dit zo nieuw is heb ik de indruk dat de prijzen per dierenarts nogal verschillen, zowel voor de titerbepaling zelf als voor eventuele vaccinaties. Ook heb ik na hier op het forum eea gelezen te hebben de indruk dat nog lang niet alle dierenartsen snappen hoe ze de resultaten moeten lezen. Ik wil natuurlijk niet de hoofdprijs betalen als het niet nodig is en ook niet laten titeren om vervolgens van de DA te horen dat ik toch moet enten omdat ze niet kunnen voorspellen of de antilichaampjes voldoende zijn voor minimaal zoveel tijd. Al met al ben ik dus benieuwd naar jullie ervaringen betreffende:

-Waar heb je laten titeren
-Wat kostte dat (qua consult, qua bloedafname en qua onderzoek)
-Kon jouw dierenarts goed aangeven hoeveel jaar je hond nog beschermd was
-Wat kostte de vaccinaties als je die eventueel toch moest laten zetten
-Welke aanvullende informatie of eisen had jouw DA (tijdens het rondbelrondje zei er 1 bijvoorbeeld dat een hond ouder dan 4 moest zijn om te kunnen worden getiterd :denken: )

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen hiermee!
nelleke
Zeer actief
Mijn ras(sen): langhaar duitse herder en een kater

Re: Ervaringen met titerbepaling; waar, hoe duur, info etc

Ongelezen bericht door nelleke »

mijke schreef:Mijn hond heeft als puppy 2 maal entingen gehad. Daarna op rabiës na nooit meer, ze is nu 5. Ook ik ben de filmpjes en site tegengekomen van Tannetje Koning en wil nu dus een titerbepaling laten doen, 5 jaar lijkt me daarvoor een mooie leeftijd. Maar omdat dit zo nieuw is heb ik de indruk dat de prijzen per dierenarts nogal verschillen, zowel voor de titerbepaling zelf als voor eventuele vaccinaties. Ook heb ik na hier op het forum eea gelezen te hebben de indruk dat nog lang niet alle dierenartsen snappen hoe ze de resultaten moeten lezen. Ik wil natuurlijk niet de hoofdprijs betalen als het niet nodig is en ook niet laten titeren om vervolgens van de DA te horen dat ik toch moet enten omdat ze niet kunnen voorspellen of de antilichaampjes voldoende zijn voor minimaal zoveel tijd. Al met al ben ik dus benieuwd naar jullie ervaringen betreffende:

-Waar heb je laten titeren
-Wat kostte dat (qua consult, qua bloedafname en qua onderzoek)
-Kon jouw dierenarts goed aangeven hoeveel jaar je hond nog beschermd was
-Wat kostte de vaccinaties als je die eventueel toch moest laten zetten
-Welke aanvullende informatie of eisen had jouw DA (tijdens het rondbelrondje zei er 1 bijvoorbeeld dat een hond ouder dan 4 moest zijn om te kunnen worden getiterd :denken: )

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen hiermee!
Heb er geen ervaring mee maar heb dit jaar wel een lijst zien langs komen waarop namen van dierenartsen die titerden. Die lijken me dus ook op de hoogte van hoe het zit of je hond voldoende antilichamen heeft.
Ik lees verder mee in je topic.
Afbeelding
Neeltje
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ik heb het bij Tannetje laten doen na een lezing. Het koste me meen ik €50,- voor de lezing en het titeren. Finn is voor minimaal 5 jaar beschermd volgens de test.

Mijn dierenarts titert ook en zegt dit op de website:
Het is slechts een momentopname en kan alleen bepalen of de bescherming op dat moment voldoende is. De hoogte van de titer zegt dus niets over hoe lang een hond nog beschermd zal zijn! Om die reden zal de test jaarlijks herhaald moeten worden. De kosten van de test zijn veelal vergelijkbaar met de prijs die u voor een vaccinatie betaalt. Hier bovenop komen de kosten voor de vaccinatie tegen de ziekte van Weil, kennelhoest en eventueel voor de ziektes die de test aangeeft. De totale kosten zullen dan mogelijk hoger zijn dan u gewend bent. Hier tegenover staat dat we dan daadwerkelijk maatwerk kunnen leveren. Het voorkomt onnodig vaccineren en maakt de kans op bijwerkingen daarmee nog kleiner.
Ik vertrouw op de ervaring van Tannetje en ga de komende 5 jaar niet meer voor een enting of nieuwe titerbepaling. Daarna zie ik wel even hoe de meningen dan zijn, anders laat ik het weer door Tannetje doen.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hippo »

veertje schreef:Ik heb het bij Tannetje laten doen na een lezing. Het koste me meen ik €50,- voor de lezing en het titeren. Finn is voor minimaal 5 jaar beschermd volgens de test.

Het is slechts een momentopname en kan alleen bepalen of de bescherming op dat moment voldoende is. De hoogte van de titer zegt dus niets over hoe lang een hond nog beschermd zal zijn! Om die reden zal de test jaarlijks herhaald moeten worden. De kosten van de test zijn veelal vergelijkbaar met de prijs die u voor een vaccinatie betaalt. Hier bovenop komen de kosten voor de vaccinatie tegen de ziekte van Weil, kennelhoest en eventueel voor de ziektes die de test aangeeft. De totale kosten zullen dan mogelijk hoger zijn dan u gewend bent. Hier tegenover staat dat we dan daadwerkelijk maatwerk kunnen leveren. Het voorkomt onnodig vaccineren en maakt de kans op bijwerkingen daarmee nog kleiner.
Ik vertrouw op de ervaring van Tannetje en ga de komende 5 jaar niet meer voor een enting of nieuwe titerbepaling. Daarna zie ik wel even hoe de meningen dan zijn, anders laat ik het weer door Tannetje doen.
Wat jouw dierenarts schrijft is volgens mij alleen maar om zelf geen inkomsten mis te lopen van de jaarlijkse inenting :roll: . Tannetjes oordeel weegt voor mij ook zwaarder. Alleen jammer dat ze hier een heel eind uit te buurt woont. Dus snap de vraag van de TS wel. Ik zou ook wel willen weten waar hier in de buurt een bekwame DA zit die de bepaling en uitlezing kan doen.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Ik heb Millie (pup) laten titeren bij Natuurlijk Gezonde Dieren in Amsterdam. De eigenaar van de praktijk heeft veel ervaring. Titerbepaling was ongeveer 50,- Vaccinatie (DHP en L4) ongeveer 33,- en het consult daarbij nog een niet nader te noemen godsvermogen omdat we een lang gesprek over de vaccinaties hadden. Dit is niet mijn vaste dierenarts dus ;)
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik laat titeren in Heemskerk bij een holistisch dierenarts. Kost 50 euro en een eventuele enting (wat nooit gebeurd is) kost dan 1 of 2 euro extra. Wanneer je eventueel terug moet komen, zet ze in het entboekje.
Biko kwam hier als herplaatser van 6 1/2 jaar en ik zag toevallig een paar maanden later dat hij alleen z'n pupentingen had gehad. Laten titeren en de waarden bleken zo hoog te zijn dat het advies was om over 6 jaar weer te titeren. Omdat hij dan tegen de 13 jaar aanloopt staat er in zijn boekje dat hij levenslang beschermd is.
Afbeelding
veertje
Zeer actief

Hippo schreef:
veertje schreef:Ik heb het bij Tannetje laten doen na een lezing. Het koste me meen ik €50,- voor de lezing en het titeren. Finn is voor minimaal 5 jaar beschermd volgens de test.

Wat jouw dierenarts schrijft is volgens mij alleen maar om zelf geen inkomsten mis te lopen van de jaarlijkse inenting :roll: . Tannetjes oordeel weegt voor mij ook zwaarder. Alleen jammer dat ze hier een heel eind uit te buurt woont. Dus snap de vraag van de TS wel. Ik zou ook wel willen weten waar hier in de buurt een bekwame DA zit die de bepaling en uitlezing kan doen.
Ja dat vind ik ook hoor. Al snap ik wel dat je als dierenarts een beetje terughoudend bent in het adviseren van niet meer enten. Tannetje geeft zelf ook aan dat ze dat niet doen vanwege de opbrengsten van het enten, maar vanwege een stukje angst dat er heerst. Stel dat een hond wel ziek wordt en je hebt als dierenarts gezegd dat hij nog beschermd is en enten niet nodig is, dan heb je best een probleem als DA.
Tannetje is er ook al jaren mee bezig en ging in het begin ook uit van een kortere periode. Door alle ervaring durft ze nu verder te gaan. Ik denk dat dat bij (een aantal) dierenartsen ook nog wel zal gebeuren.

Tannetje zit voor mij ook een heel eind weg, maar die lezing werd wel in de buurt gedaan, dus heb ik me meteen opgegeven :wink:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco heeft gewoon de pupentingen gehad, wel met 7, 10 en 13 weken. In plaats van na een jaar weer de cocktail heb ik hem laten titeren door Tannetje Koning. Was een bijeenkomst georganiseerd via barfplaats. 37,50 voor het titeren. Elco is volgens haar beschermd tot minimaal 2021 (6 jaar na dat moment), dus er staat in het paspoort dat Elco dan weer getiterd moet worden. Ik heb toen rabiës laten enten voor 30 euro.
Leonie.
Zeer actief

Heavy schreef: Was Millie wel gewoon bij de fokker geënt? En had ze nu dus toch weer een enting nodig?
Nee, getiterd met 6 weken, maar toen waren de antistoffen nog volop aanwezig.
Leonie.
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef: Elco is volgens haar beschermd tot minimaal 2021 (6 jaar na dat moment), dus er staat in het paspoort dat Elco dan weer getiterd moet worden.
Is dat dus nog van zijn puppyenting? Wat gek, bij mij zei de dierenarts dat de 1 jaar vaccinatie eigenlijk altijd nodig is en daarna weer getiterd kan worden. Ga het daar toch nog even over hebben.
veertje
Zeer actief

Leonie. schreef:
Fotogravinnetje schreef: Elco is volgens haar beschermd tot minimaal 2021 (6 jaar na dat moment), dus er staat in het paspoort dat Elco dan weer getiterd moet worden.
Is dat dus nog van zijn puppyenting? Wat gek, bij mij zei de dierenarts dat de 1 jaar vaccinatie eigenlijk altijd nodig is en daarna weer getiterd kan worden. Ga het daar toch nog even over hebben.
Volgens mij is die op één jaar nodig als men niet titert bij de puppyentingen. Dan kan het zijn dat je toch te vroeg ent, omdat er nog antistoffen van de moeder aanwezig zijn bij de laatste puppyenting. Die enting slaat dan niet aan en wordt je hond pas echt beschermd na de enting op 1 jaar.
Arline
Zeer actief

Ongelezen bericht door Arline »

Ik ben naar Breda geweest met Nox en was daar erg tevreden over. Maar daar heb jij dus niks aan, want dat is absoluut niet in jouw buurt. Is tannetje koning niet enigszins te doen?
Afbeelding
I think the reason we are born with two hands is so we can pet two dogs at once
mijke
Zeer actief

Nee helaas, zij zit met het ov op ruim 3 uur reizen vanaf hier. Geeft Tannetje meer van dat soort lezingen waarbij je gelijk kunt laten titeren door het land? Ik kan het zo niet vinden, mijn computer doet nogal stom ineens :hmmm:
Laatst gewijzigd door mijke op 18 aug 2016 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
veertje
Zeer actief

mijke schreef:Geeft Tannetje meer van dat soort lezingen waarbij je gelijk kunt laten titeren door het land? Ik kan het zo niet vinden, mijn computer doet nogal stom ineens :hmmm:
http://www.centrumoase.nl/pages/5/evenementenoverzicht/
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Leonie. schreef:
Klopt. Ik hield er rekening mee dat hij geënt zou moeten worden en dan zou ik nog gewacht hebben met de rabiës. Maar bij hem zijn de pupentingen dus goed aangeslagen en was de herhaling na 1 jaar niet nodig. Laatste enting was eind juni 2014 (Elco was 13 weken), titerbepaling 18 juli 2015
Je kunt altijd titeren om te zien hoe het staat met de antistoffen en op basis daarvan besluiten te enten of niet. Zou zeker niet zondermeer eerst enten. Zeker niet bij Millie omdat je juist expres gewacht hebt met de enting tot de maternale antistoffen weg waren. Dat maakt de kans groter dat de enting aangeslagen is. Ik zou haar nu nog wel een week of vier na haar enting laten titeren om te zien of de enting z'n werk gedaan heeft
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Ik heb ook wel gehoord van iemand dat die 1 jaar vaccinatie meestal juist overbodig is...
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Mila is ook getiterd door Tannetje Koning op een evenement, dat kostte dacht ik € 37. Ze was nog voor vijf jaar voldoende beschermd (heeft puppyentingen en cocktail gehad op 1 jaar).
Met Amy ben ik naar Tannetje Koning gegaan en heb daar een titerbepaling laten doen. Enten was niet nodig en inclusief consult kostte dat volgens mij € 47.
Suzan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suzan »

Froukje Seip uit Gees titert ook.
Je zou bij haar eens kunnen informeren.
Zij titert in september en oktober op 2 titer dagen in de provincie Groningen.
Leonie.
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef: Zou zeker niet zondermeer eerst enten. Zeker niet bij Millie omdat je juist expres gewacht hebt met de enting tot de maternale antistoffen weg waren. Dat maakt de kans groter dat de enting aangeslagen is. Ik zou haar nu nog wel een week of vier na haar enting laten titeren om te zien of de enting z'n werk gedaan heeft
Ik denk dat ik het verkeerd onthouden had.

Ik moet over 2 weken volgens mij sowieso de L4 laten boosteren en de rest misschien laten titeren. Weet het even niet meer.
Marcel.s
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 keer spaanse podenco mix
1 keer Aussie reu
1 keer grote poedel
1 keer Jack Russel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marcel.s »

Hier 2 honden die alleen puppenentingen hebben gehad (dan wel vrij veel) op volwassen leeftijd laten titeren en dat was allemaal hoog.
DA hier houdt wel elk jaar aan maar ik vind dat onzin.
Tannetje is ook nogal ver :-)
Fonzie, Judy, Didi & Chico + 5 katten
https://www.facebook.com/MiepshusetHoliday/
Afbeelding
mijke
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Ik heb ook wel gehoord van iemand dat die 1 jaar vaccinatie meestal juist overbodig is...
Klopt. Toen ik naar de DA ging met Oor een jaar na de eerste enting vond zij die enting niet nodig. Ik heb toen alleen rabiës gekregen omdat ik op vakantie ging. Geen idee of dat gangbaar is?
mijke
Zeer actief

Suzan schreef:Froukje Seip uit Gees titert ook.
Je zou bij haar eens kunnen informeren.
Zij titert in september en oktober op 2 titer dagen in de provincie Groningen.
Ah dankjewel, dat ga ik eens even opzoeken! :ok:
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

Leonie. schreef:
Dat zei mijn dierenarts ook ;) Vriend had ze bijna omgepraat om toch maar gewoon die vaccinatie erin te duwen :mrgreen:
Ik was echter niet om te praten, ook niet met: 'Maar als ze niet meer beschermd is dan moet ze de vaccinatie alsnog, en dan moet je terug komen en alsnog geven. En ik weet bijna zeker dat ze hem moet hoor. Dus kan je hem nu net zo goed zetten.'
Nope :pffff: Later belde ze dat Yindi beschermd was en volgend jaar opnieuw getiterd moest worden.
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief

Het was denk ik geen ompraterij hoor, ik weet vrij zeker dat ik het verkeerd onthouden heb [WINKING FACE]
Maar ik zal ernaar vragen als ik de nieuwe titer afspraak maak.
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

hoe zit het eigenlijk als je honden op oudere leeftijd krijgt, van wie niet bekend is of ze in het verleden geent zijn? Is titeren dan nuttig of kun je dan sowieso beter blijven enten?
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

lucie schreef:hoe zit het eigenlijk als je honden op oudere leeftijd krijgt, van wie niet bekend is of ze in het verleden geent zijn? Is titeren dan nuttig of kun je dan sowieso beter blijven enten?
Het is altijd nuttig om te titeren. Dan weet je namelijk hoe het er voor staat met de hoeveelheid antistoffen en dus of het überhaupt nut heeft om te enten
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

Fotogravinnetje schreef:
lucie schreef:hoe zit het eigenlijk als je honden op oudere leeftijd krijgt, van wie niet bekend is of ze in het verleden geent zijn? Is titeren dan nuttig of kun je dan sowieso beter blijven enten?
Het is altijd nuttig om te titeren. Dan weet je namelijk hoe het er voor staat met de hoeveelheid antistoffen en dus of het überhaupt nut heeft om te enten
nu nog in dit achtergebleven gebied iemand vinden die al zover is :schrik: De DA's die ik ken zijn dol op enten :blauwoog:
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Bij Froukje Seip hebben we Mahru laten titeren (ze kwam toen naar Groningen bij Gaby). Ze heeft een mobiele praktijk en we hebben toen met meerdere honden tegelijk laten titeren.
Zij mocht haar 1 jaars entingen overslaan en ik laat haar volgend jaar weer titeren omdat 1 waarde al vrij laag zat.
Weet het bedrag niet meer precies, maar minder dan 50 euro was het in ieder geval.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Arline schreef:Ik ben naar Breda geweest met Nox en was daar erg tevreden over. Maar daar heb jij dus niks aan, want dat is absoluut niet in jouw buurt. Is tannetje koning niet enigszins te doen?
Maar daar is t consult toch enorm hoog heb ik begrepen?
(Ik zit daar juistbin de buurt nl :mrgreen: )
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Froukje Seip in Gees. Kun je daar ook nog lekker wandelen.
Ik betaalde 43€ voor de titertest.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”