Cleva schreef:Lemuria schreef:Toch eigenlijk een teken van ongelooflijke intelligentie als je het zo bekijkt.
Het is alleen maar ongelooflijk als je de norm te laag inschat. Dan is al het andere ineens bijzonder.
Honden zijn gewoon intelligente dieren. Dat zijn de meeste grote vleesetende zoogdieren trouwens.
Een concept dat zó buitenaards vreemd moet zijn in de ogen van een hond, maken ze zich gewoon eigen.
Elke hond kan de verschillende soorten blaffen van een andere hond van elkaar onderscheiden. Ook zonder de andere hond te zien. Dus dat geluid een betekenis kan hebben is een feit.
Dat ze zelfbewust zijn is ook een feit. Een hond die nog nooit een spiegel heeft gezien is misschien geïnteresseerd maar de meeste honden zien gewoon zichzelf.
Nu is het hier wel per hond verschillend hoor. Maar zelfs niko weet de namen van de andere honden, en Buurman.
Charlie heeft een woordenschat vergelijkbaar met die van een klein kind.
Ze kent de namen van alle dieren hier, dus ook de katten, vertrekken in huis, kan woorden die ze niet bewust heeft geleerd uit een gesprek halen en verder denken, kent namen van mensen en lult terug aan de telefoon.
Er zijn er waarvoor ze niet zo nodig uit bed hoeft de komen, maar haar oude Baasje wil ze altijd even horen.

Als je het hebt over koelkast, aanrecht of afwas staat ze al in de keuken, omdat er wel eens lekkers zou kunnen worden gegeven, of kruimeltjes vallen.
Ze kent plaatsten buiten, meubels/objecten, op, naast in, naar boven, naar beneden.
Ze haalt zelfs grapjes uit, of snapt die van mij. Doet ze iets knaps dan zeg ik "oooh wat een lief... *trappeltrappel* poes!
Kwaad!
Bij "hondje" zit ze in je nek, ze weet echt wel wat een poes is, dat zij geen poes is en dat ze in de maling wordt genomen.
Als ze een appel krijgt gaat ze daar mee spelen, alsof het een bal is. Dan moet ik roepen "heb jij daar een mooie bal" en vreet ze hem snel op
Bij "heb jij daar een mooie appel" vind ze me stom omdat ik het spelletje niet meedoe en hoeft ze hem niet meer.