Ik vind het ook onzin om iemand een pup óf een herplaatser aan te praten. Ik denk dat het puur persoonlijk is. De één heeft niet zo veel met pups, de ander niet met herplaatsers.
Wel denk ik dat veel mensen überhaupt het hebben van een hond onderschatten. Of het nou een pup of een volwassen herplaatser is. Het blijft een hoop werk en je moet je dagindeling aanpassen aan het hebben van een huisgenoot die afhankelijk is van je.
Er zijn lastige pups en er zijn lastige herplaatsers. Mijn laatste pup was pas met 5 maanden zindelijk. Voor een collie knap belachelijk want de meeste colliepups heb je in no time zindelijk. Maar goed, helemaal fris was-ie sowieso niet. Ook later niet toen hij volwassen was.
Wel was ik voorgoed genezen van de aanschaf van een pup. Ik ben daarna alleen maar voor volwassen herplaatsers. Liefst vanaf een jaar of 5.
Een hond van middelbare leeftijd past goed bij mijn eigen vergevorderde leeftijd en bijbehorend energieniveau.
Heb een jaar geleden na lang zeuren een kitten in huis genomen. Nou dat heb ik geweten, zeg. Hartstikke schattig, maar wat hééft dat beest een hoop vernield. Nee, ik kies voor (oudere) herplaatsers. Scheelt een hoop door het huis rennen om mijn dure spulletjes uit vernielzuchtige tanden en klauwen te redden.
Maar het is wél ontzettend schattig.