Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

trainen met de hondenfluit

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

GoldenGizmo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

trainen met de hondenfluit

Ongelezen bericht door GoldenGizmo »

Ik wil Gizmo deze zomer gaan leren om hier te komen met een fluitje. Hiermee dus het hierkomen weer helemaal opnieuw aanleren, en mijn best doen om het er op deze manier wél betrouwbaar in te krijgen, zodat hij veilig los kan lopen. (Hebben we de komende maanden wat te doen :engel: )

Nu vroeg ik mij af, zijn er 'standaard' commando's op de fluit? Ik ben nu namelijk de enige op de hondenschool die zijn hond het commando 'over' geeft om ergens overheen te springen. Alle andere honden kennen daarvoor het commando 'hoog' volgens mij. Ik ben namelijk heel enthousiast zelf aan het trainen geweest met mijn hond, voor die club bestond, en heb zelf commando's bedacht.

Maar voor ik met de fluit aan de slag ga, wil ik toch graag even weten of er standaard commando's zijn zodat ik het wiel niet opnieuw uit hoef te vinden. Ik wil in de toekomst namelijk misschien nog meer op de fluit aanleren. Zo weet ik van een vriendin dat haar vorige hond 2 fluit-commando's kende: hierkomen, en dichterbij komen. En wat ik nu regelmatig doe met mijn hond als hij semi-los (lees: aan de lange lijn) loopt, is hem even laten zitten en wachten tot ik bij hem ben, bijvoorbeeld wanneer er fietsers of wandelaars aankomen. Het zou leuk zijn als dit later ook met de fluit zou kunnen.

Voor nu wil ik alleen met het hier komen aan de slag. De rest is eventueel ooit in de toekomst.

Dus, wat fluiten jullie wanneer je wil dat je hond zich bij je komt melden?

En bonusvraag: waarvoor gebruiken jullie de fluit nog meer?
Lemuria

Re: trainen met de hondenfluit

Ongelezen bericht door Lemuria »

Ik ben het nou ook aan het aanleren, nog binnenshuis. Ze zijn vliégensvlug als ze het geluid horen, want dat betekent een dikke lading slagroom in de muil ;) Voor mij zou het alleen gebruikt worden om ze naar me toe te halen. Met Izzy is dat 0,0 probleem, maar Sofi'tje begint al een aardige mening te krijgen over lekker achter spoortjes aangaan en als die los wil blijven lopen, zal ze op 1 of andere manier betrouwbaar hier moeten komen.
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Samantha heeft een zee aan ervaringen met fluiten, zij kan zeker meer vertellen.
Heel handig als je hond heeeeel ver weg is, 1 keer fluiten en hij zit :ok: 2 keer fluiten en hij komt weer terug :E:
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik gebruik 3 commando's met de fluit, één voor hierkomen, één voor stoppen/aandacht, zodat ik ze kan vertellen wat nu te doen en ééntje om te zoeken.

Aanleren kan je het beste in huis beginnen met de voerbak, hond neerzetten, voerbak pakken en neerzetten, hond fluiten en voerbak is dan de beloning, snappen ze dat uitbouwen als ze aan het spelen zijn bijv. even fluiten, komen ze dan een lekker koekje erin :cheer: zo kan je het steeds moeilijker maken, in de tuin en uiteindelijk buiten met weinig afleiding enz.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
GoldenGizmo
Zeer actief

Lunatic schreef:Ik gebruik 3 commando's met de fluit, één voor hierkomen, één voor stoppen/aandacht, zodat ik ze kan vertellen wat nu te doen en ééntje om te zoeken.

Aanleren kan je het beste in huis beginnen met de voerbak, hond neerzetten, voerbak pakken en neerzetten, hond fluiten en voerbak is dan de beloning, snappen ze dat uitbouwen als ze aan het spelen zijn bijv. even fluiten, komen ze dan een lekker koekje erin :cheer: zo kan je het steeds moeilijker maken, in de tuin en uiteindelijk buiten met weinig afleiding enz.
Dat is inderdaad ongeveer de methode die ik ga gebruiken om het aan te leren. Ik heb een boekje gekocht (Total recall, van Pippa Mattinson), met helemaal stap voor stap allerlei oefeningen uitgelegd. Eerst inderdaad met super lekker voer binnen, met de voerbak, daarna ga je pas echt oefenen, eerst nog gewoon binnen, later ook in de tuin, nog later ook op andere locaties. En je oefent met mensen die langs komen, eerst die hem negeren, daarna die met hem spelen, daarna iemand die voer heeft, en daarna ook nog met honden, aangelijnd en later ook los.

Maar wat ik me afvraag, is wat voor fluitsignaal andere mensen gebruiken. In heb boek zeggen ze bijvoorbeeld telkens 'pip-pip-pip-pip-pip' als fluitsignaal, dus 5 keer kort, maar ik vind dat zo'n lang signaal. Ik zat zelf te denken aan 3x kort.
Tara schreef:Ik gebruik een fluitje om de hond voor te laten komen, een kort fluitje om even contact te laten maken, al is het maar op afstand, en een fluitje om de hond op afstand te laten zitten. Dat is een handig commando, want tevens noodstop als er ineens fietsers aankomen.

"Over" gebruik ik niet, het is bij mij "Vooruit", voor als ik daadwerkelijk wil dat ze een rechte lijn vooruit lopen, maar ook als ze een sloot over moeten. Voor springen gebruik ik altijd simpelweg "Hoog".
Dat zijn ook de dingen waar ik over zit te denken om een fluitje voor te gebruiken :engel:

Dat bedoel ik, voor springen gebruik jij simpelweg 'hoog' (dus over een boomstam of als je behendigheid zou doen, over een hoogtesprong. Maar ik heb dat met 'over' aangeleerd. Op zich niks mis mee, maar het kan wel verwarrend voor onszelf zijn.
mosquito1980 schreef:Samantha heeft een zee aan ervaringen met fluiten, zij kan zeker meer vertellen.
Heel handig als je hond heeeeel ver weg is, 1 keer fluiten en hij zit :ok: 2 keer fluiten en hij komt weer terug :E:
Dat is wel één van de mensen waarvan ik op een reactie hoop met tips :engel:
Lemuria schreef:Ik ben het nou ook aan het aanleren, nog binnenshuis. Ze zijn vliégensvlug als ze het geluid horen, want dat betekent een dikke lading slagroom in de muil ;) Voor mij zou het alleen gebruikt worden om ze naar me toe te halen. Met Izzy is dat 0,0 probleem, maar Sofi'tje begint al een aardige mening te krijgen over lekker achter spoortjes aangaan en als die los wil blijven lopen, zal ze op 1 of andere manier betrouwbaar hier moeten komen.
Een bus slagroom :LOL: :E:

Allemaal: bedankt voor jullie reacties!
_Jules_
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door _Jules_ »

2 keer fluiten is hierkomen, 1 keer fluiten is zitten(ook op afstand) Voor meer dingen gebruik ik hem eigenlijk niet, ook niet met jachttraining.
Afbeelding
Shari
Zeer actief
Mijn ras(sen): We hebben 4 chihuahuas en een Welsh Corgi Cardigan pup Bruce!
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Shari »

Hier ook een fluit met Soof in combinatie met de jacht. 2 keer kort is hier komen. 1 keer met de rolfluit zit. Ik geef altijd een koekje als ze komen en hier werkt het echt perfect.
Olaf 28-07-2000 01-08-2013
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

Ik gebruik voor komen een keer fluiten voor Luna, twee keer fluiten voor Balu. De rolfluit voor zitten en zachtjes fluiten voor zoeken.
Ik heb geoefend door ze te roepen en te fluiten (Luna-HIER-fluit), belonen en na een paar keer het commando weglaten en alleen fluiten (Luna-fluit). Belonen als ze bij je zijn.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Ik gebruik tuut tuut voor hier komen een korte tuut voor stoppen en zacht fluiten (niet uit te leggen :mrgreen: ) voor zoeken.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
GoldenGizmo
Zeer actief

Lunatic schreef:Ik gebruik tuut tuut voor hier komen een korte tuut voor stoppen en zacht fluiten (niet uit te leggen :mrgreen: ) voor zoeken.
Als ik vragen mag: wat gaat je hond dan zoeken?
Shari
Zeer actief
Mijn ras(sen): We hebben 4 chihuahuas en een Welsh Corgi Cardigan pup Bruce!
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Shari »

Waarschijnlijk wild? Of dummy? Dan laat je de rolfluit zachtjes gaan.
Olaf 28-07-2000 01-08-2013
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

GoldenGizmo schreef:
Lunatic schreef:Ik gebruik tuut tuut voor hier komen een korte tuut voor stoppen en zacht fluiten (niet uit te leggen :mrgreen: ) voor zoeken.
Als ik vragen mag: wat gaat je hond dan zoeken?
Een dummy of wild of wat ik maar wil eigenlijk :LOL:
Dat commando geef je alleen als je ze blind wegstuurt en ze in de buurt komen van waar het ligt (als ik dat wel weet) zo kan je ze een handje helpen!
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Shari schreef:Waarschijnlijk wild? Of dummy? Dan laat je de rolfluit zachtjes gaan.
Precies :mrgreen: op de rolfluit na dan :schrik:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Lang niet iedereen heeft hetzelfde fluitsignaal voor hier komen (of voor andere commando's).

Ik gebruik de volgende:
tut-tut-tut-tuuuuuuuuuut voor hier komen
tut-tut voor even contact opnemen
Tuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuut beetje "zangerig" door zonder stoppen harder en zachter blazen om aan te geven dat ze vlak bij een apport is
Rolfluit voor zit op afstand

Kijk wat voor jou als beste signaal klinkt, maar geef voor "hier" nooit maar één stoot op de fluit.
Ik zie dat bij iedereen die dat doet verkeerd gaan.

En denk er aan dat zowel een fluit signaal als een stemsignaal altijd kan worden verprutst.
Fluit in het begin alléén als je eigenlijk al zeker weet dat hij komt en blijf niet fluiten als hij niet direct komt.
Commando = commando ............ één keer is genoeg.
Bijvoorbeeld als hij al op weg naar je toe is "hier" fluiten.
Altijd belonen voor komen.
En je maakt het "hier" komen al veel betrouwbaarder door - nadat hij gekomen is - samen met hem iets leuks te gaan doen.
Oefeningetje of spelletje o.i.d.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
SandraMecx
Actief
Mijn ras(sen): West highland white terrier
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door SandraMecx »

Mag ik vragen hoe je het fluitje aanleert.
Of ja hoe de hond gaat koppelen dat het betekend dat hij moet komen?
lisa67
Actief
Mijn ras(sen): West Highland White en Airedale Terriër

Ongelezen bericht door lisa67 »

Ben erg blij met mijn hondenfluitje. Het werkt perfect voor de honden: ipv het commando hier gewoon 1 keer fluiten en ze komen als een dolle aangerend.
Werkt bij huis trouwens ook prima: 1 keer fluiten en honden, kippen en kat komen aangestormd omdat ze weten dat ze dan iets lekkers krijgen :cheer:

Bij het aanleren heb ik gebruik gemaakt van hun nieuwsgierigheid. In huis een keer fluiten, is toch een bijzonder geluid dus zowel honden als kat kwamen snel kijken wat dat was. Uitgebreid belonen, even wachten tot ieder weer zijns weegs gaat en nog een keer fluiten. Dan komen ze weer snel kijken met een blik van: hey, weer dat geluid dus misschien weer wat lekkers. Dit een paar keer per dag doen. Hebben ze heel snel in de gaten hoor. En zo ook buiten met de kippen. Een paar verse meelwormen erbij en in notime kennen ze het fluitje :D
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

SandraMecx schreef:Mag ik vragen hoe je het fluitje aanleert.
Of ja hoe de hond gaat koppelen dat het betekend dat hij moet komen?
Hoe heb je "hier" aangeleerd, of "kom voor"?
In feite is het aanleren van de fluit niet anders :wink:

Er staan nogal wat topics op het forum over de hondenfluit. KLIK
De makkelijkste start is in ieder geval die fluit gebruiken als je een bak voer neerzet.

Verder er altijd aan denken dat één keer de "hier" fluit genoeg is.
Niet blijven herhalen als de hond niet op het eerste signaal komt.
(zo wordt de "hier" met stem ook vaak verprutst :tongue: )
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik doe dat, als er pups zijn dus. Ik fluit als ik voer en zo weten ze als ze hier weggaan al dat de fluit voer betekent en dus hierkomen is.
Ik gebruik mijn eigen signaal (lang-kort-kort) omdat ik dat al 100 jaar doe, nieuwe bazen kunnen zelf iets anders aanleren op deze leeftijd omdat ze dat makkelijk genoeg overnemen.
Ik adviseer altijd dat mensen het thuis blijven doen, dat fluiten bij voer, de eerste tijd. Dan heb je het er ramvast in.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano

Ongelezen bericht door Barkley »

Welke fluit hebben jullie? Ik heb een tweetoonfluit gekocht hier in de winkel maar ik vind hem niet heel fijn fluiten.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ik heb een acme 212. Ik heb ooit ergens gelezen dat deze toon goed op lange afstand te horen is. En als bonus kan je nog een kleurtje kiezen ook. Mooi zuurstok roze is niet lelijk :mann: Ik vind de toon prima te doen, niet te schel.

Ik gebruik de fluit alleen voor hierkomen. Een soort lang-kort-kort-lang. Het aanleren heb ik gedaan zoals hierboven beschreven in huis. Eerst bij eten geven, daarna in situaties dat ik de aandacht al had. Langzaam uitbreiden. Het heeft maanden in alleen gegarandeerd succes situaties trainen geduurd voordat ik het aandurfde te fluiten in een moeilijke situatie. Eerst floot ik aangelijnd als ik al aandacht had, vervolgens lange lijn en uiteindelijk lange lijn met neus op een spoor.
Ik gebruik altijd iets extra lekkers wat ze alleen krijgen bij de fluit. (kaas, paté, worst) En ik houd de fluit bijzonder: max 3x per wandeling en bij voorkeur minder dan de helft moeilijke situaties.
Afbeelding
Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano

Ongelezen bericht door Barkley »

Dan bestel ik een acme :) ik heb een ander merk en Tenzij je een gouden koopt zijn ze ook niet duur te noemen

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”