Lunatic schreef:Ik gebruik 3 commando's met de fluit, één voor hierkomen, één voor stoppen/aandacht, zodat ik ze kan vertellen wat nu te doen en ééntje om te zoeken.
Aanleren kan je het beste in huis beginnen met de voerbak, hond neerzetten, voerbak pakken en neerzetten, hond fluiten en voerbak is dan de beloning, snappen ze dat uitbouwen als ze aan het spelen zijn bijv. even fluiten, komen ze dan een lekker koekje erin

zo kan je het steeds moeilijker maken, in de tuin en uiteindelijk buiten met weinig afleiding enz.
Dat is inderdaad ongeveer de methode die ik ga gebruiken om het aan te leren. Ik heb een boekje gekocht (Total recall, van Pippa Mattinson), met helemaal stap voor stap allerlei oefeningen uitgelegd. Eerst inderdaad met super lekker voer binnen, met de voerbak, daarna ga je pas echt oefenen, eerst nog gewoon binnen, later ook in de tuin, nog later ook op andere locaties. En je oefent met mensen die langs komen, eerst die hem negeren, daarna die met hem spelen, daarna iemand die voer heeft, en daarna ook nog met honden, aangelijnd en later ook los.
Maar wat ik me afvraag, is wat voor fluitsignaal andere mensen gebruiken. In heb boek zeggen ze bijvoorbeeld telkens 'pip-pip-pip-pip-pip' als fluitsignaal, dus 5 keer kort, maar ik vind dat zo'n lang signaal. Ik zat zelf te denken aan 3x kort.
Tara schreef:Ik gebruik een fluitje om de hond voor te laten komen, een kort fluitje om even contact te laten maken, al is het maar op afstand, en een fluitje om de hond op afstand te laten zitten. Dat is een handig commando, want tevens noodstop als er ineens fietsers aankomen.
"Over" gebruik ik niet, het is bij mij "Vooruit", voor als ik daadwerkelijk wil dat ze een rechte lijn vooruit lopen, maar ook als ze een sloot over moeten. Voor springen gebruik ik altijd simpelweg "Hoog".
Dat zijn ook de dingen waar ik over zit te denken om een fluitje voor te gebruiken
Dat bedoel ik, voor springen gebruik jij simpelweg 'hoog' (dus over een boomstam of als je behendigheid zou doen, over een hoogtesprong. Maar ik heb dat met 'over' aangeleerd. Op zich niks mis mee, maar het kan wel verwarrend voor onszelf zijn.
mosquito1980 schreef:Samantha heeft een zee aan ervaringen met fluiten, zij kan zeker meer vertellen.
Heel handig als je hond heeeeel ver weg is, 1 keer fluiten en hij zit

2 keer fluiten en hij komt weer terug

Dat is wel één van de mensen waarvan ik op een reactie hoop met tips
Lemuria schreef:Ik ben het nou ook aan het aanleren, nog binnenshuis. Ze zijn vliégensvlug als ze het geluid horen, want dat betekent een dikke lading slagroom in de muil

Voor mij zou het alleen gebruikt worden om ze naar me toe te halen. Met Izzy is dat 0,0 probleem, maar Sofi'tje begint al een aardige mening te krijgen over lekker achter spoortjes aangaan en als die los wil blijven lopen, zal ze op 1 of andere manier betrouwbaar hier moeten komen.
Een bus slagroom
Allemaal: bedankt voor jullie reacties!