Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Lange vacht en oververhitting

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Lange vacht en oververhitting

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik heb juist alles dicht en een ventilator erbij. Zolang de zon erop staat gaat hier niks open.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Mina2006
Zeer actief
Mijn ras(sen): Maltezer kruising (samenwonend met een border collie kruising)
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Mina2006 »

Marjoleine schreef:Ik heb juist alles dicht en een ventilator erbij. Zolang de zon erop staat gaat hier niks open.
Dat dacht ik dus ook haha. Al tocht het nu wel af en toe even lekker, dat scheelt wel wat.
Ik heb het gewoon niet zo ideaal hier, in de ochtend staat de zon vol op de achterkant (raam van 3 meter) en in de namiddag/begin avond staat de zon vol op de voorkant (ook raam van 3 meter).
Ik woon hier pas dus dat soort dingetjes komen altijd pas later he haha.

Ik scheer mina overigens wel gewoon, als het té lang wordt (dan gaat het al snel klitten, kan ik niet meer bijhouden op een gegeven moment). Ik kijk dan wel uit voor de zon natuurlijk.
Afbeelding

9,5 jaar
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Anke schreef:Helpt kort knippen ook of moet je echt scheren?
Ik twijfel of ik Youri ga scheren. Hij is inmiddels 11.5 en heeft hartklachten. Met warm weer heeft hij meer last. Hij heeft, vergeleken met onze andere Cavalier, een dikke vacht. Ik heb hem laatst flink gewassen en alle dode haren eruit geblazen en daarna goed gekamd. Maar zijn buik en borst scheren wil ik nog wel eens proberen.
Alleen vraag ik me af of scheren niet enorm jeukt? Als hij bij de dierenarts geschoren wordt voor een hartecho, heeft hij altijd 2 tot 3 weken jeuk als die jaren terug groeien. En kan ik gewoon een honden tondeuze kopen of moet je er nog iets speciaals voor in huis halen?
Ik zou het door een professional laten doen. Scheelt tijd, geld en moeite
Mina2006
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:
Anke schreef:Helpt kort knippen ook of moet je echt scheren?
Ik twijfel of ik Youri ga scheren. Hij is inmiddels 11.5 en heeft hartklachten. Met warm weer heeft hij meer last. Hij heeft, vergeleken met onze andere Cavalier, een dikke vacht. Ik heb hem laatst flink gewassen en alle dode haren eruit geblazen en daarna goed gekamd. Maar zijn buik en borst scheren wil ik nog wel eens proberen.
Alleen vraag ik me af of scheren niet enorm jeukt? Als hij bij de dierenarts geschoren wordt voor een hartecho, heeft hij altijd 2 tot 3 weken jeuk als die jaren terug groeien. En kan ik gewoon een honden tondeuze kopen of moet je er nog iets speciaals voor in huis halen?
Ik zou het door een professional laten doen. Scheelt tijd, geld en moeite
Mee eens, ik heb een hondentondeuse en zo, maar het is echt een ramp :LOL:
Nja hoe vaker je het doet, hoe beter het gaat, maar een professional is wel veel sneller en beter natuurlijk.
Afbeelding

9,5 jaar
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Mina2006 schreef: Ik zit inderdaad al te kijken naar parasols voor de achtertuin en de folie voor de voorkant, dat zou wel wat moeten schelen.

Krant, het meest veelzijdige stuk papier, krant.
Mina2006
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Mina2006 schreef: Ik zit inderdaad al te kijken naar parasols voor de achtertuin en de folie voor de voorkant, dat zou wel wat moeten schelen.

Krant, het meest veelzijdige stuk papier, krant.
Heb ik niet :tongue:
Nee serieus, geen kranten, alles is opgegaan bij het verven haha en ik heb nog geen krantje gehad vandaag.
Komt wel goed, ik vind mijn ramen dichtplakken met kranten voor die paar graden nou ook weer wat overdreven. Die parasol/folie/zonwering moet er toch komen ;)
Afbeelding

9,5 jaar
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Mina2006 schreef:
Gollum schreef:Ik heb een parasol in de tuin staan die schaduw over de gevel werpt, de gordijnen zitten allemaal dicht en de ramen staan tegen elkaar open zodat het lekker doortocht.
Gol vind het lekker om op het kruipluik te liggen, dat is denk ik het koelste plekje nu. Het is nu 23 graden in huis, dat zal nog wel oplopen. We hebben vanochtend lekker gezwommen en gaan vanavond weer.
Ik ben juist bang dat als ik de ramen tegen elkaar open zet, het juist warmer wordt :80: Mina ligt vooral op de vloer, voelt opzich ook vrij koel aan.
Het is nu 27 graden in huis..ja..ik ga toch even de ramen open doen haha.
Parasol zoektocht is nog bezig ;)
Oh dat is wel warm ja. Ik heb hier juist het idee dat het warmer word als alles potdicht zit, misschien heeft het met de ligging van het huis te maken.
Rani houd nu siësta in de zon :Q:
Mina2006
Zeer actief

Gollum schreef:
Mina2006 schreef:
Gollum schreef:Ik heb een parasol in de tuin staan die schaduw over de gevel werpt, de gordijnen zitten allemaal dicht en de ramen staan tegen elkaar open zodat het lekker doortocht.
Gol vind het lekker om op het kruipluik te liggen, dat is denk ik het koelste plekje nu. Het is nu 23 graden in huis, dat zal nog wel oplopen. We hebben vanochtend lekker gezwommen en gaan vanavond weer.
Ik ben juist bang dat als ik de ramen tegen elkaar open zet, het juist warmer wordt :80: Mina ligt vooral op de vloer, voelt opzich ook vrij koel aan.
Oh dat is wel warm ja. Ik heb hier juist het idee dat het warmer word als alles potdicht zit, misschien heeft het met de ligging van het huis te maken.
Haha lekker warm ja :E:
Ik heb net even het raam open gehad, als er tocht is, is het wel fijn ja, alleen het is te vaak dat het windstil is en dan is het juist warmer.

Nu we toch bezig zijn over warmte; als je aan het autorijden bent met de hond (hond op de achterbank) en je hebt een raampje open (mja, het is warm..) hoe lang zou je dan ''mogen'' rijden zonder tussenstop? Ik ga straks naar mijn ouders en aangezien een auto vrij snel warm wordt, wil ik geen risico's nemen, ook ivm het drinken.
Afbeelding

9,5 jaar
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Mina2006 schreef:
Gollum schreef:
Mina2006 schreef:
Ik heb net even het raam open gehad, als er tocht is, is het wel fijn ja, alleen het is te vaak dat het windstil is en dan is het juist warmer.

Nu we toch bezig zijn over warmte; als je aan het autorijden bent met de hond (hond op de achterbank) en je hebt een raampje open (mja, het is warm..) hoe lang zou je dan ''mogen'' rijden zonder tussenstop? Ik ga straks naar mijn ouders en aangezien een auto vrij snel warm wordt, wil ik geen risico's nemen, ook ivm het drinken.
Oh dat vind ik een lastige, wij hebben airco in de auto en blazen hem eerst zo koel mogelijk voordat we de honden erin doen. Zonder airco zou ik het niet weten, mijn vriend verbrand zijn handen al aan het stuur als hij instapt dus dat is erg heet.
Mina2006
Zeer actief

Gollum schreef:
Mina2006 schreef:

Oh dat vind ik een lastige, wij hebben airco in de auto en blazen hem eerst zo koel mogelijk voordat we de honden erin doen. Zonder airco zou ik het niet weten, mijn vriend verbrand zijn handen al aan het stuur als hij instapt dus dat is erg heet.
Ik had je bericht wel gelezen voor ik ging, alleen vergeten te reageren :denken:
Ik zit veelal op de snelweg, dat scheelt wel, met aan beide kanten voorin de ramen tot de helft open en achterin een raampje (zo'n kiepraampje) open.
Mina hijgde al snel, dus na ongeveer 5 minuten (moest toch tanken) even water gegeven. Daarna weer 15-20 minuten doorgereden, ging prima.
Ik ging niet compleet kapot in de auto en Mina keek goed rond, dus volgens mij zit het dan wel goed.
Afbeelding

9,5 jaar
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

Tja. Toen de auto's nog geen airco hadden reden mensen ook gewoon in de auto's met honden en kinderen. Ik kan me nog wel van zo'n 10 jaar terug herinneren dat we naar zuid Frankrijk gingen. We hadden toen nog geen airco en we hadden 2 honden in de auto. Af en toe water geven en even stoppen en ze hebben er niks aan over gehouden hoor.

Ik denk soms wel eens dat we doorslaan, ikzelf ook hoor want hier blaast de airco de auto ook ijskoud voor de honden en als het maar een beetje warm is en we moeten ergens heen dan kunnen de honden niet in de auto blijven naar mijn idee. Vriendlief vind dat overdreven omdat het naar zijn idee prima kan. Dat levert nogal eens strijd op die hij dan verliest en ik in de auto blijf zitten met ze met airco. Of een oppas.
Afbeelding
Mina2006
Zeer actief

Feather__ schreef:Tja. Toen de auto's nog geen airco hadden reden mensen ook gewoon in de auto's met honden en kinderen. Ik kan me nog wel van zo'n 10 jaar terug herinneren dat we naar zuid Frankrijk gingen. We hadden toen nog geen airco en we hadden 2 honden in de auto. Af en toe water geven en even stoppen en ze hebben er niks aan over gehouden hoor.

Ik denk soms wel eens dat we doorslaan, ikzelf ook hoor want hier blaast de airco de auto ook ijskoud voor de honden en als het maar een beetje warm is en we moeten ergens heen dan kunnen de honden niet in de auto blijven naar mijn idee. Vriendlief vind dat overdreven omdat het naar zijn idee prima kan. Dat levert nogal eens strijd op die hij dan verliest en ik in de auto blijf zitten met ze met airco. Of een oppas.
Haha ja ik denk het soms ook wel, dat is meer de reden dat ik vroeg naar, na hoe veel tijd een pauze, omdat ik juist niet wil doorslaan (maar ook niet er helemaal niet bij nadenken). Ik denk dat dat deels komt door al die debiele mensen die hun hond in de auto laten, dat mensen wel wat meer zorgen om honden (dieren in het algemeen), en soms slaan we erin door haha.
Soms is dat ook helemaal niet erg ;)
Afbeelding

9,5 jaar
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Mina2006 schreef:Haha ja ik denk het soms ook wel, dat is meer de reden dat ik vroeg naar, na hoe veel tijd een pauze, omdat ik juist niet wil doorslaan (maar ook niet er helemaal niet bij nadenken).

Daar kun je toch geen standaard tijd op zetten.
Gezond verstand doet een hoop.
Mina2006
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Mina2006 schreef:Haha ja ik denk het soms ook wel, dat is meer de reden dat ik vroeg naar, na hoe veel tijd een pauze, omdat ik juist niet wil doorslaan (maar ook niet er helemaal niet bij nadenken).

Daar kun je toch geen standaard tijd op zetten.
Gezond verstand doet een hoop.
Was te proberen toch ;) Ik weet nu dat er geen tijd op zit (bij andere zaken zijn er soort van richtlijnen, dus ik dacht dat dat hier misschien ook bij was), maar het was het vragen waard.

Edit: wat het ook een beetje is, en dat ligt echt compleet aan mij, is dat ik constant bang ben dat Mina overlijdt. Ze heeft een lekkend hartklep en ook al is dat stabiel door de medicijnen, ''je weet maar nooit..hartfalen..niet te warm..goed opletten''.
Nu heeft ze ook cushing, dus ook weer bang voor te veel stress op haar hart, welk effect heeft het, werkt het elkaar tegen.
Zag ook foto's van iemand (lid hier) die naar Frankrijk was gegaan. Eerste gedachte was: ''Ja dat kan met Mina niet want dat overleefd ze niet''.

Nogmaals, is echt 100% mijn vage gedachtegang, maar ik denk dat ik daardoor vaak naar bevestiging vraag over zulke dingen.
Laatst gewijzigd door Mina2006 op 19 jul 2016 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

9,5 jaar
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik heb niet eens een airco en ben toch wat jaartjes (+19) naar Oostenrijk, Hongarije of Tsjechie gecrossed, met honden. In de bus in hun kennel. Als we in de file stonden ramen open ventilator aan was t dan nog te warm achterklep open. Als we reden niets hooguit de ramen voor een stukje open. Ze gaan nu dagelijks min 2 a 3x per dag mee wandelen eerst met de auto er naar toe. Alleen ramen voor open is ruim voldoende. Gister naar Zeeland gekacheld naar zee ook alleen de ramen voor een stukje open. Prima uit te houden!
Ow en naar Oostenrijk ben ik van t lang doorrijden dus ik rijd minimaal 5 uur door voor ik stop. Drinken hadden ze in hun kooi maar dronken niet bij mijn weten rijdend.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Mina2006
Zeer actief

malinois schreef:Ik heb niet eens een airco en ben toch wat jaartjes (+19) naar Oostenrijk, Hongarije of Tsjechie gecrossed, met honden. In de bus in hun kennel. Als we in de file stonden ramen open ventilator aan was t dan nog te warm achterklep open. Als we reden niets hooguit de ramen voor een stukje open. Ze gaan nu dagelijks min 2 a 3x per dag mee wandelen eerst met de auto er naar toe. Alleen ramen voor open is ruim voldoende. Gister naar Zeeland gekacheld naar zee ook alleen de ramen voor een stukje open. Prima uit te houden!
Ow en naar Oostenrijk ben ik van t lang doorrijden dus ik rijd minimaal 5 uur door voor ik stop. Drinken hadden ze in hun kooi maar dronken niet bij mijn weten rijdend.
Zie mijn edit, hier ben ik dus jaloers op :wink: Geweldig dat je dat allemaal doet! Ik hou mezelf teveel tegen, uit angst dat er iets gebeurt ivm haar hart of de cushing.
Afbeelding

9,5 jaar
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Weet je het is lastig en blijft t ook. Dusty had ik destijds nog, x kees. Die had zware hartproblemen en daar ook medicatie voor. Rond dr 6e kregen we die diagnose. Als we t goed zouden doen mocht ze alleen plassen/poepen zo min mogelijk lopen en weer naar huis anders groot risico dat ze dood neer zou vallen. Dat vind ik niet hondwaardig dus ze heeft alles gedaan wat ze wilde. Dan maar een korter leven maar ze is uiteindelijk op een paar weken na 12 geworden en overleden aan accuut
nierfalen. Niets met haar hart dus ;)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Mijn honden hebben maar weinig last van de warmte moet ik zeggen, ook de zwartjes niet.
Ze hebben niet enorm veel onderwol maar wel een dichte vacht.
Als ik nu ga wandelen rennen ze nog gewoon flink rond, natuurlijk hijgen ze wel maar zeker niet overdreven.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Overigens hebben ze hier ook niet veel last van de warmte op dit moment.
Afbeelding
Mina2006
Zeer actief

Bedankt allebei ;)
Ja ook vooral met cushing wordt er geadviseerd om niet te veel beweging en druk erop te leggen (natuurlijk wel wandelingen maken, maar niet zo veel meer). Nu was Mina al geen wandel koningin, maar soms vind ik dat wel jammer.
Maar goed, ziek of niet, ik weet nu in ieder geval weer een beetje meer en als de cushing onder controle is, ga ik lekker met Mina bewegen. Kan ze het aan, prima, kan ze het niet aan..dan zie ik dat snel genoeg.
Hoop ik.
:p
Afbeelding

9,5 jaar
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Mina2006 schreef:Bedankt allebei ;)
Ja ook vooral met cushing wordt er geadviseerd om niet te veel beweging en druk erop te leggen (natuurlijk wel wandelingen maken, maar niet zo veel meer). Nu was Mina al geen wandel koningin, maar soms vind ik dat wel jammer.
Maar goed, ziek of niet, ik weet nu in ieder geval weer een beetje meer en als de cushing onder controle is, ga ik lekker met Mina bewegen. Kan ze het aan, prima, kan ze het niet aan..dan zie ik dat snel genoeg.
Hoop ik.
Ik zou de hond gewoon zelf laten bepalen wat ze wil, plezier in het leven vind ik belangrijker dan een lang leven.
Afbeelding
Mina2006
Zeer actief

Pemba schreef:
Mina2006 schreef:Bedankt allebei ;)
Hoop ik.
Ik zou de hond gewoon zelf laten bepalen wat ze wil, plezier in het leven vind ik belangrijker dan een lang leven.
De hele voerzak leegeten, daarna de prullenbak en de koelkast etc etc hahaha. Dát wil ze :LOL:
Nja met mate laat ik haar inderdaad wel haar gang gaan. Ze slaapt veel en ze laat goed merken als ze naar buiten wilt of zo. Veel plezier beleefd ze niet, afgezien van het eten en de tuin rondsnuffelen (naar eten).
Afbeelding

9,5 jaar
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Nanna schreef:
gyanty schreef: Ik heb niks tegen scheren. Ik geef aan waarom ik in mijn situatie nu geen Schotse Collie (langhaar) meer neem en dat gaat niet alleen om warmte, maar ook alles wat in de vacht blijft zitten, omdat ik 4 keer per dag echt wel wat rotzooi mee uit het bos neem.
Ik herken dat dus helemaal niet. Glenn neemt niets aan rotzooi mee uit het bos. En met warm weer ligt ie twee keer per dag in het water. Daarna opdrogen (gaat snel!) en als we thuis zijn is ie weer droog.
Ik borstel 1x per week een kwartiertje en dat volstaat.
Ik denk dat je best een langhaar Schot kunt nemen maar dan wel eentje van het veel sluiker behaarde Amerikaanse type. Dus niet die Engelsen met hun teilen onderwol.

Je kent ons bos niet haha.... Kay en Norah hebben nog minder haar dan een Amerikaanse Schotse Collie en mensen zijn nu al verbaasd hoeveel wij van de grond halen. (man doet bij philips mee aan onderzoekstesten van nieuwe apparatuur, zo ook stofzuigers. Koen lachte toen er beetje testmateriaal op de grond werd gegooid. Noemen jullie dat vies? Zo hebben wij enkele dagen in verschillende zakjes verzameld wat wij dagelijks van de grond vegen, die meneer vroeg hoeveel honden wij wel niet hadden en snapte niet dat dag 1 na grondig zuigen en dweilen eerder die ochtend was geweest)
Daarbij hebben mijn ouders Santos nog natuurlijk. Een amerikaan, maar die neemt dus ook te veel rotzooi hier mee uit het bos. Ruim het met liefde op hoor, maar die ook wel eens liever wat anders, vandaar dat hier in de toekomst mogelijk toch helemaal op kortharen wordt over gestapt :F:

Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”