Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Lange vacht en oververhitting

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Lange vacht en oververhitting

Ongelezen bericht door blacky »

Mijn honden hebben een lange vacht. In de winter vinden mensen dat normaal maar in de zomer wordt mij steeds gevraagd of ik ze nu eens niet kort moet scheren. Mijn antwoord is dan steeds dat de vacht goed isoleert zowel in de zomer als de winter. Nu kwam ik op internet dit artikel tegen. Misschien ook voor mensen hier leuk om te lezen.

http://parsonrussellterrier.info/overve ... kke-vacht/

Nog even een foto van mijn mooie hondjes.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
gevni havanezers
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Re: Lange vacht en oververhitting

Ongelezen bericht door Domor »

Het is onzin. Een hond is geen koffie die op temperatuur gehouden moet worden. Een hond is een kachel die zijn warmte kwijt moet kunnen. Het is een stukje dat met grote regelmaat langs komt maar het verschil is duidelijk te zien als honden geschoren worden. Als ze van rustig of zelfs apathisch naar vrolijk en actief gaan, dan hadden ze het gewoon te warm. Ik heb dit stukje al eens geschreven, maar niemand heeft het nog kunnen/willen weerleggen, ook de schrijver van het stuk dat je net liet zien niet:
Een hond heeft net zo goed vasodilatatie/vasoconstrictie waarmee hij warmte kan kwijtraken, hij kan alleen niet zweten (op zijn lijf). De thermoskan werkt alleen bij een niet verhittend object. Al vanaf vrij lage temperaturen (bij een paard van 10 graden of zelfs daaronder bij een wintervacht) produceert het lichaam zo min mogelijk warmte, maar vertering produceert nu eenmaal warmte net als het kloppen van het hart, orgaanfuncties en ook (beperkte) beweging. Dit betekent dat al bij vrij lage temperaturen de hond iets van warmteverlies moet krijgen, maar wat die temperatuur is wisselt per hond.

De thermoneutrale zone is de zone waarin het dier zich het best voelt. Daarboven of daaronder is het dier niet in zijn comfortzone (bij stilstand). De parasolfunctie moet inderdaad intact gehouden worden. Een t-shirt aan (bij mensen) is lekkerder dan bloot. Maar een wollen trui (ook een schaap heeft 2 soorten haren, vachttypes met voornamelijk onderwol worden gespind, vachttypes met meer toplaag zijn juist goed te vilten. Bij de meeste schapenrassen is geselecteerd op zeer weinig topvacht) is in een hete zomer niet te doen, net als dat een dichte ondervacht ook serieus heet is.

De thermoskanfunctie is in de zomer niet nuttig, het zorgt ervoor dat overbodig geproduceerde hitte niet afgevoerd kan worden. Pas als de buitentemperatuur boven de lichaamstemperatuur komt (dus boven de 38-39°C) wordt dat weer interessant, maar dat is zelden in Nederland en dan ligt inderdaad half Nederland voor pampus. Niet omdat ze dat zo graag willen, maar omdat hun lichaam dan in de weerstand gaat bij activiteit en je je dan eigenlijk beroerd gaat voelen, juist doordat je dan tegen de oververhitting aan zit.

Een beetje hijgen vind ik echt geen probleem, maar puur omdat de hond zijn warmte wel kwijt kan door zich daarvoor in te spannen en voor de rest zijn best doet om zich vooral niet in te spannen, betekent niet dat de hond zich ook werkelijk het meest prettig voelt als hij verplicht wordt dit een groot deel van de zomer 12 uur per dag (of meer) te doen.

Nee, bij 30°C gedrag vertonen van hittestress (en dat is hijgen en in de schaduw liggen en zo min mogelijk bewegen) is niet raar en hoeft de vacht er niet af. Maar als je hond het al vanaf een graad of 18 heeft, dan vraag ik me af hoe eerlijk dat naar de hond is.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gonnie »

Nou, ik heb kortharige honden en ik zie toch echt langharige honden die helemaal niet lopen te hijgen als ze buiten zijn, mijn honden lopen buiten al te hijgen bij de eerste de beste zonnestraal.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

gonnie schreef:Nou, ik heb kortharige honden en ik zie toch echt langharige honden die helemaal niet lopen te hijgen als ze buiten zijn, mijn honden lopen buiten al te hijgen bij de eerste de beste zonnestraal.
Mijn kortharen zijn ook op de warmste zomerdagen nog hartstikke actief en langharen kom ik dan weer nauwelijks tegen.
Moet die roze muts alleen insmeren, anders verbrandt ze.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Hier hebben we een dik in de vacht kortharige hond die snel hijgt,
een langharige hond die snel hijgt (en het snel koud heeft) onafhankelijk van de vachtlengte (maar een flutvacht, heel dun),
een langharige hond die met een lange vacht gemiddeld hijgt en met een kort vacht niet hijgt maar het wel snel koud heeft
en een langharige hond die met lange vacht snel hijgt en met een korte vacht nauwelijks hijgt en het ook niet snel koud heeft (alleen bij veel regen).

Maar het opvallende is dat honden met een langere dikke vacht die geschoren worden meestal opeens veel levenderiger worden en veel minder hijgen.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik denk dat sommige honden gewoon van nature beter of slechter tegen warmte kunnen dan andere (net als mensen) en dat vachttype daar wel een rol in speelt, maar niet allesbepalend is.
Mila kan prima tegen warmte en is er niet minder actief om, terwijl Amoz bij 22 graden al in de siëstamodus gaat. Amoz is hier ook altijd degene die als eerste hijgt en op zijn buik in elk watertje gaat liggen. Hij heeft ook de donkerste vacht en zijn vacht voelt ook veel warmer als het zonnig is dan de lichte vachten van Mila en Amy.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

gonnie schreef:Nou, ik heb kortharige honden en ik zie toch echt langharige honden die helemaal niet lopen te hijgen als ze buiten zijn, mijn honden lopen buiten al te hijgen bij de eerste de beste zonnestraal.
Dat is een beetje de logica omdraaien :mrgreen:
Niet alle honden met lang haar hebben het warm, en ook niet alle honden met kort haar hebben het niet warm.
Apple met haar stokhaar vacht heeft het snel warm. Terwijl de corgi van de buren dat misschien niet heeft.
Maar, als je merkt dat je hond met lang haar het warm heeft, kan scheren wel een manier zijn om dat te verlichten. Onze oude golden had er op haar oude dag in ieder geval veel baat bij.
dagmar88
Zeer actief

DeDiana schreef:Ik denk dat sommige honden gewoon van nature beter of slechter tegen warmte kunnen dan andere (net als mensen) en dat vachttype daar wel een rol in speelt, maar niet allesbepalend is.
Mila kan prima tegen warmte en is er niet minder actief om, terwijl Amoz bij 22 graden al in de siëstamodus gaat. Amoz is hier ook altijd degene die als eerste hijgt en op zijn buik in elk watertje gaat liggen. Hij heeft ook de donkerste vacht en zijn vacht voelt ook veel warmer als het zonnig is dan de lichte vachten van Mila en Amy.

Onze zwarte schnauzers waren echte zonneaanbidders.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Mijn hond met het kortste vachtje heeft het meeste last van de warmte (en de kou) die heeft dus een koeljas (en een warme jas)
Dumas is niet heel gek op warmte, nu zijn vacht een stuk korter is vind hij het wel duidelijk aangenamer met warmer weer.
Luca boeit t niks. Die ligt het liefste te bakken in de volle zon.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Boutje schreef:Ik kan er zeer slecht tegen dat er foute of niet complete argumenten gebruikt worden om iets aan te tonen.
En dat het per definitie beter zou zijn een hond niet te scheren ergo dat je slecht bent voor je hond als je dat wel doet.

Hier van de 11 halflang tot langharige honden 2 met erge hittelast.
Jinn, border collie, zaak is koelen en rustig houden.
Sherlock, sheltie met daar naast nog andere problemen knapt duidleijk op met scheren.

Pippa daarentegen is en zwart en heeft een enorme ondervacht en kan prima tegen de hitte, ze wordt alleen ietsje trager, gaat op 75% ipv op 100%, zeer verstandig dus.
Wie gebruikt er hier foute argumenten dan?
Ik heb altijd langharige honden met een hele dikke vacht.
De huidige 2 zijn ook nog zwart en gaan vol in de zon liggen. Mijn vorige tibetaan kon gewoon niet tegen warmte, of het haar nou lang of kort was.
Afbeelding
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Het verschilt zeker per hond. Heb 2 dobers gehad, de 1 hijgde al met 18gr en de ander lang met 25gr heerlijk te bakken in de zon.

Mijn ouders hadden 2 havanezers, een zwart bonte met voornamelijk zwart en een crémekleurige. De crémekleurige had echt veel last van haar dikke vacht als deze lang was. Die was dolblij met haar geknipte puppylook. Hijgde aanzienlijk minder en was vrolijker en actiever. Bij de zwart-bonte maakte het niet zoveel uit.
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky

Ongelezen bericht door Sulluna »

Ik was ook anti-scheer door dit forum. Tot ik echt merkte dat Sultan het te warm had. Met tempraturen boven de 15 graden, wilde hij niet meer spelen en rennen. ( en laat dat nou zijn grote hobby zijn) Hij liep als een mak schaap naast mij en zijn tong volledig uit zijn mond.

De dierenarts raadde mij aan om zijn buik te scheren. Zodat hij met zwemmen direct kon afkoelen en ook de wind direct contact met de huid had. Dit nagevraagd bij de trimmer en die kende al meerder succes verhalen. Anyway, stoute schoenen aangetrokken en Sultan zijn buik laten scheren. ( overigens zie je dit dus niet, alleen als hij op zijn rug ligt)

Nou én hoe dat dit geholpen heeft! Hij zoekt het water op, speelt met honden en is gewoon echt veel vrolijker. Ik merk echt een heel groot verschil. Dus het zal allemaal wel met de theorie dat de vacht juist ook voor verkoeling zorgt, bij Sultan werkt dit kennelijk niet. Ik laat het zomers lekker met een kale buik rond hupsen, vind het wel prima.
Laatst gewijzigd door Sulluna op 07 jul 2016 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
dagmar88
Zeer actief

Kruimel53 schreef: Mijn stabijna Bas ook. Die was zwart met een witte bef en staartpunt. En hij had een vrij dunne vacht.
Je kon er echt een ei op bakken, zo heet! En dan ff wentelen en de andere kant roosteren. Vlooien koken noemden wij het.

:mrgreen: teppanyaki
Sulluna
Zeer actief

Domor schreef:
Maar het opvallende is dat honden met een langere dikke vacht die geschoren worden meestal opeens veel levenderiger worden en veel minder hijgen.
Precies, zo ook een Samojeed bij de trimmer die ook een buikstreep geschoren kreeg. Het werd gewoon een heel ander soort hond. Echt opmerkelijk.
dagmar88
Zeer actief

Pemba schreef: Wie gebruikt er hier foute argumenten dan?
De huidige 2 zijn ook nog zwart en gaan vol in de zon liggen. Mijn vorige tibetaan kon gewoon niet tegen warmte, of het haar nou lang of kort was.

Tja, liggen, dat zegt me dus niet zo veel.
Sulluna
Zeer actief

dagmar88 schreef:

Nee, mij ook niet. Sultan lag ook altijd te bakken in de zon. Maar was met 18 graden na 1 rondje rennen kápot. Dat vind ik voor een jonge gezonde hond niet normaal. Ik merkte het bij hem alleen wanneer hij aan het rennen was of langere afstanden lopen.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Alleen de buikstreek scheren lijkt me inderdaad heerlijk voor honden met een hele dikke en dikke vacht. Via dat deel raken ze de warmte ook het gemakkelijkst kwijt, dat is ook de plek waar je moet koelen als een hond oververhit is.
De hele hond scheren heeft volgens mij geen extra waarde.
Als ik een hond als Sultan zou hebben zou ik denk ik hetzelfde doen, alleen de buikstreek scheren. Dat heeft het meeste resultaat en valt amper tot niet op.
blacky
Zeer actief

Bij mijn honden maakt het wel degelijk uit. Bij kort haar hebben ze het veel sneller warm dan bij langhaar. Er is wel 1 ding wat heel belangrijk is: de vacht MOET klitten vrij zijn.

Daarnaast heb ik het niet over een castratenvacht. Dat is een voor een hond onnatuurlijke vacht.
In het stuk staat ook dat wil je een hond wel scheren/trimmen laat het haar dan minimaal 1.5 cm lang. Dit verhaal is geen anti trim of scheer verhaal. Maar geeft wel aan dat het niet altijd nodig is. Veel belangrijker is het om de buikjes kort te houden zodat ze lekker op de koude grond kunnen gaan liggen.
Afbeelding
gevni havanezers
dagmar88
Zeer actief

LongFields schreef:Alleen de buikstreek scheren lijkt me inderdaad heerlijk voor honden met een hele dikke en dikke vacht. Via dat deel raken ze de warmte ook het gemakkelijkst kwijt, dat is ook de plek waar je moet koelen als een hond oververhit is.
De hele hond scheren heeft volgens mij geen extra waarde.
Als ik een hond als Sultan zou hebben zou ik denk ik hetzelfde doen, alleen de buikstreek scheren. Dat heeft het meeste resultaat en valt amper tot niet op.

Waarom denk je dat?

Heb een chow gekend die zo ongeveer een hitteberoerte kreeg van ieder straaltje zon.
Zo'n achterlijk overdreven vacht afscheren lijkt me heerlijk voor de hond.
Het zal ooit wel een functie hebben gehad hoor, bij zo'n mooie, losse rommelvacht.
Was het Muk? met de geschoren newfies? Die knapten daar ook enorm van op.
blacky
Zeer actief

oh, mijn Blacky knapte ook heel erg op van scheren. Maar die had een castratenvacht. Dat soort vachten verstikken de huid. Dat is totaal iets anders als de vacht van een Coton of een Havanezer. En om dat soort vachten gaat het in dit verhaal.

Bij dit soort honden is het niet het gemak voor de hond maar het gemak voor de eigenaar.
Afbeelding
gevni havanezers
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Benno was vorige week weer een bejaarde met zijn lange haar. Nu is het er af en is weer vrolijk, druk en hijgt een stuk minder. Jip moet ook nodig want die heeft het ook weer erg warm.

Denk wel dat de hoeveelheid onderwol bepalender is dan de lengte, maar dat ook zeker de lengte meespeelt. Drie katoenen shirts zijn nu eenmaal ook warmer dan één.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
dagmar88
Zeer actief

blacky schreef: Bij dit soort honden is het niet het gemak voor de hond maar het gemak voor de eigenaar.

Ach ja, en toen? Waarom zou je een doorgroeivacht niet kort houden als je dat liever hebt?
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

dagmar88 schreef:
blacky schreef: Bij dit soort honden is het niet het gemak voor de hond maar het gemak voor de eigenaar.

Ach ja, en toen? Waarom zou je een doorgroeivacht niet kort houden als je dat liever hebt?
Nou inderdaad, ik vind gemak voor de eigenaar net zo belangrijk hoor.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

dagmar88 schreef:

Ze rennen en spelen ook gewoon met warm weer. De fokker van 1 van mijn honden waarschuwde wel dat het lang duurt voor ze het warm krijgen
maar dat het lang duurt voor ze weer afkoelen.
Dus ik haal er eentje wel regelmatig uit de zon want als het aan haar ligt blijft ze uren liggen.
Afbeelding
blacky
Zeer actief

dagmar88 schreef:

helemaal niets. Maar zeg dan niet dat het nodig is. Zeg gewoon dat je het mooier/makkelijker vindt. Want dat kan ook he.
Ik trim altijd de hond van een vriendin die wil ze graag heel erg kort. Allen zeg ik haar heel duidelijk dat ze dan op moet passen met zon enz.

Cotons en Havanezers hebben geen doorgroei vacht en soms geen onderwol.
Afbeelding
gevni havanezers
dagmar88
Zeer actief

blacky schreef:
dagmar88 schreef:

helemaal niets. Maar zeg dan niet dat het nodig is. Zeg gewoon dat je het mooier/makkelijker vindt. Want dat kan ook he.
Ik trim altijd de hond van een vriendin die wil ze graag heel erg kort. Allen zeg ik haar heel duidelijk dat ze dan op moet passen met zon enz.

Cotons en Havanezers hebben geen doorgroei vacht en soms geen onderwol.
:idea: Zouden ze dat zelf niet in kunnen schatten?
:19: Dit vind ik dan weer een gevalletje zuurstoftekort.

Samengevat…laat een hond lekker hijgen, sta hem toe de koelste plek op te zoeken en neem hem niet mee op wandelingen. Laat hem niet werken of in een kleinere ruimte achter. Kortom, laat hem lekker lui zomervakantie houden. Is hij van een erg actief type, dwing hem dan tot rust en laat de bal thuis.

Maar laat zijn onmisbare, huidbeschermende vacht zoveel mogelijk met rust.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik scheer de buikjes ook kort hier bij de hava's.
Bij die doorgroeivachten vind ik het niet zo'n probleem.
Bij rui-vachten wel, daar moet je afblijven of je gooit die hele cyclus in de war. Daar wordt een mens niet blij van maar een hond vaak nog minder.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
dagmar88
Zeer actief

Kruimel53 schreef:Hoe doet Ma Nature dat?

Arabische wolf
Afbeelding

Arctische wolf
Afbeelding

:LOL: Ik was gisteren even compleet in shock, dacht dat charlie een stuk uit tibbe's zij had gerukt, er hing een hele flap los :O:

Dat rotbeest verhaart dus echt als een wolf :mrgreen:

Afbeelding
Hakuna Matata
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Hakuna Matata »

Heavy schreef:Ik denk dat honden heel goed voor zichzelf kunnen zorgen . Als het warm is graven ze een kuil en komen weer tevoorschijn als het koeler wordt in de avond of nacht.

Maar dat past niet in ons leven :wink:
Ik heb een zwarte langharige hond met flink wat onderwol die het heel snel warm heeft.
Maar of hij nu lang of kort haar heeft of kaal is geschoren dat maakt helemaal niks uit.

Boven de 20 graden is het geen wandelen meer maar sjokken.
Ik zorg voor een koele plek en wandel in de ochtend of avond.
Ik heb nu zelfs een koeltuigje gekocht voor wat extra verkoeling maar het is niet de bedoeling dat ik hem ga koelen om ermee te kunnen gaan wandelen in de zon .
Zou ontwollen niet helpen dat de vacht luchtiger wordt?
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Nanna schreef:
Is hier ook. Topsi hijgt veel sneller dan Glenn of Rozi.
Ook zie ik nogal wat hondenrassen uit landklimaten (koude winters, hete zomers) met een beste vacht.
Als dat allemaal zo problematisch was zouden ze die niet hebben.
Het is gewoon zaak om je hond met heet weer rustig te houden, en op een koele plek. Of dat haar nou lang is of kort.
En zorgen voor een goed onderhouden vacht, schoon en zonder klitten.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”