Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Loopsheid en castratie en gevolgen voor karakter

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Loopsheid en castratie en gevolgen voor karakter

Ongelezen bericht door Jackira »

Nola is loops en Shira volgt denk ik een dezer dagen. Ik had me voorgenomen om Shira niet te laten castreren maar ik moet zeggen dat zo'n actieve hond 3 weken niet los te laten lopen, en dat 2 keer per jaar dus anderhalve maand per jaar niet loslopen ik dat niet erg aanlokkelijk vind. :oeps:

Omdat als de oude honden er niet meer zijn we dus met Laila en Shira twee teven in huis hebben, wilde ik karaktertechnisch Shira niet ook laten helpen want Laila is al gecastreerd. Ik heb begrepen dat teven daar feller van worden. Veel ervaring heb ik daar niet mee want ik heb alleen reuen gehad en een gecastreerde teef maar dat is een watje en het prinsesje in de roedel reuen. (Balou staat in de roedel oudere honden boven en onder de wet en wordt nergens om aangepakt door ze. Ze pikken alles van haar)

Dit zijn teven met een stevig karakter nu al. Ook is Nola vaak hier en dan zijn er dus drie teven. Dus om geen ruzie inde tent te krijgen wat te doen en welke effecten te verwachten op wel of niet castreren. Ze kunnen nu vrij goed emt elkaar overweg. Zowel laila en Nola zijn gek op Shira. Nola en Laila ontwijken elkaar wat maar accepteren elkaar wel. Wat vacht betreft zijn zowel Nola als Shira niet langharig. Nola is echt kort en Shira wat langer en voller van vacht.

Dus is het verstandig om gewoon die weken per jaar uit te zitten en niet te rommelen met de verhoudingen door castraties, of wel castreren zodat ze elke dag van eth jaar uit kunnen razen. Ik ben niet het type dat graag fietst :mrgreen: al doe ik dat wel als het moet.
Laatst gewijzigd door Jackira op 12 jul 2016 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Lemuria

Re: Loopsheid en castratie en gevolgen voor karakter

Ongelezen bericht door Lemuria »

Garanties krijg je er toch niet op, niemand kan je met 100% zekerheid zeggen wat er gaat gebeuren als je castreert. Ik laat het bij Izzy over een paar maanden wel doen en ik zie wel wat de consequenties dan zijn.
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Zou je niet eerst kijken hoe het gaat met de loopsheden? Mss wil ze zelf ook wel minder tijdens de loopsheid, heb je geen gebieden waar je geen mensen tegen komt? Waar ze dus wil los kan en tijdens de hoogtij dagen aan de lange lijn?
Afbeelding
Jackira
Zeer actief

Jeannettebo schreef:Zou je niet eerst kijken hoe het gaat met de loopsheden? Mss wil ze zelf ook wel minder tijdens de loopsheid, heb je geen gebieden waar je geen mensen tegen komt? Waar ze dus wil los kan en tijdens de hoogtij dagen aan de lange lijn?
Omdat ik geen ervaring heb met loopsheden weet ik niet of ze nu dus los kan. Want ik heb begrepen dat ze er dan toch ineens vandoor kunnen gaan. Maar ik zou haar in rustig gebied dus nog wel los kunnen laten?
Laatst gewijzigd door Jackira op 12 jul 2016 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Ri@ schreef:
Jeannettebo schreef:Zou je niet eerst kijken hoe het gaat met de loopsheden? Mss wil ze zelf ook wel minder tijdens de loopsheid, heb je geen gebieden waar je geen mensen tegen komt? Waar ze dus wil los kan en tijdens de hoogtij dagen aan de lange lijn?
Omdat ik geen ervaring heb met loopsheden weet ik niet of ze nu dus los kan. Want ik heb begrepen dat ze er dan toch ineens vandoor kunnen gaan. Maar ik zou haar in rustig gebied dus nog wel los kunnen laten?

Ik hou mijn teven alleen vast tijdens de dekrijpe periode.
Alleen Jarah hield ik altijd wat langer aan de lijn omdat zij slecht luistert, maar zij is verleden jaar gecastreerd.

Alleen Nikkie wordt nog loops.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Jeannettebo
Zeer actief

Ik laat haar layla gewoon los op rustige, overzichtelijke stukken hoor. Ik had voorheen intacte Bo erbij, die ging pas na een week logeren, de eerste week reageerde hij niet op haar.
Afbeelding
Jackira
Zeer actief

Jeannettebo schreef:Ik laat haar layla gewoon los op rustige, overzichtelijke stukken hoor. Ik had voorheen intacte Bo erbij, die ging pas na een week logeren, de eerste week reageerde hij niet op haar.
Nola is net loops maar heeft al allemaal reuen achter zich aan. Ze reageert er op door ze weg te blaffen. :schrik: Bij mij minder, dan loopt ze wel mee, maar zoon is wat onervaren met dat gedrag en die is nu niet blij :mrgreen:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Dan doe je toch een lange lijn eraan? Kun je zien hoe ze zich gedraagt en weet je voor een volgende keer hoe lang je haar nog los kunt laten lopen.
Wij hebben in september afgelopen jaar een teefje te logeren gehad, dat besloot na een paar dagen loops te worden. En dan heb ik dus een intacte reu hier rond lopen ;) Op dag vijf werd ze opgehaald om op het backup-adres te gaan logeren. We hebben Elco en Isa niet gescheiden gehouden in de dagen voor het ophalen: Isa liet zich toch nog niet dekken en Elco hielp haar met schoonhouden. Voordeel is wel dat Elco sindsdien vrij makkelijk bij net loopse teefjes weg te roepen is. Ervaring met een hoogloopse teef heeft hij nog niet. Komt hopelijk binnenkort! (Zitten te wachten op de loopsheid van een specifieke teef... Laatste loopsheid was half januari)
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Gewoon sleeplijn eraan zou ik doen. Ik houd Pom ook geen 3 weken aan delijn hoor, ga maar lekker spelen. Ik houd haar alleen vast als ze hoogloops is en haar prioriteiten dus niet liggen bij mij :D Das meestal maar een dag of 4-5. Daarvoor laat ze zich toch niet dekken dus iedere reu die het dan probeert heeft pech..
Jeannettebo
Zeer actief

Layla is heel duidelijk als ze zelf niet wil. .. ik zou het echt gewoon even aankijken hoe het gaat.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik zou ook eerst even kijken hoe het met de loopsheden gaat en hoe haar cyclus is (misschien is die langer, zoals bij Mila, die wordt maar één keer per ca. 1,5 jaar loops). Mila loopt gewoon los tijdens de loopsheden, die gaat er echt niet vandoor, is nooit uit zicht en luistert gewoon prima. Natuurlijk ga ik niet in drukke losloopgebieden lopen, maar verder is het geen enkele aanpassing. Ik moet eerder meer op Amoz letten, omdat hij tijdens de loopsheden geen reuen in de buurt van zijn dames wil. Amoz is alleen matig geïnteresseerd op de dagen dat ze dekrijp zijn.
Amy werd helaas drie keer per jaar loops en hield ik wel vast op de hoogtijdagen. Ik heb haar vanwege medische redenen laten castreren en tot nu toe geen gedragsverandering gemerkt. Tegen vreemde honden kon ze voor de castratie af en toe wel fel reageren en dat is nog steeds zo, maar het is niet verergerd. Ook in de roedel is haar gedrag onveranderd, ze heeft alleen lege briefjes in te brengen :mrgreen:
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Toen ik nog in Guinea Bissau woonde had ik een teefje, 2 jaar lang heb ik geprobeerd haar "op te sluiten" tijdens de loopse periodes, we hadden dan 2 keer per jaar een hele kudde reuen rond en in huis :boos: 1 Keer is het misgegaan en waren 5 puppy's het resultaat (ze waren zo lief, 1 is er met een Nederlandse familie naar Nederland verhuisd... Lucky dog)
Daar castreren daar niet kon heb ik haar 9 jaar met hormonen gespoten dwz nooit meer loops.

In Zuid Afrika kreeg ik Lady van de SPCA, zij was 2 jaar en werd gecastreerd voor ik haar kreeg. Ik weet dus niet wat haar karakter was voor de castratie, maar ik heb er 11 jaar een super hond aan gehad met een gouden karakter :I:

Vusi is ook geholpen... ik zie geen verandering in haar :ok:
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik heb 5 teven en die zijn niet allemaal tegelijk loops, was dat maar waar :roll: ik loop dus regelmatig met een loopse teef. de eerste week laat ik ze gewoon los, die van mij blaffen andere honden weg, willen dan ook niks van reuen weten. als ik merk dat ze wat willen hou ik ze aan de lijn. ik ga dan wel naar plekken waar ik weinig mensen met honden tegen kom.
ellen
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Csiva liep gewoon los tijdens de loopsheden.
Vorige maand is ze gecastreerd en qua gedrag heb ik 0 veranderingen gemerkt tot nu toe.
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Ik denk dat het heel erg van de teef zelf afhangt.

Allemaal vragen waar je het antwoord nu nog niet op weet, maar die mee zouden kunnen spelen :
Hoe vaak wordt ze loops,
Hoe lang is ze loops,
Wordt het een bloedbad in huis tijdens loopsheid of geeft het nauwelijks zooi,
Hoe fel is ze nu al,
Heb je mogelijkheden om in heel rustige gebieden te lopen,
Hoe gehoorzaam is ze normaal, en tijdens loopsheid,
Is het een hond die echt los moet om hasr ei kwijt te kunnen, of niet?

In mijn geval :
Ik heb één hond, klein teefje.
Bloed nauwelijks, is eens in de 7a8 maanden loops. Ong 3 weken.
Blijft ook tijdens loopsheid zeer gehoorzaam rn kan los.(hoewel ik uiteraard wel zéér goed oplet) ik woon in een natuurgebied waar niet veel andere honden komen.
En heb het type hond waarvan de vacht nogal drama kan worden bij castratie.
Deze hele combi maakt de keus voor mij heel simpel...

In jouw geval weet je nog niet goed hoe het zich zal ontwikkelen.
Je kunt vantevoren de beslissing nemen, of even afwachten hoe het in de praktijk gaat en aan de hand daarvan beslissen?
Afbeelding
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Ik heb 2 jaar geleden op een loopse teef van een collega gepast, 's nachts werd ik wakker omdat er wat in onze slaapkamer spookte iets hijgends :O: (man was natuurlijk niet thuis :ugh: )
Tastend naar de zaklantaarn, aan geknipt en ja hoor een kleine magere reu in m'n slaapkamer proberen de teef te verkrachten :gvd: :boos: was gewoon door het raam naar binnen gesprongen de viezerik :mep: :mep: en dan heb je zo'n geil beest nog niet eens 1,2 3 het huis uit :boos: :boos:
Sanner
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sanner »

Ook Jamie liep gewoon los tijdens haar loopsheden, dus wat dat betreft zou ik het even aankijken. Kiwi en Jamie zijn beide gecastreerd, Kiwi al in Portugal en Jamie op twee jarige leeftijd. Castratie van Jamie heeft niks in haar gedrag veranderd en ook niet tussen de honden onderling.
Sanner
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sanner »

mosquito1980 schreef:Ik heb 2 jaar geleden op een loopse teef van een collega gepast, 's nachts werd ik wakker omdat er wat in onze slaapkamer spookte iets hijgends :O: (man was natuurlijk niet thuis :ugh: )
Tastend naar de zaklantaarn, aan geknipt en ja hoor een kleine magere reu in m'n slaapkamer proberen de teef te verkrachten :gvd: :boos: was gewoon door het raam naar binnen gesprongen de viezerik :mep: :mep: en dan heb je zo'n geil beest nog niet eens 1,2 3 het huis uit :boos: :boos:
Jeetje dan sta je even raar te kijken. :schrik: Wat een brutaal loeder :O:
tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke

Ongelezen bericht door tobi__ »

Ik denk dat je ook moet kijken naar hoe heftig de hond loops wordt. Sommige teven 'lijden' er echt onder, en dan lijkt het mij ook niet wenselijk om dat steeds door te moeten.

En weet niet of het achterhaald is, maar risico op baarmoederkanker etc. speelt ook mee lijkt mij?
_Esmee
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Skadi is juist milder, stabieler geworden in haar gedrag.
Ze gaat iig niet meer schuimbekkend het bos door op zoek naar teven die DOOD moeten :tongue:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Mayke is een tikkie assertiever geworden. En dat was in haar situatie heel wenselijk maar ik ben er niet helemaal zeker van of het door de castratie komt of doordat ze gewoon ouder werd. En ze kreeg eetlust, wat een verademing was want het was een scharminkel waarmee je niet met voer kon trainen. Ze nam niets aan.

En dan die castratie incontinentie... ik had er totaal geen rekening mee gehouden. Ik wist het bestaan ervan, maar Mayke viel in geen enkele risico groep dus ik had niet verwacht ermee te maken te krijgen.
Gelukkig is het uit zichzelf gestopt. Ze lekt nooit meer en kan lang haar plas ophouden.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik zou het ook even aankijken hoe het gaat.
Apple werd niet ongehoorzaam tijdens de loopsheden, en ze heeft altijd een hekel aan reuen die willen ruiken, dus ze snauwt alles snel af. Maar tijdens de vruchtbare periode zorgde ik er wel voor dat ik iedereen kon ontwijken en dat ik in de aanlijngebieden liep.
Was prima te doen. Ze werd alleen altijd chagrijnig rond de loospheden, deed ook moeilijk met eten ook in die periodes. Daarnaast was ze het om de 4 a 5 maanden.
Ik heb haar uiteindelijk laten steriliseren i.v.m. een tumor in de melklijst.
Heb er geen spijt van, ze is niet echt veranderd maar is gelijkmatiger geworden. (geen periodes van weinig eten en 'depressie')
Ze is wel nog meer gaan markeren op plekken waar reuen vooral markeren, en ze is nog meer poep gaan eten buiten. (nu ook hondendrollen) dat is wel een beetje jammer. Maar goed, het is niet anders.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Miranda schreef:Skadi is juist milder, stabieler geworden in haar gedrag.
Ze gaat iig niet meer schuimbekkend het bos door op zoek naar teven die DOOD moeten :tongue:

Maar skadi is een takkewijf, geen testosteronbommetje.
Dat vermoeden heb ik bij charlie toch sterk :mrgreen:
Heb het ooit besproken met een dierenarts die in principe voor castratie bij teven was. Maar de mup is echt berenfel en ook hij dacht dat er grote kans was op negatieve gedragsveranderingen naar honden.

Sta je stil bij mogelijke incontinentie en vachtveranderingen? Of was het geen hond met langer haar?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”