Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Lange vacht en oververhitting

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky
Aantal honden: 3

Re: Lange vacht en oververhitting

Ongelezen bericht door Sulluna »

Neeltje schreef: En zorgen voor een goed onderhouden vacht, schoon en zonder klitten.
Ik loop gemiddeld 10km per dag. Door duin, bos en strand. Ik kom meren tegen, zeewater, klittenbollen, modder, prikkelbosjes, zand en koeienpoep. Mijn honden spelen daarin, rennen en rollen daar doorheen en maken vervolgens een diepe duik.

Een vacht schoonhouden is leuk voor een stadshondje.. Maar dat gaat bij mijn honden niet op. Sultan zijn vacht is vaker vergeven van de klittenbollen die er gedurende de wandeling in zijn gekomen. Moet ik dan elke keer,na elk struikje hem controleren op klitten en klittenbollen?

Nee hoor, krijg ik het er thuis niet meer uit, gaat de schaar erin. Vind het wel best. Dan maar minder mooi, maar wel een lekker hondenleven :mrgreen: Dus die laatste 2 dingen gaan echt niet bij alle honden op. De eerste uiteraard wel.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Sulluna schreef:
Neeltje schreef: En zorgen voor een goed onderhouden vacht, schoon en zonder klitten.
Ik loop gemiddeld 10km per dag. Door duin, bos en strand. Ik kom meren tegen, zeewater, klittenbollen, modder, prikkelbosjes, zand en koeienpoep. Mijn honden spelen daarin, rennen en rollen daar doorheen en maken vervolgens een diepe duik.

Een vacht schoonhouden is leuk voor een stadshondje.. Maar dat gaat bij mijn honden niet op. Sultan zijn vacht is vaker vergeven van de klittenbollen die er gedurende de wandeling in zijn gekomen. Moet ik dan elke keer,na elk struikje hem controleren op klitten en klittenbollen?

Nee hoor, krijg ik het er thuis niet meer uit, gaat de schaar erin. Vind het wel best. Dan maar minder mooi, maar wel een lekker hondenleven :mrgreen: Dus die laatste 2 dingen gaan echt niet bij alle honden op. De eerste uiteraard wel.
En dat slaat helemaal nergens op. Dus als een hond in de stad leeft heeft hij/zij geen leuk hondenleven???

Gewoon op 15 minuten lopen vanaf huis
Afbeelding

En voor dit hoeft ze niet eens de tuin uit:

Afbeelding

Dat heeft dus niets en helemaal niets te maken met het goed onderhouden van de vacht van je hond of je in de stad woont of ergens buiten.
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sulluna »

Volgens mij lees je niet. Ik zeg toch overduidelijk dat het ggaat over het schoon houden van een vacht en niet over het onderhouden? ( zie mijn laatste zin...)
Waar zeg ik dat het leven van een stadshond niet leuk is trouwens?

Daarnaast bedoelde ik met stadshondje, een hond die 3 keer per dag een blokje rond de wijk gaat aan een lijn. Een hond die dus niet in aanraking met al die "vieze" dingen komt. Dacht dat ik dat redelijk duidelijk had omgeschreven, maar kennelijk niet dus bij deze ;)
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik snap best dat mensen voor hun eigen gemak hun honden kort scheren. Sterker nog, ik heb voor mijn eigen gemak honden gekozen die van nature een heel praktische vacht hebben.
Als ik thuis zou zitten met een hond met een dikke vacht zou ik ook zo'n optie als Sulluna heeft gekozen overwegen. Een prachtige husky helemaal scheren zou me wel wat pijn doen :blauwoog: Maar alleen de buik lijkt me dan een prima oplossing!

Ik merk aan mijn honden dat niet persé de temperatuur, maar ook vooral de luchtvochtigheid van belang is of ze het te warm krijgen of niet. Ik hoor sommige mensen erover dat het niet kan om boven de 20 graden te gaan fietsen.
Nou ik fiets wat af, als het 25 graden is met een mooie bries en een droge lucht. Ze hebben dan energie voor 10 en ik merk in niets dat ze het te warm zouden hebben. Kiwi heeft het sneller warm dan Mayke, maar dat heeft er ook mee te maken dat het een druktemaker is en doet alles wat ze doet op full-speed. Als ik stil sta, gaat ze rondjes sjeezen en ravotten met dr tong op dr knieën maar zolang het dr eigen keus is en ze ook mogelijkheid heeft om te koelen gaan we gewoon lekker door.
Bij een drukkend "er-is-onweer-in-de-lucht"-weer liggen ze soms wel voor pampus.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ach ja. De Schotse Collie scheer ik al jaren zomers de buik. Dit jaar overigens nog niet, welke zomer? Mijn moeder vraagt er soms wel om. Onanks dat Santos van onze Schotse Collies echt niet de dikste vacht heeft, is hij ook de aktiefste en lijkt het snelste last te hebben. Scheerapparaat over de buik, zie je bijna niet, alleen als hij in de modder ligt te rollen. Zijn bikini-lijn grap ik dan maar.
Helemaal scheren heb ik wel mijn ideeen over. In de regel vind ik het zonde. Snap soms niet waarom mensen dan bijvoorbeeld voor een langharige hond gekozen hebben. In de regel wordt het nog monsterlijk lelijk geschoren dan ook.

Is siësta houden met warmte iets raar? Hoe zouden honden en hondachtige onder normale omstandigheden leven. Juist ja overdag luieren en in de schemer en donkerte actiever. Dat wij ze nu zo nodig overdag actief willen hebben is al niet heel natuurlijk. Heb je een hond met langharige vacht tja dan komt daar wel meer werk bij.

Het is bijvoorbeeld de reden waarom ik geen schotse collies zelf meer heb genomen (langharen). De vacht is voor mij hier in het bos een drama en zelfs met de halflangharen van Kay en Norah soms als vreselijk. Zal hierna ook niet zo snel meer voor zulke witte honden gaan. Het wit lijkt aantrekkelijker voor teken dan het donkere..... Een hond in de stad kan heus ook vies worden, maar toch is er echt verschil hoor. Mijn moeder vond het vroeger al vreselijk als ik 1 keer per dag met een vieze hond thuiskom. Nu kom is gerust 3 tot 4 keer per dag met een vieze hond thuis. Het verschil in rotzooi wat mijn huidige honden achterlaten in vergelijking met de vorigen is echt fenomenaal. Dat merk je pas als je in een natuurgebied gaat wonen, waar ze zelfs smerig worden op de kleine rondjes die je in een stortbui eigenlijk ook alleen maar tot het einde van de straat doet.

Ik heb niks tegen scheren, maar doe je het voor je eigen gemak zou ik mij toch afvragen of je voor een volgende keer dan niet beter voor een andere ras/type hond kan kiezen. Dat het voor sommige honden ook echt wel een voordeel kan opleveren, prachtig toch? Maar het zou ook niet mijn eerste opzet zijn.
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Als de hond geen last heeft van het scheren en jij ook niet, waarom zou je dan voor een ander ras gaan, alleen omdat het niet rastypisch is?

Het gaat niet om wanneer wij willen bewegen maar ook wat de hond gewoon in huis en tuin doet. En niet alleen met 30+graden maar bij sommige honden al vanaf 18 graden. Zwerfhonden luieren voornamelijk op het heetst van de dag, niet 12 uur lang.

(ras)Honden van nu zijn geen oerhonden meer, de vachten van nu zijn showvachten en totaal anders (meestal dikker, langer en pluiziger) dan de vachten van 50 jaar terug.
Hakuna Matata
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Hakuna Matata »

Heavy schreef:
Hakuna Matata schreef:
Heavy schreef:Ik denk dat honden heel goed voor zichzelf kunnen zorgen . Als het warm is graven ze een kuil en komen weer tevoorschijn als het koeler wordt in de avond of nacht.

Maar dat past niet in ons leven :wink:
Ik heb een zwarte langharige hond met flink wat onderwol die het heel snel warm heeft.
Maar of hij nu lang of kort haar heeft of kaal is geschoren dat maakt helemaal niks uit.

Boven de 20 graden is het geen wandelen meer maar sjokken.
Ik zorg voor een koele plek en wandel in de ochtend of avond.
Ik heb nu zelfs een koeltuigje gekocht voor wat extra verkoeling maar het is niet de bedoeling dat ik hem ga koelen om ermee te kunnen gaan wandelen in de zon .
Zou ontwollen niet helpen dat de vacht luchtiger wordt?
Dat helpt wel en dat doe ik dus ook :wink: maar nog steeds sjokken boven 20 graden
Heeft hij vaak klitten?
Hakuna Matata
Zeer actief

Heavy schreef:Jip heeft nu een paar centimeter haar en geen klitten.
Dat is mooi
Wel lastig dat hij niet zo goed tegen de warmte kan.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

De buik scheren deed ik al jaren bij mijn ontplofte wolbalen. Trouwens ook een plas/poepgootje scheren. Zowel zomers als in de winter. Vooral de buik- en broekharen van Lyndie groeiden tot op de grond. Een recept voor klitten dus en voor mij ook een ramp want er verzamelden zich allerhande ongerechtigheden in die zorgden voor vreselijke klitten.
En ik hou mijn honden prima bij, maar de vilten vlógen erin terwijl je er naar keek.

Qua warmte hadden beide dames eigenlijk vrij weinig last van hoge temperaturen. Ja, van 28 of 30 graden hadden ze last maar ik denk dat elke hond dat te warm vindt en natuurlijk ging ik met zulk warm weer geen anderhalf uur wandelen in de brandende zon. Leg ik het zelf ook af. :mrgreen:
Ik heb gemerkt dat een dikke vacht isolerend werkt naar zowel lage als hoge temperaturen. Maar ik heb bij Kyra het laatste jaar van haar leven de vacht er wel af gehaald. Hoe verschrikkelijk ik het ook vond. Ik heb er ook nooit aan kunnen wennen, zo'n rare verknipte collie. :ugh:
Maar ik merkte wel dat het voor haar een opluchting was. Niet om evt. warmte, wel om het gewicht van dat pak haar. Voor haar arme artrosebotjes was het veel fijner en ze kon zich makkelijker bewegen. Bovendien was de onvermijdelijke vachtverzorging ook nog een extra belasting.
Bij Lyndie heb ik het tot het eind kunnen redden zonder die vracht haar eraf te halen, maar als ze nog iets langer had kunnen leven, had het bij haar ook gemoeten.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Paisley schreef:Ik merk aan mijn honden dat niet persé de temperatuur, maar ook vooral de luchtvochtigheid van belang is of ze het te warm krijgen of niet.
Hier idem. Mila heeft ook geen last van droge warmte, maar met een heel hoge luchtvochtigheid wel. Ook droogt haar vacht dan veel slechter na het zwemmen en wordt dan broeierig.

Ik zou er totaal geen problemen mee hebben om de buik kaal te scheren of desnoods de hele vacht te scheren als mijn hond snel last van de warmte had en dat met een geschoren vacht opgelost zou zijn. Die lange, dichte vacht van de collie is al lang niet meer functioneel en vaak buitenproportioneel, zeker bij een castratenvacht. Als de hond daar last van heeft, zou ik direct voor het welzijn van de hond kiezen, mooi of lelijk vind ik dan niet zo belangrijk.
Anke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cavalier King Charles Spaniel

Ongelezen bericht door Anke »

Helpt kort knippen ook of moet je echt scheren?
Ik twijfel of ik Youri ga scheren. Hij is inmiddels 11.5 en heeft hartklachten. Met warm weer heeft hij meer last. Hij heeft, vergeleken met onze andere Cavalier, een dikke vacht. Ik heb hem laatst flink gewassen en alle dode haren eruit geblazen en daarna goed gekamd. Maar zijn buik en borst scheren wil ik nog wel eens proberen.
Alleen vraag ik me af of scheren niet enorm jeukt? Als hij bij de dierenarts geschoren wordt voor een hartecho, heeft hij altijd 2 tot 3 weken jeuk als die jaren terug groeien. En kan ik gewoon een honden tondeuze kopen of moet je er nog iets speciaals voor in huis halen?
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

lieke schreef: Qua warmte hadden beide dames eigenlijk vrij weinig last van hoge temperaturen. Ja, van 28 of 30 graden hadden ze last maar ik denk dat elke hond dat te warm vindt en natuurlijk ging ik met zulk warm weer geen anderhalf uur wandelen in de brandende zon. Leg ik het zelf ook af. :mrgreen:

Nou nee. De honden die we vroeger thuis hadden ook niet. Kleine schnauz liep met tropische temperaturen nog bergtochten van een halve dag, op haar sloffen.
De cocker kruising liep hartje zomer naast de fiets naar frankrijk.
Maar als je er zelf niet tegen kunt, wennen ze er ook niet aan.
Ik loop op zonne-energie. We wandelen dan wel waar water in de buurt is en ik neem drinkwater mee.
Maar met wat geplons tussendoor wordt er net zo goed gerend en gevlogen.
Fietsen doen we ook gewoon zolang het asfalt nog niet opgewarmd is, en dan kan het best al zo warm zijn.
lieke
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:
lieke schreef: Qua warmte hadden beide dames eigenlijk vrij weinig last van hoge temperaturen. Ja, van 28 of 30 graden hadden ze last maar ik denk dat elke hond dat te warm vindt en natuurlijk ging ik met zulk warm weer geen anderhalf uur wandelen in de brandende zon. Leg ik het zelf ook af. :mrgreen:

Nou nee. De honden die we vroeger thuis hadden ook niet. Kleine schnauz liep met tropische temperaturen nog bergtochten van een halve dag, op haar sloffen.
De cocker kruising liep hartje zomer naast de fiets naar frankrijk.
Maar als je er zelf niet tegen kunt, wennen ze er ook niet aan.
Ik loop op zonne-energie. We wandelen dan wel waar water in de buurt is en ik neem drinkwater mee.
Maar met wat geplons tussendoor wordt er net zo goed gerend en gevlogen.
Fietsen doen we ook gewoon zolang het asfalt nog niet opgewarmd is, en dan kan het best al zo warm zijn.
Mmm, heb je een punt. Ik kan zelf heel erg slecht tegen de warmte (lees: meer dan 25 graden) en probeer voor mezelf te vermijden om in dergelijke temperaturen buiten te zijn. Mijn honden zijn dus ook niet gewend aan deze temperaturen.
Maar het is makkelijker om mijn honden de schuld te geven van het feit dat we dan niet wandelen. :mrgreen:

Overigens, meer dan pootje baden doen mijn collies niet en Abby en Maggie komen niet eens in de buurt van water. Dus afkoelen gaat dan ook moeilijk.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

lieke schreef: Overigens, meer dan pootje baden doen mijn collies niet en Abby en Maggie komen niet eens in de buurt van water. Dus afkoelen gaat dan ook moeilijk.

Dat is bij mij dus echt verplicht. :mrgreen: Pjotr maak ik tegen wil en dank nat. Die spoort niet, wil niet verder dan z'n knietjes in het water, maar loopt wel met z'n neus over de bodem te snorkelen :19:
Maar ik kan me voorstellen dat het met zo veel haar gewoon niet prettig voelt, zwaar en broeierig.
Die van mij zijn zo weer droog.
Plumeau
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie

Ongelezen bericht door Plumeau »

Haar op de rug isoleert tegen zonnebrand. Ik zal mijn trio alleen daarom al nooit scheren.
Een kale buik vind ik wel een goed idee en dat vindt de natuur blijkbaar ook: de collies en shelties hebben nauwelijks vacht op de onderbuik.

Qua warmte heeft Salina nergens last van. Zij kan gewoon doorgaan met behendigheid terwijl andere honden afhaken. Ze haat water, maar gaat op comando wel het badje in (en er nog sneller weer uit :mrgreen: ). Dit is een heerlijke eigenschap voor een hond die rond 13.00 uur 's middags haar behendigheidsles heeft.
Cayenne en Pipra moet ik niet teveel vragen bij warm weer. Met of zonder water: de tong gaat al snel naar standje maximum. Of ze daarna nog kunnen werken is niet getest: als de tong me te lang word en het enthousiasme neemt wat af, dan mogen de meiden het rustiger aan doen. Liever te voorzichtig dan een zieke hond.
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Plumeau schreef:Haar op de rug isoleert tegen zonnebrand. Ik zal mijn trio alleen daarom al nooit scheren.
Een kale buik vind ik wel een goed idee en dat vindt de natuur blijkbaar ook: de collies en shelties hebben nauwelijks vacht op de onderbuik.

Alleen charlie heeft daar last van. Die heeft nauwelijks haar en geen ondervacht. Je kijkt haar zo op haar roze huid.
En dan nog valt het op de rug wel mee, meer haar neus.
De normale kort en kortstokharen verbranden niet.
lieke
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:
lieke schreef: Overigens, meer dan pootje baden doen mijn collies niet en Abby en Maggie komen niet eens in de buurt van water. Dus afkoelen gaat dan ook moeilijk.

Dat is bij mij dus echt verplicht. :mrgreen: Pjotr maak ik tegen wil en dank nat. Die spoort niet, wil niet verder dan z'n knietjes in het water, maar loopt wel met z'n neus over de bodem te snorkelen :19:
Maar ik kan me voorstellen dat het met zo veel haar gewoon niet prettig voelt, zwaar en broeierig.
Abby en Maggie mogen wat mij betreft zo het water in als ze dat willen. Qua vacht maakt dat niet uit. Al ga ik ze niet dwingen.
Maar Lyndie en Kyra mochten van mij alleen maar pootje baden. Hun vachten waren zo verschrikkelijk lang en dik dat ik als de dood was dat ze zouden verzuipen als die dikke pakken haar volgezogen waren met water.
Je hebt er geen idee van hoe zwaar die vacht van hen was, laat staan vol met water. Die zouden gewoon onder water worden getrokken. :ugh:
Afbeelding
Hakuna Matata
Zeer actief

lieke schreef:
dagmar88 schreef:

Abby en Maggie mogen wat mij betreft zo het water in als ze dat willen. Qua vacht maakt dat niet uit. Al ga ik ze niet dwingen.
Maar Lyndie en Kyra mochten van mij alleen maar pootje baden. Hun vachten waren zo verschrikkelijk lang en dik dat ik als de dood was dat ze zouden verzuipen als die dikke pakken haar volgezogen waren met water.
Je hebt er geen idee van hoe zwaar die vacht van hen was, laat staan vol met water. Die zouden gewoon onder water worden getrokken. :ugh:
Kon je die vacht niet dunner laten maken?
dagmar88
Zeer actief

lieke schreef: Je hebt er geen idee van hoe zwaar die vacht van hen was, laat staan vol met water. Die zouden gewoon onder water worden getrokken. :ugh:

:mrgreen: Jawel. Heb een ongelofelijk neurotische chagrijnige ontplofte kutcollie als oppashond gehad.
Het was het geld eigenlijk niet waard :LOL:
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Hakuna Matata schreef:
lieke schreef:
dagmar88 schreef:

Kon je die vacht niet dunner laten maken?
Zou niet weten hoe. De onderwol was er al uit. Dit was de bovenvacht (en daaronder zat een hondje van maar19kg):
Afbeelding[/URL]
Afbeelding
Hakuna Matata
Zeer actief

Die van mij zijn zo weer droog.[/quote]

Je hebt er geen idee van hoe zwaar die vacht van hen was, laat staan vol met water. Die zouden gewoon onder water worden getrokken. :ugh:[/quote]
Kon je die vacht niet dunner laten maken?[/quote]

Zou niet weten hoe. De onderwol was er al uit. Dit was de bovenvacht (en daaronder zat een hondje van maar19kg):
Afbeelding[/URL][/quote]
Dat is veel vacht zeg. :80:, maar wel een mooie hond.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Domor schreef:Als de hond geen last heeft van het scheren en jij ook niet, waarom zou je dan voor een ander ras gaan, alleen omdat het niet rastypisch is?

Het gaat niet om wanneer wij willen bewegen maar ook wat de hond gewoon in huis en tuin doet. En niet alleen met 30+graden maar bij sommige honden al vanaf 18 graden. Zwerfhonden luieren voornamelijk op het heetst van de dag, niet 12 uur lang.

(ras)Honden van nu zijn geen oerhonden meer, de vachten van nu zijn showvachten en totaal anders (meestal dikker, langer en pluiziger) dan de vachten van 50 jaar terug.
Ik leg mijn standpunt meer dan duidelijk uit. Ik heb niks tegen scheren. Ik geef aan waarom ik in mijn situatie nu geen Schotse Collie (langhaar) meer neem en dat gaat niet alleen om warmte, maar ook alles wat in de vacht blijft zitten, omdat ik 4 keer per dag echt wel wat rotzooi mee uit het bos neem.

Dat de hond er geen last van heeft, is iets anders dan wel overwogen een keuze maken voor een bepaalde hond. Als 1 hond in het ras eens last en je moet scheren, oke dat is zo. Maar het is zo iets als een poolhond op curacao nemen. Dan denk je gewoon niet in het welzijn van een hond. Een hond is het totaalplaatje en moet gewoon in je situatie passen.

Een zwerfhond is ook gedomesticeerd en heeft dus daardoor ook last van menselijke invloeden. Overigens rusten ook die zwerfhonden (zeker in de warme periode) langer dan enkel om 12 uur. Mensen houden ook siësta he? Heeft ook niks meer met oertype te maken. Slim omgaan met warmte is helemaal niks onnatuurlijks..... Overdag rustig zijn een hond is dat ook niet. Lees maar eens verschillende studies over hoeveel uur honden (!) overdag rusten/slapen. Eigenlijk zijn het hele luie beesten, maar willen wij continue dat ze van alles doen...

En niet alle vachten zijn showvachten..... Dat het andere vachten zijn als mogelijke oervachten... In basis misschien niet, maar door externe factoren verandert deze wel (onder invloed van beschermde leefomgeving met centrale verwarming, kunstmatige licht, voeding etc)
Afbeelding
Mina2006
Zeer actief
Mijn ras(sen): Maltezer kruising (samenwonend met een border collie kruising)

Ongelezen bericht door Mina2006 »

Ik heb een vraagje. Ik wilde er geen topic over aanmaken en het is best relevant aan dit topic dus vandaar hier.
Ik las net dat iemand het had over dat als de buiten temperatuur boven de lichaamstemperatuur van de hond komt, het pas interessant wordt, maar nu vraag ik mij af hoe het zit met de binnentemperatuur.
Op dit moment is het overdag al snel 26-26.5 graden in huis en omdat ik al kapot ga van de warmte, vraag ik mij dus af of het schadelijk/vervelend is voor een hond, om vrij veel in een temperatuur van 25-26.5 graden te moeten zitten?

En als dat wel is, hoe los ik dat op?
Ik ben aan het kijken naar zonwering, maar goed, dat kán even duren, vandaar.
Afbeelding

9,5 jaar
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Mina2006 schreef:Ik heb een vraagje. Ik wilde er geen topic over aanmaken en het is best relevant aan dit topic dus vandaar hier.
Ik las net dat iemand het had over dat als de buiten temperatuur boven de lichaamstemperatuur van de hond komt, het pas interessant wordt, maar nu vraag ik mij af hoe het zit met de binnentemperatuur.
Op dit moment is het overdag al snel 26-26.5 graden in huis en omdat ik al kapot ga van de warmte, vraag ik mij dus af of het schadelijk/vervelend is voor een hond, om vrij veel in een temperatuur van 25-26.5 graden te moeten zitten?

voor buitentemperatuur kan je beter omgevingstemperatuur lezen. Dat geldt dus ook binnen.

edit - bij mij in huis is het 25 graden ook, en ik laat de honden met rust. Karel heeft het er wel moeilijk mee maar daar kan ik ook niets aan doen. ja een airco kopen, misschien moet ik dat toch eens gaan overwegen :)
Mina2006
Zeer actief

sbientje schreef:
Mina2006 schreef:Ik heb een vraagje. Ik wilde er geen topic over aanmaken en het is best relevant aan dit topic dus vandaar hier.

voor buitentemperatuur kan je beter omgevingstemperatuur lezen. Dat geldt dus ook binnen.

edit - bij mij in huis is het 25 graden ook, en ik laat de honden met rust. Karel heeft het er wel moeilijk mee maar daar kan ik ook niets aan doen. ja een airco kopen, misschien moet ik dat toch eens gaan overwegen :)
Oke, dankje! Ik zocht op internet maar daar spraken ze vooral over buiten dit, buiten dat haha. Fijn dat ik nu een bevestiging heb.
Ik zie ook dat er zonwerend en warmtewerend raamfolie bestaat, klinkt handig.
Afbeelding

9,5 jaar
dagmar88
Zeer actief

Dat zie je toch aan je hond?

Plak de boel dicht en/of hang witte lakens op, spuit de gevel nat.
Mina2006
Zeer actief

dagmar88 schreef:

Dat zie je toch aan je hond?

Plak de boel dicht en/of hang witte lakens op, spuit de gevel nat.
Nja mijn hond is enorm sloom, maar ze heeft cushing dus of ik het aan de hond zie, nee, ik niet, ik heb geen verstand van honden weet je nog ;)
(grapje he..)

Ik zit inderdaad al te kijken naar parasols voor de achtertuin en de folie voor de voorkant, dat zou wel wat moeten schelen.
Afbeelding

9,5 jaar
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik heb een parasol in de tuin staan die schaduw over de gevel werpt, de gordijnen zitten allemaal dicht en de ramen staan tegen elkaar open zodat het lekker doortocht.
Gol vind het lekker om op het kruipluik te liggen, dat is denk ik het koelste plekje nu. Het is nu 23 graden in huis, dat zal nog wel oplopen. We hebben vanochtend lekker gezwommen en gaan vanavond weer.
Mina2006
Zeer actief

Gollum schreef:Ik heb een parasol in de tuin staan die schaduw over de gevel werpt, de gordijnen zitten allemaal dicht en de ramen staan tegen elkaar open zodat het lekker doortocht.
Gol vind het lekker om op het kruipluik te liggen, dat is denk ik het koelste plekje nu. Het is nu 23 graden in huis, dat zal nog wel oplopen. We hebben vanochtend lekker gezwommen en gaan vanavond weer.
Ik ben juist bang dat als ik de ramen tegen elkaar open zet, het juist warmer wordt :80: Mina ligt vooral op de vloer, voelt opzich ook vrij koel aan.
Het is nu 27 graden in huis..ja..ik ga toch even de ramen open doen haha.
Parasol zoektocht is nog bezig ;)
Afbeelding

9,5 jaar
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Mijn huskies en akita hebben het een heel stuk makkelijker als mijn jonge hollander die normaal gesproken op en top fit en actief is en drukker dan de hussen......hij beweegt geen mm als het niet hoogstnoodzakelijk is terwijl de rest nog redelijk normaal rond loopt, natuurlijk wel wat rustiger als normaal maar de herder ligt echt voor jaffa :ugh:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”