Er is een periode geweest dat hij om de vijf minuten blaffend en borstelend door het huis denderde als ik tv keek. Vervolgens zette ik mijn programma stil, maande hem tot rust, spoelde een stukje terug en startte het weer, waarna Duke op precies hetzelfde punt weer overeind schoot. Na terug luisteren bleek op dat punt dan ergens zachtjes en vaag op de achtergrond een hond te blaffen
Inmiddels zijn we maanden verder en na veel oefenen reageert hij lang niet meer zo heftig. Waar hij in december misschien wel 20 keer op een avond reageerde, is dat nu nog maar een of twee keer per week. Blaffende honden op tv worden grotendeels genegeerd en die paar keer dat hij nog wel reageert heb ik hem snel weer rustig.
Hij reageerde trouwens niet alleen op honden, maar op vanalles. Een lift bel, een kassa die open plingt, zelfs een keer iemand die een kamer binnen liep, misschien stond zijn kop hem niet aan of zo. Geen idee. Fascinerend vind ik het wel.
De laatste tijd lijkt het of Duke vooral nog reageert op momenten dat het spannend is op tv. Dus niet direct op een hond of ander dier, of een knal of een bel, maar op van die dreigende opzwepende muziek... Het lijkt wel of dergelijke muziek ook op hem werkt, dat hij er onrustig van wordt. Hij is dan extra alert, reageert ineens op een voorbij ganger buiten die hij normaal dan negeert. Of sprint ineens vanuit geluier op de bank naar de achterdeur overtuigd dat er een indringer is. Of staat onrustig bij het raam te koekeloeren.
Het kan natuurlijk zijn dat hij gewoon echt iets hoort en daar op reageert, maar het is wel erg toevallig dat dit 9 van de 10 keer samenvalt met spannende muziek en beelden op tv...
Wat denken jullie? Zouden honden daar gevoelig voor kunnen zijn? Of is het toeval? Herkennen jullie dergelijke reacties bij jullie honden?