Vol vertrouwen begon ik aan mijn tweede pup. Ik had zo veel geleerd met Skye, dat moest toch helemaal goed komen. En goed komt het ook zeker, we genieten iedere dag van onze kleine meid, maar al snel leerde ik dat al heb je nog zo veel geleerd, voorbereiden op hoe het gaat lopen kan je toch niet. Wat wederom weer bevestigd is, het enige wat je kan doen bij het opvoeden van een hond, is luisteren naar je gevoel en vertrouwen hebben.
We kregen een kleine frummel van 2 kilo mee naar huis en wat zijn ze dan nog kwetsbaar, ook bleek ze erg terughoudend en voorzichtig te zijn. Na wat onderzoek bleek die oudercombinatie heel veel pups met gedragsproblemen voort te brengen... oeps... De ouders zijn hele fijne en stabiele honden, maar blijkbaar is 1 van de opa's heel angstig en die geeft dat heel veel door bij deze pups. Dat was de fokker even vergeten te vertellen. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee en met behulp van een paar mensen in mijn omgeving waar ik veel vertrouwen in heb wat betreft opvoeding van honden zijn we aan de slag gegaan. En toen er vandaag drie kinderen aangestormd kwamen en Nova er kwispelend op af ging wist ik zeker dat we op de goede weg zijn.
Ook zijn we meteen op puppycursus gegaan. Bij deze cursus gaat het niet om het aanleren van commando's, maar het opbouwen van een band en spelenderwijs je pups dingen leren. De eerste les heeft ze de bijna de hele tijd geslapen en ondertussen doet ze al het hele uur mee. Ze is echt zo slim. Zo snapt ze bijvoorbeeld al heel goed wat het targetmatje betekend. Ook had ze heel snel door dat als ze gaat liggen dat ze dan een beloning krijgt. Dus als het mevrouw te lang duurt voor ze iets krijgt, gaat ze gewoon even zitten, wacht tot wij kijken en dan gaat ze weer liggen. En dan van in onze ogen, naar het beloningstasje en terug kijken. Slimme meid
Naast dat ze in begin wat terughoudend is, is het ook duidelijk een pittige dame. Vond Skye het prima als je iets pakte waar hij niet op mocht bijten, hangt zij nadat je iets pakt als je niet uit kijkt in je vingers. Maar goed, na 2x leren we zelf ook wel en zorgen we er voor dat we het anders aanpakken. Ik vrees dat er deze keer nog wel wat dingen gaan sneuvelen aangezien ze van de week lag te knagen aan een drempel... Maar goed, hoort erbij
Bij Skye waren we super consequent met de bench en rust. Dat wilde we met Nova wat soepeler aanpakken. Maar na nog geen drie dagen kwamen we erachter dat dat niet ging werken met haar. Ze heeft die gedwongen rust gewoon echt nodig. Ze bleef maar gaan. We hebben dan ook meteen een ren aangeschaft en wat een uitkomst geeft dat zeg. Toch wat meer vrijheid, maar wel iets beperkt.
Ook is het een echt pieperd. Ze piept als ze niet bij de katten kan, ze piept als ze niet op de bank kan, ze piept als je de kamer uit loopt enz enz enz. Ze lag laatst in haar bench te piepen en ik ging kijken wat ze aan het doen was. Lag ze helemaal languit relaxed op een botje te kauwen. Dus zelfs dan piepte ze. Het was dus even uitzoeken wat nou een 'ik moet plassen piep' was of wat een 'ik krijg mijn zin niet' piep was.
Net als Skye hebben we Nova mee naar boven genomen 's nachts en dan wel in haar eigen bench. We wilde het op haar tempo doen en pas als ze voldoende op haar gemak was zouden we haar naar beneden doen. Maar na drie weken ging ze nog steeds piepen als ik haar in de bench deed en nog even naar de wc ofzo ging. Even gingen we twijfelen of we het toch niet anders aan moesten pakken. Maar nee, wij hadden besloten het op haar tempo te doen, en blijkbaar had ze nog wat meer tijd nodig. En ineens ging het zo veel beter. Ze sliep de hele nacht door, ging niet piepen als ik haar in de bench deed en in de ochtend lag ze ook relaxed te wachten tot ik haar eruit haalde. En afgelopen nacht was het zo ver, het ging al een paar dagen echt goed, dus dan is het toch echt tijd voor de volgende stap... Ik had er waarschijnlijk veel meer moeite mee als dat zij had. Ze ging meteen slapen en toen ik weg ging zag ik op de camera dat ze wel even onrustig werd, maar ze piepte niet en plofte neer en ging verder slapen. Om 5.45u ging ze piepen en toen heb ik haar er even uit gelaten om te plassen en ben ik weer naar boven gegaan en dat vond ze prima.
Toen mijn man weg ging ben ik op de bank gaan liggen zodat ik goed kon horen als ze wakker werd. En om 8.30u werd ik zelf wakker en lag Nova nog te slapen. De schat!
Met Skye alleen thuis blijven gaat ook heel goed. De eerste dagen moest Skye er trouwens helemaal niets van hebben en ondertussen vliegen ze rollebollend door het huis samen. Skye geeft duidelijk zijn grenzen aan en als hij Nova pijn doet en ze piept neemt hij meteen netjes afstand. Als ze samen alleen blijven blijven ze in de bijkeuken en tot nu toe gaat het perfect. We hebben ze nog niet langer dan 3u alleen gelaten, maar we bouwen het rustig op. Soms ligt er een plas, maar meestal is het helemaal droog.
Alleen, alleen blijven vind ze zelf minder geslaagd. Maar ook dat blijf ik gewoon doen. En ook hier hadden we vandaag een mijlpaal, ik ging even boodschappen doen en zag op de camera dat ze de hele tijd rustig is gebleven. Echt zo knap. Toen ik thuis kwam was het wel even piepen maar ik heb er verder niets mee gedaan en nu ligt ze nog steeds lekker te slapen.
Zindelijk worden gaat op en neer, maar is ook nog helemaal geen prioriteit. Soms stormt ze naar buiten en plast of poept en soms plast ze waar ze staat. Maar een groot deel gebeurd buiten dus komt helemaal goed.
Wat ze ook heel goed kan is knuffelen
We nemen haar ook naar veel verschillende plekken mee zodat ze zo goed mogelijk kan wennen aan alles. Ook spreek ik met mensen af waarvan ik zeker weet dat ze sociale honden hebben en dan ga ik Nova alleen daar heen zodat ze ook gewend raakt aan andere honden. Als een vreemde hond ineens op haar af komt vindt ze dat heel eng. Ik zorg er dan ook voor dat dat niet gebeurd en laat haar op mijn voorwaarden en op haar tempo wennen aan andere honden. Ook til ik haar bij nieuwe situaties vaak op als ik merk dat ze het spannend vindt. En als ze dan even heeft kunnen wennen is het ook goed en gaat ze er zelf heen. Ik krijg een hele berg commentaar van heel veel mensen, maar dit voelt goed en tot nu toe werkt dit goed.
Ik breng haar regelmatig even weg naar andere mensen zodat ze er ook aan went om niet alleen bij mij te zijn de hele tijd en ze vind het altijd erg leuk, Skye ook want dan heeft hij even tijd met het vrouwtje alleen
Ook hebben we al een paar keer onweer gehad. De eerste keer schrok ze er heel erg van, maar ze zag dat Skye, de katten en ik er helemaal niet op reageerde, en toen legde ze zich weer neer en sliep ze weer verder. Stap voor stap komen we er wel.
Ze was trouwens wel echt heel klein toen ze kwam, ze woog 2 kg en ondertussen weegt ze 4kg met haar 12 weken. Skye woon 5,4kg toen hij met zijn 8,5 wk bij ons kwam. Toen Skye 12 weken was woog hij 8 kg. Het scheelt gewoon de helft! Ben benieuwd hoe groot ze uiteindelijk gaat worden.
Deze keer ervaar ik het niet zo zwaar als met Skye, maar ik weet toch nog niet helemaal of ik een puppenmens ben
En natuurlijk nog even een paar foto's van de hoofdpersoon van dit verhaal.
Onze twee knapperds samen.

Samen naar het terras

Hard aan het werk tijdens de puppycursus

Viert het baasje zijn verjaardag... mogen we er niet eens bij komen

Zonder Skye op pad

Maar Skye is en blijft mijn beste vriend (of hij zelf wilt of niet

Met mijn neefje op pad. Heel bijzonder om te zien. Mijn neefje is over het algemeen niet lief en voorzichtig met dieren. Maar met Skye en Nova gaat het zo goed. Vooral die foto dat ze samen ze zitten. En pup en een druktemaker, helemaal rustig uit hunzelf lekker zitten.

En bij het oversteken moet je eerst goed kijken of er geen verkeer komt

De foto's zijn niet helemaal uit een goede hoek genomen, maar als je goed kijkt zie je al aardig wat verschil. Op de eerste foto is ze 2 kg en op de 2e foto is ze 4kg.

En als laatste het verschil tussen Skye en Nova, Skye echt al een hele vent en Nova echt nog inimini, ze zijn allebei 12 weken hier.