Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe zouden jullie reageren? Pestkop-hond op speelweitje.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Nikolaas
Actief
Mijn ras(sen): Spaans mixje
Aantal honden: 1

Hoe zouden jullie reageren? Pestkop-hond op speelweitje.

Ongelezen bericht door Nikolaas »

Hier in de hondenspeelweide komen de meeste mensen tussen 5 en 6 uur 's avonds. Dat is het leukste moment omdat er dan veel honden zijn.

Er komt ook altijd een man met een enorme Alaskan malamute teef. Deze hond speelt wel met een aantal honden, maar is verder vooral heel controlerend: als 2 andere honden spelen komt ze er gelijk borstelend tussen staan. Als een andere hond een speeltje of een takje heeft pakt ze het meteen af. Meestal loopt ze al borstelend een beetje rustig rond en gaat iedereen wat aanstaren en controleren. Ik denk dat ze zo'n 50kg weegt. Alle andere honden hebben heilig ontzag voor haar en diegene die haar kenen laten meteen takjes of speelgoed vallen als ze in de buurt komt.

Een week geleden lag mijn hond Rupee (9kg) op een takje te kauwen en wandelde die malamute er langzaam op af. Rupee negeerde haar, maar hond vloog er plots brullend bovenop en greep het takje. Rupee schrok zich rot, maar was er vrij snel overheen.

Gisteren zag ik Rupee weer rondlopen met een takje en zag ik plots dat de malamute naar haar wandelde. Nog voor ik iets kon zeggen vloog die malamute er plots weer brullend bovenop en hield Rupee luid grommend heel lang tegen de grond. (Ze hield Rupee met haar poten tegen de grond gedrukt, keek haar strak aan en gromde luid met de tanden bloot vlakbij Rupee's kopje). :schrik: Rupee gilde van angst. Toen ze haar eindelijk los liet, liep Rupee met de staart tussen de poten trillend naar de uitgang. :(: Die malamute heeft voor zover ik weet nog nooit een andere hond echt gebeten, dus ik denk niet dat Rupee echt in gevaar was, maar ze vond het duidelijk echt verschrikkelijk. Het was ook echt zielig om zien, zo'n bakbeest van 50kg dat een klein hondje zo aanpakt.

Ik heb Rupee niet getroost, maar gewoon terug tussen de honden geroepen om het trauma niet nog te verergeren. Dat ging wel, maar de pret was er toch wel volledig af voor die dag. :hmmm:

Hoe zouden jullie reageren?

Ik heb tegen de eigenaar gezegd dat ik dit niet kunnen vond en hij beter moest leren het gedrag van zijn hond te anticiperen. (Ik zag zelf al dat het fout ging toen Rupee met een takje rond liep en die rothond er op af liep.) Hij zei "Tja sorry, ik had het niet gezien." Maar dat is eigenlijk gelul, want die hond luistert voor geen meter dus ook al had hij het gezien zou het niks uitgemaakt hebben. Vinden jullie dat zo'n hond thuishoort op een hondenweitje? Langs de andere kant speelt ze met een aantal honden wel heel leuk. :19: Ik moet in elk geval niks meer hebben van dit ras. :hmmm: Was me voordien al opgevallen dat er weinig sociale honden tussen zitten.
Afbeelding
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Re: Hoe zouden jullie reageren? Pestkop-hond op speelweitje.

Ongelezen bericht door *Skye* »

Dit is exact de reden waarom ik niet naar dat soort speelplekken ga. Nee, ik vind niet dat die hond er hoort. Maar ik denk dat je juist op dat soort weitjes honden vindt die niet goed opgevoed zijn.
Laatst gewijzigd door *Skye* op 08 jun 2016 08:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikolaas
Actief

Ik vloog er eerst op af, maar hield me dan in. Ik dacht dat ik het misschien erger zou maken? :schrik:

Rupee amuseert zich vaak heel fijn op het weitje en ze maakt heel graag kennis met andere honden. Ze kan er zich echt heerlijk uitleven met kleine hondjes en sommige grote.

Ik denk dat het enige wat er op zit voor mij is om er voortaan gewoon weg te gaan als die rothond er is. :roll:
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Dit soort dingen krijg je uitgerekend op van die speelveldjes, omdat je stilstaat en de honden zichzelf iets te doen moeten geven: voor sommige is dat spelen, voor andere is dat de boel regelen. Voor mij ook een reden om niet naar dat soort veldjes te gaan, omdat mijn honden daar ook niet heel geschikt voor zijn en er ook niet veel aan vinden - ze gaan mij alleen aan staan kijken dan of we nog iets gaan doen ;-)
Wat de malamute doet, is op zich normaal hondengedrag, maar voor de andere honden is het niet echt gezellig. Ik zou zelf met zo'n hond dus ook niet naar zo'n speelveldje gaan. Als de eigenaar van de malamute dat niet inziet of niet ingrijpt als zijn hond de boel gaat regelen, zou ik dus op andere momenten naar dat veldje gaan.
Hailfall
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hailfall »

Wij komen ook vaak op hondenspeelvelden (vast enige plek waar wij Loki kunnen laten loslopen behalve het bos en bij de rijn) maar als er zo'n regeltante hond in de groep zit dan wordt die mooi gecorrigeerd door een van de andere hondeneigenaren als de eigen eigenaar het niet doet. Dat gedrag wordt namelijk niet geduld en dan kan je dus ook echt lelijke gevechten van krijgen als je een hond hebt die daar niet van gediend is.
Afbeelding
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Nee die hond hoort niet op een speelveldje, in ieder geval niet met een baas zoals deze lijkt te zijn. Maar ik denk zomaar dat die baas het wel makkelijk vindt zo'n veldje en zich niet te veel aantrekt dat andere mensen/honden last hebben van zijn hond. Zou zelf dus gewoon weggaan als hij er is.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Probleem terug werpen naar eigenaar door zijn hond te schoppen als deze jouw hond aanvalt. Want dat zal hij niet leuk vinden. Tegelijk zit hij er niet mee dat zijn hond alles verpest voor de andere honden.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
veertje
Zeer actief

iones schreef:Probleem terug werpen naar eigenaar door zijn hond te schoppen als deze jouw hond aanvalt. Want dat zal hij niet leuk vinden. Tegelijk zit hij er niet mee dat zijn hond alles verpest voor de andere honden.
Deze hond valt niet aan, deze is aan het regelen. Niet gewenst, zeker gezien het verschil in grootte, maar ik zou vooral niet gaan schoppen, dan heb je de poppen aan het dansen.
Nikolaas
Actief

veertje schreef:
iones schreef:Probleem terug werpen naar eigenaar door zijn hond te schoppen als deze jouw hond aanvalt. Want dat zal hij niet leuk vinden. Tegelijk zit hij er niet mee dat zijn hond alles verpest voor de andere honden.
Deze hond valt niet aan, deze is aan het regelen. Niet gewenst, zeker gezien het verschil in grootte, maar ik zou vooral niet gaan schoppen, dan heb je de poppen aan het dansen.
Daar ben ik ook bang voor. Als ik die hond een schop geef is de sfeer helemaal om zeep en ik vraag me ook af of ze in een reflex dan niet Rupee echt zou gaan bijten.

De eigenaar is een beetje een oudere man, met een grote snor. Beetje een kapitein-type. Eigenlijk is het een hele aardige vent. Hij geeft Rupee altijd een snoepje. Ik denk dat hij oprecht denkt dat dit geen probleem is in een hondenwei omdat er "nu een maal 1 de baas moet zijn" :roll: :roll: Het is in elk geval niet iemand waarmee ik ruzie wil staan maken want hij is toch te oud en te koppig om tot inzicht te komen volgens mij. Dan ga ik liever gewoon weg.

Als ik jullie reacties zo lees is dat volgens de meesten hier ook de beste optie, nee?
Afbeelding
iones
Zeer actief

En de andere mensen dan, ergeren die zich dan niet? En veel mensen maken de vergissing dat in een groep honden er een de baas moet zijn. In een vaste roedel die met elkaar samen leeft is dat inderdaad zo ja. Maar daar buiten moeten mensen dat niet toestaan van hun hond. Want dan krijg je sfeerverpesters.
Daarmee wil ik niet zeggen dat een hond een andere hond nooit mag corrigeren als die andere hond lastig doet. Maar er zijn wel grenzen en mensen schijnen niet aan te voelen waar die grens ligt. En dat is een voortvloeisel uit het feit dat ze honden onvoldoende begrijpen en niet op kunnen voeden.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Hier loopt er precies zo'n hond, maar dan een zwh.
Altijd duwt ze Apple tegen de grond en gaat ze er boven hangen controleren of ze echt wel niet beweegt.
Ik vind het irritant en onnodig en ontwijk haar zo veel mogelijk. Ik zou het zelfde doen met de AM. Gewoon vertrekken, al is het gewoon voor de gemoedsrust van je eigen hond.
Baasje is trouwens ook absoluut niet onaardig.
Laatst gewijzigd door Brindlecardi op 08 jun 2016 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
iones
Zeer actief

Als mensen elkaar niet aanspreken op de problemen die ze veroorzaken, en ze er op wijzen hoeveel ze voor je verpesten door het plezier van je hond te bederven, zal er nooit iets veranderen.
Nikolaas
Actief

De eigenaren van de honden waarmee die malamute goed speelt reageerden eerder verbaasd bij het incident. Mensen die die hond nog niet kenden waren zichtbaar geschrokken en 2 mensen zijn meteen met hun hond vertrokken. Iedereen was gelijk doodstil toen ik de baas er kwaad op aansprak.

Ik zou me in de plaats van die eigenaar echt kapot schamen, maar goed. :hmmm: Hij dus niet.

Mocht zijn hond of een andere hond zo doen tegen mijn hond tijdens het wandelen zou ik die hond trouwens wel onmiddellijk een rotschop verkopen. Maar op een hondenwei, tja. Ergens kies je er dan wel voor je hond aan een bepaald risico bloot te stellen. Ik kan hem moeilijk verbieden daar te komen. Dan maar zelf weggaan.
Afbeelding
Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

als ik die wei opkom en zie dat deze hond er is, dan zou ik een andere wandeling uitkiezen. Geen zin om me druk te maken over vervelende honden :wink:
Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Op zich toch geen echt probleem m hoe meer je erbij elkaar zet hoer meer variatie's in karakter . Deze hond kan met de 1 leuk spelen en met de ander wil zij bazen waar op zich nog niets mis mee is , hoort ook bij hondengedrag. Aan jou de keus om te blijven of weg te gaan.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bouvierpoedel
Zeer actief

Op zich toch geen echt probleem m hoe meer je erbij elkaar zet hoer meer variatie's in karakter . Deze hond kan met de 1 leuk spelen en met de ander wil zij bazen waar op zich nog niets mis mee is , hoort ook bij hondengedrag. Aan jou de keus om te blijven of weg te gaan.
Nikolaas
Actief

bouvierpoedel schreef:Op zich toch geen echt probleem m hoe meer je erbij elkaar zet hoer meer variatie's in karakter . Deze hond kan met de 1 leuk spelen en met de ander wil zij bazen waar op zich nog niets mis mee is , hoort ook bij hondengedrag. Aan jou de keus om te blijven of weg te gaan.
Ben ik het toch niet helemaal mee eens. Dan ga je uit van een soort survival of the fittest en hebben de sterkere honden meer recht om van het weitje gebruik te maken? :hmmm:

Ze schrijven hier enorme boetes uit als je je hond laat loslopen, dus mensen die dat risico niet willen lopen zijn van dat weitje afhankelijk als hun hond echt een keer wilt rennen.
Het is bovendien enkel die hond waarmee ik al problemen heb gehad. Rupee vindt het juist altijd mega leuk om naar het weitje te gaan.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik moet er niet aan denken zulke plekken. De perfecte plek voor geknok en gezeik.
Ik zoek hun maatjes zelf wel uit maar over t algemeen hebben ze ruim voldoende aan elkaar
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
bouvierpoedel
Zeer actief

Nikolaas schreef:
bouvierpoedel schreef:Op zich toch geen echt probleem m hoe meer je erbij elkaar zet hoer meer variatie's in karakter . Deze hond kan met de 1 leuk spelen en met de ander wil zij bazen waar op zich nog niets mis mee is , hoort ook bij hondengedrag. Aan jou de keus om te blijven of weg te gaan.
Ben ik het toch niet helemaal mee eens. Dan ga je uit van een soort survival of the fittest en hebben de sterkere honden meer recht om van het weitje gebruik te maken? :hmmm:

Ze schrijven hier enorme boetes uit als je je hond laat loslopen, dus mensen die dat risico niet willen lopen zijn van dat weitje afhankelijk als hun hond echt een keer wilt rennen.
Het is bovendien enkel die hond waarmee ik al problemen heb gehad. Rupee vindt het juist altijd mega leuk om naar het weitje te gaan.
Ja en.?
Nee ik ga er niet vanuit dat het recht van de sterkste geld. Ik zeg dat het gewoon gedrag is en aan jou om je hond daar aan te onttrekken of aan deel laat nemen.
Hij heeft toch evenveel recht om daar te zijn als jij met je hond. Die hond kan wel met andere honden spelen en toevallig niet met de jouwe die hij baast en onderdrukt.
Ga je later of eerder dan die hond en zoek of stel je een ander clubje samen op andere tijden waar deze hond en baas niet welkom zijn.
Nikolaas
Actief

Nanna schreef:Ik hou niet van weitjes. Afgezien van het feit dat het saai is(honden wandelen veel liever) is het vaak een recept voor knokpartijen of oploperij van ziektes.
Pak lekker de auto of de fiets, spreek desnoods af met anderen als het sociale aspect belangrijk is, en trek lekker bos, veld en beemd in :ok:
Doen we! Gelukkig ligt het weitje op het einde van mijn dagelijkse wandeling door bos en veld. :ok:
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

eerlijk gezegd snap ik het nut niet van die ''speelweitjes'' als je goed naar het gedrag van de honden kijkt zie je zoveel stress signalen. Mensen snappen 9 van de 10 keer het gedrag van de honden niet en dat is voor mij de reden om met een hele grote boog om stilstaande kliekjes kletsende mensen te lopen.
Afbeelding
veertje
Zeer actief

Lizzie. schreef:eerlijk gezegd snap ik het nut niet van die ''speelweitjes'' als je goed naar het gedrag van de honden kijkt zie je zoveel stress signalen. Mensen snappen 9 van de 10 keer het gedrag van de honden niet en dat is voor mij de reden om met een hele grote boog om stilstaande kliekjes kletsende mensen te lopen.
Oh ik snap het wel hoor, er zijn honden die dat wel leuk vinden. Het wordt alleen zo vaak verkeerd gebruikt, heb de indruk dat het voor veel honden de hoofd'wandeling' is. Even een kwartier naar het veld terwijl de baas op een bankje een sigaretje rookt en de roddels van de buurt kan delen.
Met Finn ben ik er een enkele keer geweest, moet er zelfs de auto voor pakken. Hij vindt het heerlijk om daar even te spelen met een hond, maar zodra het druk wordt ben ik weg. Dan vindt Finn het ook niet meer leuk, niet kunnen controleren welke honden er weer bijkomen en welke weg zijn.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Eens met Nanna. Heel veel honden gaan daar klieren. Ze voelen zich bazig. Gaan het terrein of hij baas bewaken. Sommige gaan ook spullen en plaatsen claimen. Honden willen lopen. Ontdekken en dan komen ze honden tegen. Kort. Doeltreffend en zonder gedoe.
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Lizzie. schreef:eerlijk gezegd snap ik het nut niet van die ''speelweitjes'' als je goed naar het gedrag van de honden kijkt zie je zoveel stress signalen. Mensen snappen 9 van de 10 keer het gedrag van de honden niet en dat is voor mij de reden om met een hele grote boog om stilstaande kliekjes kletsende mensen te lopen.
Toen Manu jonger was ging ik vaak naar dat soort velden. Het is omheind en dus veilig voor weglopers.
Als het er niet te druk is gaat dat prima hoor. Ik heb er wel eens met 8 honden gestaan, een van de eigenaren had een thermoskan koffie meegenomen en deelde dat uit. Er liepen zelfs honden met speeltjes, anderen waren aan het snuffelen, sommigen aan het rollen of rennen.

Ik ben ooit van het veld gegaan omdat er een Zwitsere Sennen reu was die Manu bleef blokken. Met de rest lag hij goed. Ik start geen discussie want hij gaat goed met de rest maar het was duidelijk dat een van ons in moest grijpen. En diegene was ik :19: Ik heb niet staan stampvoeten, ik heb gewoon mijn hond gepakt en gedag gezwaaid, fijne avond gewenst en ben naar huis gegaan.

Ik zie wel aan mijn honden of ze iets wel of niet leuk vinden.
Het lijkt soms zo'n wereld van verschil, de honden op dit forum of honden die ik zie. De meeste honden die ik tegenkom vinden namelijk heel veel ook gewoon prima, hebben communicatie onderling zonder agressie en gaan lekker hun eigen gangetje. Ook als er stilgestaan wordt.
bouvierpoedel
Zeer actief

Niets mis mee .
Zie het graag mits iedereen zich aan de regels houd en zijn hond er aan onttrekt met vervelend gedrag .
Heb een poos in zo'n buurt gewoond waar iedere dag de buurtbewoners bij elkaar kwamen met hun honden en kinderen wat heel leuk was met heel af en toe een kleine schermutseling of knokpartijtje .
Tegenwoordig word er veel getraind in elkaar te negeren en ontwijken en verwachten dat het beest sociaal is als het erop aan komt.
Niets mis mee als je een keer omver gedonderd word of een keer op je rug word gedonderd of effe lekker kan bekken met elkaar zolang het maar binnen de perken en gedragsregels blijft.
meissielief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Terrier x Dogo Argentino

Old English Bulldog x Cane Corso

Ongelezen bericht door meissielief »

Ik zou de hond ontwijken en op andere tijden naar het veld gaan. Persoonlijk ontwijk ik deze veldjes. Ik heb ook een hond die af en toe zijn punt wilt maken. En ik hok maar zo dat mijn hond dat ook bij dat type hond zou doen. Dus om gezeur te voorkomen zou ik daar niet heen gaan. Ik vraag me wel af of deze hond niet al een keer de verkeerde hond is tegen gekomen.
Afbeelding

Fan van de bredere rassen honden en paarden
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

ik ga nooit naar weitjes, stilstaan geeft gedonder, maak dan een leuke wandelafspraak en ga samen wandelen waar honden kunnen ravotten. Op weitjes zijn ook vaak virussen ... nee ik blijf er verre van, buiten dat denk ik niet dat mijn honden er blij mee zouden zijn, die willen lopen en nieuwe geurtjes opdoen
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

En als je verder geen (veilige) mogelijkheid hebt je hond los te laten lopen kan zo'n veldje echt een uitkomst zijn ;)

Als je om etenstijd gaat is het er vaak heel rustig en meestal ben je zelfs alleen.
Nikolaas
Actief

Wow! Niet veel goeds te horen over losloopweitjes hier. :lol1:
Ik moet zeggen dat op deze ervaring na ik er toch ook wel voordelen van inzie. Rupee kan veel beter om met grote honden dankzij rustige ontmoetingen op het weitje. (Nou ja, wie weet staan we nu weer bij af.)
Ze is ook een hond die echt graag speelt met andere honden en als je mensen gewoon langsloopt komt dat er niet echt van.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Nikolaas schreef:Wow! Niet veel goeds te horen over losloopweitjes hier. :lol1:
Ik moet zeggen dat op deze ervaring na ik er toch ook wel voordelen van inzie. Rupee kan veel beter om met grote honden dankzij rustige ontmoetingen op het weitje. (Nou ja, wie weet staan we nu weer bij af.)
Ze is ook een hond die echt graag speelt met andere honden en als je mensen gewoon langsloopt komt dat er niet echt van.
Als ze dat leuk vindt en er is vrede op het veldje is daar ook niets mis mee.
Maar een Malamute is geen partij voor jouw hondje.
Als de baas daar niet op inspringt zou ik die hond wel vermijden.
Daar komt niets goeds van.

Ik loop er zelf nooit omdat ik te vaak problemen zie ontstaan bij spelende honden waar geen verdere vooruitgaande beweging in zit.
Ik loop liever met een paar mensen met hond op dan dat ik zo stil sta :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”