Er komt ook altijd een man met een enorme Alaskan malamute teef. Deze hond speelt wel met een aantal honden, maar is verder vooral heel controlerend: als 2 andere honden spelen komt ze er gelijk borstelend tussen staan. Als een andere hond een speeltje of een takje heeft pakt ze het meteen af. Meestal loopt ze al borstelend een beetje rustig rond en gaat iedereen wat aanstaren en controleren. Ik denk dat ze zo'n 50kg weegt. Alle andere honden hebben heilig ontzag voor haar en diegene die haar kenen laten meteen takjes of speelgoed vallen als ze in de buurt komt.
Een week geleden lag mijn hond Rupee (9kg) op een takje te kauwen en wandelde die malamute er langzaam op af. Rupee negeerde haar, maar hond vloog er plots brullend bovenop en greep het takje. Rupee schrok zich rot, maar was er vrij snel overheen.
Gisteren zag ik Rupee weer rondlopen met een takje en zag ik plots dat de malamute naar haar wandelde. Nog voor ik iets kon zeggen vloog die malamute er plots weer brullend bovenop en hield Rupee luid grommend heel lang tegen de grond. (Ze hield Rupee met haar poten tegen de grond gedrukt, keek haar strak aan en gromde luid met de tanden bloot vlakbij Rupee's kopje).
Ik heb Rupee niet getroost, maar gewoon terug tussen de honden geroepen om het trauma niet nog te verergeren. Dat ging wel, maar de pret was er toch wel volledig af voor die dag.
Hoe zouden jullie reageren?
Ik heb tegen de eigenaar gezegd dat ik dit niet kunnen vond en hij beter moest leren het gedrag van zijn hond te anticiperen. (Ik zag zelf al dat het fout ging toen Rupee met een takje rond liep en die rothond er op af liep.) Hij zei "Tja sorry, ik had het niet gezien." Maar dat is eigenlijk gelul, want die hond luistert voor geen meter dus ook al had hij het gezien zou het niks uitgemaakt hebben. Vinden jullie dat zo'n hond thuishoort op een hondenweitje? Langs de andere kant speelt ze met een aantal honden wel heel leuk.