Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Epilepsie *update p2 Moet en wil ik hier nog wel iets mee?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Aantal honden: 1

Re: Epilepsie *update bij Overduin in Oisterwijk geweest

Ongelezen bericht door Shibby »

ranetje schreef:Secundair dus volgens de dokter.
Ben benieuwd wat er te vinden is. :ok:
Hopelijk geen ernstige hartklachten.

Ik las toevallig van de week over een Border Collie met EIC (exercise induced collapse).
Er was een filmpje bij ...... beetje beklemmend om te zien, maar wel heel duidelijk.
Voor primair is hij hoedanook te oud.
In het verslag staat wel dat het misschien ook nog neurologisch kan zijn, maar dat is toch een beetje koffiedik kijken. Wat ik begreep is dat ook eigenlijk alleen vast te stellen met een scan en dat is geen optie. (vind ik en Lisette is het daar ook mee eens)

Heb op youtube even gezocht en daar idd filmpjes gevonden, maar dat is toch anders. Bij Shib is er geen link te leggen tussen de mate van activiteit en de aanvallen.
Bij hem komen de aanvallen ook heel plots opzetten en zijn het vooral de achterpoten die uitvallen en gaat hij vervolgens op zijn zij naschokken. Dat duurt dan ook niet langer dan 30 tot 45 seconden. Dit was in ieder geval bij de laatste 3 aanvallen zo, bij die daarvoor was het enkel een tijdelijke error in de achterpoten wat zich uitte in zwalken en tegen je aan hangen.
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Shibby
Zeer actief

Re: Epilepsie en voortekenen *update weer een aanval

Marjoleine schreef:Wat fijn, dat klinkt goed.
Blij dat ze niet van alles wil doen, maar dat had ik ook niet verwacht. Zo is ze niet.
Ik duim dat er snel iets gevonden wordt.
Nee, ze is inderdaad gewoon lekker nuchter.
We hadden het er wel over dat als hij bij wijze van 3 was geweest allerlei onderzoeken nog een optie konden zijn, maar de Shibbert is 12 nu en de prioriteit ligt dan ook gewoon bij een zo fijn mogelijke tijd geven die hij nog heeft.

Wat dat betreft ben ik er zelf ook heel nuchter en relaxt onder. Dat verbaast me ook eigenlijk wel, omdat hij wel mijn oetsjiekoetsjie alles is, maar toch is het gewoon zoals het is. Hij heeft een dusdanige kwaliteit van leven dat ik in mijn handen mag klappen zo goed als hij het nog doet. En ach, dan maar medicatie, dat zal me voor die misschien paar jaar een rotzorg zijn om het zo maar te zeggen. :wink:
Afbeelding
Shibby
Zeer actief

Marie-Josée schreef:Hier bleken de entingen de trigger. En bij een van de oudere honden speelde ook een probleem in de rug mee.
Als de entingen de trigger zijn dan zou ik denken dat zoiets korte tijd na de enting zou moeten gebeuren, maar dat is dus ook niet.
De eerste aanval is in maart 2014 geweest, een maand voordat hij weer geent zou moeten worden, daarna december 2014, juni 2015 en nu dan december 2 keer en januari 1,5 keer. Hij heeft de cocktail voor het laatst in 2013 gehad, rabies in april 2015 en Weil heeft hij in 2015 nog gehad, maar twijfel heel erg of ik die nu nog moet gaan geven. Daar zijn genoeg voor en nadelen voor te bedenken, dus twijfelen we nog gewoon even door.
Afbeelding
Shibby
Zeer actief

Heavy schreef:
Shibby schreef:
Marie-Josée schreef:Hier bleken de entingen de trigger. En bij een van de oudere honden speelde ook een probleem in de rug mee.
Als de entingen de trigger zijn dan zou ik denken dat zoiets korte tijd na de enting zou moeten gebeuren, maar dat is dus ook niet.
De eerste aanval is in maart 2014 geweest, een maand voordat hij weer geent zou moeten worden, daarna december 2014, juni 2015 en nu dan december 2 keer en januari 1,5 keer. Hij heeft de cocktail voor het laatst in 2013 gehad, rabies in april 2015 en Weil heeft hij in 2015 nog gehad, maar twijfel heel erg of ik die nu nog moet gaan geven. Daar zijn genoeg voor en nadelen voor te bedenken, dus twijfelen we nog gewoon even door.
Lijkt me ook moeilijk . Aan de ene kant denk je doe maar even niet maar aan de andere kant miet je dan weer water gaan vermijden en volgens mij geniet hij daar wel van .
Shib leeft op modderplassen zo'n beetje. Als hij niks om water zou geven was het simpel geweest, maar juist doordat hij zó op water gefocust is, vind ik het inderdaad zo'n lastige.
Was hij een jonge hond geweest, zou hij de lepto ook zo overleven, maar hij is ouder en de eerste signalen van lepto zijn ook zo vaag. En de enting is ook echt niet alles, maar tot nog toe heeft hij daar nooit een reactie op gegeven. Ik neig er dus naar om hem toch die enting te geven, maar het blijft hoe dan ook kiezen tussen twee kwaden.
Afbeelding
Shibby
Zeer actief

Heavy schreef:Wordt er ook nog naar de voeding gekeken als trigger?
Hebben we het over gehad, maar we denken niet dat het daar in zit.
Shib heeft jarenlang kvv gehad, voornamelijk carnibest en krijgt sinds 2 dagen na kerst brok van royal canin vanwege zijn maagdarmonstekingen. De aanvallen zijn begonnen toen hij nog carnibest kreeg en sinds dat hij rc krijgt, heeft hij er ook 1,5 gehad.

Daarbij is vlak na zijn eerste aanval de hartruis ontdekt dus het zou wat dat betreft logisch zijn als het hart idd de trigger is.
Afbeelding
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

ranetje schreef:Ik las toevallig van de week over een Border Collie met EIC (exercise induced collapse).
Er was een filmpje bij ...... beetje beklemmend om te zien, maar wel heel duidelijk.
EIC en epilepsie (beide voorkomend bij de border trouwens :ugh: ) zien er echt heel anders uit. EIC vind ik persoonlijk iets minder heftig eruit zien als een echte epileptische aanval. Honden zijn na een EIC ook niet verward en redelijk vlot weer de oude.

@Shibby: heel veel succes 9 februari bij de hartecho. Hopelijk komen er geen ernstige hartproblemen uit
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Shibby schreef:
ranetje schreef:Secundair dus volgens de dokter.
Ben benieuwd wat er te vinden is. :ok:
Hopelijk geen ernstige hartklachten.

Ik las toevallig van de week over een Border Collie met EIC (exercise induced collapse).
Voor primair is hij hoedanook te oud.
In het verslag staat wel dat het misschien ook nog neurologisch kan zijn, maar dat is toch een beetje koffiedik kijken. Wat ik begreep is dat ook eigenlijk alleen vast te stellen met een scan en dat is geen optie. (vind ik en Lisette is het daar ook mee eens)

Heb op youtube even gezocht en daar idd filmpjes gevonden, maar dat is toch anders. Bij Shib is er geen link te leggen tussen de mate van activiteit en de aanvallen.
Bij hem komen de aanvallen ook heel plots opzetten en zijn het vooral de achterpoten die uitvallen en gaat hij vervolgens op zijn zij naschokken. Dat duurt dan ook niet langer dan 30 tot 45 seconden. Dit was in ieder geval bij de laatste 3 aanvallen zo, bij die daarvoor was het enkel een tijdelijke error in de achterpoten wat zich uitte in zwalken en tegen je aan hangen.
Gesnapt :ok:

Succes met het hartonderzoek.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Shibby
Zeer actief

Vanmorgen de hartecho gehad.
Met het scheren van zijn oksels kreeg Shib eerst weer een aanval. De echoloog geeft ook aan dat het wel duidelijk epilepsie(achtig) is. Lisette bevestigde dit naderhand ook.
Het enige 'voordeel' van die aanval was, dat hij tijdens de echo nog niet helemaal bij was en we die dus zonder echte stress van zijn kant uit hebben kunnen voeren.

De klep bij zijn linkerboezem lekt flink.
Afgelopen weken heeft hij ook enkele keren flink lopen hoesten, dat is gezien de lekkage ook logisch.
Toch is zijn hart nog niet rampzalig en is er van decompensatie nog geen sprake, maar de vraag is hoe lang dat nog gaat duren. Daarom starten we vanavond al met hartmedicatie (vetmedin pimobendan).

We twijfelen nu wel of de trigger voor zijn aanvallen cardiaal of neurologisch is. Cardiaal lijkt gezien zijn hart niet heel waarschijnlijk, maar ook niet onmogelijk. We gaan het dus gewoon proberen met de medicatie in de hoop dat het dan beter gaat.

Lisette geeft ook aan dat als zijn aanvallen zo relatief kort blijven, ze niet aanraadt om anti-epileptica te geven gezien de bijwerkingen en demping die dat met zich meebrengt. Ik kan daar alleen maar in meegaan, Shib moet wel gewoon Shib blijven.

Toen ik thuis kwam heb ik even flink zitten janken. Shib heeft nu wel echt de stempel van een oude hond. En natuurlijk weet ik dat wel, hij is 12 tenslotte. Maar die bevestiging doet even flink pijn. :(:
Afbeelding
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Shibby schreef: Toen ik thuis kwam heb ik even flink zitten janken. Shib heeft nu wel echt de stempel van een oude hond. En natuurlijk weet ik dat wel, hij is 12 tenslotte. Maar die bevestiging doet even flink pijn. :(:
:knuffel: :knuffel:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Epilepsie *update p2 hartecho

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ach jee.
Maar goed, hij is een ouwe hond die er wél nog is!

Ik duim dat de boel aanslaat.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Sterkte, het is ook confronterend, dat te weten en te horen en te merken.
Afbeelding
sonj@
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising

Ongelezen bericht door sonj@ »

Hopelijk gaan de medicijnen hun werk doen. Succes met alles.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

Hopelijk gaan de medicijnen werken :flower:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Shibby
Zeer actief

Marjoleine schreef:Ach jee.
Maar goed, hij is een ouwe hond die er wél nog is!

Ik duim dat de boel aanslaat.
Tuurlijk, daar heb je ook gelijk in. En rationeel gezien weet ik dat wel. Emo-momentje is inmiddels ook weer voorbij.
Shib wat lekker eten, een speeltje en wat hersenwerk geven, werkt daar ook goed voor :wink:

Dank voor alle duimen! Met zoveel duimen moet het gewoon goed komen.

Volgende uitdaging is nu alleen die pillen ook nog in Shib krijgen. Het is al zo'n mieperd met medicatie en deze pillen zijn eigenlijk te groot om zo achter in zijn bek te schieten. Hopen dat hij zich laat omkopen met wat kaas :engel:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ach de Shib :(: Ik wist niet dat hij al zo oud is eigenlijk, hij ziet er nog zo goed uit.

Ik ga hard duimen dat de hartmedicatie aanslaat en de aanvallen hiermee ook verdwijnen! :ok: :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
ranetje
Zeer actief

Shibby schreef:Vanmorgen de hartecho gehad.
Met het scheren van zijn oksels kreeg Shib eerst weer een aanval. De echoloog geeft ook aan dat het wel duidelijk epilepsie(achtig) is. Lisette bevestigde dit naderhand ook.
Het enige 'voordeel' van die aanval was, dat hij tijdens de echo nog niet helemaal bij was en we die dus zonder echte stress van zijn kant uit hebben kunnen voeren.

De klep bij zijn linkerboezem lekt flink.
Afgelopen weken heeft hij ook enkele keren flink lopen hoesten, dat is gezien de lekkage ook logisch
.
Toch is zijn hart nog niet rampzalig en is er van decompensatie nog geen sprake, maar de vraag is hoe lang dat nog gaat duren. Daarom starten we vanavond al met hartmedicatie (vetmedin pimobendan).

We twijfelen nu wel of de trigger voor zijn aanvallen cardiaal of neurologisch is. Cardiaal lijkt gezien zijn hart niet heel waarschijnlijk, maar ook niet onmogelijk. We gaan het dus gewoon proberen met de medicatie in de hoop dat het dan beter gaat.

Lisette geeft ook aan dat als zijn aanvallen zo relatief kort blijven, ze niet aanraadt om anti-epileptica te geven gezien de bijwerkingen en demping die dat met zich meebrengt. Ik kan daar alleen maar in meegaan, Shib moet wel gewoon Shib blijven.

Toen ik thuis kwam heb ik even flink zitten janken. Shib heeft nu wel echt de stempel van een oude hond. En natuurlijk weet ik dat wel, hij is 12 tenslotte. Maar die bevestiging doet even flink pijn. :(:
Ik denk dat het toch zal meespelen.

Moeilijk hé als je hond zo merkbaar oud is geworden. :knuffel:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Ook ik hoop dat de medicijnen aanslaan! Kan me voorstellen dat het besef dat het echt een oude hond aan het worden is met bijbehorende kwaaltjes best moeilijk is. En eerlijk gezegd zag hij er ook helemaal nog niet oud uit toen ik hem een tijdje geleden gezien heb! Ik had dan ook geen idee dat hij al twaalf was....
Shibby
Zeer actief

Echt juichen is het misschien nog te vroeg voor

Maaarr....Sinds we 3 weken geleden zijn gestart met de hartmedicatie heeft Shib geen gekke aanvallen meer gehad :cheer: :cheer:

En iedere dag 4 plakken leverworst met smeerkaas vindt hij ook niet erg :mann: :mrgreen:
Afbeelding
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Wat fijn dat het lijkt aan te slaan.

Kop op Shib :cheer:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Shibby schreef:Echt juichen is het misschien nog te vroeg voor

Maaarr....Sinds we 3 weken geleden zijn gestart met de hartmedicatie heeft Shib geen gekke aanvallen meer gehad :cheer: :cheer:

En iedere dag 4 plakken leverworst met smeerkaas vindt hij ook niet erg :mann: :mrgreen:
Nog een beetje vroeg, maar het ziet er wel gunstig uit :ok:
Afbeelding
Shibby
Zeer actief

Even de mail gekopieerd die ik zojuist naar Overduin heb gestuurd. Geeft denk ik goed de, meer ethische, vraag weer waar ik nu mee bezig ben. :(:
(Het is een beetje op de zaken vooruit lopen, maar met nu weer 2 aanvallen in 3 dagen, heb ik er een hard hoofd in dat ze ineens spontaan weer weg blijven)

Beste Lisette,

Eigenlijk wilde ik komende week een hele enthousiaste mail sturen dat Shibby sinds de hartecho van 9-02 en dus de start van de Vetmedin geen aanvallen meer heeft gehad, maar dat is nu toch veranderd.
Afgelopen vrijdag 15-4 heeft hij 's ochtends een hele kleine aanval gehad. Buiten in de tuin over proberen te geven, vervolgens licht neurotisch rondlopen en ineens gaan zitten, verkrampen en gaan liggen. Al met al duurde het misschien 10 seconden voordat hij vanuit liggen weer op mij reageerde en op wilde staan. Vervolgens was er ook gelijk niks meer aan hem te merken.
Deze avond heeft hij weer een aanvalletje gehad. Hij wilde over de bank heen naar mij toe lopen, verkrampt ineens waarop hij 3 seconden later ook gaat liggen. Dan is hij nog een paar seconden 'buiten bereik' en daarna is het allemaal weer oké.

Voor nu zie ik geen reden om gelijk weer een afspraak te maken. De aanvallen zijn (bijna verwaarloosbaar) kort en ik zie geen hersteltijd bij hem. Daarbij geeft een bezoek Shibby ook dusdanig veel stress dat ik dat zo veel mogelijk wil beperken. Mochten de aanvallen ineens dagelijks voor gaan komen of in duur en hevigheid versterken, lijkt het mij wel verstandig om toch weer een afspraak te maken en verder te kijken.
De vraag is dan alleen natuurlijk wat er nog mogelijk is. Anti-epileptica vind ik geen optie zolang de aanvallen zeer kort zijn en de hersteltijd ook relatief kort is.
Gezien de afgelopen periode aanvalsvrij is geweest, lijkt het mij vrij waarschijnlijk dat het hart toch de trigger is. Het zou dus kunnen zijn dat er extra hartmedicatie moet komen. Probleem is alleen dat Shibby de Vetmedin al vrij lastig slikt. Het lukt me nu met 4 plakken leverworst en smeerkaas per dag, maar dat gaat ook moeizaam, in die zin dat hij het allemaal niet zo vertrouwt. Ik ben bang dat als er nog meer medicatie bij komt het helemaal een dwangvoederen wordt 2 maal per dag + de vertrouwensbreuk die dat met zich mee brengt.

Volgens mij kom ik zo ook meer op een bijna ethische kwestie uit en waar ik prioriteiten leg tbv Shibby's kwaliteit van leven. Een vraag waar niemand volgens mij zo een antwoord op heeft. ;)

Ik hou u in ieder geval op de hoogte.

Met vriendelijke groet,

Martine xxx & Shibby
Afbeelding
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Epilepsie *update p2 Moet en wil ik hier nog wel iets me

Ongelezen bericht door DesireeB »

Ik kan je hier helaas niet mee helpen, heb er geen ervaring mee.

Wel ben ik zelf van mening dat als jij vind dat het genoeg is en niet meer leuk voor beide is dat je dan zelf heel goed een besluit kan nemen.

Sterkte ermee!!
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Shibby
Zeer actief

Dees en Maylo schreef:Ik kan je hier helaas niet mee helpen, heb er geen ervaring mee.

Wel ben ik zelf van mening dat als jij vind dat het genoeg is en niet meer leuk voor beide is dat je dan zelf heel goed een besluit kan nemen.

Sterkte ermee!!
Ohhh maar op dat punt zijn we nog lang niet gekomen hoor :wink:
Hij rent door de bossen als een jonge god, springt vol overgave in iedere modderplas, daagt mij midden in de woonkamer uit tot spel, ontleed piepspeeltjes als de beste en is een volleerd meester in grasrollen. Dat hij daarnaast 80% van de dag ligt te slapen, ja dat doen (oude) honden en dat mag.

Zodra hij het merendeel van die dingen allemaal niet meer doet, gaan we eens rond de tafel zitten en onze verwachtingen naar elkaar uitspreken. :wink:

Waar het mij nu meer om gaat is of ik verder moet gaan zoeken en klooien met alle stress die dat voor Shib met zich meebrengt of dat ik moet accepteren dat die aanvalletjes in zekere zin bij hem horen. Hij vind de aanvallen niet leuk, zeker niet, maar dat is voor dat moment. Als de aanval voorbij is, lijkt hij het ook weer vergeten te zijn.

Natuurlijk hebben we een andere situatie zodra de frequentie dusdanig toeneemt naar meerdere keren per dag of wanneer de hevigheid en hersteltijd flink toe gaan nemen, maar dat is nu (nog) niet aan de orde.

Welk gedoe weegt zwaarder; de aanvallen met regelmatig minimale stress of een dierenartsbezoek met een moment megaveel stress en dan misschien een klein pilletje wat hij probleemloos gaat slikken en daarna aanvalvrij is voor wie weet hoelang?

Waarom kan die stomme hond niet gewoon zonder gedoe oud worden en sneven? Scheelt mij een hoop klote vragen en afwegingen :mrgreen:
Afbeelding
Lieske_1977
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

Shibby schreef:
Dees en Maylo schreef:Ik kan je hier helaas niet mee helpen, heb er geen ervaring mee.

Sterkte ermee!!
Hij rent door de bossen als een jonge god, springt vol overgave in iedere modderplas, daagt mij midden in de woonkamer uit tot spel, ontleed piepspeeltjes als de beste en is een volleerd meester in grasrollen. Dat hij daarnaast 80% van de dag ligt te slapen, ja dat doen (oude) honden en dat mag.

Zodra hij het merendeel van die dingen allemaal niet meer doet, gaan we eens rond de tafel zitten en onze verwachtingen naar elkaar uitspreken. :wink:

Waar het mij nu meer om gaat is of ik verder moet gaan zoeken en klooien met alle stress die dat voor Shib met zich meebrengt of dat ik moet accepteren dat die aanvalletjes in zekere zin bij hem horen. Hij vind de aanvallen niet leuk, zeker niet, maar dat is voor dat moment. Als de aanval voorbij is, lijkt hij het ook weer vergeten te zijn.

Natuurlijk hebben we een andere situatie zodra de frequentie dusdanig toeneemt naar meerdere keren per dag of wanneer de hevigheid en hersteltijd flink toe gaan nemen, maar dat is nu (nog) niet aan de orde.

Welk gedoe weegt zwaarder; de aanvallen met regelmatig minimale stress of een dierenartsbezoek met een moment megaveel stress en dan misschien een klein pilletje wat hij probleemloos gaat slikken en daarna aanvalvrij is voor wie weet hoelang?

Waarom kan die stomme hond niet gewoon zonder gedoe oud worden en sneven? Scheelt mij een hoop klote vragen en afwegingen :mrgreen:
Als ik je goed lees, zijn de aanvallen op dit moment niet zodanig dat ze Shibs kwaliteit van leven echt aantasten. Voor nu zou ik dus niet te veel op de zaken vooruitlopen :wink:

Vanwaar toch de overweging een dierenarts te bezoeken? Je schrijft dat je geen anti-epileptica voor hem wilt (snap ik), maar ook dat extra hartmedicatie mogelijk helpt maar dat de pillen er nu al moeilijk in gaan. Wat zou een DA dan voor meerwaarde hebben?

Als je Shib toch door de DA wilt laten beoordelen, is een bezoek aan huis dan een optie? Zal waarschijnlijk voor veel minder stress zorgen dan een bezoek aan de praktijk. Of is dat niet mogelijk vanwege evt. onderzoeken die dan nog plaats zouden vinden?
Afbeelding
Anke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cavalier King Charles Spaniel

Ongelezen bericht door Anke »

Heavy schreef:Misschien kan de hartmedicatie verhoogd worden zonder een dierenarts bezoek?
Vetmedin mag en moet je niet verhogen, dat heeft geen enkele zin. Het is niet zoiets als een pijnstiller.
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Shibby schreef: Waarom kan die stomme hond niet gewoon zonder gedoe oud worden en sneven? Scheelt mij een hoop klote vragen en afwegingen :mrgreen:

Het kreng :mrgreen:.
Ik denk dat je, voorlopig in elk geval, wel weet wat je gaat doen. Zolang de aanvallen hanteerbaar zijn verder niet aanklooien. En wat er daarna komt weet niemand dus daar zou ik me nog geen zorgen over maken :knuffel:
Desi&Bibi
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Desi&Bibi »

Misschien is het geven van pillen een optie met Easypil. Is bij mijn honden die lastig pillen nemen ideaal. Is een soort 'kaugom' die niet plakt en je heel makkelijk om zo'n pil kan kneden. En ze vinden het erg lekker.

Sterkte en succes met het verdere verloop. Moeilijk hoor..
Anke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cavalier King Charles Spaniel

Ongelezen bericht door Anke »

Hier wordt de Vetmedin trouwens gezien als een snoepje. Hij vindt het heerlijk. De Benakor daarentegen vindt hij verschrikkelijk, en die is zo groot als een halve rijstkorrel en wordt nog zorgvuldig naar buiten gewerkt. Ik weet niet of het mag bij de Vetmedin, maar kun je hem niet vijzelen en dan door yoghurt oid?
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Shibby schreef:

Sterkte ermee!!

Buck heeft dat ook, soms een periode dat hij een keer of drie per week na braken een soort aanvalletje heeft buiten. Altijd buiten want hij eet eerst gras. Langer dan een minuut duurt het niet, hij valt meestal wel om, of als ik op tijd er bij ben hangt hij tegen mij aan. Maar soms gaan er ook maanden voorbij dat hij er geen last van heeft. In het begin heb ik bloedonderzoek laten doen. Maar ik heb begrepen dat dierenarts, gedokter en medicatie pas zin heeft wanneer de aanvallen frequent voorkomen. Ook de medicatie heeft weer bijwerkingen. Buck heeft het vanaf zijn tweede jaar en is nu ruim 13. Hij leeft er prima mee zonder gedokter :wink:

Ik zou wel voor onzerzoek naar de d.a. gaan als ik zou merken dat hij er last van heeft, of dat het hem zou beperken of dat de frequentie erg toeneemt.
Shibby
Zeer actief

Inmiddels heeft meneer geen gekke dingen meer gedaan. We laten het voorlopig ook gewoon zoals het is.
Dit was ook het advies van de specialist trouwens; zolang hij niet gaat decompenseren (dikke buik, overmatig hoesten), hoeft er niks gedaan te worden. De aanvallen zijn een gevolg van een kortdurend circulatieprobleem en geven niet direct een probleem. Ik moet alleen zijn hartslag in de gaten houden; zodra deze in rust boven de 130 uitkomt, moeten we daar wel wat mee. Deze week eens even kijken wat die hartslag doet.
Lieske_1977 schreef: Als ik je goed lees, zijn de aanvallen op dit moment niet zodanig dat ze Shibs kwaliteit van leven echt aantasten. Voor nu zou ik dus niet te veel op de zaken vooruitlopen :wink:

Vanwaar toch de overweging een dierenarts te bezoeken? Je schrijft dat je geen anti-epileptica voor hem wilt (snap ik), maar ook dat extra hartmedicatie mogelijk helpt maar dat de pillen er nu al moeilijk in gaan. Wat zou een DA dan voor meerwaarde hebben?

Als je Shib toch door de DA wilt laten beoordelen, is een bezoek aan huis dan een optie? Zal waarschijnlijk voor veel minder stress zorgen dan een bezoek aan de praktijk. Of is dat niet mogelijk vanwege evt. onderzoeken die dan nog plaats zouden vinden?
Dat is een (vervelende) eigenschap van mij. :wink:
Inmiddels heb ik er ook wel weer wat meer rust mee hoor. Ik baalde er vreselijk van dat er toch weer aanvallen kwamen, terwijl ik daarvoor de hoop had dat hij ze niet meer zou krijgen. Dan gaat mijn hoofd nogal tekeer en schrijf ik hier half emotioneel een verhaal. :wink:
Anke schreef:
Heavy schreef:Misschien kan de hartmedicatie verhoogd worden zonder een dierenarts bezoek?
Vetmedin mag en moet je niet verhogen, dat heeft geen enkele zin. Het is niet zoiets als een pijnstiller.
Ah, dat wist ik niet. Goed om te weten. Sowieso nu niet aan de orde gelukkig.
Izzie_Anneke schreef:
Shibby schreef: Waarom kan die stomme hond niet gewoon zonder gedoe oud worden en sneven? Scheelt mij een hoop klote vragen en afwegingen :mrgreen:
Het kreng :mrgreen:.
Ik denk dat je, voorlopig in elk geval, wel weet wat je gaat doen. Zolang de aanvallen hanteerbaar zijn verder niet aanklooien. En wat er daarna komt weet niemand dus daar zou ik me nog geen zorgen over maken :knuffel:
Wat een wijsheid! Zo gaan we het inderdaad ook doen :)
Desi&Bibi schreef:Misschien is het geven van pillen een optie met Easypil. Is bij mijn honden die lastig pillen nemen ideaal. Is een soort 'kaugom' die niet plakt en je heel makkelijk om zo'n pil kan kneden. En ze vinden het erg lekker.

Sterkte en succes met het verdere verloop. Moeilijk hoor..
Heb ik naar gekeken, maar die dingen zijn onbetaalbaar als ik er 4 per dag moet gebruiken. :schrik:
Zijn rare, ik vertrouw geen leverworst met smeerkaas, periode is gelukkig ook weer voorbij. Het wordt weer met smaak gegeten :cheer:
Anke schreef:Hier wordt de Vetmedin trouwens gezien als een snoepje. Hij vindt het heerlijk. De Benakor daarentegen vindt hij verschrikkelijk, en die is zo groot als een halve rijstkorrel en wordt nog zorgvuldig naar buiten gewerkt. Ik weet niet of het mag bij de Vetmedin, maar kun je hem niet vijzelen en dan door yoghurt oid?
Shib is een mieperd. De ene assistente was ook verbaasd dat hij ze niet lustte, de andere assistente moest lachen en herkende het gedoe. :mrgreen:
Vetmedin mag verbrijzeld worden, maar het probleem is echt de smaak en die gaat eigenlijk overal doorheen.

Ik prijs de dag dat er medicatie op de markt komt die helemaal nergens naar smaakt. Zou een hoop gedoe schelen ;)
Ri@ schreef: Buck heeft dat ook, soms een periode dat hij een keer of drie per week na braken een soort aanvalletje heeft buiten. Altijd buiten want hij eet eerst gras. Langer dan een minuut duurt het niet, hij valt meestal wel om, of als ik op tijd er bij ben hangt hij tegen mij aan. Maar soms gaan er ook maanden voorbij dat hij er geen last van heeft. In het begin heb ik bloedonderzoek laten doen. Maar ik heb begrepen dat dierenarts, gedokter en medicatie pas zin heeft wanneer de aanvallen frequent voorkomen. Ook de medicatie heeft weer bijwerkingen. Buck heeft het vanaf zijn tweede jaar en is nu ruim 13. Hij leeft er prima mee zonder gedokter :wink:

Ik zou wel voor onzerzoek naar de d.a. gaan als ik zou merken dat hij er last van heeft, of dat het hem zou beperken of dat de frequentie erg toeneemt.
Bij Shib was het eerst ook om de 6 maanden ongeveer, kon ik prima mee leven. Pas toen de frequentie toenam én de hersteltijd dramatisch toenam, vond ik dat ik er wat mee moest. Eigenlijk zijn we nu weer waar we voor afgelopen december waren; hele kleine aanvalletjes zonder hersteltijd. Eigenlijk mag ik dus ook gewoon niet klagen :)

Buck doet het dan ook prima zeg zo op zijn oude dag na al zoveel jaren gekke aanvalletjes :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”