Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Sam naar Tweede Lijn, beeld helder plus aanvulling

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 1

Sam naar Tweede Lijn, beeld helder plus aanvulling

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Sam is eerst grondig onderzocht door de internist, tevens echoloog. Bij het lichamelijk onderzoek was vooral de rugpijn erg waarneembaar tot 1x een soort van gil toe.

Het poeppatroon wat laatste tijd afwijkend is, was terug te zien op later onderzoek, een soort darmwand met harmonika-effect, dus geirriteerd.

De internist vond de hartenzymwaarde in het bloedbeeld niet zorgwekkend.

Echo van buikgedeelte en hart: San was totaal niet gecharmeerd van dit onderzoek. Voor de buikecho moest Sam op de rug liggen op een soort zwart kussen met een gootje erin. Ik had zijn voorpootjes vast en een assistente de achterpootjes zodat de internist kon roeren met zijn echo-apparaat. Sam had enorm veel spierkracht voor een beestje van bijna 11jaar.

Tijdens het onderzoek zag je het harmonika-achtige van de dikke darm-wand, wat normaal gewoon egaal moet zijn, hiervan kan Sam zich niet lekker hebben gevoeld.

Het hart laat zien, dat de slagkracht van Sam niet heel sterk is, maar ook niet opvallend slecht. Sam heeft een soort lekje tussen linker kamer en linker boezem. Wel centraal gelegen en ook weer niet zorgwekkend. Vele honden hebben dit. Bij Sam hoor je zelfs geen ruisje, dus miniem. Zie tekening internist. Het kan wel zijn dat Sam zijn hartenzym in het bloedbeeld daardoor iets verhoogd is.

Alle organen verder prima, lever, alvleesklier, nieren, bijnieren, prostaat, lymfeklieren prima. Blijft staan de rug.
Internist gaf aan, dat het van belang was dat Hans, de orthopeed, Sam zou zien.

Gelukkig had Hans tijd. Sam was ondertussen blij Hans te zien. Hij kende zijn stem nog zeer goed en was enthousiast. Hans heeft Sam eerst buiten laten lopen. Bij gewoon rechtuit wandelen en kleine draf deed Sam het prima. Bij een achtje draaien met dus moeilijke bochten, was het een zeer, zeer stijve Sam, die niet soepel de bochten mee draaide, maar houterig.

Sam is toen binnen de kliniek verder onderzocht door Hans. Dezelfde waarneming als eerder de internist. Op 2 plekken in de rug gaf Sam pijn aan, waarvan 1 plek heel erg. Je zag gewoon dat Sam even de adem inhield. Hans gaf aan, er bijna zeker van te zijn dat het een hernia is. Als het een hernia zou zijn, zou hij kiezen voor een conservatieve behandeling, dat wil zeggen; geen operatie. Daarvoor was de hernia niet extreem genoeg met verlamming etc.
Ik kon kiezen voor 2 dingen; of hem sowieso behandelen voor een hernia, ook al was het niet 100% zeker. Je kon dan bij wijze van na 10 dagen bekijken, of behandeling aanslaat of niet. Of de hernia beter in beeld brengen, of als het geen hernia is, andere zaken kunnen bekijken/diagnosticeren, maar dan was rontgen niet een meerwaarde, maar CT-scan. Hij heeft me dat eerlijk voorgelegd, omdat een CT scan natuurlijk heel duur is.

Toch gekozen voor een sluitend diagnostisch beeld en daarvoor moest Sam slapen. Ik mocht bij alles bij blijven, dus Sam kreeg waar ik bij was een prik in de spier met een slaapmiddel. Na ong. 8 minuten viel Sam in slaap bij mij. Toen kon hij op de brancard getild worden en kreeg hij een infuus en werd beademd.

Op het 'bed' van de CT scan gelegd en daar begon de scan. Het is heel raar, om je hond zo te zien liggen. De poten bij elkaar gebonden, een tube in, alleen in dat grote apparaat. Ik kon wel janken, maar daar heb ik niks aan, want ik moet 'er bij' blijven.

Hans bekeek de beelden en wilde nog een stukje beter in beeld hebben. Toen alle beelden er waren, heeft Hans uitleg gegeven. Weliswaar onder voorbehoud, want hij is chirurg en geen radioloog gaf hij aan. Wel zag hij met zijn kennis duidelijk 3 hernia-plekken. 2 dicht bij elkaar tegen heiligbeen aan, oude plekjes. Plus 1 hogerop, bij overgang borst/lendewervel. Dus was ook de plek, waar Sam ervoor even gilde. Dat leek op een verse hernia.

Het vermoeden is dat Sam deze zondagnacht heeft opgelopen. Daardoor compleet van de rel is geraakt door de intense pijn, wat zich manifesteerde in extreme onrust, hijgen (dus w.s. geen benauwdheid, maar echt hijgen), het weglopen uit pure onrust en uiteindelijk de ontlading van het plassen op bed etc.

Feit dat Sam een kilo gegroeid is kan puur te maken hebben met minder inspanning van Sam en dus minder calorie-verbranding.

Alle foto's en beeldmateriaal gaat nu online naar de radioloog elders in het land en ws. komt de 100% zekere uitslag einde van de middag of vanavond.

Voor nu wordt Sam behandeld voor de hernia, dat betekent speciale pijnstilling en lijnrust, vaak maar kort wandelen. Liever 10x per dag 10 minuten dan 3x per dag een half uur. Geen trappen lopen, niet op bed springen of in auto. Dan even tillen.

De darmirritaties komt zeer w.s. van de novocam. Dit wordt medicamenteus behandeld. Ook de af en toe dunne zwartachtige poep kan daarmee te maken hebben. Ook hiervoor medicatie.

Het hart wordt puur behandeld met supplementen, omdat Sam kvv krijgt. Dat gebeurd door extra carnitine en tourine, wat in het supplement Cardiostrength zit. Ik kan dit online kopen. Heb nog niet gekeken waar. Als iemand tips heeft?

De TSH waarde is nog aanvullend onderzocht ivm lage schildklierwaarde. Deze was normaal waarmee ook de schildklier geschrapt kan worden aldus mening dierenarts en internist.

Toen Sam weer wakker werd, was ik er bij en heb Sam in de auto getild. Hij heeft de hele weg geslapen met hoofd op mijn schoot en thuis moest ik hem uit de auto tillen, de trap op. Nu ligt Sam nog te slapen. Hij gaat straks even met mij mee naar bed om verder nog te rusten en ik ook.

Sam nog rustig hier in de wachtkamer:

Afbeelding

Alles in gereedheid gebracht voor de echo:

Afbeelding

Sam in slaap door het slaapmiddel als voorbereiding op de narcose, via de spier toegediend.

Afbeelding

In de CT scan:

Afbeelding

Afbeelding

Op terugweg sliep Sam de hele weg.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Filmpje CT scan:

Laatst gewijzigd door Hilly45 op 15 apr 2016 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Hilly45
Zeer actief

Re: Sam doorverwezen naar de Tweede Lijn, beeld helder

Net gebeld weer door de Tweede Lijn; De radioloog heeft er nu naar gekeken en bevestigd het beeld van de hernia op de plekken, die Hans ook noemde.

Echter..... de radioloog ziet ook in een paar wervels 'ophelderingen'. Daar zijn dus processen aan de gang. Onduidelijk wat. Kan ook een toevalstreffer zijn, statistisch gezien.

Echter, is het geen toevalstreffer, dan kan er sprake zijn van een bottumor in de wervels.

Beleid; nu behandelen zoals afgesproken. Volgende week overleg Hans van de Tweede Lijn. De week erop moet Sam gezien worden door Hans. Is Sam niet blijer, monterder of meer ziek, dan via een CT scan de 'ophelderingen' zeer specifiek in beeld brengen.

Mijn gevoel: Ik kan wel janken, ben nu, ondanks dat ik besef, dat het een toevalstreffer statistisch kan zijn, zo heftig ongerust.
Afbeelding
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Re: Sam naar Tweede Lijn, beeld helder plus aanvulling

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Och jeetje, na je eerste bericht wilde ik een enthousiaste reactie typen, maar je tweede bericht is toch wat zorgelijker. Hopelijk valt het allemaal mee. Fijn dat je vandaag zoveel te weten bent gekomen en zo prettig geholpen bent. Overal bij blijven is toch wel een dikke must op zo'n dag. Intensief allemaal hoor. Hopelijk knapt Sam snel op en zijn de oplichtende plekken niets ernstigs. Sterkte! Rust lekker uit samen dit weekend!
Hinke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hatsjoehondje en een geleidehond van vriend
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hinke »

Wat een zorgen.
Ik wens je heel veel sterkte en wijsheid toe.
Groetjes van Hinke

En een poot van Basco en Vronie
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Pfff... Sterkte!
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Nog steeds zorgen om je Sam :(: wat naar voor je.
Op de scan van mijn hersenvliezen zagen ze ook ophelderingen, ze weten niet wat het is, gewoon afwachten tot...., dus ik begrijp goed dat je ongerust bent :knuffel1:
Sterkte, ik ga duimen voor Sam :ok:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Bij een hernia kan acupunctuur super werken. Maar het tweede is wel een domper zeg :ugh:

Heel veel sterkte en ik hoop op een gunstige uitslag.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Sterkte Hilly, dit is niet leuk voor jou en Sam. Ik duim dat hij de komende week wat gaat opknappen.
Jeannet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie, schapendoes en een chodsky pes
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jeannet »

Eerste bericht klonk wat positiever dan de tweede. Ik hoop dat Sam komende week wat gaat opknappen :ok:
Groetjes Jeannet, Ruby, Lotje en Uschka
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Sterkte met Sam. Ik hoop dat Sam snel opknapt.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Ach gos arme Sam, ik hoop toch zo met je mee dat die ophelderingen niks voorstellen en dat Sam nog een poosje bij je mag blijven. Jullie zijn echt een onafscheidelijk duo samen.
Sterkte en beterschap voor Sam.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Wat een narigheid allemaal. Ik duim voor je dat hij opknapt en dat het verder niks ernstigs is. Veel beterschap toegewenst!
Afbeelding
Lieske_1977
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

Ach, Sam toch :(: Duimen dat die ophelderingen een toevalsbevinding zonder verdere betekenis zijn. Heel veel sterkte voor jou en Sam!
Afbeelding
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Owh ik had zo gehoopt op beter nieuws. Wat een zorgen zo :ugh: duimen draaien voor Sam!
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Ik lees het net allemaal maar man wat een zorgen zeg!! Sterkte!! :flower:
Afbeelding
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Wat een zorgen Hilly, sterkte !!
Afbeelding
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

duimen draaien hoor! aan jouw zorg en toewijding zal het niet liggen; ik moest het met heel wat minder doen toen ik een hernia had :ok:
Afbeelding
Nel
Zeer actief
Mijn ras(sen): klein bruin bastaardje

Ongelezen bericht door Nel »

Heel veel sterkte en hier draaien de duimen ook voor Sam!!
teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door teckeltoos »

Als het een hernia is zou je ook even op woensdag naar Hoogkerk (Hopmans) kunnen gaan als Jacha Heukels daar is (even weken) dus aankomende woensdag.
Het is een schat van een meid en vreselijk lief met de honden.
Zonder haar was Sarah er nu niet meer geweest.
JML
Zeer actief

Ongelezen bericht door JML »

Jullie zullen wel helemaal op zijn na zo'n dag. Ik hoop dat Sam zich snel beter gaat voelen en dat de 'ophelderingen' niet meer zijn dan dat en geen nare dingen. Sterkte en succes!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik hoop dat die ophelderingen niets ernstigs betekenen. :?

Je eerste verslag zag er gunstiger uit.......
Sterkte met afwachten wat het zal zijn.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Melissa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Am. Staff. & Chineesjes

Ongelezen bericht door Melissa »

Heel veel sterkte! Hier draaien de duimen voor jou en Sam!
Afbeelding
Hilly45
Zeer actief

Dank je voor jullie lieve reacties. Ik moest vanavond steeds huilen. Iets wat ik amper toelaat voor mezelf. Ik was echter te overspoeld van de angst hem eerder te gaan verliezen dan wat ik denk. Kreeg gelukkig bezoek en kon mijn nachtdienst kwijt.

Sam was nog zo van de wereld, ik kon niet bij hem weg.

Nu, om 00.00uur heeft hij buiten gelopen en 2x geplast. Hij wordt weer helderder. Morgen zetten we ons beste beentje er weer voor en geef ik alle zorg die nodig is.
Afbeelding
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Sam toch, die lieve schat.

Veel sterkte, Hilly.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
mim
Zeer actief
Mijn ras(sen): Aussie en een Teckel

Ongelezen bericht door mim »

Sterkte Hilly voor jou en Sam.
Afbeelding

Groetjes Mirjam, Smokey en Filou
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

Poeh, klinkt niet fijn zeg.
Sterkte!
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Wat een zorgen om Sam :(:

Ik hoop dat hij met de gegeven adviezen gaat opknappen, veel beterschap voor het mannetje :flower:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door teckeltoos »

Ach vrouwke nou toch. Onze woorden kunnen uiteraard een steun zijn maar de muur die jij rechtop moet houden is
wel heel zwaar. Je liefde voor Sam geeft jou de kracht om de boel overeind te houden.

Sterkte :roos:
Hilly45
Zeer actief

Ik was gisteren echt heel erg overstuur. Niet van het eerste bericht, maar wel het aanvullende bericht. Natuurlijk is het nog niet zeker, maar ergens bekruipt me het gevoel van ; Het kon nog wel eens waar zijn. Niet voor niets vind ik dat Sam vanaf oktober denk ik ergens, al kwakkelt. Toen ook de osteopaat bezocht. Ik weet niet, waarom zij de hernia's niet getraceerd heeft, want w.s. heeft Sam die toen gehad, die twee oude plekken. Ik pak dit ook nog met Hans op, omdat ik daar toch best ook wat over inzit; is er toen wat over het hoofd gezien of kun je juist evt. door behandeling iets activeren? Dit even puur m.b.t. de hernia.

Vannacht slecht geslapen, maar dat geeft niet. Ik was gewoon al heel blij, dat ik geen nachtdienst hoefde te draaien en bij Sam was. Vanmorgen al 3x 10 minuten gelopen, elk uur even. Dat houd ik vol, zolang dit kan en nodig is. Verder veel rust en volgende week weer overleg met Hans van de Tweede Lijn. W.s. volgt de week daarop nog een uitgebreidere scan om de ophelderingen beter in kaart te brengen of het nu een 'toeval' is, of toch echt botkanker.
Afbeelding
Barnsley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retrievers
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Barnsley »

Ik denk niet dat je door een behandeling van een osteopaat de hernia's zelf kan activeren, wel kan het zijn dat hij die hernia's al langere tijd heeft gehad en zelf een houding heeft gevonden waarin hij er de minste last van heeft, op het moment dat je dan naar een osteopaat gaat en hem weer 'recht' zet, is hij zijn lekkere houding kwijt en komen de pijnklachten weer terug.

Sterkte met Sam!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”