Het poeppatroon wat laatste tijd afwijkend is, was terug te zien op later onderzoek, een soort darmwand met harmonika-effect, dus geirriteerd.
De internist vond de hartenzymwaarde in het bloedbeeld niet zorgwekkend.
Echo van buikgedeelte en hart: San was totaal niet gecharmeerd van dit onderzoek. Voor de buikecho moest Sam op de rug liggen op een soort zwart kussen met een gootje erin. Ik had zijn voorpootjes vast en een assistente de achterpootjes zodat de internist kon roeren met zijn echo-apparaat. Sam had enorm veel spierkracht voor een beestje van bijna 11jaar.
Tijdens het onderzoek zag je het harmonika-achtige van de dikke darm-wand, wat normaal gewoon egaal moet zijn, hiervan kan Sam zich niet lekker hebben gevoeld.
Het hart laat zien, dat de slagkracht van Sam niet heel sterk is, maar ook niet opvallend slecht. Sam heeft een soort lekje tussen linker kamer en linker boezem. Wel centraal gelegen en ook weer niet zorgwekkend. Vele honden hebben dit. Bij Sam hoor je zelfs geen ruisje, dus miniem. Zie tekening internist. Het kan wel zijn dat Sam zijn hartenzym in het bloedbeeld daardoor iets verhoogd is.
Alle organen verder prima, lever, alvleesklier, nieren, bijnieren, prostaat, lymfeklieren prima. Blijft staan de rug.
Internist gaf aan, dat het van belang was dat Hans, de orthopeed, Sam zou zien.
Gelukkig had Hans tijd. Sam was ondertussen blij Hans te zien. Hij kende zijn stem nog zeer goed en was enthousiast. Hans heeft Sam eerst buiten laten lopen. Bij gewoon rechtuit wandelen en kleine draf deed Sam het prima. Bij een achtje draaien met dus moeilijke bochten, was het een zeer, zeer stijve Sam, die niet soepel de bochten mee draaide, maar houterig.
Sam is toen binnen de kliniek verder onderzocht door Hans. Dezelfde waarneming als eerder de internist. Op 2 plekken in de rug gaf Sam pijn aan, waarvan 1 plek heel erg. Je zag gewoon dat Sam even de adem inhield. Hans gaf aan, er bijna zeker van te zijn dat het een hernia is. Als het een hernia zou zijn, zou hij kiezen voor een conservatieve behandeling, dat wil zeggen; geen operatie. Daarvoor was de hernia niet extreem genoeg met verlamming etc.
Ik kon kiezen voor 2 dingen; of hem sowieso behandelen voor een hernia, ook al was het niet 100% zeker. Je kon dan bij wijze van na 10 dagen bekijken, of behandeling aanslaat of niet. Of de hernia beter in beeld brengen, of als het geen hernia is, andere zaken kunnen bekijken/diagnosticeren, maar dan was rontgen niet een meerwaarde, maar CT-scan. Hij heeft me dat eerlijk voorgelegd, omdat een CT scan natuurlijk heel duur is.
Toch gekozen voor een sluitend diagnostisch beeld en daarvoor moest Sam slapen. Ik mocht bij alles bij blijven, dus Sam kreeg waar ik bij was een prik in de spier met een slaapmiddel. Na ong. 8 minuten viel Sam in slaap bij mij. Toen kon hij op de brancard getild worden en kreeg hij een infuus en werd beademd.
Op het 'bed' van de CT scan gelegd en daar begon de scan. Het is heel raar, om je hond zo te zien liggen. De poten bij elkaar gebonden, een tube in, alleen in dat grote apparaat. Ik kon wel janken, maar daar heb ik niks aan, want ik moet 'er bij' blijven.
Hans bekeek de beelden en wilde nog een stukje beter in beeld hebben. Toen alle beelden er waren, heeft Hans uitleg gegeven. Weliswaar onder voorbehoud, want hij is chirurg en geen radioloog gaf hij aan. Wel zag hij met zijn kennis duidelijk 3 hernia-plekken. 2 dicht bij elkaar tegen heiligbeen aan, oude plekjes. Plus 1 hogerop, bij overgang borst/lendewervel. Dus was ook de plek, waar Sam ervoor even gilde. Dat leek op een verse hernia.
Het vermoeden is dat Sam deze zondagnacht heeft opgelopen. Daardoor compleet van de rel is geraakt door de intense pijn, wat zich manifesteerde in extreme onrust, hijgen (dus w.s. geen benauwdheid, maar echt hijgen), het weglopen uit pure onrust en uiteindelijk de ontlading van het plassen op bed etc.
Feit dat Sam een kilo gegroeid is kan puur te maken hebben met minder inspanning van Sam en dus minder calorie-verbranding.
Alle foto's en beeldmateriaal gaat nu online naar de radioloog elders in het land en ws. komt de 100% zekere uitslag einde van de middag of vanavond.
Voor nu wordt Sam behandeld voor de hernia, dat betekent speciale pijnstilling en lijnrust, vaak maar kort wandelen. Liever 10x per dag 10 minuten dan 3x per dag een half uur. Geen trappen lopen, niet op bed springen of in auto. Dan even tillen.
De darmirritaties komt zeer w.s. van de novocam. Dit wordt medicamenteus behandeld. Ook de af en toe dunne zwartachtige poep kan daarmee te maken hebben. Ook hiervoor medicatie.
Het hart wordt puur behandeld met supplementen, omdat Sam kvv krijgt. Dat gebeurd door extra carnitine en tourine, wat in het supplement Cardiostrength zit. Ik kan dit online kopen. Heb nog niet gekeken waar. Als iemand tips heeft?
De TSH waarde is nog aanvullend onderzocht ivm lage schildklierwaarde. Deze was normaal waarmee ook de schildklier geschrapt kan worden aldus mening dierenarts en internist.
Toen Sam weer wakker werd, was ik er bij en heb Sam in de auto getild. Hij heeft de hele weg geslapen met hoofd op mijn schoot en thuis moest ik hem uit de auto tillen, de trap op. Nu ligt Sam nog te slapen. Hij gaat straks even met mij mee naar bed om verder nog te rusten en ik ook.
Sam nog rustig hier in de wachtkamer:

Alles in gereedheid gebracht voor de echo:

Sam in slaap door het slaapmiddel als voorbereiding op de narcose, via de spier toegediend.

In de CT scan:

Op terugweg sliep Sam de hele weg.

Filmpje CT scan: