Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waar laat je je hond loslopen?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Hylos
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Waar laat je je hond loslopen?

Ongelezen bericht door Hylos »

Vroeger, toen Xavi nog een schattig pupje was, liep hij los op plekken waar het mocht.
Daarna wel eens naar van die omheinde losloop veldjes geweest maar die hekken zijn zo laag.. dat vond ik eng. :schrik:
1 sprong en weg zijn ze.
Hij loopt nu alleen los in de tuin ( :mrgreen: ) en bij mijn ouders.
Dat laatst is opzich opmerkelijk want hun tuin is niet omheind en hij kan zo de weg op lopen.
Maar dat doet hij daar op 1 of andere manier niet. :scratch:
Dan gaan we samen spelen vind hij en is altijd op mij gefocused. :U:

Als ik een hond had die sociaal was en goed luisterde dan heb je hier wat dat betreft prima stukken waar ze los kunnen.
Ik woon in the middel of niks (nouja, vlakbij the middle of niks) dus zat weggetjes waar niemand komt.
Dan mocht de hond van mij echt wel los hoor. Zolang ze dan maar komen als er een andere hond aankomt.
Afbeelding
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Hier lopen ze los waar het kan, maar eerlijkheidshalve woon ik schitterend tussen meerdere losloopbossen in, en kan dus kiezen waar ik legaal wil wandelen. Dit was de hoofdreden hier te gaan wonen, maar mocht ik op een ander terrein zijn, lopen ze ook los eigenlijk, mits ik dit verantwoord vind.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

marian* schreef:
Tenmashi schreef: Mogelijkheden zat hier hoor, alleen niet geschikt voor een uitvallende hond die met gemak over die lage hekjes van de speelplaatsen springt. :ugh: Kiezen we natuurlijk zelf voor en ze heeft de tuin, maar een keertje betalen voor echt lekker loslopen is 't wel waard.
Het spijt me maar ik noem dat geen loslopen. Ze is van de lijn ja,maar loslopen vind ik iets anders.
En als dat niet kan omdat je daar de hond niet naar hebt is dit een prima oplossing.
Verantwoordelijkheid nemen enzo, best fijn toch?
Frederique
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouvier des Flandres
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Frederique »

Vinou loopt eigenlijk altijd los.
Ook in de wijk, maar dan moet ik er wel bij zeggen dat de straat waarin ik woon de laatste straat in de woonwijk is.
Erachter beginnen de akkers.
Hier in de bossen die mijn woonplaats omringen mogen honden nergens officieel los.
Het dichtstbijzijnde officiële losloopgebied ligt op een kleine 20 minuten rijden maar daar kom ik alleen met (forum)wandelingen.
Wij lopen altijd door militair oefengebied, zelfs tijdens de oefeneningen.
Maar hier doen ze dan ook echt nergens moeilijk over en Vinou loopt eigenlijk altijd op de bospaden.
Ik heb al dik 24 jaar honden, en zo lang loop ik ook door alle bossen hier in de buurt maar ben nog nooit aangesproken dat ik mijn hond moest vastlijnen.
Ik blijf hier voorlopig maar wonen :idea:
Groetjes, Fréderique en mijn Floddertje Babbe
In liefdevolle herinnering: Dayka, Devlin en Vinou, mijn Bouviermeiden. Mis jullie en hou van jullie :I:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Marjoleine schreef:
nomo schreef:Gemeente Opsterland en Smallingerland hebben trouwens dezelfde regels. Binnen de bebouwde kom dienen de honden aangelijnd te zijn en moeten uitwerpselen worden opgeruimd. Alleen op aangewezen plaatsen binnen de bebouwde kom mogen ze los.
Buiten de bebouwde kom mogen ze, mits onder appél, loslopen.
Dat is landelijk zo tenzij anders bepaald.

Ik laat ze veel los, hier is heel veel losloosgebied en ook gedooggebied.
En ik ga veel naar het Erkemederstrand en dat soort plekken.

@Nomo en TS, Canadameer en zo, dat is toch losloop? Geen idee of dat erg uit jullie buurt is hoor, maar dat is strand(achtig).
Volgens mij is er wel meer daar, al ben ik al even weg dus precies weet ik het niet meer.
Nee Canadameer is zelfs verboden voor honden ivm recreatie en zwemwaterkwaliteit.
Er is wel een plas aangelegd speciaal voor honden en ruiters in de buurt van t Canada meer
Afbeelding
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Mijn honden lopen praktisch overal los. Alleen Dico gaat op meerdere plekken nog aan de lijn, met veel verkeer of waar het erg druk is.

We wonen op 150m van het duingebied waar overal aanlijnplicht is, tot voor kort liepen we 3-4x per dag illegaal met loslopende honden door het duingebied. Ze jagen namelijk absoluut niet, ze blijven vlakbij je, vallen andere wandelaars en/of honden niet lastig én ze luisteren goed. Echter doordat 2 nieuwe BOA's zijn aangenomen bij de natuurorganisatie wordt nu ineens onwijs veel gecontroleerd en bekeurd. Tot vorig jaar wat een correctiehalsband/teletac nog geldig als 'riem'. Helaas is door een nieuwe gerechtelijke uitspraak dat komen te vervallen :(: . Loop nu alleen nog doordeweeks 'buiten werktijd' het natuurgebied in.

Ondanks dat we prachtig wonen, met kilometers duingebied, hebben we nu besloten te verhuizen(huis is net verkocht). Ons nieuwe stekkie ligt aan een groot, doch rustig, recreatiegebied waar ze wel los mogen. Op een paar andere plekken, zoals het strand mogen ze ook los, net als overal buiten de bebouwde kom.

Aan de ene kant snap ik het dat ze controleren en beboeten, er worden hier regelmatig reeën gruwelijk verminkt en afgeslacht door honden, maar vind het wel frustreren dat onze goed luisterende honden er onder moeten lijden.

Lemuria schreef:
blondie schreef: Er is een paar keer gegroet en gezucht ook bij mijn partner. Helaas ik trof vandaag een die op zijn strepen stond. Officieel genoteerd nu. De volgende keer dat ik scheef ga heb ik er een aan mijn broek ..
De boete is €90,- als ik me niet vergis. Als je dat 1x per jaar zou hebben, zou het dus €7,50 per maand kosten om je hond te laten loslopen. Koópje, al zeg ik het zelf :lol1:
Ik loop met 3 honden, dus dan zit je al aan de € 270,- en als je hier elk weekend je hond los zou laten, dan heb je bijna elk weekend een prent... Niet bepaald een koopje :blauwoog:
xTessa
Actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door xTessa »

Beau loopt los in het bos, maar in de stad durf ik dat niet aan. Hij loopt nog niet netjes naast mij en zou te ver voor mij gaan lopen. Dat doet hij ook al als ik de lijn langer laat. Daarnaast loop ik dan vaak langs een weg waar ze altijd te hard rijden en als Beau een hond ziet die hij kent of een persoon, sjeest hij erheen zonder dan nog naar mij te luisteren. Veel te bang dat hij een keer wordt overreden. Woon ook midden in een stad, dus zie dat niet zo zitten. Verder is handhaving echt een bitch hier, die je zonder waarschuwing een bon geeft.
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Manuma schreef:
marian* schreef:
Tenmashi schreef: Mogelijkheden zat hier hoor, alleen niet geschikt voor een uitvallende hond die met gemak over die lage hekjes van de speelplaatsen springt. :ugh: Kiezen we natuurlijk zelf voor en ze heeft de tuin, maar een keertje betalen voor echt lekker loslopen is 't wel waard.
Het spijt me maar ik noem dat geen loslopen. Ze is van de lijn ja,maar loslopen vind ik iets anders.
En als dat niet kan omdat je daar de hond niet naar hebt is dit een prima oplossing.
Verantwoordelijkheid nemen enzo, best fijn toch?
Ja natuurlijk.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Maartje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maartje »

Ik maak wel onderscheid in losloopgebied of niet. Als ze er legaal los mogen, dan lopen ze los. Maar moeten ze officieel aan de lijn, gaan ze meestal wel vast of ik moet geen controle verwachten. Met Mijn oudste border ben ik wel wat makkelijker, die loopt bijna altijd los, want die luistert goed.

Ik woon naast een groot recreatie gebied met een losloopgebied vlak bij. Maar daar lopen in het donker ook honden die ik liever niet tegen kom. En donker is hier ook echt donker, dus die zie ik niet aankomen. 's Morgens voor mijn werk ga ik dus de andere kant op. Het is dan nog uitgestorven. En omdat ik erop gok dat er tussen 6 en 7 geen controle is, lopen de borders hierbij los. Voor mij het leukste rondje van de dag!
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
Bumper69
Zeer actief
Mijn ras(sen): Wij zijn ons nog aan het oriënteren wat voor hond we graag willen hebben.

Ongelezen bericht door Bumper69 »

Lemuria schreef:
blondie schreef: Er is een paar keer gegroet en gezucht ook bij mijn partner. Helaas ik trof vandaag een die op zijn strepen stond. Officieel genoteerd nu. De volgende keer dat ik scheef ga heb ik er een aan mijn broek ..
De boete is €90,- als ik me niet vergis. Als je dat 1x per jaar zou hebben, zou het dus €7,50 per maand kosten om je hond te laten loslopen. Koópje, al zeg ik het zelf :lol1:
Wij dachten vanmiddag Spike ook even los te laten in een natuurgebied hier vlakbij. Er stond duidelijk dat honden aan de lijn moesten :roll:
Maar we deden hem toch los omdat we er nu eenmaal waren..
Na 100 meter kwam er al iemand ons tegemoet. Had niet eens meteen door dat het een bekeurder zou zijn. Maar deed Spike direct aan de lijn zodat hij geen overlast zou veroorzaken. :engel:
Maar de beste meneer had ons van ver al begluurd en had allang gezien dat hij nog aan de riem was toen we het gebied inkwamen en we hem daarna losgooiden.
Ik heb hem nog gevraagd of deze boete nu ook goed was voor een uur lang ravotten want we hadden nu toch de boete al :engel:
maar zijn collega liep er ook en die konden we ook nog tegenkomen. Zijn maar weer naar de auto gegaan. Spike was not amused :tong:
Spike (kruising bordeauxdog/rottweiler) woont sinds vorig jaar maart bij ons, een heerlijke lobbes van 45 kilo!
Paisley
Zeer actief

Hey wat vervelend, zo snel al een boete! Waar heb je die precies gekregen?
Afbeelding
Bumper69
Zeer actief
Mijn ras(sen): Wij zijn ons nog aan het oriënteren wat voor hond we graag willen hebben.

Was ook wel een beetje dom. Natuurgebied de Venen bij Tijnje in de buurt. Stond duidelijk op het bord dat honden aangelijnd moesten zijn...
Ik was er nog nooit geweest maar omdat dochter er volgende week een fotoshoot heeft gingen we even kijken..
Wel een heel erg mooi gebied, voor zover we dan gezien hebben in die 100 meter want daarna zijn we weggegaan..
Spike (kruising bordeauxdog/rottweiler) woont sinds vorig jaar maart bij ons, een heerlijke lobbes van 45 kilo!
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ja dat is zeker in dit jaargetijde niet handig. Nu wordt er veel weer veel vaker gecontroleerd. Altijd eerst een gebied inlopen, beetje oriënteren en dan pas beoordelen of je los kan gooien. Tot nu toe dus altijd goed succesvol hier geweest ;). Ook in gebieden met veboden :O:
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Als je niet thuis bent in de omgeving, kun je makkelijk een fout maken inderdaad.

Je moet een beetje weten waar het kan, en om je heen kijken of honden om je heen los lopen of aangelijnd.
Zo ken ik in leeuwarden een park en een bos die naast elkaar liggen, gescheiden door een fietspad en hekken voor de begrazingsdieren. Het park-gedeelte is een no-go voor loslopende honden, omdat het in een standaard looproute is van stadswachten die in de aso-wijken die ernaast liggen surveilleren.
En het bos gedeelte heb ik jarenlang met loslopende honden gelopen zonder 1x iemand tegen te komen.
Afbeelding
Bumper69
Zeer actief

Was ook gewoon heel erg stom van ons...
Maar moet zeggen dat ik nu ook wat terughoudener ben om met hem naar het bos te gaan waar we vorige week ook waren.
Wat je al zei het wordt gedoogd....maar wil ook niet nog een boete..
Ga van de week wel een keer op een avond die kant op. En dat natuurgebied laten we maar even voor wat het is...
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Indy loopt op heel veel plekken los. Ze luistert ook goed. De heren gaan los als Leon erbij is (zijn zijn honden) Het liefst op plaatsen waar geen mens loopt, heerlijk. Nu zijn die hier gelukkig wel te vinden.

Ik haat losloopgebieden, veel te druk!
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Paisley schreef:Als je niet thuis bent in de omgeving, kun je makkelijk een fout maken inderdaad.

Je moet een beetje weten waar het kan, en om je heen kijken of honden om je heen los lopen of aangelijnd.
Zo ken ik in leeuwarden een park en een bos die naast elkaar liggen, gescheiden door een fietspad en hekken voor de begrazingsdieren. Het park-gedeelte is een no-go voor loslopende honden, omdat het in een standaard looproute is van stadswachten die in de aso-wijken die ernaast liggen surveilleren.
En het bos gedeelte heb ik jarenlang met loslopende honden gelopen zonder 1x iemand tegen te komen.
Precies en ik loop niet alleen in Friesland, maar zo doe ik het overal. De honden gaan altijd mee op vakantie en lopen altijd wel eens los Ik kan ze niet dagen aan de lijn houden en ik kan met Norah moeilijk naar het gemiddelde losloopgebied gaan (toevallig afgelopen vakantie in Limburg wel goed gegaan, meerdere keren in het losloopgebied en maar 1 keer een hond die we echt niet konden ontwijken, verder nog 2 honden op afstand gezien en uitgeweken :D). En overigens ook buiten Nederland. Eerst het gebied verkennen, wat doen andere hondeneigenaren, hoe vaak kom ik iets tegen wat zijn de onoverzichtelijke stukken en dan gaan ze geleidelijk los. Tja die racemonsters van mij moet je sowieso een beetje in de gaten houden haha Ze maken nogal wat meters dus ze zijn snel betrapt haha
Afbeelding
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

Hippo schreef:Mijn honden lopen praktisch overal los. Alleen Dico gaat op meerdere plekken nog aan de lijn, met veel verkeer of waar het erg druk is.

We wonen op 150m van het duingebied waar overal aanlijnplicht is, tot voor kort liepen we 3-4x per dag illegaal met loslopende honden door het duingebied. Ze jagen namelijk absoluut niet, ze blijven vlakbij je, vallen andere wandelaars en/of honden niet lastig én ze luisteren goed. Echter doordat 2 nieuwe BOA's zijn aangenomen bij de natuurorganisatie wordt nu ineens onwijs veel gecontroleerd en bekeurd. Tot vorig jaar wat een correctiehalsband/teletac nog geldig als 'riem'. Helaas is door een nieuwe gerechtelijke uitspraak dat komen te vervallen :(: . Loop nu alleen nog doordeweeks 'buiten werktijd' het natuurgebied in.

Ondanks dat we prachtig wonen, met kilometers duingebied, hebben we nu besloten te verhuizen(huis is net verkocht). Ons nieuwe stekkie ligt aan een groot, doch rustig, recreatiegebied waar ze wel los mogen. Op een paar andere plekken, zoals het strand mogen ze ook los, net als overal buiten de bebouwde kom.

Aan de ene kant snap ik het dat ze controleren en beboeten, er worden hier regelmatig reeën gruwelijk verminkt en afgeslacht door honden, maar vind het wel frustreren dat onze goed luisterende honden er onder moeten lijden.

Lemuria schreef:
Ik loop met 3 honden, dus dan zit je al aan de € 270,- en als je hier elk weekend je hond los zou laten, dan heb je bijna elk weekend een prent... Niet bepaald een koopje :blauwoog:
dit klopt niet. de boete gaat niet per hond maar per overtreding. ook al lopen er 6 honden los (was in mijn geval in de duinen tussen kijkduin en duindorp) het was gewoon 90 euro.
ellen
Afbeelding
Tenmashi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tenmashi »

Inmiddels durf ik het aan om Mitzi op overzichtelijke stukken los te laten, plaatsen waar ik zeker weten als eerste de persoon zie lang voordat Mitzi een hond in de smiezen krijgt. :D Dan gaat 't prima, want ze komt direct als ik haar roep en blijft sowieso dicht in mijn buurt. Alleen moet ze echt geen andere honden zien waar ze op af zou kunnen vliegen. Vond bijvoorbeeld een omheind losloopveld waar maar langs twee kanten mensen aan zouden kunnen komen en ik vrij zicht had, maar Mitzi niet omdat er rond de omheining een hegje staat.

Niks vergeleken met een lange losloopwandeling in het bos, ja ja ik weet. ;) Toch ben ik blij dat dit wel kan, voor Mitzi.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”