Ik kan me voorstellen dat de click niet werkt als je je hond bijv. leert met de pakwerker om te gaan (ik weet niet precies hoe dat zit, daarom omschrijf ik het maar zo). Omdat er dan zoveel adrealine door 'm heen heb gaat en hij het pakwerken zelf heel leuk vind kan die click 'm nix schelen.Hugo schreef:Klopt inderdaad, was een Amerikaanse.Martin Gaus heeft de clicker helemaal niet uitgevonden. Een kennis van mij werkt nu al een paar jaar (8 jaar ofzo) met de clicker, en toen zij er mee werkte had Martin Gaus die nog niet uitgevonden. Zij heeft de clicker leren kennen via een gedragstherapeut, die heeft de clicker leren kennen van iemand uit het buitenland (beetje rare zin, maarja)
Het is gebaseerd op de, in de jaren 30 door de Amerikaanse professor B.F. Skinner ontdekte, bekrachtigingtraining (reinforcement). In 1963 legde Karen Pryor de echte basis voor de Clickermethode. Vanuit haar ervaring met het dolfijnen trainen ontdekte zij dat het perfect mogelijk was om honden ook met bekrachtigingtraining aan te pakken
Maar goed, dat wil nog niet zeggen dat ik achter een clicker systeem sta, verre van dat. In Groningen is geprobeert om diensthonden te trainen middels de click methode, dit "project" is op niets uitgelopen en aan de kant gezet. Er wordt inmiddels weer op de traditionele manier getrained.
Click, prettige dag verder
Grtz,
Hugo
Zoiets heb ik ook met mijn border bij de schapen dan werkt de clicker ook niet. (Niet dat ik 't geprobeerd heb, maar dat is logisch als je 'm bezig ziet.)
Maar voor het aanleren van basis commando's zoals volg, zit, af, blijf enz, daar is de clicker weer uitstekend voor geschikt.
Of zeg ik volgens jou nu iets heel doms...