Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eindelijk het moment voor een hond.. maar welk ras?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Janneke1979
geregistreerd lid

Eindelijk het moment voor een hond.. maar welk ras?

Ongelezen bericht door Janneke1979 »

Sinds een tijdje zijn mijn vriend en ik op zoek naar een hondje, we vinden dat we nu eindelijk de tijd en voorwaarden hebben voor een hond... Alleen zijn er zoveel leuke rassen dat we eigenlijk niet goed weten wat het beste bij ons past!

Onze situatie momenteel:
We wonen samen, geen kinderen (ook niet in de toekomst) en hebben 2 katten van een jaar oud. Beide katten komen van fokkers die ook honden hadden, tot en met hun 4de maand zijn ze samen met honden gehouden.
Mijn vriend werkt 40 uur per week op kantoor, ik ben zelfstandig ondernemer en werk vanuit huis. Ik kan mijn tijd dus zeer flexibel indelen en veel bij de hond zijn. Een paar keer per maand passen we een dag op de kinderen van mijn zusje, deze zijn 2 en 4 jaar oud. Ik heb 2 paarden op een pensionstalling, hier ben ik dagelijks een paar uur te vinden. In het weekend rij ik soms wedstrijd, het is de bedoeling dat onze toekomstige hond zowel naar stal als naar wedstrijden mee kan.

Mijn vriend is opgegroeid met Duitse herders en heeft ervaring met honden, ik helaas compleet niet. Wel weet ik dat ik consequent en streng ben, dit heb ik ook nodig bij mijn paarden.

Als we het toch een dagje erg druk zijn of we gaan op vakantie en kunnen de hond niet mee nemen dan wonen mijn schoonouders op 10 minuten loopafstand, zij hebben zich al aangeboden als oppas adres mocht het nodig zijn. Er is ook een prima uitlaatservice in het dorp, deze kunnen we ook inschakelen mocht het nodig zijn.

Wat zoeken we?
Een echte kleine allemansvriend! Makkelijk met andere honden, katten, paarden en natuurlijk mensen van alle leeftijden.
Bij voorkeur kortharig of eventueel ruwharig en een maximale schofthoogte van 30 tot 40 centimeter.
Liefst een niet al te nerveuze/waakzame hond en (in verband met de buren) een hond die niet ontzettend vocaal is.
Blaffen doen honden natuurlijk altijd wel wat maar geen ras wat er om bekend staat veel te blaffen/keffen.

Ik heb altijd een Jack Russel of een kortharige teckel willen hebben maar ik ben me ervan bewust dat ik geen enkele ervaring heb met het opvoeden van een hond en dit zijn wel echt honden met een pittig karakter. We willen sowieso naar een hondenschool met de hond, niet alleen de basis puppy cursus maar ook wat meer. Een ander ras wat we ons erg aanspreekt is de Border terrier maar als ik sommige ervaringen lees over dit ras word ik wat huiverig. Blijkbaar kan dit ras ook erg fel en agressief zijn.

Rassen die ons (qua uiterlijk) niet aanspreken zijn langharige schoothondjes of chihuahuas. Ook willen we geen grotere rassen, dit puur uit praktische overweging. Rassen zoals de Franse bulldog of Pugs zijn weliswaar geweldig qua karakter maar de doorgefokte snuitjes en de bijbehorende gezondheidsproblemen vinden we niet zo fijn, dit is voor ons dus geen optie. Oh ja, mijn vriend houdt niet van honden met ' baarden', dit wil hij echt niet.

Onze toekomstige hond zal geschikt moeten zijn om het merendeel van de tijd buiten aangelijnd te zijn, op stal en bij wedstrijden is los lopen nu eenmaal geen optie. We wonen op 5 minuten lopen van een bos, hier mag de hond wel los. Aangezien ik veel tijd op stal doorbreng en daar veel kinderen en volwassenen en andere honden zijn moet hij/zij ook zeer sociaal zijn en niet makkelijk happen of blaffen. Korte tijd alleen zijn (bijvoorbeeld als ik boodschappen moet doen of een afspraak heb) moet ook geen probleem zijn, alhoewel dit ook met de opvoeding te maken heeft natuurlijk.

We willen graag voor een pup gaan omdat de introductie bij onze katten gemakkelijker zal zijn. We kunnen tijd genoeg vrij maken voor het goed begeleiden van een pup.

Wie oh wie kan ons helpen aan het ideale ras voor ons? We hebben best een lange lijst met wensen en we weten dat nurture ook een groot deel van het karakter vormt maar nature is ook goed om mee te nemen! :-)

Alvast heel hartelijk dank voor jullie hulp!
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Eindelijk het moment voor een hond.. maar welk ras?

Ongelezen bericht door wolvster »

Een Border Terriër?
Of een gladharige Fox Terriër?
Stapper
Zeer actief

Ongelezen bericht door Stapper »

Zo, een hele waslijst.
Een Irish Soft Coated Wheaten Terrier, dat kwam bij mij op deze is wat gematiger fel dan sommige andere terrier rassen. Is erg graag bij het gezin en voor verdere informatie zie Google.
Verder ben ik er niet zo in thuis of deze een baard heeft of er nog een ander ras beter aan zou sluiten bij jullie wensen enzovoort, dat leuke werk is voor jullie
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik dacht ook aan border terriër. Een teefje dan. De reutjes zijn vaak erg ongezellig naar soortgenoten, schijnt
Laatst gewijzigd door Fotogravinnetje op 29 mar 2016 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Janneke1979
geregistreerd lid

Dank voor alle suggesties vast, ik ga eens even Googelen voor meer informatie! :-D
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Smousje zou ook heel goed kunnen. Hele leuke hondjes die meestal erg sociaal zijn en lekker sportief. Nadeel is de lange wachtlijst en de verplichtingen vanuit de rasvereniging.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Dacht ook aan smous.
Afbeelding
Saschesfloor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairn Terrier

Ongelezen bericht door Saschesfloor »

Een Cairn Terrier of een Border Terriër. De eerste heb ik zelf, ook in combi met paarden in het verleden. Met kinderen zijn ze fantastisch en hoe jij je leven beschrijft passen ze daar prima bij. Er kunnen felle donders tussen zitten maar ik vind ze prima te handelen. Ik ken ook iemand die Borders fokt. Ik vind dat erg fijne honden. Persoonlijk vind ik ze net iets milder dan de Cairn maar misschien ken ik alleen maar leuke.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Border terriër, maar wel terriër qua gedrag maar niet super pittig zoals de Fox kan zijn
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Ik vind border terriers altijd zo vreselijk blaffen en heel sociaal zijn ze ook niet. Maar misschien kom ik alleen de verkeerde tegen. Ik vind ze niet echt passen bij de omschrijving naar wat voor hond er gezocht wordt.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Een corgi zou ook prima kunnen. Reken alleen wel op veel haar :mrgreen:
Moet de hond ook echt lange afstanden naast het paard mee kunnen?
Roo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roo »

misschien is dit wel iets.

http://link.marktplaats.nl/m1034571584

Afbeelding
Janneke1979
geregistreerd lid

Wat een fijne suggesties allemaal! De Hollandse smous vind ik ook een leuk ras echter is het lastig schijnbaar om een pupje te kopen, er is erg weinig aanbod.

De cairn spreekt me ook enorm aan (hou van terriërs) ben alleen benieuwd of ze niet te pittig zijn voor iemand zonder honden-ervaring.. Aangezien ik het meeste thuis zal zijn komt dat toch vooral bij mij terecht!

Apple, heb jij zelf een Corgi? Hoorde van iemand dat dit ras gevoelig is voor rugproblemen? Vind ze wel echt heel gaaf om te zien, eigenwijs koppie erop! Het is overigens niet de bedoeling dat de hond mee op lange buitenrit moet, is wellicht wat vermoeiend :-D

En Thoma, wat een lieve blik heeft hij in z'n ogen, ook de omschrijving voldoet perfect!
Mijn vriend wil graag een hond bij een officiële fokker vandaan, getest op erfelijke aandoeningen omdat ze in het verleden veel pech hebben gehad met hun herders.. Maar ik ga deze zeker bespreken!
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Janneke1979 schreef:We willen graag voor een pup gaan omdat de introductie bij onze katten gemakkelijker zal zijn. We kunnen tijd genoeg vrij maken voor het goed begeleiden van een pup.
Ik pik deze er even uit. Ga er maar vanuit dat een pup minder makkelijk geaccepteerd wordt dan een (jong)volwassen herplaatser waarvan bekend is dat deze goed met katten omgaat. Een pup is druk en speels en dat maakt de introductie wat lastiger.
Niet dat je geen pup zou moeten nemen hoor, maar voor de katten hoef je het niet te doen :tongue: .

Verder vraag ik me af wat de bedoeling is als de hond mee is naar stal/wedstrijd. Ben je dan alleen en bind je de hond dan ergens vast (waar ook kinderen bijkunnen)? Of is er iemand mee die de hond bij zich houdt?
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Janneke1979 schreef:Wat een fijne suggesties allemaal! De Hollandse smous vind ik ook een leuk ras echter is het lastig schijnbaar om een pupje te kopen, er is erg weinig aanbod.

De cairn spreekt me ook enorm aan (hou van terriërs) ben alleen benieuwd of ze niet te pittig zijn voor iemand zonder honden-ervaring.. Aangezien ik het meeste thuis zal zijn komt dat toch vooral bij mij terecht!

Apple, heb jij zelf een Corgi? Hoorde van iemand dat dit ras gevoelig is voor rugproblemen? Vind ze wel echt heel gaaf om te zien, eigenwijs koppie erop! Het is overigens niet de bedoeling dat de hond mee op lange buitenrit moet, is wellicht wat vermoeiend :-D

En Thoma, wat een lieve blik heeft hij in z'n ogen, ook de omschrijving voldoet perfect!
Mijn vriend wil graag een hond bij een officiële fokker vandaan, getest op erfelijke aandoeningen omdat ze in het verleden veel pech hebben gehad met hun herders.. Maar ik ga deze zeker bespreken!
Klopt ik heb een cardigan, gekocht als pup 5 jaar geleden.
Het leuke is dat het een mini-herder is met een flinke dosis humor.
Ze zijn over het algemeen sociaal en luisteren prima. Maar ze zijn niet slaafs, ze hebben ook echt wel pit. De eigenwijsheid verpakken ze leuk en doen ze ook niet op een vervelende manier. Als ik wil dat ze even op de stoep loopt (ze loopt overal los) dan doet ze dat gewoon, ze voelt wel dat ik dat belangrijk vind. Maar als je haar voor de lol drie keer een commando vraagt op te volgen, bijvoorbeeld om te gaan zitten, dan maakt ze er bijvoorbeeld een feestje van de derde keer :Q: maar goed dat is puur mijn eigen ervaring met onze hond.
Rugproblemen komen zeker voor, ze hebben nou eenmaal een lange rug en relatief korte pootjes. Maar het is niet zo dat iedere corgi er last van heeft of dat het ze direct belemmerd.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Ik dacht ook aan een Smous. Zou je niet laten afschrikken door weinig aanbod. Dan maar een tijdje op de wachtlijst, toch?

Voor de katten kiezen om een pup lijkt me inderdaad een minder goed idee. Er zijn ook volwassen hondjes waarvan bekend is dat zij heel goed met katten omgaan. Daarbij vraagt een pup zoveel meer dan een volwassen hond, dat moet je maar net leuk vinden en energie voor hebben.
Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

ik zeg een leuke Griek :idea: :idea:
Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan

Ongelezen bericht door -Gaby- »

En iets heel anders, aan de bovengrens qua maat van wat je wilt, maar een teefje zou misschien passen van deze rassen, bijv. de Nova Scotia Duck Tolling Retriever of de Kelpie uit showlijnen? Wel actieve honden waar je wat mee moet doen, maar ik begrijp dat dit ook de bedoeling is. Beetje goed opgevoed en dan kunnen ze ook nog mee op de buitenritten i.p.v. dat het te vermoeiend is. ;)
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Of een kleine slag poedel. Scheer je die baard er gewoon af. :F:
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
boemel
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door boemel »

een spanielachtige?
Saschesfloor
Zeer actief

[quote="Janneke1979"De cairn spreekt me ook enorm aan (hou van terriërs) ben alleen benieuwd of ze niet te pittig zijn voor iemand zonder honden-ervaring.. Aangezien ik het meeste thuis zal zijn komt dat toch vooral bij mij terecht![/quote]

Als je consequent bent vallen ze echt wel mee. Die van mij zijn echt niet altijd makkelijk maar ik vind het echt geen moeilijke honden. Mijn eerste hond was een Westie en dat ging ook prima. ik weet niet waar je woont maar wil best een keer met je gaan wandelen zodat je ze in het echt mee kunt maken.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Ik heb ook een cairn gehad (zie avatar) en zij was pittig maar met een consequente, lieve opvoeding was ze rete gehoorzaam. Ze jaagde niet als ik nee zei en kon los volgen. Overal en langs alles.
Prachtig, perfect hondje. :I:
Afbeelding
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Hier in de buurt lopen ook twee blonde Cairns; bijzonder leuke hondjes, maar kunnen af en toe wat mopperen op wat lompere honden.
Marbas
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Marbas »

Een Ierse Terriër?
Afbeelding
klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Ongelezen bericht door klaproos »

Als je een sociale (naar zowel mensen, soortgenootjes als andere dieren), vriendelijke en niet-vocale hond zoekt zou ik persoonlijk niet voor een terriër kiezen, maar eerder voor een spaniël of retriever o.i.d.

Wat vinden jullie van een basset fauve de bretagne? Dit zijn zachtaardige, sportieve, sociale allemansvrienden met een schofthoogte van 32-36cm. Geen blaffers. Wél kunnen ze flink eigenwijs zijn en hebben ze jachtpassie, het zijn immers brakken (wel behoren ze tot de meer gehoorzame en mensgerichte brakken). Leren loslopen vraagt dus enige training, echter de fauves die ik ken lopen zonder problemen los. En ze zijn gewoon ontzettend lief met mens en dier. Ik vind ze erg charmant met die eigenwijze koppies.

Afbeelding
Afbeelding
Janneke1979
geregistreerd lid

Wat een goede ideeën allemaal weer!

We dachten aan een pup omdat de acceptatie voor onze katten makkelijker zou zijn maar wellicht is een hond die al goed gewend is aan katten ook een optie. Ons idee was dat een volwassen hond wellicht wat intimiderend over kan komen bij de katten, zo'n pup is wat onschuldiger en minder bedreigend, althans was ons idee :-D
Janneke1979
geregistreerd lid

Zamunda schreef:
Janneke1979 schreef:We willen graag voor een pup gaan omdat de introductie bij onze katten gemakkelijker zal zijn. We kunnen tijd genoeg vrij maken voor het goed begeleiden van een pup.
Ik pik deze er even uit. Ga er maar vanuit dat een pup minder makkelijk geaccepteerd wordt dan een (jong)volwassen herplaatser waarvan bekend is dat deze goed met katten omgaat. Een pup is druk en speels en dat maakt de introductie wat lastiger.
Niet dat je geen pup zou moeten nemen hoor, maar voor de katten hoef je het niet te doen :tongue: .

Verder vraag ik me af wat de bedoeling is als de hond mee is naar stal/wedstrijd. Ben je dan alleen en bind je de hond dan ergens vast (waar ook kinderen bijkunnen)? Of is er iemand mee die de hond bij zich houdt?
Nee, meestal zijn er voldoende andere mensen die het leuk vinden om even met de hond te gaan lopen, het is een prachtig gebied waar we zitten, midden in de natuur. Het kan wel eens voorkomen dat er niemand is maar ik heb gevraagd of ik naast de binnenbak een bench mag neerzetten en dit is geen probleem. Dit is dus ook een mogelijkheid.
Janneke1979
geregistreerd lid

Saschesfloor schreef:[quote="Janneke1979"De cairn spreekt me ook enorm aan (hou van terriërs) ben alleen benieuwd of ze niet te pittig zijn voor iemand zonder honden-ervaring.. Aangezien ik het meeste thuis zal zijn komt dat toch vooral bij mij terecht!
Als je consequent bent vallen ze echt wel mee. Die van mij zijn echt niet altijd makkelijk maar ik vind het echt geen moeilijke honden. Mijn eerste hond was een Westie en dat ging ook prima. ik weet niet waar je woont maar wil best een keer met je gaan wandelen zodat je ze in het echt mee kunt maken.[/quote]

Wat een leuk aanbod! We wonen nu nog in de omgeving van Deventer maar zijn al veel in omgeving Sneek, hier willen we ook naartoe verhuizen zodra ons huis verkocht is.. Mocht dit in de buurt zijn dan maak ik graag van je aanbod gebruik!
Janneke1979
geregistreerd lid

Dapper schreef:Als je een sociale (naar zowel mensen, soortgenootjes als andere dieren), vriendelijke en niet-vocale hond zoekt zou ik persoonlijk niet voor een terriër kiezen, maar eerder voor een spaniël of retriever o.i.d.

Wat vinden jullie van een basset fauve de bretagne? Dit zijn zachtaardige, sportieve, sociale allemansvrienden met een schofthoogte van 32-36cm. Geen blaffers. Wél kunnen ze flink eigenwijs zijn en hebben ze jachtpassie, het zijn immers brakken (wel behoren ze tot de meer gehoorzame en mensgerichte brakken). Leren loslopen vraagt dus enige training, echter de fauves die ik ken lopen zonder problemen los. En ze zijn gewoon ontzettend lief met mens en dier. Ik vind ze erg charmant met die eigenwijze koppies.

Afbeelding
Afbeelding
Wat een prachtige hond om te zien, ik geloof dat mijn top 3 favoriete ras zojuist gewijzigd is!!! :I:
Ik kende dit ras nog niet maar ga direct meer informatie opzoeken, bedankt voor het advies!
Saschesfloor
Zeer actief

Janneke1979 schreef:
Saschesfloor schreef:[quote="Janneke1979"De cairn spreekt me ook enorm aan (hou van terriërs) ben alleen benieuwd of ze niet te pittig zijn voor iemand zonder honden-ervaring.. Aangezien ik het meeste thuis zal zijn komt dat toch vooral bij mij terecht!
Als je consequent bent vallen ze echt wel mee. Die van mij zijn echt niet altijd makkelijk maar ik vind het echt geen moeilijke honden. Mijn eerste hond was een Westie en dat ging ook prima. ik weet niet waar je woont maar wil best een keer met je gaan wandelen zodat je ze in het echt mee kunt maken.
Wat een leuk aanbod! We wonen nu nog in de omgeving van Deventer maar zijn al veel in omgeving Sneek, hier willen we ook naartoe verhuizen zodra ons huis verkocht is.. Mocht dit in de buurt zijn dan maak ik graag van je aanbod gebruik![/quote]

Ik woon in Zoetermeer, dat is een beetje uit de richting vrees ik...
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”