Onze situatie momenteel:
We wonen samen, geen kinderen (ook niet in de toekomst) en hebben 2 katten van een jaar oud. Beide katten komen van fokkers die ook honden hadden, tot en met hun 4de maand zijn ze samen met honden gehouden.
Mijn vriend werkt 40 uur per week op kantoor, ik ben zelfstandig ondernemer en werk vanuit huis. Ik kan mijn tijd dus zeer flexibel indelen en veel bij de hond zijn. Een paar keer per maand passen we een dag op de kinderen van mijn zusje, deze zijn 2 en 4 jaar oud. Ik heb 2 paarden op een pensionstalling, hier ben ik dagelijks een paar uur te vinden. In het weekend rij ik soms wedstrijd, het is de bedoeling dat onze toekomstige hond zowel naar stal als naar wedstrijden mee kan.
Mijn vriend is opgegroeid met Duitse herders en heeft ervaring met honden, ik helaas compleet niet. Wel weet ik dat ik consequent en streng ben, dit heb ik ook nodig bij mijn paarden.
Als we het toch een dagje erg druk zijn of we gaan op vakantie en kunnen de hond niet mee nemen dan wonen mijn schoonouders op 10 minuten loopafstand, zij hebben zich al aangeboden als oppas adres mocht het nodig zijn. Er is ook een prima uitlaatservice in het dorp, deze kunnen we ook inschakelen mocht het nodig zijn.
Wat zoeken we?
Een echte kleine allemansvriend! Makkelijk met andere honden, katten, paarden en natuurlijk mensen van alle leeftijden.
Bij voorkeur kortharig of eventueel ruwharig en een maximale schofthoogte van 30 tot 40 centimeter.
Liefst een niet al te nerveuze/waakzame hond en (in verband met de buren) een hond die niet ontzettend vocaal is.
Blaffen doen honden natuurlijk altijd wel wat maar geen ras wat er om bekend staat veel te blaffen/keffen.
Ik heb altijd een Jack Russel of een kortharige teckel willen hebben maar ik ben me ervan bewust dat ik geen enkele ervaring heb met het opvoeden van een hond en dit zijn wel echt honden met een pittig karakter. We willen sowieso naar een hondenschool met de hond, niet alleen de basis puppy cursus maar ook wat meer. Een ander ras wat we ons erg aanspreekt is de Border terrier maar als ik sommige ervaringen lees over dit ras word ik wat huiverig. Blijkbaar kan dit ras ook erg fel en agressief zijn.
Rassen die ons (qua uiterlijk) niet aanspreken zijn langharige schoothondjes of chihuahuas. Ook willen we geen grotere rassen, dit puur uit praktische overweging. Rassen zoals de Franse bulldog of Pugs zijn weliswaar geweldig qua karakter maar de doorgefokte snuitjes en de bijbehorende gezondheidsproblemen vinden we niet zo fijn, dit is voor ons dus geen optie. Oh ja, mijn vriend houdt niet van honden met ' baarden', dit wil hij echt niet.
Onze toekomstige hond zal geschikt moeten zijn om het merendeel van de tijd buiten aangelijnd te zijn, op stal en bij wedstrijden is los lopen nu eenmaal geen optie. We wonen op 5 minuten lopen van een bos, hier mag de hond wel los. Aangezien ik veel tijd op stal doorbreng en daar veel kinderen en volwassenen en andere honden zijn moet hij/zij ook zeer sociaal zijn en niet makkelijk happen of blaffen. Korte tijd alleen zijn (bijvoorbeeld als ik boodschappen moet doen of een afspraak heb) moet ook geen probleem zijn, alhoewel dit ook met de opvoeding te maken heeft natuurlijk.
We willen graag voor een pup gaan omdat de introductie bij onze katten gemakkelijker zal zijn. We kunnen tijd genoeg vrij maken voor het goed begeleiden van een pup.
Wie oh wie kan ons helpen aan het ideale ras voor ons? We hebben best een lange lijst met wensen en we weten dat nurture ook een groot deel van het karakter vormt maar nature is ook goed om mee te nemen!

Alvast heel hartelijk dank voor jullie hulp!