Ik kan heel slecht tegen deze topics omdat het duidelijk is dat de mensen die ze openen iets tegen de Stichtingen hebben die die honden naar Nederland halen. Ik kan niet indenken wat je daar nu precies tegen kan hebben en waarom? Wat is het probleem en waar ergens heb je last van Stichtingen als je zelf geen broodfokker bent? Want als je zelf een nest gaat verkopen kan je inderdaad tegen het feit aanlopen dat mensen liever een pup uit Spanje nemen dan jouw hondje. Verder?
En dat iemand zou kunnen leven van het halen van honden uit Spanje, stel dat dat kan? Is dat slecht? Moet iemand een baan nemen om daarnaast honden uit het buitenland te verkopen of mag iemand dat ook full time doen? Stel dat iemand 2000 euro netto over zou houden aan de handel in honden uit dodingsstations. Stel... Wat dan? Dan is het slecht? Lijkt mij een van de meest nobele hondenbanen die je kan hebben. Je werkt met honden, je werkt voor honden en je werkt voor hun toekomstige baasjes. Die betalen en jij doet alles om dan een hondje in hun handen over te dragen uit bv Roemenie uit een asiel. Want hoeveel denk je dat het kost als ik persoonlijk een hondje kies uit Roemenie of Spanje en dat dan hier naartoe wil halen? Uit een asiel. Ik moet het hondje daar kopen, ik moet het enten, testen op ziektes, castreren, chippen, de rabiesentingen afwachten (opvangkosten) en dan transporteren. Nu heb je daar Stichtingen voor.
Niemand hoeft een buitenlandse hond te nemen. Je kan ook naar een Nederlands asiel gaan. Of naar een fokker. Of een Nederlandse herplaatser van Marktplaats af plukken? Daar betaal je overigens ook voor. En naar wie gaat dat geld?
Volgende punt is dat de honden uit dodingsstations komen en een zielig verhaal hebben. Ja, dat lijkt me logisch. Ze worden daar niet afgepakt van lieve hondenbazen en dan hier naartoe gehaald. Logisch dat je je honden zoekt op plaatsen waar het barst van de honden die allemaal afgemaakt worden als jij ze niet meeneemt. En als je wel eens in zo'n land geweest bent dan weet je dat er een enorme aanvoer van hondjes is naar die stations. Dat gaat daar gewoon nog steeds door als plaats waar je van je hond af kan komen. Dus gaat oma dood en had ze 3 honden dan worden die vaak zonder pardon ingeleverd door de kinderen die niks met honden hebben in zo'n dodingsstation. En als je dan toch bezig bent met honden naar Nederland halen dan haal je ze dus daar. Of mensen hebben een nest. Ze balen als een stekker want het nest is 10 weken en ze hebben niks gedaan dus overal lopen pups. Irritant en dus in een doos en naar het dodingsstation. Wij in Nederland smelten voor die pups en dus haal je als Stichting die pups daar weg en geeft ze een nieuwe kans.
Wat me ook mateloos irriteert is het vooroordeel dat buitenlandse honden allemaal schijtbang dubbel gezekerd over de hei lopen. Dat is wel iets wat voor kan komen maar ik kom dat zelden tegen en mijn buitenlandse honden kunnen en konden gewoon loslopen. Cleo kon dwars door Amsterdam zonder riem en was helemaal niet bang. Voor Bas idem. Ik ga gerust wandelen zonder riem. Ik kom in de polder wel vaker buitenlandse honden tegen en die lopen allemaal los. Dubbel gezekerd en bang zijn vooral de windhonden en een aantal bange honden. Prima, maar hoe denk je dat de gemiddelde Nederlands gefokte husky of saluki uitgelaten wordt? Los? Dacht het niet

Dus een podenco uit Spanje kan soms inderdaad niet los. Dat is inherent aan het ras. Soms jagen die teveel. Net zoals zoveel windhonden.
Ik neem gewoon de hond die ik wil en wie daar winst aan maakt, wie dat regelt en hoe dat geregeld is zal me echt een worst zijn. Veel fokkers gaan ook gewoon leuk op vakantie van een nest of eten er een poos biefstuk van. Snap niet zo goed waarom dat niet zou mogen. Zelf geloof ik niet zo heel erg in rijk worden van Stichtinghondjes. Ik zie even niet hoe je daar meer aan kan verdienen dan aan gewoon werken. Als je naar je werk gaat verdien je in de week het geld van 2 stichtinhondjes als je het leuk doet. Zonder kosten te maken en zonder daar nadien nog lasten van te hebben. Dus waarom je voor een weeksalaris 2 honden gaat importeren, kosten gaat maken aan die honden, tijd gaat besteden aan herplaatsen, opvanggezinnen en nazorg is mij een raadsel. Om een beetje normaal te kunnen leven moet je schat ik zo'n 10 honden per week verkopen als Stichting. Kom je uit de kosten en kan je er misschien je boodschappen van doen. Nou, joepie! Ik ga wel gewoon naar mijn werk.