Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

buitenlandse stichtingen allemaal weldoeners?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

boemel
Vaste gebruiker

Re: buitenlandse stichtingen allemaal weldoeners?

Ongelezen bericht door boemel »

Ik heb een stukje tekst van een zich erkende stichting gekopieerd. Naam ga ik niet vermelden . Ten eerste weet ik niet of dit is toegestaan en ten tweede vind ik het niet netjes omdat de stichting hier ws. niet op kan reageren. Ik ben dergelijke teksten vaker op sites van stichtingen tegen gekomen.

Wjj zijn ingeschreven bij het NVWA, een orgaan van de Nederlandse overheid, en bij de Gezondheidsdienst voor Dieren.

Dit houdt in dat wij worden gecontroleerd door de Nederlandse Overheid en dat wij alle licenties hebben om dit vrijwilligerswerk te doen. Ook onze contacten in het buitenland zijn gecontroleerd en betrouwbaar waardoor wij kunnen zeggen dat wij gegarandeerd veilig werken.

Mijn interesse om zelf een hond te nemen van dergelijke stichting heb ik niet meer. Wel verwonder ik me met de dag meer over de enorme hoeveelheid van advertenties van hen met vaak herkenbare verhalen.
Daarom heb ik er steeds meer twijfels over. Hoe kunnen mensen die er wel een hond van willen de goede van de kwade onderscheiden? Ik ontdekte zelf dat grote stichtingen ook adverteerders van kleinere stichtingen onderbrengen. In dat geval weet je immers niet of je met een goede te maken hebt.
Ik krijg steeds vaker de indruk dat het om hondenfabriekjes gaat. Ik vraag me af of er daadwerkelijk enige toezicht is en hoe dit is geregeld.
Laat duidelijk zijn dat ik absoluut wel geloof dat er vele, en hopelijk de meeste stichtingen met alle liefde en zorg te werk gaan. Dat hoop ik ook oprecht.
Ik neem best aan dat het allemaal lieve honden zijn. Alleen, honden die onder erbarmelijke omstandigheden zijn weggehaald kunnen ( zwaar ) getraumatiseerd zijn.
Dit komt vaak later aan het licht. Ik heb de indruk dat dit wordt vergeten. Het kunnen nu dus nog lieve honden zijn maar zijn ze dat over een tijdje nog? Het blijkt dus van niet zoals op het forum is te lezen.

Inderdaad ben ik me ook gaan afvragen waarom men het probleem in het buitenland niet oplost. Wordt dit opgelost door de honden te adopteren? Binnen een dag is het hok weer gevuld met een andere hond en begint alles weer opnieuw. Overigens worden de honden die worden opgevangen altijd wel gecastreerd of gesteriliseerd. Als men dit bij de al bestaande honden zou doen is het probleem toch opgelost?
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

madred schreef:
bouvierpoedel schreef:Vraag mij af met zoveel stichtingen en zoveel honden die er weggehaald/geplaatst worden en wat er door de plaatselijke instanties gedood word waarom het probleem nog steeds niet opgelost is.?

Leg me dan eens uit waarom jij honden fokt.... er zitten er hier toch ook genoeg in de asiels.... ????
Jij hebt altijd wel een mening klaar en dat is prima, maar enige zelf-reflectie zou je niet misstaan.
Heb niets tegen die stichtingen , huiskamernestjes of stamboomloos voor ieder een publiek en als ik niet zou fokken zou ik ook ergens een hond vandaan halen en is mijn eis iets minder dus waarschijnlijk ook bij een stichting of wat dan ook , misschien wel bij een boer uit een schuur ,asiel of marktplaats als de pup/volwassene mij aanstaat. En waarom heb jij een rashond lopen .? Mag jij dan wel een mening hebben hier of scheelt er iets aan je zelfreflectie.?

Was gewoon een vraag hoor , maar je mag mij ook het antwoord geven als jij het weet .?
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Cindy52 »

boemel schreef:Ik zeg niet dat er geen goede stichtingen bestaan.
Erkende stichtingen zijn stichtingen die door de overheid worden gecontroleerd. Ik begrijp dat niet alle stichtingen hieronder vallen.
Zoals ik al aangaf waren ook de erkende stichtingen waar ik contact mee heb gehad dus zo troebel met info over de honden te geven.
Wel moet worden gezegd dat men niet opdringerig was wat ik wel positief vind.
Er is ook vaak niet veel info te geven over honden die nog in een asiel zitten of dodingsstation !
bouvierpoedel
Zeer actief

*Wolf* schreef:
madred schreef:
bouvierpoedel schreef:Vraag mij af met zoveel stichtingen en zoveel honden die er weggehaald/geplaatst worden en wat er door de plaatselijke instanties gedood word waarom het probleem nog steeds niet opgelost is.?

Leg me dan eens uit waarom jij honden fokt.... er zitten er hier toch ook genoeg in de asiels.... ????
Jij hebt altijd wel een mening klaar en dat is prima, maar enige zelf-reflectie zou je niet misstaan.
:ok:

Edit: het zijn altijd weer de mensen die zelf fokken of die hun honden bij een fokker kopen die het hardst schreeuwen als het om buitenlandse 'afdankertjes' gaat :80:

Zouden ze iets niet kunnen hebben :hmmm:
Man lul toch niet uit je nek.Heb ik je ook al in een ander topic uitgelegd .
Het is gewoon een vraag en anders niet. Maar antwoord dan want jij weet vast het antwoord ,zo wijs ben je tenslotte.
madred
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en RSH
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door madred »

bouvierpoedel schreef:
madred schreef:

Heb niets tegen die stichtingen , huiskamernestjes of stamboomloos voor ieder een publiek en als ik niet zou fokken zou ik ook ergens een hond vandaan halen en is mijn eis iets minder dus waarschijnlijk ook bij een stichting of wat dan ook , misschien wel bij een boer uit een schuur ,asiel of marktplaats als de pup/volwassene mij aanstaat. En waarom heb jij een rashond lopen .? Mag jij dan wel een mening hebben hier of scheelt er iets aan je zelfreflectie.?

Was gewoon een vraag hoor , maar je mag mij ook het antwoord geven als jij het weet .?

Ik heb een "rashond" rondlopen uit een belgisch asiel..., dus of het een echte rashond is? Joost mag het weten.....

Wat ik wel weet is dat vele mensen uit de betreffende landen hun honden niet laten castreren (geldgebrek, desinteresse...) en wel los rond laten lopen, waardoor er steeds weer nieuwe, ongewilde, nesten komen.
Deze pups worden heel vaak aan hun lot overgelaten of uitgezet.
Deze honden komen dan bij rescuers terecht in het betreffende land en worden gecastreerd, ingeënt, ontwormd en gechipt en dan door een Neder landse stichting naar Nederland gehaald, waar men probeert een goed huis voor hen te vinden.
Ook veel volwassen honden worden aan hun lot overgelaten, daarvoor zijn veel redenen te noemen en ook deze worden wel van straat gered en ondergaan hetzelfde ritueel.
Echter, wanneer iedereen honden blijft houden en deze niet laat castreren, houdt het inderdaad nooit op.
Daarom proberen een heleboel stichtingen zich ook in te zetten door castratie projecten in het land van herkomst, maar tot die tijd blijft het inderdaad een vicieuze cirkel.

Ik heb trouwens zelf geen stichting (mocht iemand dat denken...)
Afbeelding

Happy en Lemmi
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Cindy52 »

madred schreef: Wat ik wel weet is dat vele mensen uit de betreffende landen hun honden niet laten castreren (geldgebrek, desinteresse...) en wel los rond laten lopen, waardoor er steeds weer nieuwe, ongewilde, nesten komen.
Deze honden komen dan bij rescuers terecht in het betreffende land en worden gecastreerd, ingeënt, ontwormd en gechipt en dan door een Neder landse stichting naar Nederland gehaald, waar men probeert een goed huis voor hen te vinden.
Ook veel volwassen honden worden aan hun lot overgelaten, daarvoor zijn veel redenen te noemen en ook deze worden wel van straat gered en ondergaan hetzelfde ritueel.
Echter, wanneer iedereen honden blijft houden en deze niet laat castreren, houdt het inderdaad nooit op.
Daarom proberen een heleboel stichtingen zich ook in te zetten door castratie projecten in het land van herkomst, maar tot die tijd blijft het inderdaad een vicieuze cirkel.

Helemaal correct !
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

boemel schreef: Inderdaad ben ik me ook gaan afvragen waarom men het probleem in het buitenland niet oplost. Wordt dit opgelost door de honden te adopteren? Binnen een dag is het hok weer gevuld met een andere hond en begint alles weer opnieuw. Overigens worden de honden die worden opgevangen altijd wel gecastreerd of gesteriliseerd. Als men dit bij de al bestaande honden zou doen is het probleem toch opgelost?
:Q: Omdat de mentaliteit aldaar niet op drie seconden verandert?
Het spijt me enorm, maar wat een genekzwets.
Alsof hier niet al tig jaar castratieprojecten zijn en er even goed zwerfkatten te over zijn.
Daarbij is dat het punt helemaal niet.
Mensen willen gewoon een leuke hond die ze aanspreekt. En toevallig passen de langzitters hier niet bij de gemiddelde baas en zijn leuke sociale hondjes weg voor je hebt kunnen reageren.
Wat maakt het uit of die hond uit nederland, belgie of timboektoe komt :19:
Voor een tweedehands hond maakt het toch maar mooi een wereld van verschil.
Overal zijn goede en slechte versies van, of het nu om particulieren, asiels, stamboomfokkers of stichtingen gaat.
Lees je in, google is je vriendje. Zo is die stichting die je niet door de mangel wilt halen ook met een knip en een plak te vinden overigens.
En als je niet in staat bent te beoordelen of iets in orde is vraag je het.
Of voer gezellig de mussen in de tuin.
bouvierpoedel
Zeer actief

madred schreef:
bouvierpoedel schreef:
madred schreef:

Ik heb een "rashond" rondlopen uit een belgisch asiel..., dus of het een echte rashond is? Joost mag het weten.....

Wat ik wel weet is dat vele mensen uit de betreffende landen hun honden niet laten castreren (geldgebrek, desinteresse...) en wel los rond laten lopen, waardoor er steeds weer nieuwe, ongewilde, nesten komen.

Mooi ,dank je wel. Wil je mij dan ook even uitleggen wat mijn fokken heeft te maken met die armoe en ik daarom geen vragen mag stellen.
Heeft jouw Belgisch asiel hondje daar ook iets mee te maken dat de dierenasielen hier overvol zitten of dat de stichting hondjes daarmee benadeeld worden.?
Ik help trouwens ook een hondenbemiddeling maar dat zal ook wel niet mogen omdat ik daarnaast honden fok.?
boemel
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door boemel »

zoals madred omschrijft vergelijk ik het als dat wij hier hebben met katten.
De meesten doen hun beestje naar buiten en kijken er niet naar om. Ze schijten lekker bij je in de tuin , niet in hun eigen tuin uiteraard, zitten op je auto en tegen de eigenaar mag je niets zeggen.
En in ons land zitten de asiels overvol met katten omdat de meeste eigenaren hun poezen niet laten helpen.
Is het trouwens hier toegestaan om personen aan te vallen? Ik zie dit hier al een paar keer voorbij komen. Dat is toch nergens voor nodig?
naomi12
Zeer actief
Mijn ras(sen): bobtail
Spaanse galgo kruising
Spaanse border collie kruising

Ongelezen bericht door naomi12 »

Heb eind vorig jaar stage gelopen in een Spaans asiel.
Er zaten zeker wel rashonden (vast niet raszuiver). Redelijk veel boxers, herders, podenco's bodeguero's en galgo's. En ook nog 2 sharpei's, een chow chow, wat breton espagnols, een pointer en een weimeraner. Dit was wel een asiel met 300 honden ofzo, dus verreweg de meesten honden zijn rasloos, maar dat lijkt me wel logisch.
Er zitten inderdaad redelijk veel pups. Er worden regelmatig drachtige teven binnen gebracht. Als het nog kan worden ze gecastreerd, en worden de pups dus geaborteerd. Maar daar is het soms al te laat voor. Ook worden er regelmatig pups gedumpt bij het asiel of halen ze een nest uit het dodingstation.

Op de site plaatsen ze inderdaad de zielige verhaaltjes van de honden. Zelf vind ik het wel logisch dat dit er bij staat, als ik een hond adopteer wil ik graag weten wat hij heeft meegemaakt. Ook al denk ik wel dat de verhaaltjes soms aangedikt zijn om medelijden te wekken. Dat vind ik niet perse slecht, maar snap wel dat sommige dat wel irritant vinden.
Het karakter staat er ook altijd bij op de site. Als mensen interesse hebben in een hond kunnen ze om extra informatie vragen, en vragen ze de dierverzorgers en stagiaires extra karakter eigenschappen. De verhaaltjes op de site worden nl vaak geschreven als de honden net binnen zijn, en dat kan soms nogal verschillen na een paar weken.
De verhalen van de honden komen daar vaak redelijk overeen, want heel veel honden komen uit dodingstations, zijn gedumpt door hun baasje of zwerfhond geweest.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

boemel schreef:Wjj zijn ingeschreven bij het NVWA, een orgaan van de Nederlandse overheid, en bij de Gezondheidsdienst voor Dieren.

Dit houdt in dat wij worden gecontroleerd door de Nederlandse Overheid en dat wij alle licenties hebben om dit vrijwilligerswerk te doen. Ook onze contacten in het buitenland zijn gecontroleerd en betrouwbaar waardoor wij kunnen zeggen dat wij gegarandeerd veilig werken.
Elke stichting is verplicht zich aan te melden bij o.a. de NVWA, zich te registreren bij de KvK en de Belastingdienst. Dat maakt een stichting nog niet 'erkend'. Er bestaat namelijk niet zoiets als een keurmerk voor stichtingen die buitenlandse honden herplaatsen.
boemel schreef:Inderdaad ben ik me ook gaan afvragen waarom men het probleem in het buitenland niet oplost. Wordt dit opgelost door de honden te adopteren? Binnen een dag is het hok weer gevuld met een andere hond en begint alles weer opnieuw. Overigens worden de honden die worden opgevangen altijd wel gecastreerd of gesteriliseerd. Als men dit bij de al bestaande honden zou doen is het probleem toch opgelost?
Het probleem wordt niet opgelost door de honden te laten adopteren, zolang in het land van herkomst honden als wegwerpartikelen gezien worden en er niet grootschaliger wordt gecastreerd. En dat laatste duurt wel even. In een land als Spanje alleen heb je het al over 160.000 honden per jaar die baasloos zijn/raken.
Ik denk dat de belangrijkste motivatie om honden hiernaartoe te brengen, is dat er daar veel honden in asielen zitten die prima als huishond hier kunnen functioneren, van een type dat je hier nauwelijks in de asielen vindt, en dat die betreffende hond in ieder geval kans heeft op een fijn leven en er in zo'n asiel weer plek komt voor een andere hond. Voor het grootschalige probleem van gedumpte en zwerfhonden is het inderdaad geen oplossing.
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

bouvierpoedel schreef:
*Wolf* schreef:
madred schreef:

Edit: het zijn altijd weer de mensen die zelf fokken of die hun honden bij een fokker kopen die het hardst schreeuwen als het om buitenlandse 'afdankertjes' gaat :80:

Man lul toch niet uit je nek.Heb ik je ook al in een ander topic uitgelegd .
Het is gewoon een vraag en anders niet. Maar antwoord dan want jij weet vast het antwoord ,zo wijs ben je tenslotte.
Nou is je vraag hierboven heel netjes, duidelijk en correct beantwoord. Hoop dat je daar iets van opsteekt en dat de volgende keer uit je reactie zal blijken. Heb de indruk dat het gewoon niet bij je binnen wil komen hoe dat werkt met die buitenlandse herplaatshonden :ok:
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Ri@ schreef: Ik denk dat de stichtingen met honden uit Roemenie of dat soort landen vaker malafide zijn dan stichtingen die honden uit de zuidelijke landen halen.
Die ervaring heb ik dan weer totaal niet , juist niet.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Tineke
Zeer actief

Waar je je hond vandaan haalt het is altijd een goede zaak om te kijken hoe of wat. Of je hond nu bij ene stichting /fokker of waar dan ook vandaan komt. Honden kunnen onder andere omstandigheden ander gedrag laten zien dat lijkt me logisch. Wil je meer zekerheid kies je toch voor een hond die al een tijdje hier is en waar wat meer over bekend is via het opvangadres maar dan nog kun je voor verrassingen komen te staan.
Afbeelding

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik denk dat je in alle groepen goede en slechte personen/organisaties hebt. En dat is dan ook nog deels een persoonlijke mening. Ik heb wel het idee dat het bij stichtingen vaak mis gaan omdat er te veel vanuit emotie gehandeld wordt. Het idee van zielige hondjes redden en ze daarbij ophemelen terwijl ze misschien helemaal niet zo goed functioneren in ons kikkerlandje. Of de boel onderschatten en zo'n hondje zonder al te veel begeleiding bij een Nederlands gezin plaatsen waarna hij hier ergens van schrikt en wegrent, iemand bijt. Mensen zijn vaak blind voor de mindere punten van een hond, terwijl die juist zo belangrijk zijn om te weten. Datzelfde heb ik trouwens ook vaak zat gezien in Nederlandse asiels hoor. Van de asielhonden die ik kende door stage en vrijwilligerswerk zocht ik wel eens de beschrijving op op internet, en vaak schrok ik daar echt van. Een hond met serieuze rangordeproblemen en agressie tegen mensen wordt omschreven als "Vriendelijk maar heeft nog wel opvoeding nodig" bijvoorbeeld :80: En dan heel raar op kijken dat de hond drie keer over teruggebracht wordt.

Oh en ook zat (rashonden)fokkers die het karakter van hun honden bagatelliseren. Het blijft oppassen, in elke sector.
*Wolf*
Zeer actief

Kells schreef:
bouvierpoedel schreef:
*Wolf* schreef:
madred schreef:Vraag mij af met zoveel stichtingen en zoveel honden die er weggehaald/geplaatst worden en wat er door de plaatselijke instanties gedood word waarom het probleem nog steeds niet opgelost is.?

Nou niet om het een of ander, ik fok ook, maar ik vind er niets mis mee om een hond van een stichting te adopteren tenzij het gaat om een zielig hondje te redden. Die vele honden die daar zitten zijn daar niet mee geholpen. Wat uit het buitenland gehaald wordt is een druppel op een gloeiende plaat.
Nou, dan geldt dit toch niet voor jou als je er zo in staat? Niet alle fokkers c.q. mensen met een fokkershond zijn tegen buitenlandse honden. Maar omgedraaid zijn mensen die tegen buitenlandse honden zijn (vaak) wel fokkers of mensen met een fokkershond :wink:

En trouwens, al wil iemand een zielig hondje redden, dan doet ie dan toch lekker? Wie ben jij dan om met een opgeheven vingertje te vertellen dat dat niet mag omdat 'die vele honden die daar zitten daar niet mee zijn geholpen'. Zijn die er wel mee geholpen dat jij fokt en dus nog meer honden op de wereld zet :hmmm:
*Wolf*
Zeer actief

Kells schreef:
*Wolf* schreef:
Nou, dan geldt dit toch niet voor jou als je er zo in staat? Niet alle fokkers c.q. mensen met een fokkershond zijn tegen buitenlandse honden. Maar omgedraaid zijn mensen die tegen buitenlandse honden zijn (vaak) wel fokkers of mensen met een fokkershond :wink:

En trouwens, al wil iemand een zielig hondje redden, dan doet ie dan toch lekker? Wie ben jij dan om met een opgeheven vingertje te vertellen dat dat niet mag omdat 'die vele honden die daar zitten daar niet mee zijn geholpen'. Zijn die er wel mee geholpen dat jij fokt en dus nog meer honden op de wereld zet :hmmm:
Ik fok met een doel en dat is een ras met de daarbij behorende eigenschappen te bewaren. Als ik en anderen zouden stoppen met het fokken van rashonden, dan zouden we in no time alleen nog bastaardjes hebben.
En dat maakt jou verheven boven mensen die een zielig hondje uit het buitenland willen redden :hmmm:

Dat fokken met dat mooie doel van jou, dat zegt mij dan weer helemaal niets. Dan zijn er toch in no time alleen bastaardjes over? Wordt de wereld niet minder van hoor, integendeel zelfs, zou ik zeggen, scheelt een hele berg aan problemen :D
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Easy_Rider schreef:
Lemuria schreef:Ik word er af en toe een beetje schijt van. Alle honden zijn "op het nippertje gered uit dodingsstations" maar "zó vreselijk lief, sociaal en knuffelig" en "verdienen een 2e kans" :roll: Het lijkt wel alsof ze (de meeste stichtingen in ieder geval) honden willen verkopen door het verhaal zo zielig mogelijk te maken.
Alleen de honden die idd lief en sociaal zijn komen in aanmerking voor adoptie. Dus logisch dat dat de omschrijving is bij de buitenlandertjes die hier aangeboden worden. Er lopen in de buitenlandse opvang genoeg honden die nooit voor adoptie in aanmerking komen. Gewoon omdat je daar de hond niet gelukkig mee maakt en er ook geen adoptanten te vinden zijn. Niemand zit op een hond met een rotkarakter te wachten.
Dus ja, ze zijn allemaal vreselijk lief en sociaal. Omdat ze daarop geselecteerd zijn. :wink:
Je mist m'n punt totaal. Het gaat om die stichtingen met een moeder Theresa-complex die zichzelf eens flink op de borst kloppen door te krijsen dat ze er nét op tijd bij waren, niet om de honden zelf. Ik zou qua karakter over het algemeen prima een buitenlandertje kunnen hebben, maar ik word een beetje erg moe van al die kijk-ons-eens-geweldig-zijn-attitudes :19:
Sterker nog, ik heb een paar weken een hond uit het buitenland gehad. Helaas was dat een slechte match met m'n oudste kat. M'n broertje heeft een krompoot uit Roemenië wat de liefste hond van de wereld is - op mijn hond na natuurlijk.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Lemuria schreef:
Easy_Rider schreef:
Lemuria schreef:Ik word er af en toe een beetje schijt van. Alle honden zijn "op het nippertje gered uit dodingsstations" maar "zó vreselijk lief, sociaal en knuffelig" en "verdienen een 2e kans" :roll: Het lijkt wel alsof ze (de meeste stichtingen in ieder geval) honden willen verkopen door het verhaal zo zielig mogelijk te maken.
Alleen de honden die idd lief en sociaal zijn komen in aanmerking voor adoptie. Dus logisch dat dat de omschrijving is bij de buitenlandertjes die hier aangeboden worden. Er lopen in de buitenlandse opvang genoeg honden die nooit voor adoptie in aanmerking komen. Gewoon omdat je daar de hond niet gelukkig mee maakt en er ook geen adoptanten te vinden zijn. Niemand zit op een hond met een rotkarakter te wachten.
Dus ja, ze zijn allemaal vreselijk lief en sociaal. Omdat ze daarop geselecteerd zijn. :wink:
Je mist m'n punt totaal. Het gaat om die stichtingen met een moeder Theresa-complex die zichzelf eens flink op de borst kloppen door te krijsen dat ze er nét op tijd bij waren, niet om de honden zelf. Ik zou qua karakter over het algemeen prima een buitenlandertje kunnen hebben, maar ik word een beetje erg moe van al die kijk-ons-eens-geweldig-zijn-attitudes :19:
Sterker nog, ik heb een paar weken een hond uit het buitenland gehad. Helaas was dat een slechte match met m'n oudste kat. M'n broertje heeft een krompoot uit Roemenië wat de liefste hond van de wereld is - op mijn hond na natuurlijk.
Ja, er zullen stichtingen zijn die zichzelf reuze op de borst kloppen en zichzelf als De Grote Hondenredder van de wereld zien. Maar er zijn toch ook fokkers die beweren dat ze het ras van hun keuze verbeteren (alsof ze een BMW aan het pimpen zijn, maar goed). En asiels die vinden dat ze het beste asiel van de wereld zijn.
Arrogantie en stupiditeit is niet voorbehouden aan stichtingen die buitenlandse honden aan de man proberen te brengen. Er is zat kaf onder het koren. Bij iedereen die betrokken is bij dierenhandel.
En ja, het is dierenhandel, de hondenwereld. Zowel bij asiels als bij fokkers als bij stichtingen. En er zullen bij alle partijen individuen zijn die er grof geld aan verdienen. Over de rug van honden en argeloze, naïeve mensen. Of domkoppen. Dat kan ook.
Er zijn asiels waar ik never nooit een hond zal halen, er zijn fokkers waar ik nog geen hond van wil al krijg ik geld toe en er zijn stichtingen waar ik heel, héél ver vandaan blijf.
Maar je hoeft het kind (of de hond) niet met het badwater weg te gooien. Je moet gewoon onderzoek doen als je een hond aanschaft. Doen de meeste mensen ook als ze een magnetron kopen. Of een auto.
En die gaat minder lang mee dan een hond. Als het goed is, tenminste.
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

Lemuria schreef:
Easy_Rider schreef:
Ik begrijp dat gehak op stichtingen als je sowieso niet van plan bent er een hond van te nemen niet zo. Je hóeft die advertenties toch niet te lezen? Laat ze lekker links liggen als je je er zo aan ergert joh :ok:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Lees je wel wat ze schrijft? Je krijgt een waas voor je ogen als er iemand iets negatiefs over stichtingen zegt terwijl je zelf exact hetzelfde (en erger) doet over fokkers en particuliere nesten.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Lemuria

*Zucht*

Bedankt Malinois, dat bedoel ik dus.

Ik heb een tijd gekeken voor een 2e hond, een buitenlander, maar m'n ergernis nr. 1 was die borstklopperij en zieligdoenerij. Geef gewoon een eerlijke beschrijving van een hond z'n karakter in plaats van jezelf indirect tot Mega Weldoener te bestempelen. Dit soort advertenties dus:
Gelaten en bezorgd afwachtend wat het leven nog te brengen heeft, vertoeft Slay nu nog in het dodingstation, waar hij gedumpt werd door zijn eigenaar... Wij willen hem graag redden want dit uniek heertje heeft een lief en sociaal karakter en gaat goed om met jan en alleman. Het zou geweldig zijn mocht deze vriendelijke gezinshond zijn bedreigende dodencel gauw mogen inruilen voor een nieuw avontuur bij nieuwe baasjes 'thuis'... Wie neemt het op voor Slay, die helaas zelf niets kan ondernemen...?
Da's gewoon puur inwerken op iemand's gevoel. Dat heeft niets te maken met feiten waarom juist dié hond bij je zou kunnen passen. Tuurlijk zitten er ook goede stichtingen bij, maar het gros zit op de emo-tour om maar zoveel mogelijk honden te verpatsen naar mensen die zelf ook graag willen vertellen dat hun hondje net op het nippertje van een wisse dood gered is, ware het niet dat zij er waren om het arme wezentje te redden.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Maeve schreef:
Oh en ook zat (rashonden)fokkers die het karakter van hun honden bagatelliseren. Het blijft oppassen, in elke sector.
Absoluut waar.
Gelukkig was ik een fokker die het karakter van in ieder geval 1 van mijn honden niet heb gebagatelliseerd, en juist heb besloten met die hond niet verder te willen fokken. Wat betreft de eisen van de rasvereniging voldeed ze aan alles, maar toch vond ik het niet verantwoord er een nest mee te fokken. Gelukkig ben ik daar niet de enige in, hoewel ik soms wel eens denk dat meer mensen ditzelfde zouden mogen doen (of eigenlijk juist laten).
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Lemuria schreef:*Zucht*

Ik heb een tijd gekeken voor een 2e hond, een buitenlander, maar m'n ergernis nr. 1 was die borstklopperij en zieligdoenerij. Geef gewoon een eerlijke beschrijving van een hond z'n karakter in plaats van jezelf indirect tot Mega Weldoener te bestempelen. Dit soort advertenties dus:
Gelaten en bezorgd afwachtend wat het leven nog te brengen heeft, vertoeft Slay nu nog in het dodingstation, waar hij gedumpt werd door zijn eigenaar... Wij willen hem graag redden want dit uniek heertje heeft een lief en sociaal karakter en gaat goed om met jan en alleman. Het zou geweldig zijn mocht deze vriendelijke gezinshond zijn bedreigende dodencel gauw mogen inruilen voor een nieuw avontuur bij nieuwe baasjes 'thuis'... Wie neemt het op voor Slay, die helaas zelf niets kan ondernemen...?
Da's gewoon puur inwerken op iemand's gevoel. Dat heeft niets te maken met feiten waarom juist dié hond bij je zou kunnen passen. Tuurlijk zitten er ook goede stichtingen bij, maar het gros zit op de emo-tour om maar zoveel mogelijk honden te verpatsen naar mensen die zelf ook graag willen vertellen dat hun hondje net op het nippertje van een wisse dood gered is, ware het niet dat zij er waren om het arme wezentje te redden.
Maar dat geldt toch niet voor elke stichting? De tekst bij Maggie was: 'Intake 23 mei 2014: Hoe Lassie op straat terecht is gekomen is onbekend. Misschien leefde ze daar al langer, of misschien is ze onlangs pas gedumpt omdat ze drachtig bleek te zijn. Gelukkig zag Neli haar in een park rondzwerven en nam haar mee naar de veiligheid van het asiel in Călărași. Lassie is inmiddels gesteriliseerd en wacht nu op wat komen gaat. Wie wil deze zeer sociale hond een thuis geven waar zij voor altijd mag blijven?'
En om eerlijk te zijn, viel ik voor de foto. :mrgreen:
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

LongFields schreef:
Maeve schreef:
Absoluut waar.
Gelukkig was ik een fokker die het karakter van in ieder geval 1 van mijn honden niet heb gebagatelliseerd, en juist heb besloten met die hond niet verder te willen fokken. Wat betreft de eisen van de rasvereniging voldeed ze aan alles, maar toch vond ik het niet verantwoord er een nest mee te fokken. Gelukkig ben ik daar niet de enige in, hoewel ik soms wel eens denk dat meer mensen ditzelfde zouden mogen doen (of eigenlijk juist laten).
Eens, ik kan alleen maar veel respect hebben voor zo'n beslissing want dat is niet makkelijk als je een hond heeft gekocht/aangehouden met het idee om er verder mee te fokken.
Maar ja, het zou vaker moeten gebeuren. Helaas bij ons ook, ik hoorde laatst nog dat een reu die extreme agressie vertoont naar zowel andere honden als mensen toch gaat dekken. Want ze hadden een GT in de arm genomen en nu gaat alles goed :ugh: :roll:
Lemuria

lieke schreef:
Lemuria schreef:*Zucht*

Maar dat geldt toch niet voor elke stichting? De tekst bij Maggie was: 'Intake 23 mei 2014: Hoe Lassie op straat terecht is gekomen is onbekend. Misschien leefde ze daar al langer, of misschien is ze onlangs pas gedumpt omdat ze drachtig bleek te zijn. Gelukkig zag Neli haar in een park rondzwerven en nam haar mee naar de veiligheid van het asiel in Călărași. Lassie is inmiddels gesteriliseerd en wacht nu op wat komen gaat. Wie wil deze zeer sociale hond een thuis geven waar zij voor altijd mag blijven?'
En om eerlijk te zijn, viel ik voor de foto. :mrgreen:
DeDiana
Zeer actief

naomi12 schreef:Op de site plaatsen ze inderdaad de zielige verhaaltjes van de honden. Zelf vind ik het wel logisch dat dit er bij staat, als ik een hond adopteer wil ik graag weten wat hij heeft meegemaakt. Ook al denk ik wel dat de verhaaltjes soms aangedikt zijn om medelijden te wekken. Dat vind ik niet perse slecht, maar snap wel dat sommige dat wel irritant vinden.
Het irritant vinden is één ding (en geheel persoonlijk), maar er komt nog iets anders bij kijken: door het inspelen op emoties, wordt de afweging om voor die hond te kiezen ook een emotionele afweging. Het lijkt mij beter dat mensen met hun verstand voor een hond kiezen, een hond die goed in hun situatie past, op basis van zo veel mogelijk realistische beschikbare informatie over het karakter van die hond.
Iets over de achtergrond van de hond vertellen voor zover die bekend is, daar vind ik niks mis mee en ik kan me voorstellen je daar dat als nieuw baasje benieuwd naar bent. Maar dat vind ik iets wezenlijk anders dan zielige verhaaltjes ophangen om op emoties in te spelen.
Tineke
Zeer actief

DeDiana schreef:
naomi12 schreef:Op de site plaatsen ze inderdaad de zielige verhaaltjes van de honden. Zelf vind ik het wel logisch dat dit er bij staat, als ik een hond adopteer wil ik graag weten wat hij heeft meegemaakt. Ook al denk ik wel dat de verhaaltjes soms aangedikt zijn om medelijden te wekken. Dat vind ik niet perse slecht, maar snap wel dat sommige dat wel irritant vinden.
Het irritant vinden is één ding (en geheel persoonlijk), maar er komt nog iets anders bij kijken: door het inspelen op emoties, wordt de afweging om voor die hond te kiezen ook een emotionele afweging. Het lijkt mij beter dat mensen met hun verstand voor een hond kiezen, een hond die goed in hun situatie past, op basis van zo veel mogelijk realistische beschikbare informatie over het karakter van die hond.
Iets over de achtergrond van de hond vertellen voor zover die bekend is, daar vind ik niks mis mee en ik kan me voorstellen je daar dat als nieuw baasje benieuwd naar bent. Maar dat vind ik iets wezenlijk anders dan zielige verhaaltjes ophangen om op emoties in te spelen.
Ja met je verstand kiezen is wellicht beter maar het kan anders ook best goed uitpassen.
Mijn zoon heeft Simba op emotie gekozen omdat hij meende dat hij , Simba , en zijn dochter bij elkaar hoorde. Dat doen ze ook maar dat hadden heel veel honden gedaan :mrgreen: .
Abra hebben wij op emotie gekozen , een filapup in het asiel , nee dat kan echt niet hoor alsof het voor haar erger was dan voor wat voor pup dan ook. Niets mis met emoties zolang mensen zich maar realiseren waar ze aan beginnen en wat er bij komt kijken :wink:
Afbeelding

bouvierpoedel
Zeer actief

*Wolf* schreef:
Lemuria schreef:
Easy_Rider schreef:
Ik begrijp dat gehak op stichtingen als je sowieso niet van plan bent er een hond van te nemen niet zo. Je hóeft die advertenties toch niet te lezen? Laat ze lekker links liggen als je je er zo aan ergert joh :ok:
Omdat je misschien een beetje verkeerd leest , dat "gehak" is dan op de verkeerde foute of hoe je het noemen wil stichtingen en niet over de goede. Ben jezelf de weg niet kwijt om een beetje normaal en nuchter na te denken.?
DeDiana
Zeer actief

Tineke schreef:
DeDiana schreef:
Ja met je verstand kiezen is wellicht beter maar het kan anders ook best goed uitpassen.
Mijn zoon heeft Simba op emotie gekozen omdat hij meende dat hij , Simba , en zijn dochter bij elkaar hoorde. Dat doen ze ook maar dat hadden heel veel honden gedaan :mrgreen: .
Abra hebben wij op emotie gekozen , een filapup in het asiel , nee dat kan echt niet hoor alsof het voor haar erger was dan voor wat voor pup dan ook. Niets mis met emoties zolang mensen zich maar realiseren waar ze aan beginnen en wat er bij komt kijken :wink:
Natuurlijk komt er (bijna) altijd ook emotie bij kijken. Je kiest een hond die je aanspreekt (door de foto's, de beschrijving, etc.) en geen koelkast. ;-)
En jullie wisten met Abra natuurlijk heel goed wat jullie konden verwachten. Maar als zij met een zielig verhaaltje aan de man was gebracht en naar mensen toe was gegaan die haar alleen hadden genomen 'omdat een pup in het asiel zo zielig is', dan had dat wel eens best een lastig verhaal kunnen worden.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”