Sientje schreef:Denk niet dat hij wat mankeert hoor. Hij heeft, voor zover ik het in die korte tijd kon zien, echt herder gedrag en barst van de energie en lijkt ook erg slim. Hij had het duidelijk tot zijn taak gemaakt Sabi te beschermen.
Wat deed Sabi vervolgens toen? Ik lees overal wat de hond deed, maar ik lees steeds niet wat daar mee werd gedaan.
Zonder waarde oordeel (echt niet) maar ik de ervaring dat dit soort gedrag onbedoeld enorm wordt gestimuleerd door een adoptant/opvanggezin, en dat kun je ook zien uit de verloop van het gedrag - het werd heel snel erger.
Honden die op deze manier uitvallen, hebben dat nog niet in hun systeem zitten (hij vertoonde het gedrag eerder niet) en moet wat mij betreft echt direct de kop in worden gedrukt. NEE, géén ruimte voor, gewoon níet acceptabel. En het menen ook.
Door afwachtend, lief en observerend te zijn, kan het gedrag enorm worden aangewakkerd. En bij de honden waarbij het mis ging bij onze stichting, hoorden we van de adoptant dan ook vaak het verhaal dat ze de hond zielig vinden, ruimte willen geven, laten wennen etc. Maar de hond zat vaak in een groepskennel waar iedere boeh of bah kan worden gecorrigeerd door een andere hond die altijd op je lip zit. Naar een hele nieuwe omgeving waar de hond ineens het gevoel krijgt dat alles kan en mag, met een baas die de energie mist van gedecideerd leiderschap. Dan kunnen ze ineens danig uit de bocht vliegen.
Opvoeding begint op het moment dat die reiskennel open gaat.