Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waar kies je op?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Waar kies je op?

Ongelezen bericht door Maeve »

Paisley schreef:
sbientje schreef: Trouwens, zulke bizarre ogen heeft ie nou ook weer niet hoor haha, hij kan echt prima showen.
Nou noem ik mezelf zeker geen model maar ik ben toch wel blij dat mn eigen oogleden er niet zo bij hangen ;) Ik verbaas me er serieus over dat het hondje wat de fokker het meest geschikt voor de show vond, zulke oogjes heeft. Ik vind het geen kenmerk maar een handicap; oogleden die aansluiten hebben namelijk een heel belangrijke functie!
Dat lijkt me ook een top idee ja, de bouw van een hond vergelijken met jezelf als mens :scratch: :19: Heb je de foto die Sabine net plaatst überhaupt gezien?
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Oogleden hebben bij mensen precies dezelfde functie als bij honden. De ogen vochtig houden en beschermen tegen vuil en beschadiging. Ik zou dat niet graag missen.
Ja ik heb de foto zeker gezien maar zoals je leest heb ik geen blubber verstand van honden shows
Afbeelding
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Leonie. schreef:Ik vind het ook niet zo erg dat de fokker het laatste woord heeft bij mijn volgende pup. Zij weet heel goed wat ik wil.
Ik betaal dus heb graag zelf het laatste woord, moet er uiteindelijk een heel leventje mee leven, wat een raar gedoe dat fokkers bepalen ! Ben prima in staat mijn eigen keuze te maken !
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Natuurlijk heb je zelf het laatste woord, je kunt de pup altijd wel of niet kopen.

De fokker kent de pups het best, dus lijkt het me het slimst dat je zorgt dat de fokker heel goed weet wat jij wil.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Leonie. schreef:Natuurlijk heb je zelf het laatste woord, je kunt de pup altijd wel of niet kopen.

De fokker kent de pups het best, dus lijkt het me het slimst dat je zorgt dat de fokker heel goed weet wat jij wil.
of je zoekt een fokker die je wel zelf laat kiezen....
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Als een fokker in samenspraak met mij een pup voor me uit wil zoeken vind ik dat prima, MITS ik het laatste woord heb.
Dwingend gaan opleggen van "je neemt die pup want ik zoek de pups uit voor de kopers" is een dikke houdoe. Je leeft je contrôledwang maar ergens anders op uit. :zwaai
Wiens controledwang is dat eigenlijk? Tot het moment van de verkoop zijn de pups toch ook eigendom van de fokker?
Ik bepaal ook wie welke pup krijgt. Als mensen echt een duidelijke voorkeur hebben krijgen ze die hond echt wel maar de meeste mensen kiezen op basis van uiterlijk. Iedereen wilde Bizzy vanwege haar witte voetjes. Dus heb ik gekeken naar de karakters en wensen van de mensen en iedereen is heel blij met hun hond
MirjamV
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boerenfox, Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door MirjamV »

Ik had keuze uit 2 reutjes en toen ik de foto's zag had ik al een zeer sterkte voorkeur voor Diesel, puur door zijn uitstraling. Toen ik ben wezen kijken met 5 weken kwam hij als eerste naar me toe en toen ik bij de pups op de grond ging zitten kwam Diesel gelijk op schoot zitten, zo van 'ik ga met jou mee'. Hij bleef ook steeds bij me. De andere pup begon aan mijn schoen te knagen :wink: Diesel was een erg open en vrij pupje, nergens bang voor. Dus dat moest hem worden :D
Laatst gewijzigd door MirjamV op 08 mar 2016 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Leonie.
Zeer actief

renee-uk schreef:
Leonie. schreef:Natuurlijk heb je zelf het laatste woord, je kunt de pup altijd wel of niet kopen.

Alle Toller fokkers die ik heb gesproken (en dat zijn er echt heel veel en degenen die goed bekend staan) hebben het laatste woord in de verdeling. Ik vind dat niet erg. Als ik het er niet mee eens ben en echt een andere pup wil, dan gaat het niet door.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

In goed overleg vind ik het beste. Fokker is degene die besluit of hij/zij jou een pup wil verkopen. Jij kunt besluiten daar wel of niet een pup te kopen. Ik vind dan ook dat een goede fokker rekening houdt met de wensen van de kopers, maar die wensen moeten geen eisen zijn. De fokker zal alle pups zo goed mogelijk willen plaatsen. En als je de pech hebt dat volgens de fokker jouw favoriet beter bij iemand anders past, dan bij jou, zal de fokker in het belang van de pup kiezen.
In ons geval ging de brutaalste reu naar een gezin met pubers, de reu met het hoogste energieniveau naar een zeer actief stel, het achterblijvertje (beetje dommig vooral) ging naar een oudere dame en voor ons was de vrij rustige en heel slimme Elco, omdat wij een niet te hoog energieniveau willen en wel eentje die je flink veel kunt leren. Op zich zouden wij het met die drukste wel gered hebben, dus als we die echt graag hadden willen hebben, hadden we hem ook wel gekregen (hadden tweede keus), maar de fokker schatte in dat Elco beter bij ons zou passen en Epke bij dat actieve stel. Het achterblijvertje raadde ze ons echt sterk af, omdat we met Elco of Epke veel meer plezier zouden hebben. Wij hebben inderdaad meer met wat slimmere honden
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

_Leonie schreef:
sjm schreef:Heb heel lang getwijfeld omdat de fokkers steeds zeiden dat donker pigment beter was. :
Dat zegt toch niet alles? Tenminste, Ayleen had prachtig donker pigment als pup en nu een roze dopneus. :mrgreen:
Klopt. Maar Isa is een Chocolatesable dus die heeft ook geen zwarte oograndjes etc. Dat is wel wat anders dan een zwart pigment waarvan de neus later licht wordt. Er werd toen gezegd dat licht pigment en lichte oogjes het op show niet goed zouden doen. Maar ach ja, Isa is gewoon prachtig :pffff: En op shows deed ze het ook goed. :mrgreen:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Leonie. schreef:
renee-uk schreef:

Alle Toller fokkers die ik heb gesproken (en dat zijn er echt heel veel en degenen die goed bekend staan) hebben het laatste woord in de verdeling. Ik vind dat niet erg. Als ik het er niet mee eens ben en echt een andere pup wil, dan gaat het niet door.
als je dat zelf geen probleem vindt is er ook niks aan de hand.
ik wil dat niet en ik prijs me nog steeds gelukkig dat de fokker van jan de keuze van mijn pup helemaal aan mij overgelaten heeft.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Maeve schreef:
Nanna schreef:Als een fokker in samenspraak met mij een pup voor me uit wil zoeken vind ik dat prima, MITS ik het laatste woord heb.
Dwingend gaan opleggen van "je neemt die pup want ik zoek de pups uit voor de kopers" is een dikke houdoe. Je leeft je contrôledwang maar ergens anders op uit. :zwaai
Wiens controledwang is dat eigenlijk? Tot het moment van de verkoop zijn de pups toch ook eigendom van de fokker?
Ik bepaal ook wie welke pup krijgt. Als mensen echt een duidelijke voorkeur hebben krijgen ze die hond echt wel maar de meeste mensen kiezen op basis van uiterlijk. Iedereen wilde Bizzy vanwege haar witte voetjes. Dus heb ik gekeken naar de karakters en wensen van de mensen en iedereen is heel blij met hun hond
Ik heb ook wel pupkopers richting een pup gemasseerd waarvan ik vond dat ie beter paste. Maar met een bek naast het nest staan van" het zijn mijn pups en ik bepaal" :pffff: daar hou ik niet zo van. Ja, het zijn jouw pups maar de koper moet er nog tien jaar mee voort. Ik ben blij dat ik altijd bij de fokkers waar ik kocht gewoon mocht kiezen.
Het is ook maar hoe je het brengt natuurlijk. Ik bracht het niet op die manier in ieder geval :wink: Ik heb vanaf het begin duidelijk gemaakt dat we gedurende de weken samen gaan kijken welke pup bij elk gezin zou passen, vervolgens mogen ze vlak voor de puppytest twee of drie voorkeuren opgeven en uiteindelijk verdeel ik ze, met die informatie in m'n achterhoofd. De enige reden wanneer ze dus niet hun keuze krijgen is wanneer ik denk dat het echt niet zou passen, dus een behoorlijk pittig pupje bij een gezin voor wie het hun eerste hond wordt bijvoorbeeld. En als meerder gezinnen een voorkeur uitspreken voor één pup bekijk ik waar deze het beste zou passen. Vervolgens nadat ik alle pups heb verdeeld mail ik iedereen met het bericht en licht ook toe waarom ik denk dat dat pupje bij hen past. Iedereen was het roerend eens met die beschrijvingen en ik hoorde van meerdere dat ze dit een prettigere manier vinden dan een eerste, tweede, derde keus aangeven. Want dan is er altijd iemand die de laatste keus heeft en dus het hondje dat als laatst overblijft. Ook niet fijn als je er de komend +10 jaar mee verder moet.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Maeve schreef:
Nanna schreef:
Maeve schreef:
Ik heb ook wel pupkopers richting een pup gemasseerd waarvan ik vond dat ie beter paste. Maar met een bek naast het nest staan van" het zijn mijn pups en ik bepaal" :pffff: daar hou ik niet zo van. Ja, het zijn jouw pups maar de koper moet er nog tien jaar mee voort. Ik ben blij dat ik altijd bij de fokkers waar ik kocht gewoon mocht kiezen.
Het is ook maar hoe je het brengt natuurlijk. Ik bracht het niet op die manier in ieder geval :wink: Ik heb vanaf het begin duidelijk gemaakt dat we gedurende de weken samen gaan kijken welke pup bij elk gezin zou passen, vervolgens mogen ze vlak voor de puppytest twee of drie voorkeuren opgeven en uiteindelijk verdeel ik ze, met die informatie in m'n achterhoofd. De enige reden wanneer ze dus niet hun keuze krijgen is wanneer ik denk dat het echt niet zou passen, dus een behoorlijk pittig pupje bij een gezin voor wie het hun eerste hond wordt bijvoorbeeld. En als meerder gezinnen een voorkeur uitspreken voor één pup bekijk ik waar deze het beste zou passen. Vervolgens nadat ik alle pups heb verdeeld mail ik iedereen met het bericht en licht ook toe waarom ik denk dat dat pupje bij hen past. Iedereen was het roerend eens met die beschrijvingen en ik hoorde van meerdere dat ze dit een prettigere manier vinden dan een eerste, tweede, derde keus aangeven. Want dan is er altijd iemand die de laatste keus heeft en dus het hondje dat als laatst overblijft. Ook niet fijn als je er de komend +10 jaar mee verder moet.
Tenzij dat hondje dat overblijft ook gewoon heel leuk is en heel prima past - zie de reacties in het topic Spijt van (geen) keus ;-)

Bij Mila ging het ook zo, in goed overleg met de fokker. Iedereen mocht eerste en tweede keus opgeven en in samenspraak met de fokker werd vervolgens besloten, inclusief motivatie. Ik vond dat prettig omdat zij de pups beter kende, maar ik kreeg ook gewoon mijn eerste keus. En dat had de fokker ook al lang door laten schemeren, dus dat wist ik ook. Ik snap ook heel goed als mensen dat niet willen en dan op zoek gaan naar een andere fokker. Maar het is ook in het belang van de fokker en vooral van de honden dat er goede matches gemaakt worden. Sommige mensen zijn prima in staat zelf een goede, passende keuze te maken, maar ik denk ook heel veel mensen niet, omdat ze alleen naar uiterlijk kijken bijvoorbeeld.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

renee-uk schreef:
Leonie. schreef:
renee-uk schreef:

als je dat zelf geen probleem vindt is er ook niks aan de hand.
ik wil dat niet en ik prijs me nog steeds gelukkig dat de fokker van jan de keuze van mijn pup helemaal aan mij overgelaten heeft.
Ik zou dat ook niet kunnen hoor... als ik de afspraak heb dat ik de eerste keus heb dan heb ik dat dus...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Juist lijkt net een soort van uithuwelijken en dat fokker de godin van de liefde is die alles beter weet.
Mag er ook graag iets van emotie en verliefdheid bij komen kijken van diegeen die een pup wil.

En ook al beslis je als fokker je blijft altijd met dat laatste pupje zitten want het is maar net de vraag of diegeen hem/haar ook wil.
Trouwens ook een gekke reden om het dan zo te doen en zelf de keuze van mensen uit handen te nemen.
Vraagje aan die fokkers die beslissen voor hun kopers .
Accepteren jullie dan ook een pup bij een andere fokker vandaan die je maar in je klauwen word gedrukt.? Of een beslissing in dekreu die je dan maar moet accepteren voor je teef.?
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Leonie.
Zeer actief

Ik zie het helemaal niet zo. Ik kies zeker wel een pupje uit en de fokker vraagt ook zeker wel welke pup mij het meest aanspreekt. Je kunt er over praten. Ik krijg echt niks in mijn klauwen gedrukt hoor.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Vind toch dat er een verschil is tussen adviseren en dwingend opleggen.
Zie trouwens dat hele gedoe met enorme karakterverschillen in een nest niet zo. Ik heb altijd heel gelijkmatige nesten gehad. Wel tegen pupkopers gezegd van goh, dat pupje zou ik beter bij jullie vinden passen want...en dan werd daar ook wel naar geluisterd. Of niet. Dan wilden ze toch die ene pup liever. Prima hoor. Ik zeg altijd maar dat je van een zelfgekozen hondje veel meer kunt hebben dan van eentje die je maar had te nemen.
En het is nooit misgegaan :lol1:
Mwa ik zag bij dit laatste nest toch zeker karakterverschil (gelukkig) want een 2e Xavi (hoe geweldig ook want ik zou dat zo weer nemen) kan ik niet samen in 1 huis hebben... heb geen behoefte meer aan 2 reuen die elkaar constant in de haren willen hangen.
Zijn broer was dus een Xavi 2...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Cindy52
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Juist lijkt net een soort van uithuwelijken en dat fokker de godin van de liefde is die alles beter weet.
Mag er ook graag iets van emotie en verliefdheid bij komen kijken van diegeen die een pup wil.

En ook al beslis je als fokker je blijft altijd met dat laatste pupje zitten want het is maar net de vraag of diegeen hem/haar ook wil.
Trouwens ook een gekke reden om het dan zo te doen en zelf de keuze van mensen uit handen te nemen.
Accepteren jullie dan ook een pup bij een andere fokker vandaan die je maar in je klauwen word gedrukt.? Of een beslissing in dekreu die je dan maar moet accepteren voor je teef.?
Als ik wel mag betalen maar niet zelf mag kiezen waar ik de rest van zijn of haar leven mee wil doorbrengen kunnen ze hem lekker houden !
Cindy52
Zeer actief

Zolang ik zelf betaal kies ik ook graag zelf, anders maar niet !
Cindy52
Zeer actief

Maeve schreef:Ik bepaal ook wie welke pup krijgt.
dat is leuk, betaal je dan ook zelf want ik betaal alleen maar voor mijn eigen keuze
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

:oeps: Je plaat blijft hangen - zoals wel vaker :ok:
Cindy52 schreef:
bouvierpoedel schreef:Juist lijkt net een soort van uithuwelijken en dat fokker de godin van de liefde is die alles beter weet.

Als ik wel mag betalen maar niet zelf mag kiezen waar ik de rest van zijn of haar leven mee wil doorbrengen kunnen ze hem lekker houden !
Cindy52 schreef:

Zolang ik zelf betaal kies ik ook graag zelf, anders maar niet !
Cindy52 schreef:
dat is leuk, betaal je dan ook zelf want ik betaal alleen maar voor mijn eigen keuze
Cindy52
Zeer actief

mercedes2803 schreef::oeps: Je plaat blijft hangen - zoals wel vaker :ok:
En jij kwam speciaal voorbij gefietst om dat even te melden moeder Theresa, dank u wel, ter kennisgeving aangenomen en over de schouder weer weggeflikkerd
Tenmashi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tenmashi »

Dan betaal je toch niet en ga je naar een andere fokker? Sowieso kies je een fokker uit die bij je denkwijze past, qua fokken maar dus ook qua verdeling van de pups. Zo makkelijk is het?

Met de ratten doe ik het trouwens ook zo, ik bepaald wie welke rittens krijgt. Leuk zijn ze allemaal maar de verdeling moet ook een beetje leuk zijn. Nu is het bij ratten natuurlijk weer net wat anders omdat ze in groepen worden gehouden en "verschillende kleurtjes" vaak al snel een issue is. Mensen willen vaak dat ene speciale kleurtje en niet twee dezelfde, dus als je ze zelf laat kiezen krijgen de eersten op de lijst de speciaal gekleurde ratjes en de laatsten twee identieke rittens. :oohja:

Als je dan nog wilt ingrijpen om een leuke verdeling te krijgen, krijg je dus ruzie met de eersten op de lijst omdat die menen recht te hebben op hun eerste keuze. Dan geef ik liever op voorhand aan dat ik het laatste woord heb, dan zijn ze al lang blij als ze een ritten van hun keus krijgen of gewoon die bij hun passen (want ja er zit ook verschil in karakter). Hier zijn ze tot nu toe vrijwel allemaal wel blij met hun ratjes, en dat zijn er wel een hoop.

Nu heb ik nog nooit een pup gehad dus ben benieuwd hoe dat zal gaan als ik daar ooit voor kies. Die gaan toch wel wat langer mee en ben je wat intensiever mee bezig, dus een passend karakter is dan wel zo prettig. Aan de andere kant heb je dat met de raskeuze al voor een deel te pakken natuurlijk en de fokkers die de pups zelf verdelen kijken juist naar wat ze denken dat passend is. Stel ik zou het compleet niet eens zijn met de inschatting van de fokker is 't wellicht sowieso geen goed idee om daar een pup van te nemen, blijkbaar matcht 't dan niet. :19:
Cindy52
Zeer actief

Tenmashi schreef:Dan betaal je toch niet en ga je naar een andere fokker? Sowieso kies je een fokker uit die bij je denkwijze past, qua fokken maar dus ook qua verdeling van de pups. Zo makkelijk is het?

Met de ratten doe ik het trouwens ook zo, ik bepaald wie welke rittens krijgt. Leuk zijn ze allemaal maar de verdeling moet ook een beetje leuk zijn. Nu is het bij ratten natuurlijk weer net wat anders omdat ze in groepen worden gehouden en "verschillende kleurtjes" vaak al snel een issue is. Mensen willen vaak dat ene speciale kleurtje en niet twee dezelfde, dus als je ze zelf laat kiezen krijgen de eersten op de lijst de speciaal gekleurde ratjes en de laatsten twee identieke rittens. :oohja:

Als je dan nog wilt ingrijpen om een leuke verdeling te krijgen, krijg je dus ruzie met de eersten op de lijst omdat die menen recht te hebben op hun eerste keuze. Dan geef ik liever op voorhand aan dat ik het laatste woord heb, dan zijn ze al lang blij als ze een ritten van hun keus krijgen of gewoon die bij hun passen (want ja er zit ook verschil in karakter). Hier zijn ze tot nu toe vrijwel allemaal wel blij met hun ratjes, en dat zijn er wel een hoop.

Nu heb ik nog nooit een pup gehad dus ben benieuwd hoe dat zal gaan als ik daar ooit voor kies. Die gaan toch wel wat langer mee en ben je wat intensiever mee bezig, dus een passend karakter is dan wel zo prettig. Aan de andere kant heb je dat met de raskeuze al voor een deel te pakken natuurlijk en de fokkers die de pups zelf verdelen kijken juist naar wat ze denken dat passend is. Stel ik zou het compleet niet eens zijn met de inschatting van de fokker is 't wellicht sowieso geen goed idee om daar een pup van te nemen, blijkbaar matcht 't dan niet. :19:
Wat is het toch voor een arrogantie van fokkers om te denken dat de toekomstige baasjes zelf niet in staat zijn om een eigen keuze te maken ! Wel vet betalen maar niet mogen kiezen, ik haal ze wel hier uit het asiel !
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Tenmashi schreef:Dan betaal je toch niet en ga je naar een andere fokker? Sowieso kies je een fokker uit die bij je denkwijze past, qua fokken maar dus ook qua verdeling van de pups. Zo makkelijk is het?

Ik moet er toch mee doen ruim 10 tot 15 jaar? Niet de fokker. Ik durf wel te zeggen dat ik genoeg kennis van t ras heb om een inschatting te maken van t karakter en wat bij mij past. Dus niemand hoeft die keus voor me te maken. Ik laat me natuurlijk adviseren door de fokker maar de uiteindelijke keus is echt voor mij. Overigens ook nog nooit anders meegemaakt bij de mh fokkers.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Ik vind het overigens naïef om te denken dat fokkers vooral bezig zijn om een "passende pup" te matchen.
Er zijn soms gewoon pups die niemand kiest maar de fokker wil er toch vanaf. Ze zijn niet mooi of hebben een vervelend karaktertrekje zoals angst op die jonge leeftijd.

Ik ben wel benieuwd hoe dat er aan toe gaat, ik zou wel eens bij zo'n gesprek willen zijn. Een pupje wat ergens in een hoek zit te hopen dat het bezoek weer weggaat, en dan de fokker erbij "Ja is heel bescheiden, erg beleefd, zal heel trouw hondje worden, meer op èigen mensen en niet op jan en alleman!" :LOL:

Ja. Nee, ik kies zelf wel. Maar uit eindelijk kiest iedereen zelf - je neemt m f je neemt m niet. Maar het is niet makkelijk om helemaal ingesteld te zijn op een pup en dan op het laatste moment "nee" te zeggen.
Afbeelding
Cindy52
Zeer actief

Paisley schreef:Ik vind het overigens naïef om te denken dat fokkers vooral bezig zijn om een "passende pup" te matchen.
Er zijn soms gewoon pups die niemand kiest maar de fokker wil er toch vanaf. Ze zijn niet mooi of hebben een vervelend karaktertrekje zoals angst op die jonge leeftijd.

Ik ben wel benieuwd hoe dat er aan toe gaat, ik zou wel eens bij zo'n gesprek willen zijn. Een pupje wat ergens in een hoek zit te hopen dat het bezoek weer weggaat, en dan de fokker erbij "Ja is heel bescheiden, erg beleefd, zal heel trouw hondje worden, meer op èigen mensen en niet op jan en alleman!" :LOL:

Ja. Nee, ik kies zelf wel. Maar uit eindelijk kiest iedereen zelf - je neemt m f je neemt m niet. Maar het is niet makkelijk om helemaal ingesteld te zijn op een pup en dan op het laatste moment "nee" te zeggen.
hahahahaha als u zichzelf zou omschrijven, zou het dan niet zijn dat u een kalm rustig type mens bent met enorm veel geduld, geloof mij nou maar , dit is echt uw pupje, past zo geweldig bij uw karakter, eigenlijk zou ik haar aan niemand anders willen toevertrouwen dan aan u hahahahahaha
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Paisley schreef:Ik vind het overigens naïef om te denken dat fokkers vooral bezig zijn om een "passende pup" te matchen.

Zo was Biry en ja zo is ze ook opgegroeid :mrgreen: Ze was als laatste over en dus voor ons. Ik zou haar voor geen goud ingeruild hebben, ondanks dat ze een uitdaging was als eerste hond.

Ik heb er totaal geen moeite mee als een fokker inspraak heeft in welke pup naar welke koper gaat. Als ik mijn voorkeuren aangeef en misschien ook zeg welke pup me niet aanspreekt, dan mag de fokker best de laatste beslissing nemen. Ik kies tenslotte ook een fokker die me aanspreekt qua denkwijze over het ras/fokken, dus dan vertrouw ik er ook op dat ze de juiste beslissing qua verdeling kunnen maken.
Paisley
Zeer actief

veertje schreef:
Zo was Biry en ja zo is ze ook opgegroeid :mrgreen: Ze was als laatste over en dus voor ons. Ik zou haar voor geen goud ingeruild hebben, ondanks dat ze een uitdaging was als eerste hond.
Natuurlijk zou je dr nu niet meer willen missen, maar als je keus uit het hele nest had gehad, zou je dan het bange pupje zelf hebben gekozen?
Ik ken zelf maar weinig mensen die dat doen :) En als ze het doen is het soms ook uit verkeerde motieven (medelijden)
Dat pupje zou zomaar uit kunnen groeien tot een hond die een drama maakt van de maand december, die al begint te rillen als je naar de stofzuiger kijkt en veel meer minder voordehandliggende fobieën ontwikkelt.

Ik vind een goed relativerend karakter belangrijker dan socialisatie. Een schijtbak socialiseer je niet zomaar tot een onbevangen hond :)
Dan kunnen fokkers nog zo hun best doen - alle pups in een mandje naar de markt, sessies met de tv en stofzuiger, en allerlei dingen in scène zetten. Maar ik zit hier met twee honden die uit een heel weinig inspirerende situatie komen (1 tot 10 week en de ander tot 9 maand) maar dat trekt met een nuchter karakter binnen no-time recht.

Al met al kies ik dus niet voor de fokker met al dr ideeën over komaf, socialisatie, blah blah en pup-matching wetenschap, maar kies voor de hond.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Cindy52 schreef:
Nee hoor, er zijn namelijk mensen die bij mij niet eens in aanmerking komen voor een pup en jij bent er daar één van :ok:
Rare redenatie ook trouwens, mag de verkopende partij nog zelf kiezen wat er verkocht word en wat niet? Ik snap niet zo waar je het recht vandaan haalt om daarover te beslissen. Als de fokker je die ruimte geeft, prima. Maar niet beledigd gaan doen als een fokker ook nog inspraak wil in de verkoop.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”