Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hebben jullie tips welk ras te gaan bekijken?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Marfie
geregistreerd lid
Aantal honden: 1

Hebben jullie tips welk ras te gaan bekijken?

Ongelezen bericht door Marfie »

Hallo,

Ik ben mama in een jong gezin met nu nog 1 hond, een Jack russel reutje van bijna 11 jaar. Vorige maand hebben we helaas onze Podenco kruising van 9 jaar een spuitje moeten geven doordat zij een acute leverbloeding kreeg waar helaas niks meer aan te doen was. Nu een maand verder merken mijn man en ik dat we toch langzaam weer gaan denken aan een tweede hond. Deze hond zou dan rond de zomervakantie in een heel warm nestje kunnen komen. Aankomende zaterdag gaan we naar de hondenshow in Groningen en dat is dan ook de reden van mijn vraag. Ik vroeg me namelijk af of jullie nog tips hebben om eens bij een bepaald ras te gaan kijken op de show die passen bij wat wij graag zien in een hond:

* We zoeken een kindvriendelijke hond. Ik ben me er van bewust dat opvoeding hier ook een grote taak in heeft maar het ene ras staat hier wel meer om bekend als het andere.
* Ik hou van hardlopen. Onze Podencomix was mijn trainingsmaatje, ik zou heel graag weer een hond willen die gezellig met mij mee kan.
* Wij zijn een druk gezin met soms overvolle agenda's. Op de dagen dat dat zou gebeuren zullen de wandelingen wat korter zijn. Dit zal niet vaak zijn maar als het gebeurd is het wel fijn om niet in een gesloopt huis thuis te komen ;). Het moet dus een ras zijn die hier mee kan leven.
*Ik wil graag een sport gaan beoefen (wat weet ik nog niet, in het verleden dogdance met beide honden gedaan) maar een hond die zin in uitdaging/training heeft is zeer welkom
* De hond hoeft niet waaks te zijn en niet een overdreven jachtinstinct te hebben.
* Qua uiterlijk zoeken we een slank ras met een schofthoogte rond de 50 cm en met een gladde vacht ivm mijn man zijn Astma. Hij haalt elke maand een injectie bij de huisarts en kan daarmee prima bij gladharige honden leven. Langhaar durven we daarom niet aan.

Misschien hebben jullie tips voor rassen die niet op de show staan. Dat mag ook hoor die kunnen we dan een keer bij een fokker of andere show gaan bekijken.
Ben erg benieuwd naar jullie ideeën :)
Lemuria

Re: Hebben jullie tips welk ras te gaan bekijken?

Ongelezen bericht door Lemuria »

Silken Windsprite? Hier ben ik zelf ook voor aan het kijken (helaas niet aan volwassen herplaatsers te komen dus op een laag pitje), maar ze lijken me ideaal. Vriendelijk, redelijk baasgericht, rank, sportief. Is oorspronkelijk een kruising tussen Whippets en Shelties. Wel rekening mee houden dat het zichtjagers kunnen zijn (maar goed, zodra de prooi uit beeld is, is de interesse er wel weer af).

Afbeelding
Marfie
geregistreerd lid

Wat een prachtig hondje Lemuria!
Wij zoeken een gladharige hond dus helaas valt dit ras af
Hylos
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hylos »

Een whippet dan? Zit je wel met jachtinstict maar dat had je met de podenco vast niet anders. :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

het is dan geen gladharig, maar een poedel daar kan je alle kanten mee, verschillende maten, kleuren en je kan er goed mee sporten en als je dagje druk bent vinden ze dat ook prima.
Afbeelding
Marfie
geregistreerd lid

Poedel valt af qua vacht en Labrador is niet helemaal ons ras.
Whippet vind ik daar in tegen wel weer erg leuk.
klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Ongelezen bericht door klaproos »

Schotse herdershond korthaar? Vizsla?
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Marfie schreef:Poedel valt af qua vacht .
scheelt wel dat je man niet meer elke maand een spuit hoef te halen, de meeste mensen zijn namelijk niet allergisch voor een poedel.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Lizzie. schreef:
scheelt wel dat je man niet meer elke maand een spuit hoef te halen, de meeste mensen zijn namelijk niet allergisch voor een poedel.
Inderdaad. Een vriendin van me is ook allergisch voor honden. Zij heeft een goldendoodle (3/4 poedel, 1/4 golden retriever). Dat is geen probleem. Toen ik er ruim een uur was met Elco begon ze last van haar neus en ogen te krijgen
Roo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roo »

Een schotse collie past goed denk ik, of een herplaatser.

http://link.marktplaats.nl/m1024911640

Afbeelding

http://link.marktplaats.nl/m1021975647

Afbeelding
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

windhondachtige zou wel passen denk ik. Mijn Lizzy (Hongaarse windhond) is lief voor iedereen en dol op kinderen. Ze is erg sportief, houdt van urenlange wandelingen, maar houdt het ook prima de hele dag op de bank uit. Leuke truukjes doen vindt ze geweldig (voor wat lekkers) en ze leert erg snel, maar het is geen hond die op commando braaf alles uitvoert.
Het is wel zo dat ze niet van drukte houdt, dus haar rust moet wel gewaarborgd zijn.
Afbeelding
Roo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roo »

De onderste van de 2 die ik postte lijkt me erg geschikt trouwens :)
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Ooooh Bas :I:
Tenmashi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tenmashi »

Fotogravinnetje schreef:
Lizzie. schreef:
Inderdaad. Een vriendin van me is ook allergisch voor honden. Zij heeft een goldendoodle (3/4 poedel, 1/4 golden retriever). Dat is geen probleem. Toen ik er ruim een uur was met Elco begon ze last van haar neus en ogen te krijgen
Denk inderdaad dat een hond met krulvacht juist heel goed zou passen betreft de allergie. Poedels zijn ook leuke sportieve honden.
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Een behaarde Peruaanse naakthond?
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Marfie schreef:Wat een prachtig hondje Lemuria!
Wij zoeken een gladharige hond dus helaas valt dit ras af
Je hebt ze ook in kortharige(r) varianten desnoods ;)
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik denk ook dat een poedel een hele leuke keus zou kunnen zijn. Ikzelf vind die krulletjes geen kijk, maar ze schijnen uitermate geschikt te zijn voor mensen met allergie. Ik zou het vooraf wel even uittesten.
Als een retrieverkarakter je meer ligt, is een doodle misschien ook een idee, al hoor ik ook wel eens dat het tegen kan vallen met de hypoallergene eigenschappen
Afbeelding
Marfie
geregistreerd lid

Wat veel reactie's, super zeg!

Mijn man is anti- poedel, vraag me niet waarom maar het is zo. Dus dat gaat ondanks hun geweldige karakter hem niet worden.

We gaan in ieder geval zaterdag bij de windhondachtigen, de scotse collie en vizsla kijken. In deze richting kwamen we tijdens onze eigen zoektocht ook al dus grappig te lezen dat jullie hier ook op uit komen.

Bas geeft me wel vlindertjes, wat een schatje! We hadden alleen rond de zomervakantie bedacht als geschikte tijd voor een hond omdat we dan allemaal veel thuis zijn. Na de zomervakantie gaat mijn jongste ook naar school en zal ik nog meer tijd hebben. Ben je vrijwillig(st)er bij een stichting Roo?

We hadden overigs bedacht een teef te nemen (dit was onze podencomix ook). Maar wat is jullie ervaring? Beter reu/teef of kunnen 2 reutjes ook prima en maakt het geen verschil?

Iemand nog andere rassen in gedachte wat bij ons zou kunnen passen?
carina58
Actief
Mijn ras(sen): Gordon Setter

Ongelezen bericht door carina58 »

Een weimaraner zou ook goed passen. Alleen zie ik ze nooit als herplaatser.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Tsja, afgezien van formaat en vachtlengte: Markiesje ;)
Sportief, baasgericht, leren graag en makkelijk, kunnen prima met wat minder beweging zo af en toe, meeste zijn dol op kinderen
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Reu en/of teef combinatie is erg rasafhankelijk en een beetje geluk. Er zijn rassen die prima reu/reu samen kunnen maar ook rassen waarbij dat een groter risico is op gedoe.
Ik meen dat windhonden eigenlijk altijd wel erg tolerant naar elkaar zijn. Maar bv 2 vizsla reuen zou ik niet doen, de reuen kunnen flinke patsers zijn.

Ik zou trouwens niet direct langharige honden uitsluiten, afhankelijk van de aard van de allergie/astma van je man. Een schotse herder korthaar is bv een stokhaar. Het oogt kortharig maar is echt anders dan een gladhaar zoals de podenco volgens mij? Ze verharen iig flink :wink: En sommige langharen hebben weer geen ondervacht en verharen daardoor juist weer veel minder.
Ik meen dat bv de soft coated wheaten terrier ook goed gaat voor allergische mensen.
Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Paisley schreef:Ik denk ook dat een poedel een hele leuke keus zou kunnen zijn. Ikzelf vind die krulletjes geen kijk, maar ze schijnen uitermate geschikt te zijn voor mensen met allergie. Ik zou het vooraf wel even uittesten.
Als een retrieverkarakter je meer ligt, is een doodle misschien ook een idee, al hoor ik ook wel eens dat het tegen kan vallen met de hypoallergene eigenschappen
Niet alle nakomelingen hebben de zogenaamde fleecevacht. Als het goed is zijn de echte fleecevachtjes wel hypoallergeen. Maar de doodle van mijn ouders heeft bijvoorbeeld gewoon haar, en dus niet hypoallergeen. Ze verhaard wel heel veel minder dan een gewone (gladharige) hond, en moet om de zoveel maanden geknipt worden omdat het niet uitvalt en ook niet geplukt kan. Het is een beetje een vreemd vachtje.

Het zijn wel echt hele leuke hondjes die denk ik verder wel aan het eisen pakket voldoen...
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Shiloh86 schreef:
Paisley schreef:Ik denk ook dat een poedel een hele leuke keus zou kunnen zijn. Ikzelf vind die krulletjes geen kijk, maar ze schijnen uitermate geschikt te zijn voor mensen met allergie. Ik zou het vooraf wel even uittesten.
Niet alle nakomelingen hebben de zogenaamde fleecevacht. Als het goed is zijn de echte fleecevachtjes wel hypoallergeen. Maar de doodle van mijn ouders heeft bijvoorbeeld gewoon haar, en dus niet hypoallergeen. Ze verhaard wel heel veel minder dan een gewone (gladharige) hond, en moet om de zoveel maanden geknipt worden omdat het niet uitvalt en ook niet geplukt kan. Het is een beetje een vreemd vachtje.

Het zijn wel echt hele leuke hondjes die denk ik verder wel aan het eisen pakket voldoen...
Ook een beetje gelul dat alleen de fleece hypoallergeen zijn.
Kom hoofdzakelijk doodles tegen die gewone poedelvachten hebben of die er tegenaan zitten of ruwharen en in ene is niemand er meer allergisch voor alleen omdat het een doodle word genoemd. Nog maar te zwijgen dat ze walgen van het poedeluiterlijk terwijl hun doodle een 70 tot 95 % poedel is om te zien.
Ken ook poedels die verkocht zijn als doodle en die mensen lopen uit hu nek te lullen dat die doodle van hun zo geweldig is en poedels dat toch echt niet hebben qua vacht , karakter en voorkomen. :piew: Het placebo effect. :Q:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Marfie
geregistreerd lid

pioenroos schreef:Reu en/of teef combinatie is erg rasafhankelijk en een beetje geluk. Er zijn rassen die prima reu/reu samen kunnen maar ook rassen waarbij dat een groter risico is op gedoe.
Ik meen dat windhonden eigenlijk altijd wel erg tolerant naar elkaar zijn. Maar bv 2 vizsla reuen zou ik niet doen, de reuen kunnen flinke patsers zijn.
Dat is ook de reden waarom ik wat huiverig ben. We hebben al een Jack Russel reutje en dat is zoals heel veel Jack Russels nogal een eigenwijsje. Met onze vorige hond (teefje) ging dit prima vandaar ons voorkeur voor een teefje.
FrieseStabij
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door FrieseStabij »

De Weimaraner zou ik ook niet snel kiezen inderdaad wat Tara beschrijft.Afbeelding
Afbeelding
carina58
Actief
Mijn ras(sen): Gordon Setter

Ongelezen bericht door carina58 »

Goh wist niet dat er agressie in zat. Ken er twee waar dit niet het geval bij is.
FrieseStabij
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door FrieseStabij »

carina58 schreef:Goh wist niet dat er agressie in zat. Ken er twee waar dit niet het geval bij is.
Die hierboven afgebeeld heeft dat ook niet, maar is niet zo makkelijk als mijn Stabij.
Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

bouvierpoedel schreef:
Shiloh86 schreef:

Ook een beetje gelul dat alleen de fleece hypoallergeen zijn.
Ik zeg nergens dat alleen de Fleece hypoallergeen is. Heb het nergens over doodles met poedel krullen/vacht. Ik heb het over Fleece vs haar. De varianten die "gewoon" haar hebben, zijn gewoon niet hypoallergeen. En dat er malloten rondlopen die onzin lopen uit te kramen over hun hond, maakt de doodle zelf niet een minder leuke hond. Ik zal die afgunst en rancune op dit forum richting de doodle die ik al heel vaak tegen ben gekomen nooit begrijpen. Alsof je je zou moeten schamen omdat je voor een doodle kiest. Het is gewoon een hartstikke leuke kruising waar ontzettend vriendelijke en leuke honden uitkomen. Ja het is/was een hype. Nou en? Als mensen toch blij en trots zijn op hun hond, dan boeit dat toch niks?
Afbeelding
Marfie
geregistreerd lid

Er wordt over herplaatsers gesproken maar dat is niet specifiek wat we zoeken. Het mag een jonge herplaatser zijn maar een pup is ook welkom.
We zoeken eigenlijk gewoon een hond waar wij een klik mee krijgen/hebben en die een beetje in onze wensenlijst past. We zijn nu om ons heen aan het kijken wat voor soort ras/hond het zou kunnen worden.

Prachtige honden, een Weimaramer. Maar als ik het bovenstaande ervaringen lees is dat ras minder geschikt in onze gezinssituatie. Al is mijn mening dat met training ook veel mogelijk is. Dat is wel het fijne van dit forum, al die ervaring :)
Stippelteam
Zeer actief
Mijn ras(sen): dalmatiers
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Stippelteam »

Een dalmaat?
Kindvriendelijk, niet heel veel jachtinstinct, sportief, wel redelijk eigenwijs :) hahaha

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn C5303 met Tapatalk
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”