Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De BOZ kangal

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Re: De BOZ kangal

Ongelezen bericht door Domor »

De Quaters die hier staan zijn Halter-paarden. Die zijn log en lomp, een soort tank op pootjes.

De Engelse Volbloed is het ultieme racepaard:
Afbeelding
Zenyetta, die 19 van de 20 races die ze heeft geraced heeft gewonnen.

Een race-quarter:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Maar ook die race-paarden gaan dus nooit redden wat die greys en zo kunnen.
Gewoon omdat ze niet zo gebouwd zijn :19:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Domor
Zeer actief

Het scheelt eigenlijk nauwelijks iets. De greyhound gaat zo'n 43-45 mph (op de 0.25 miles), de quarter horse 47 mph (op de 0.25 miles) en de Engelse Volbloed 38 mph (op de 1.5 miles). Greyhounds hebben wel de hoogste versnelling.

http://www.ehow.com/info_12082274_thoro ... speed.html
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Domor schreef:De Quaters die hier staan zijn Halter-paarden. Die zijn log en lomp, een soort tank op pootjes.

[img]http://www.drf.com/sites/default/files/ ... 10.BL_.jpg[/ img]

Een race-quarter:
[img]http://canterburyparkblog.files.wordpre ... .jpg?w=610[/ img]
Log en lomp? Waar baseer je dat op? Ze worden anders gebruikt dan Engelse volbloeden en zijn dus ook anders gefokt.
Bij mij op stal stond zo'n "logge en lompe" Quarter, niemand die zo snel vaart kon maken of kon wenden op hoge snelheid als hij.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Domor schreef:Het scheelt eigenlijk nauwelijks iets. De greyhound gaat zo'n 43-45 mph (op de 0.25 miles), de quarter horse 47 mph (op de 0.25 miles) en de Engelse Volbloed 38 mph (op de 1.5 miles). Greyhounds hebben wel de hoogste versnelling.
Het ging mij niet om de top, maar om het geheel.
Ik zie een quarter niet in volle snelheid een konijn grijpen en acuut remmen en het beest killen zonder al z'n benen te breken ;)

Is niet erg, daar is ie ook niet voor.
Maar vergelijk het nou net. Het zijn verschillende dieren, met verschillende bouw en verschillende doelen.

Afbeelding

amelie
Zeer actief

Ongelezen bericht door amelie »

Domor schreef:Het scheelt eigenlijk nauwelijks iets. De greyhound gaat zo'n 43-45 mph (op de 0.25 miles), de quarter horse 47 mph (op de 0.25 miles) en de Engelse Volbloed 38 mph (op de 1.5 miles). Greyhounds hebben wel de hoogste versnelling.

http://www.ehow.com/info_12082274_thoro ... speed.html
Maar die cijfertjes zeggen toch juist dat het wél verschil maakt? Een quarter horse hoeft naar verhouding veel minder of in ieder geval anders te werken om bij die 47 mph te komen dan een greyhound dat moet voor 45 mph.
Domor
Zeer actief

Manuma schreef:
Domor schreef:De Quaters die hier staan zijn Halter-paarden. Die zijn log en lomp, een soort tank op pootjes.

[img]http://www.drf.com/sites/default/files/ ... 10.BL_.jpg[/ img]

Een race-quarter:
[img]http://canterburyparkblog.files.wordpre ... .jpg?w=610[/ img]
Log en lomp? Waar baseer je dat op? Ze worden anders gebruikt dan Engelse volbloeden en zijn dus ook anders gefokt.
Bij mij op stal stond zo'n "logge en lompe" Quarter, niemand die zo snel vaart kon maken of kon wenden op hoge snelheid als hij.
Specifiek de Halter-quarters zijn log en lomp. De onderste van mijn plaatjes is ook een quarter, maar echt niet te vergelijken met die hierboven aan een touwtje worden laten zien. Je hebben binnen het ras Quarter Horse totaal verschillende types paarden.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Hallo?
Het ging niet om knollen.
Het ging om honden en die kun je dus niet, ik herhaal NIET vergelijken met paarden.

Afbeelding

amelie
Zeer actief

Ongelezen bericht door amelie »

:LOL:
Domor
Zeer actief

Deze kan in ieder geval al Zit en Poot.
http://c8.alamy.com/comp/BKWDYC/shetlan ... BKWDYC.jpg

Sommigen kunnen daar overigens wel jeuken en een achterpoot in de lucht steken lukt ook (bijvoorbeeld om achter hun oor te krabben):
http://www.caribuhorsewear.com.au/files ... -Horse.jpg

Eigenlijk ging het topic ook niet over greyhounds maar over BOZ kangals, dus dat kleine uitstapje verder kan dan ook nog wel.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Manuma schreef:Zijn Greyhounds en andere windhonden ook niet zo gefokt dat ze op hoge snelheid alsnog wendbaar zijn? I.v.m. hazen/konijnen die ook op hoge snelheid zigzagbewegingen maken om het roofdier af te schudden? En hebben ze daarom die enorme hoeking in de achterpoten?
Of vraag ik nu iets heel stoms :mrgreen:
Ik vind dat je gelijk hebt. Want weinig dieren zijn zo wendbaar EN zo sterk gehoekt als t haasje
Afbeelding

Ik denk dat de show Duitse herder dan ook de ultieme hazen jachthond is :mann: :D
Afbeelding

Nee flauw, ik vind t maar lastig maar ben voor mezelf tevreden met de conclusie dat de bouw eigenlijk barweinig zegt over de prestaties.
Wie had ooit verwacht dat Seabiscuit zo'n winnaar zou worden? Die klopt kwa bouw ook niet.
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Nou, die Duitser heeft lang niet zo'n bovenbeen als de Greyhound. Als ik kijk naar Uma's achterpoten zie ik die haas al bijna terug :D
Ivanneke
Actief
Mijn ras(sen): Herderig, Kangalachtig en een knappe kruising
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Ivanneke »

Manuma schreef:Nou, die Duitser heeft lang niet zo'n bovenbeen als de Greyhound. Als ik kijk naar Uma's achterpoten zie ik die haas al bijna terug :D
Yep, snelheid heeft dus weinig te maken met de hoeken op stand maar veel met de lengte van het achterbeen. Dat is wat ik probeerde te zeggen :idea:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Tara schreef:
Ivanneke schreef:
Manuma schreef:Nou, die Duitser heeft lang niet zo'n bovenbeen als de Greyhound. Als ik kijk naar Uma's achterpoten zie ik die haas al bijna terug :D
Yep, snelheid heeft dus weinig te maken met de hoeken op stand maar veel met de lengte van het achterbeen. Dat is wat ik probeerde te zeggen :idea:
Ook niet waar. Heb je wel eens gezien hoe snel een teckel is? Heb je wel eens gezien hoe snel een vos is? Dat is ook een betrekkelijk laaggesteld dier. Lange poten maken een dier niet snel, optimale bouw wel. En optimale bouw is helaas iets waar ik nog geen Kangal op heb kunnen betrappen.
Idd. De x mh (zoon van mijn reu) van vrienden van me kan uitermate goed hun 2 whippets bijhouden... die zijn wendbaarder maar qua snelheid doet ie niet al teveel onder.
Hij loopt hun kangal er ook met gemak uit.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Domor
Zeer actief

Het komt uit een combinatie van het geheel. Maar de rug draagt ook zeker sterk bij. Daardoor zijn teckels ook niet zo langzaam als dat je zou verwachten met een pootlengte en relatieve gewicht.
Ivanneke
Actief

Nanna schreef:
Ivanneke schreef:
In dat geval zou een Duitse dog net zo snel moeten zijn als een Deerhound of Ierse wolfshond. Even lange achterbenen. Toch blijft de dog in een eventuele race vèr achter. Rara.
Dat ver achterblijven valt blijkbaar wel mee :wink:
http://www.alletop10lijstjes.nl/top-10- ... denrassen/
Afbeelding
Ivanneke
Actief

Nanna schreef: Wat een achterlijke lijst. Alsof een Vizsla veel sneller is dan een Whippet. Baarlijke nonsens en ik schuif dat soort verzinsellijsten zó terzijde :mrgreen:
:cool2:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nanna schreef: Wat een achterlijke lijst. Alsof een Vizsla veel sneller is dan een Whippet. Baarlijke nonsens en ik schuif dat soort verzinsellijsten zó terzijde :mrgreen:

:LOL: Daar heeft één of andere gezelligerd met z'n stopwatch de buurhonden getimed.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Tara schreef:.........En optimale bouw is helaas iets waar ik nog geen Kangal op heb kunnen betrappen.
Ik wel, maar dan wel gerelateerd aan het werk waarvoor ze gefokt zijn. Maw een optimale bouw voor de taak die ze hebben en in het filmpje van Aragoleon komen er een heel stel voorbij. Prachtige honden en ook een mooi filmpje trouwens met een liefdevolle eigenaar.

Dit filmpje:

Dat ze over grote afstanden snelheden van 50 km per uur halen is natuurlijk enorme onzin. Daar zijn ze ook helemaal niet voor gefokt.
Gr. Aniek

Afbeelding
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Budkes schreef:
Tara schreef:.........En optimale bouw is helaas iets waar ik nog geen Kangal op heb kunnen betrappen.
Ik wel, maar dan wel gerelateerd aan het werk waarvoor ze gefokt zijn. Maw een optimale bouw voor de taak die ze hebben en in het filmpje van Aragoleon komen er een heel stel voorbij. Prachtige honden en ook een mooi filmpje trouwens met een liefdevolle eigenaar.

Dit filmpje:

Dat ze over grote afstanden snelheden van 50 km per uur halen is natuurlijk enorme onzin. Daar zijn ze ook helemaal niet voor gefokt.
Leuk, duurt wel even voor dat de honden komen. Wat een harde stem heeft die man :O: :schrik:
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

mosquito1980 schreef:
Budkes schreef:

Dit filmpje:

Leuk, duurt wel even voor dat de honden komen. Wat een harde stem heeft die man :O: :schrik:
Haha Aragoleon had dit filmje al op pagina 5 gepost en er inderdaad bijgezet dat je het geluid zacht moest zetten volgens mij. :lol1:
Gr. Aniek

Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Mijn Csiva is ook best heel snel voor dr maat. Maar ook zij heeft redelijk wat poot, een wat boller ruggetje en een redelijk kloppende bouw. Al heeft ze voor het mooi iets te korte voorpootjes denk ik...

Afbeelding

Ik denk best dat er kangals zijn die heel snel zijn. Zoals Sjonnie, maar hij is veel atletischer dan die BOZ kangalen...
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”