Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Het ballen-dilemma

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Kayltje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeentjes, Laekense Herder en een terror-terriër
Aantal honden: 4

Het ballen-dilemma

Ongelezen bericht door Kayltje »

Fitz heeft een niet ingedaalde bal.

Nu wil ik rondom röntgenfoto's laten maken en dan gelijk de locatie van de bal laten bepalen door middel van een echo.
Gewoon, om te weten waar het kreng zit.
Maar nu stelde de DA voor om de bal er gelijk uit te knutselen als hij op een beetje een schappelijke plek zit, omdat hij dan toch onder narcose is.
Van wat ik lees en de DA zegt, is de kans niet heel groot dat de bal problemen gaat geven, maar als dat gebeurt, dat je er dan eigenlijk altijd te laat bij bent. Tot zoverre volg ik en ben ik het met haar eens, maar...

Fitz is nu 1 jaar en 3 maand, nog volop in ontwikkeling dus. Ik vraag me af wat de verwijdering van 1 bal met zijn gedrag zal gaan doen. De DA vond dit maar een rare overweging, zij zou het liefst beide ballen er af halen. Ze had er niet echt een goede mening over. Maar zij is in de veronderstelling dat Fitz sowieso een dominant monster wordt, gezien zijn binnenbal=extra testosteron.
Haar begroeting was, zo, alweer 1, is hij nog een beetje in de hand te houden? :schrik:
Laten we het er maar op houden dat ze niet van herders houdt...
Voor de goede orde, zijn bal die gewoon zit waar hij zitten moet, blijft dus gewoon vrolijk hangen :engel:

Goed. Hij is een super sociale, stabiele reu. En dat hou ik graag zo.
Zou ik een risico op karakterverandering lopen als ik, zeg, met anderhalf jaar zijn ene bal zou laten verwijderen? Of vangt de andere bal dat op?
Wat is wijsheid? Gevoelsmatig wil ik het ding er liever uit hebben, maar met 4 jaar of zo zou ook prima zijn. En snijden in een gezonde hond staat me hoe dan ook tegen :ugh:
:I: Maddie :I: Fitz :I: Imp :I: Djinn :I:
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Re: Het ballen-dilemma

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Even logisch biologische insteek: Volgens mij werken hormonen gewoon met een negatief feedback systeem. Zolang de drempel niet wordt gehaald blijven de organen produceren en afgeven. Lijkt mij dus gewoon dat 1 bal de taak "overneemt" hij krijgt immers pas een signaal om te stoppen als de drempel bereikt is. Maar goed. 100% zeker ben ik er niet van. Dit is gewoon puur op "wat klinkt mij logisch met de achtergrond kennis die ik heb"

Ik zou als het niet te ingewikkeld blijkt de niet ingedaalde bal wel laten weghalen denk ik en de andere laten zitten. Ik schat de kans op gedrags verandering klein omdat hij nog gewoon een functionerende bal heeft. En zou het risico niet willen lopen dat er sluipend ineens een groot probleem kan zijn.

Wel vervelend zon dierenarts die zo bevooroordeeld adviezen geeft. Zou daar erg wantrouwend van worden.
Afbeelding
Kayltje
Zeer actief

Nanna schreef:Ik zou hem mooi laten zitten. Ken zat reuen met 1 bal die daar nooit problemen mee krijgen.
Ik ook... Maar dit is míjn schatje-poppetje reu :engel:
Ik word al misselijk van het idee dat hij net wel die ene reu is waarbij de bal wel ontspoord. Ik weet het hoor, emotioneel gemiep, maar ik wil graag een wel doordachte beslissing maken.
En op het moment dat hij op de tafel ligt en de DA zegt, oh, die vis ik er zo uit, wil ik die beslissing al rond hebben...
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)

Ongelezen bericht door kloesje »

Mijn eenballig monster :mrgreen: loopt al 6,5 jaar rond met de mysterie bal en die laten we er mooi zitten.

Het is behoorlijk achterhaalt dat de bal laten zitten veel risico zou opleveren, de kans dat de bal 'raar' zal gaan doen is ongeveer gelijk aan het risico van complicaties bij een operatie. (uiteraard afhankelijk waar de bal zit).
Het risico dat deze bal een hormonaal gerelateerde issues krijgt (zoals hormonale teelbalkanker) is iets groter, wanneer het hormonaal is zul je in bijna alle gevallen ook afwijkingen zien aan de buitenste bal (deze vervormd/wordt dan kleiner).
De kans op niet hormonale issues is net zo groot als bij de buitenste bal, alleen zie je ze niet en in deze gevallen zul je veelal te laat zijn, maar dit komt weer minder vaak voor.

Ik heb na veel gesprekken met verschillende dierenartsen, de overweging gemaakt en besloten alles lekker te laten zitten waar die zit :ok:
Tevens is het heel normaal om alleen de binnenste bal te laten verwijderen en de buitenste gewoon te laten zitten waar hij zit, het gedrag zal gelijk blijven.
Het fabeltje dat honden een verhoogde testosteron zouden hebben wanneer ze een niet ingedaalde bal hebben is ook fabel, dit is net als bij twee ingedaalde ballen gewoon per hond verschillend.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

De kans op problemen is heel klein. De kans op het missen van problemen is groter, maar je zou kunnen overwegen om die bal met zekere regelmaat te laten checken op problemen dmv echo/rontgen. Zeker een echo kan gewoon zonder narcose of roesje, mits je hond het goed toelaat, en dan is dat een veel minder invasieve manier dan opereren. Het gaat wel wat kosten.
Vroeger was het inderdaad standaard om een niet ingedaalde bal te verwijderen, omdat de kans op kanker groter zou zijn. Maar als ik het goed onthouden heb, is ontdekt dat de kans op kanker niet groter is dan bij een wel ingedaalde bal, maar wordt het meestal pas veel later opgemerkt en is dat meestal veel te laat.
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Ik zou hem ook laten zitten en eventueel voor je eigen gemoedsrust af en toe eens een echo laten maken. Voor een echo ie in principe een narcose niet nodig, althansbij zowel Bo als Layla ging dat zonder.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

ik denk zelfs dat de binnenbal minder produceert/functioneert, aangezien ze niet voor niets buiten het lichaam hangen :). ik zou er ook niets aan doen.
Afbeelding
Kayltje
Zeer actief

Shiloh86 schreef:Even logisch biologische insteek: Volgens mij werken hormonen gewoon met een negatief feedback systeem. Zolang de drempel niet wordt gehaald blijven de organen produceren en afgeven. Lijkt mij dus gewoon dat 1 bal de taak "overneemt" hij krijgt immers pas een signaal om te stoppen als de drempel bereikt is. Maar goed. 100% zeker ben ik er niet van. Dit is gewoon puur op "wat klinkt mij logisch met de achtergrond kennis die ik heb"

Ik zou als het niet te ingewikkeld blijkt de niet ingedaalde bal wel laten weghalen denk ik en de andere laten zitten. Ik schat de kans op gedrags verandering klein omdat hij nog gewoon een functionerende bal heeft. En zou het risico niet willen lopen dat er sluipend ineens een groot probleem kan zijn.

Wel vervelend zon dierenarts die zo bevooroordeeld adviezen geeft. Zou daar erg wantrouwend van worden.
Kijk. Met deze logica kan ik wat :mrgreen: Ga ik eens verder uitzoeken. Dank!
Ja, mijn DA kan wat, ehm, bevooroordeeld zijn. Niet leuk, maar ik ben irritant genoeg om daar doorheen te kijken. En qua zorg zijn ze wel super. Ik vind het erg fijn dat ondanks ze me een compleet maf mens vinden, toch mee willen werken aan wat ik wil, hoe ik het wil. Die ene bal laten zitten vond ze ook al raar, want, ik kan er toch niet mee fokken.
:LOL: Ik knik vriendelijk en grap dat ik wel weet dat we niet de zelfde mening hebben.
Maar ja, ik vind herderreuen dan ook niet eng.
Kayltje
Zeer actief

kloesje schreef:Mijn eenballig monster :mrgreen: loopt al 6,5 jaar rond met de mysterie bal en die laten we er mooi zitten.

Het is behoorlijk achterhaalt dat de bal laten zitten veel risico zou opleveren, de kans dat de bal 'raar' zal gaan doen is ongeveer gelijk aan het risico van complicaties bij een operatie. (uiteraard afhankelijk waar de bal zit).
Het risico dat deze bal een hormonaal gerelateerde issues krijgt (zoals hormonale teelbalkanker) is iets groter, wanneer het hormonaal is zul je in bijna alle gevallen ook afwijkingen zien aan de buitenste bal (deze vervormd/wordt dan kleiner).
De kans op niet hormonale issues is net zo groot als bij de buitenste bal, alleen zie je ze niet en in deze gevallen zul je veelal te laat zijn, maar dit komt weer minder vaak voor.

Ik heb na veel gesprekken met verschillende dierenartsen, de overweging gemaakt en besloten alles lekker te laten zitten waar die zit :ok:
Tevens is het heel normaal om alleen de binnenste bal te laten verwijderen en de buitenste gewoon te laten zitten waar hij zit, het gedrag zal gelijk blijven.
Het fabeltje dat honden een verhoogde testosteron zouden hebben wanneer ze een niet ingedaalde bal hebben is ook fabel, dit is net als bij twee ingedaalde ballen gewoon per hond verschillend.
6.5 jaar. :schrik: Is hij nog een beetje in de hand te houden? :tongue:

Het te laat zijn, daar ben ik bang voor. Maar ja, snijden "zonder" reden word ik ook niet blij van.
Nou ja, eerst maar eens kijken waar het ding zit.

Allen dank :flower:
De echo gaat meneer niet leuk vinden, hij is nogal privé betreffende zijn buik. Alleen vrouwtje mag die masseren :Q:
Maar dat valt te trainen.
kloesje
Zeer actief

Kayltje schreef:
6.5 jaar. :schrik: Is hij nog een beetje in de hand te houden? :tongue:
Het is echt een draak van een reu :engel:

Zijn hele leven is het al een leuke sociale hond geweest, enkel teefjes of castraten vind hij wel eens lekker ruiken, maar dat is normaal voor een reu.
Ik denk dat meerdere hier op het forum kunnen bevestigen dat het geen etter reu is (Macho).
Velen denken dat hij gecastreerd is, omdat je eigenlijk praktisch niets ziet hangen (groot voordeel vind ik :mrgreen: )

Een echo zou je altijd kunnen laten doen, heb ik zelf nooit gedaan.
Naar aanleiding van diverse gesprekken met dierenartsen heb ik een soort checklist samengesteld, wanneer ik op 1 van die vragen met een ja beantwoord, dan ga ik een echo laten maken ter controle;
- Is er een verandering zichtbaar in de buitenste bal?
- Is er een opmerkzame gedragsverandering? (voornamelijk zich meer als teef gaan gedragen schijnt dan voor te komen)
- Is er iets aan hem veranderd waar ik niet de vinger op kan leggen?

Je weet dat er iets in zijn lijf zit wat er eigenlijk niet hoort, dus opmerkzaam blijf je wel, maar gelukkig niet op het spastische af.
Je ziet je hond elke dag en merkt dat soort dingen (denk ik) wel op
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Biko (8 1/2 jaar) heeft ook een niet ingedaalde bal. Ook mijn da zegt dat dat zeer zelden problemen oplevert en adviseert het gewoon zo te laten. Hij kamt de laatste tijd wel met wat prostaatproblemen waar hij nu een kuurtje Ypozane voor krijgt maar dat zal niks met die binnenbal te maken hebben. Mocht hij klachten blijven houden, volgt er wel een echo om de prostaat te bekijken en als ze dan toch bezig zijn kan meteen even gekeken worden waar die bal zich bevindt (meestal achter een liesbreukje werd mij verteld).
Afbeelding
alm@
moderator

kloesje schreef:Naar aanleiding van diverse gesprekken met dierenartsen heb ik een soort checklist samengesteld, wanneer ik op 1 van die vragen met een ja beantwoord, dan ga ik een echo laten maken ter controle;
- Is er een opmerkzame gedragsverandering? (voornamelijk zich meer als teef gaan gedragen schijnt dan voor te komen)
Ook de tepels in de gaten houden (op groter worden) werd mij verteld :wink:
Afbeelding
kloesje
Zeer actief

alm@ schreef:
kloesje schreef:Naar aanleiding van diverse gesprekken met dierenartsen heb ik een soort checklist samengesteld, wanneer ik op 1 van die vragen met een ja beantwoord, dan ga ik een echo laten maken ter controle;
Zetten we die er bij op het lijstje! :ok:
Dierenarts gaf aan, teven gedrag, zoals plassen als een teef, maar grotere tepels zou ook een goede indicator kunnen zijn. Heb ook niet alles onthouden :mann:
Afbeelding
alm@
moderator

kloesje schreef:
alm@ schreef:
Zetten we die er bij op het lijstje! :ok:
Dierenarts gaf aan, teven gedrag, zoals plassen als een teef, maar grotere tepels zou ook een goede indicator kunnen zijn. Heb ook niet alles onthouden :mann:
Gewoon een beetje je gezonde verstand gebruiken denk ik dan maar. Per slot ken je je eigen hond het beste :wink:
Afbeelding
heimwee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder

Ongelezen bericht door heimwee »

IK heb van mijn DA ook zo'n bovenstaand checklistje meegekregen.
Daarnaast zei ze dat het niet veel zin heeft om een echo te maken. Die binnenste bal wil nog wel een kleiner worden en gaan verplaatsen, dan kun je nu wel geld uitgeven aan een echo om te kijken waar hij zit. Maar mocht er wat zijn dat we hem eruit moeten halen moeten ze toch echoën om te kijken of hij nog steeds op die plek zit.
Ze adviseerde dus heel vriendelijk nu vooral geen geld uit te geven, hem gewoon in de gaten te houden en zolang er niets qua tepels/gedrag/grootte van bal etc veranderd het allemaal mooi te laten zoals het nu is.
Daarnaast zei ze ook dat het zeker niet altijd een kleine en makkelijke ingreep is om een niet ingedaalde bal te verwijderen, en dat ze helemaal daarom hem uberhaupt liever niet zou weg willen halen, tenzij medisch noodzakelijk
Afbeelding
amelie
Zeer actief

Ongelezen bericht door amelie »

En áls er als een echt grotere kans op problemen is, vanaf welke leeftijd zou dat ongeveer beginnen te spelen? Ik geloof dat ik zelf liever wat korter een stabiele hond heb dan een paar jaar langer een hond die door castratie negatief veranderd is
Bonnie F
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bonnie F »

Shiloh86 schreef: Ik zou als het niet te ingewikkeld blijkt de niet ingedaalde bal wel laten weghalen denk ik en de andere laten zitten. Ik schat de kans op gedrags verandering klein omdat hij nog gewoon een functionerende bal heeft. En zou het risico niet willen lopen dat er sluipend ineens een groot probleem kan zijn.
Hmmm, dan moet je wel eerst de plaats bepalen van de binnenbal. Soms liggen ze echt dusdanig dat het een forse operatie is. Mijn dierenarts raadde het af om de bal te verwijderen: het risico op complicaties en zelfs dood is bij zo'n buikoperatie groter dan het risico op (het niet zien) van kanker bij de binnenbal.
Bovendien zijn de binnenballen vaak moeilijk te vinden, zelfs bij een echo. Ze hebben de neiging om heel klein te blijven.

Kortom: als je niet wilt castreren (en dat wil je dus niet) is het echt wel een optie om de binnenbal lekker te laten zitten.

OK, spuit 11 dus: ik tik min of meer hetzelfde als Heimwee.....
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Wij hebben er een met twee binnenballen. We hebben ze wel laten lokaliseren met echo (gewoon bij bewustzijn) en ze zitten heel laag. In de dierenartsenkliniek waar wij komen, raden ze af ze te verwijderen. De kans op tumoren is weliswaar groter dan bij buitenballen, maar een kans van 100 keer groter dan heeeeeeeeel klein is niet hetzelfde als groot ;-)

Onze dierenarts zei dat binnenbaltumoren bij de hond langzamer groeien en uitzaaien dan bij de mens en dat de kans dat ze aan heel iets anders overlijden nog altijd veel groter is dan door een tumor van de ballen. Hij zei ook dat ze ziczhelf vaak verklikken door haaruitval in de flank.

Ze blijven in het geval van onze reu dus maar mooi zitten. Treedt er iets op dat we niet vertrouwen, dan zien we wel verder.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Waarom moet hij voor rondom röntgenen in vredesnaam onder narcose (of voor een echo vd buikstreek)???
Kayltje
Zeer actief

Roesje.
Bij deze DA gaat hij geen echo toestaan zonder verdoofd te zijn.
Maar. Als het weinig zin heeft de locatie nu te bepalen, als ik de bal er niet nu uit wil hebben, laten we die hele echo zitten. En als er geen potentiele operatie volgt, hoeft het röntgenen ook niet bij mijn eigen DA.
Dus ik ga nog even in overleg met DA, maar vooralsnog ga ik ook op zoek naar een DA die mijn monsterhond :mep: zonder roesje durft te röntgenen.

Allen dank voor de maakt-u-niet-druk ondersteuning :flower:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Die binnenbal maakt wel hormonen hoor, alleen geen bruikbare zaadcellen. Dat is niet erg, het gaat om die hormonen.
De kansen op problemen zijn absoluut minimaal, is gebleken.
Maar mocht je het ding eruit laten lepelen, dan neemt de buitenbal het allemaal over inderdaad.
Ik deed het niet.
En ik zou die dierenarts ook wantrouwen, vrees ik. Raar gedoe.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”